قهرمانی بانوان آمریکایی در جام جهانی 2019

قهرمانی تیم ملی زنان آمریکا در جام جهانی ۲۰۱۹ + تصاویر

ساعاتی قبل قهرمانی تیم ملی زنان آمریکا در جام جهانی ۲۰۱۹ با پیروزی برابر تیم ملی بانوان هلند مسجل شد و این تیم برای پنجمین بار به قهرمانی رسید.

قهرمانی تیم ملی زنان آمریکا در جام جهانی 2019

مجله اینترنتی پارسی گو: ساعاتی قبل قهرمانی تیم ملی زنان آمریکا در جام جهانی ۲۰۱۹ با پیروزی برابر تیم ملی بانوان هلند مسجل شد و این تیم برای پنجمین بار به قهرمانی رسید.

تیم ملی آمریکا ۲ تیم ملی هلند ۰ : قهرمانی بانوان آمریکایی در جام جهانی ۲۰۱۹

تیم ملی فوتبال زنان آمریکا با پیروزی ۰-۲ مقابل هلند با دفاع از عنوان قهرمانی خود، برای چهارمین بار قهرمان جام جهانی فوتبال زنان شد. هلند قهرمان اروپا است که اولین حضورش در فینال جام جهانی را تجربه می‌کرد.

آمریکا گرچه تا قبل از فینال دروازه تمامی حریفانش را در همان ۱۲ دقیقه آغازین مسابقه باز کرده بود اما با درخشش ساری فان‌فینه‌دال دروازه‌بان تیم فوتبال زنان هلند، تیم آمریکا برای رسیدن به گل تا دقیقه ۶۱ منتظر ماند.

به دنبال خطایی که روی الکس مورگان رخ داد، داور با کمک “ویدئو چک” اعلام پنالتی کرد و مگان رپنیو دروازه هلند را باز کرد. به این ترتیب کاپیتان تیم ملی آمریکا تعداد گل‌هایش در این تورنمنت را به ۶ رساند و با الکس مورگان، هم‌تیمی‌اش مساوی کرد.

یکی بهترین بازیکنان تیم فوتبال زنان آمریکا مگان رپینو کاپیتان این تیم است. خانم رپینو با اعلام اینکه اگر آمریکا قهرمان جهان شود در کاخ سفید حضور نخواهد یافت باعث واکنش دونالد ترامپ، رئیس جمهور، این کشور شد. آقای ترامپ در توییتر خانم رپینو را به “ضدآمریکایی” بودن متهم کرد. خانم رپینو که پیشتر در اعتراض به بی‌عدالتی نژادی هنگام پخش سرود ملی آمریکا زانو زده بود پاسخ داد اینکه او آماده طرح چنین مسائلی است نشان می‌دهد که بی‌اندازه آمریکایی است.

رز لاول نیز در دقیقه ۶۹ گل دوم بازی را وارد دروازه قهرمان اروپا کرد، تا امیدهای هلند که در دومین حضورش در جام جهانی به فینال رسیده بود، کم رنگ شود. در ادامه نیز تلاش دو تیم برای گلزنی بی‌حاصل بود و بازی با همین نتیجه تمام شد.

مگان رپینو کاپیتان آمریکا برنده کفش طلایی و الکس مورگان مهاجم آمریکا برنده کفش نقر‌ه‌ای این مسابقات شدند.

قهرمانی بانوان فوتبالیست آمریکایی در جام جهانی 2019 بانوان

قهرمانی بانوان فوتبالیست آمریکایی در جام جهانی ۲۰۱۹ بانوان

آنچه باید از فینال جام جهانی زنان ۲۰۱۹ بدانیم:

آمریکا برای پنجمین بار به فینال جام جهانی زنان رسیده است، نزدیک‌ترین رقیب آلمان است که سه بار به دیدار نهایی این مسابقات رسیده است.

هلند یکی از هشت کشوری است که تا کنون به فینال جام جهانی زنان رسیده است. پیش از این فقط دو کشور اروپایی قهرمان این تورنمنت شده‌اند: آلمان (۲۰۰۷ و ۲۰۰۳) و نروژ (۱۹۹۳).

آمریکا در ۱۶ مسابقه قبل از فینال جام جهانی زنان بدون شکست است (۱۳ پیروزی و ۳ تساوی). این تیم تا قبل از رسیدن به فینال مقابل هلند ۱۱ پیروزی پیاپی دارد. هیچ تیمی در تاریخ جام جهانی (چه زنان و چه مردان) نتوانسته رکورد طولانی‌تری داشته باشد. (مساوی با رکورد تیم ملی فوتبال مردان برزیل در ۲۰۰۶ و ۲۰۰۲).

هلند تا قبل از فینال در ۱۰ مسابقه در کلیه رقابت‌ها شکست‌ناپذیر بوده (۹ برد و یک تساوی) و فقط ۴ گل خورده است. آن‌ها ۹ پیروزی متوالی قبل از فینال جام جهانی بدست آوردند.

آمریکا تا قبل از فینال جام جهانی در کلیه رقابت‌ها فقط یک شکست را در ۴۴ مسابقه تجربه کرده است (۳۸ پیروزی، ۵ تساوی و یک شکست).

باخت این تیم ژانویه ۲۰۱۹ مقابل فرانسه بود. الکس مورگان تا قبل از فینال فقط از ۸ شوت داخل چارچوب، ۶ بار دروازه حریفان را باز کرده است. آخرین بازیکن آمریکایی که در یک تورنمنت بیشتر از او گل زده میشل آکرز است که سال ۱۹۹۱ موفق شد ۱۰ بار دروازه حریفان را باز کند.

جشن قهرمانی تیم ملی فوتبال زنان آمریکا در جام جهانی 2019

جشن قهرمانی تیم ملی فوتبال زنان آمریکا در جام جهانی ۲۰۱۹

زنان آمریکایی برای قهرمانی چقدر پاداش گرفتند؟

هر یک از بازیکنان زنان تیم ملی آمریکا بابت قهرمانی در جام جهانی ۲۵۰ هزار دلار پاداش گرفتند. مدتی قبل نهاد زنان سازمان ملل متحد UN Women در اعتراض به تفاوت شدید دستمزد فوتبالیست‌ های حرفه‌ای زن و مرد به دستمزد لیونل مسی، ابرستاره آرژانتینی بارسلونا اشاره کرده و می‌ گوید دستمزد مسی تقریبا دو برابر مجموع دستمزد همه فوتبالیست‌ های زنی است که در هفت لیگ بزرگ فوتبال زنان دنیا مشغول بازی هستند.

این نهاد سازمان ملل در صفحه فیسبوک خود دستمزد سالانه لیونل مسی را که از دستمزد اصلی، پاداش، قراردادهای تبلیغاتی و دیگر درآمدها تشکیل می‌شود چیزی در حدود ۸۴ میلیون دلار ( حدود یک تریلیارد و ۱۷۵ میلیارد) اعلام کرده و می ‌گوید این تقریبا دو برابر مجموع درآمد ۱۶۹۳ فوتبالیست زنی است که به صورت حرفه ‌ای در هفت لیگ بزرگ فوتبال زنان دنیا بازی می‌کنند.

حالا و در حالیکه این دوره رقابت های جام جهانی بانوان بیش از همیشه مورد توجه قرار گرفت و رکورد تعداد تماشاگر و علاقمندان تلویزیونی در آن شکست، به نظر می رسد دورنمای مثبتی از افزایش دستمزد و درآمد بازیکنان وجود داشته باشد.

تیم ملی آمریکا ساعتی قبل با غلبه بر هلند موفق شد جام جهانی ۲۰۱۹ را فتح کند اما پاداش بازیکنان تیم قهرمان به شکل قابل توجهی با فوتبال مردان تفاوت دارد.

هر کدام از بازیکنان تیم ملی آمریکا با کسب این قهرمانی مبلغ ۲۵۰ هزار دلار (حدود سه میلیارد و پانصد میلیون تومان) پاداش دریافت خواهند کرد که البته مجموع آن با رقم پاداش ۳۸ میلیون دلاری (حدود ۵۳۲ میلیارد تومان) تیم ملی فرانسه بعد از فتح جام جهانی ۲۰۱۸ در عرصه مردان تفاوت فاحشی داشته و همین تفاوت فراوان در پرداخت جایزه و دستمزد یکی از موارد مهم اعتراض زنان به نابرابری با فوتبال مردان بوده است.

هر یک از بازیکنان تیم ایالت متحده که در لیست اولیه حضور داشتند مبلغ ۳۷ هزار و ۵۰۰ دلار (۵۲۵ میلیون تومان) دستمزد گرفتند و همین رقم برای آنهایی که به لیست نهایی نیز راه یافتند در نظر گرفته شد تا قبل از شروع مسابقات، رقم ۷۵ هزار دلار به حساب آنها واریز شود.

فیفا به تیم قهرمان ۴ میلیون دلار (۵۶ میلیارد تومان) و به تیم نایب قهرمان ۲.۶ میلیون دلار (حدود ۳۷ میلیارد تومان) پاداش می دهد که این پول همانند عرصه مردان تحویل فدراسیون فوتبال آن کشور می شود و بخش زیادی از آن (چیزی در بین ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار دلار) به هر بازیکن تعلق می گیرد و همانطور که گفته شد در مجموع هر بازیکن حدود ۲۵۰ هزار دلار (حدود سه میلیارد و پانصد میلیون تومان) دستمزد می گیرد.

جشن قهرمانی بانوان فوتبالیست آمریکایی در جام جهانی 2019

جشن قهرمانی بانوان فوتبالیست آمریکایی در جام جهانی ۲۰۱۹

البته نباید فراموش کرد بسیاری از بازیکنانی که عملکرد درخشانی داشته اند می توانند راهی تیم های بزرگ دنیا شده و دستمزدهای خوبی دریافت کنند. باشگاه های اروپایی مانند منچستر سیتی، بارسلونا و بایرن مونیخ در دهه گذشته سرمایه گذاری های قابل توجهی در فوتبال زنان انجام داده اند و قدرت هایی مانند یوونتوس، منچستر یونایتد و رئال مادرید هم در دو سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرده اند.

اخیرا اسپانسرهای فراوانی برای همکاری با بازیکنان زن ابراز علاقه کرده اند و با توجه به پیشرفت روزافزون فوتبال زنان، جانی اینفانتینو در آخرین کنفرانس خود ابراز امیدواری کرد دوره بعدی در سال ۲۰۲۳، پاداش قهرمانی تا دو برابر افزایش پیدا کند.

گردآوری و تنظیم: پارسی گو
منابع: ۱. بی بی سی فارسی ۲. ورزش سه

به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *