پریناز ایزدیار مطرح کرد: چالش سطل زباله برای اعضای شورای شهر تهران

چالش سطل زباله پیشنهاد پریناز ایزدیار به عضای شورای شهر تهران!

اعتراض پریناز ایزدیار به اعضای شورای شهر تهران به چالش سطل زباله انجامید. وی به اعضای شورای شهر پیشنهاد کرد چند ثانیه سر خود را داخل سطل زباله بگیرند!

پریناز ایزدیار

مجله اینترنتی پارسی گو: اعتراض پریناز ایزدیار به اعضای شورای شهر تهران به چالش سطل زباله انجامید و پریناز ایزدیار به اعضای شورای شهر پیشنهاد کرد چند ثانیه سر خود را داخل سطل زباله بگیرند تا کمی از مشکلات کودکان زباله گرد را درک کنند!

چالش سطل زباله : بیایید فقط چند ثانیه سر خود را داخل یکی از سطل های زباله شهری بگیریم!

پری‌ناز ایزدیار، بازیگر سینما با انتشار نامه‌ای سرگشاده به وضعیت کودکان زباله‌گرد در تهران اعتراض کرد. او در نامه‌ای خطاب به اعضای شورای شهر تهران نوشت: «بیایید فقط برای چند ثانیه سر خود را داخل یکی از سطل‌های زباله شهری بگیریم اگر طاقت آوردیم، اگر نفس کشیدیم، اگر زنده ماندیم، برویم دنبال کار و زندگی‌مان.»

پری‌ناز ایزدیار که این روزها فیلم سینمایی «سرخپوست» را روی پرده دارد، اعضای شورای شهر تهران را به چالش دعوت کرد.

این هنرمند حامی و همراه پویش «بدسرپرست تنهاتر است» از منتخبان مردم در شهر تهران خواست برای حل مساله زباله‌گردی کودکان هیچ امروزی را به فردا نسپارند.

پریناز ایزدیار و پیشنهاد چالش سطل زباله به اعضای شورای شهر

پریناز ایزدیار و پیشنهاد چالش سطل زباله به اعضای شورای شهر

در نامه پریناز ایزدیار خطاب به اعضای شورای شهر تهران آمده است:

«اعضای محترم شورای شهر

در ازدحام خبرهای سیاست‌زده و زرد این‌روزها برخی تیترها چه آسان فراموش می‌شوند؛ «کودکان زباله‌گرد بیش از ۱۰ ساعت در روز کار می‌کنند»، «سهم آن‌ها از تجارت طلای کثیف، کمتر از ۳درصد است»، «شب‌ها را در گودها، کوره‌های متروکه و بدون کمترین امکانات بهداشتی سر می‌کنند» «قاچاق هدایت‌شده کودکان به منظور زباله‌گردی از هرات شکل می‌گیرد»

کودکانی که قربانی فقر، اعتیاد و بدسرپرستی می‌شوند و بغض در گلو شکسته‌شان دیگر کمر هیچ‌کدام از ما را خم نمی‌کند.

چقدر عجیب شده‌ایم، چه راحت سقوط انسانیت و رنج کودکان را به تماشا نشسته‌ایم چه بی‌خیال به دیدن کودکان زباله‌گرد شهر عادت کرده‌ایم. از ما گفتن؛ این راه که ما در پیش گرفته‌ایم رو به ترکستان و عاقبت این همه نادیده گرفتن کودکان، جامعه‌ای رو به انحطاط است.

مدیران شهری منکر استفاده از کودکان توسط پیمانکاران رسمی می‌شوند و در نبود سیستم مکانیزه دفع پسماند و نظارت دقیق، پیمانکاران در روز روشن تخلف می‌کنند و در همین روزهای تلخ به ظاهر روشن، بیش ۴۷۰۰ کودک زباله‌گرد در تهران استثمار می‌شوند.

آنگونه که از شواهد و قرائن پیداست، مافیایی شکل گرفته و مدیریت شهری را توان مبارزه با این همه رانت و فساد نیست.

از شما اعضای محترم شورای شهر که لاجرم به رأی مردم تهران، بهشتی شدید یک درخواست داریم؛ در یکی از روزهای این تابستان داغ صندلی‌های تصمیم‌گیری شهر را رها کنید، ما نیز همراه شما خواهیم آمد، فقط برای چند لحظه، چند ثانیه، سر خود را داخل یکی از سطل‌های زباله شهری بگیریم بی‌آنکه دست داخل آن کنیم. اگر طاقت آوردیم، اگر نفس کشیدیم، اگر زنده ماندیم، برویم دنبال کار و زندگی‌مان.

منتخبان گرامی مردم، وقت آزمون و خطا نیست، وقت آن است که رنج این کودکان را دریابیم و دل‌های رنجور و شکسته‌شان را تیمارداری کنیم.

ما مردم این شهر قول می‌دهیم مسئولیت شهروندی خود را به جا آورده و در تفکیک زباله از مبدأ کوشا باشیم از شما نیز می‌خواهیم برای حل مساله زباله‌گردی کودکان هیچ امروزی را به فردا نسپارید و باور کنید فردا حتماً دیر است.»

ناهید خداکرمی عضو شورای شهر تهران

ناهید خداکرمی عضو شورای شهر تهران

واکنش عضو شورای شهر تهران به چالش سطل زباله پریناز ایزدیار

خداکرمی گفت: اعضای شورای شهر تهران به جای آن که سر خود را داخل زباله کنند، طرح جامع مدیریت پسماند را در دست تهیه و تدوین قرار دهند.

نامه بازیگر سینما و دعوت او از اعضای شورای شهر تهران برای انجام چالش سطل زباله موجب واکنش‌های گسترده‌ای از جانب اعضای شورای شهر تهران شد.

ناهید خداکرمی عضو کمیسیون بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان؛ در اینباره گفت: با تمام احترامی که برای هنرمندان قائل هستم‌، ای کاش این چالش برای کسانی که شرایط امروز شهر را رقم زدند مطرح می‌شد، زیرا زباله گردی موضوع امروز نیست که اعضای شورای شهر پنجم بخواهند با اجرای چالش خانم بازیگر سر خود را داخل سطل زباله کنند.

عضو کمیسیون بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران گفت: به هر حال ما به عنوان نماینده مردم بیشتر از دیگر افراد درگیر حل مشکلات مدیریت شهری هستیم و برخی از افراد تصور می‌کنند که با دیدن کودکی درون سطل زباله می‌توان مشکل زباله گردی را در زمانی کوتاه و به سرعت حل کرد، اما از این موضوع بی اطلاع هستند که نزدیک به ۵۰ سال است سیستم جمع‌آوری زباله پایتخت به شیوه سنتی انجام می‌شود و هنوز به صورت کامل جمع آوری پسماند به صورت مکانیزه انجام نمی‌شود.

خداکرمی گفت: اعضای شورای شهر تهران به جای آن که سر خود را برای اجرای چالش خانم بازیگر درون سطل زباله کنند، طرح جامع مدیریت پسماند را در دست بررسی دارند تا در صورت نهایی شدن آن شیوه مدیریت و جمع‌آوری پسماند در پایتخت پس از سال‌ها عوض شود و امیدواریم پس از اجرای طرح جامع دیگر شاهد زباله گردی در سطح پایتخت نباشیم.

وی با اشاره به ناآگاهی برخی از بازیگران از پشت پرده فساد در حوزه پسماند گفت: در حوزه پسماند مانند دیگر حوزه‌ها فساد سازمان یافته‌ای وجود دارد که این فساد ریشه دار است.

عضو کمیسیون بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران گفت: تلاش شورای شهر تهران این است که با ساماندهی و مدیریت مکانیزه پسماند دیگر شاهد زباله گردی نباشیم تا شهروندان با دیدن این صحنه‌ها رنج ببینند و منافعی که به جیب برخی از افراد از زباله گرد می‌رود به جیب شهرداری تهران بازگردد.

خداکرمی با اشاره به وظیفه هر فرد در جامعه گفت: هر کدام از ما وظیفه اجتماعی خود را داریم و وظیفه هنرمندان این است که برای تغییر رویکرد تلاش کنند.

وی افزود: در بحث کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی از تعدادی هنرمند خواستیم که به تبلیغ این رویکرد بپردازند، اما متأسفانه بسیاری از آن‌ها پاسخگوی ما نبودند و دیگر هنرمندانی که جواب دادند از ما مبالغ ۵، ۳۰ و ۵۰ میلیون تومان را برای قرار دادن کلیپ کوتاهی از خود درخواست کردند.

عضو شورای شهر تهران گفت: برای تغییر رویکرد مردم حاضر هستیم تلاش و هزینه کنیم، اما ذکر این نکته ضروری است که هنرمندان ما نیز باید از ظرفیت‌های اجتماعی خود برای تغییر رویکرد‌های شهری به درستی استفاده کنند.

حجت نظری عضو شورای شهر تهران

حجت نظری عضو شورای شهر تهران

واکنش حجت نظری عضو شورای شهر تهران به نامه پریناز ایزدیار و چالش سطل زباله

حجت نظری، عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران به نامه پریناز ایزدیار به اعضای شورای شهر تهران درخصوص کودکان کار و زباله گرد واکنش نشان داد.

مساله زباله‌گردی و مهم‌تر از آن، کودک کار، معضلی‌ست که از سال‌ها پیش، نه‌تنها پایتخت بلکه بسیاری از شهرهای کشور درگیرش هستند. در این حوزه نهادهای مختلف از جمله سازمان بهزیستی، وزارت کشور، شهرداری‌ها و امثال این‌ها مسئول‌اند و اقداماتی هم در طول سالیان انجام داده‌اند. بنده نیز از ابتدای مسئولیتم در شورای شهر تهران، ری و تجریش در بخش‌های مختلف و به‌ویژه در کمیته مشارکت‌های مردمی شورای شهر و نیز ستاد توان افزایی و حمایت از فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد تهران که مسئولیتش را برعهده دارم، به دنبال راهکاری کارآمد و پایدار برای حل این مشکل بوده و هیچگاه کودکان کار و زباله گردی در تهران را رد نکرده یا نادیده نگرفته‌ام.

امروز مطلع شدم که سرکار خانم پریناز ایزدیار، هنرمند دغدغه‌مند کشورمان در صفحه اینستاگرام‌شان مسائلی را در مورد کار کودکان مطرح کرده و در بخشی از آن نوشته‌اند: «در یکی از روزهای این تابستان داغ صندلی‌های تصمیم‌گیری شهر را رها کنید، ما نیز همراه شما خواهیم آمد، فقط برای چند لحظه، چند ثانیه، سرخود را داخل یکی از سطل های زباله شهری بگیریم بی آنکه دست داخل آن کنیم. اگر طاقت آوردیم، اگر نفس کشیدیم، اگر زنده ماندیم، برویم دنبال کارمان.»

از پیشنهادشان استقبال می‌کنم. هرچند معتقدم باید راهکاری اساسی برای حل این معضل بیابیم، اما شخصا و از طریق دفترم در شورای شهر تهران پیگیر هستم تا علاوه بر اجرای چالش نمادینی که خانم ایزدیار به آن دعوتمان کردند و بی‌تردید اجرای آن، گره ای از کار کودکان کار باز نمی‌کند، بتوانیم در جلسه‌ای مشترک با ایشان و دیگر هنرمندان دغدغه‌مند راهکارهای‌شان برای حل این معضل را بررسی کنیم. امیدوارم با توجه به مسئولیت اجتماعی که این هنرمندکشورمان برعهده دارند، در ادامه مسیر به‌خصوص در فرهنگ‌سازی در حوزه پسماند نیز با ما همراه باشند.

گفتنی است چالش سطل زباله در بعضی از کشورها به این شکل است که مسئولان فاسد و خائن را داخل سطل های زباله می اندازند و این حرکت را با فیلم و عکس رسانه ای می کنند:

چالش سطل زباله در بعضی از کشورها

چالش سطل زباله در بعضی از کشورها

گردآوری و تنظیم: پارسی گو
منبع: ۱. خبرآنلاین ۲. سلام سینما ۳. باشگاه خبرنگاران جوان

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *