جنجال تازه رسانه ها حامی دولت و روزنامه های حامی دولت!

حمله دولتی ها به صدا و سیما به خاطر پخش خبر ایسنا و ایلنا!

حمله دولتی ها به صدا و سیما به خاطر پخش خبری از شبکه سه تلوزیون است که قبلا به طور کامل در رسانه های دولتی ایسنا و ایران منتشر شده بود.

روزنامه های زنجیره ای

مجله اینترنتی پارسی گو: جریان خاصی که از سالهای قبل بغض دیرینی از صدا و سیما در سینه دارد، این روزها و با پخش گزارشی که در ایسنا و ایرنا پخش شده است، آتش توپخانه اش را به سمت صدا و سیما گرفته است. حمله دولتی ها به صدا و سیما به خاطر پخش خبری از شبکه سه تلوزیون است که قبلا به طور کامل در رسانه های دولتی ایسنا و ایران منتشر شده بود.

گاف دولتی‌ها در حمله به تلویزیون

گزارش صداوسیما درباره دور زدن تحریم‌های آمریکا توسط نفتکش ایرانی «سالینا» انتقاد تند فعالان سیاسی و نمایندگان حامی‌ دولت را برانگیخت. توپخانه رسانه‌ای و فعالان سیاسی و نمایندگان حامی‌ دولت پس از چندین بار نامه‌نگاری و پیغام‌های علنی و غیرعلنی به مسؤولان صداوسیما، در مجلس فعال شده و حالا شبکه ۳ سیما را نشانه رفته‌اند.

اپیزود اول: سریال پرمخاطب «گاندو» از همان قسمت اول، معلوم بود که توسط برخی مدیران و سیاسیون – بویژه دولتی‌ها – تحمل نمی‌شود. اعتراض‌های گاه و بی‌گاه حسام‌الدین آشنا و گلایه‌های بلند و آهسته مسؤولان ارشد دولتی، از همان روزهای اول روانه تلویزیون شد و با جلوتر رفتن سریال و نمایان شدن ابعاد تازه‌ای از افشاگری‌های «گاندو» درباره فساد و جاسوسی در بخش‌هایی از دولت، هر روز بیشتر و بیشتر شد، تا جایی که فشارهای دولت باعث شد بخش‌هایی از دیالوگ‌های سریال حذف یا سانسور شود.

اپیزود دوم: برنامه صبحگاهی «سلام صبح به‌خیر» که با اجرای حسین کلهر و سیدحسین حسینی، این روزها روی آنتن شبکه ۳ قرار دارد، تقریبا همیشه با مسائل روز به خانه‌های مردم می‌رود و مخاطبان خاص خود را دارد. پرداختن به موضوعاتی مانند فساد، رانتخواری، آقازاده‌ها، کارتل‌های نفتی و عملکرد وزارت نفت در کنار میان‌برنامه‌های ورزشی، فرهنگی و اجتماعی، موجب شده این برنامه مورد توجه ویژه مخاطبان صبحگاهی قرار گیرد و البته این صراحت و شفافیت برنامه خوشایند برخی نیست.

بحث‌های داغ علیرضا زاکانی، پیام فضلی‌نژاد، فؤاد ایزدی، داریوش سجادی و دیگران در این برنامه همگی بر بالا رفتن حساسیت تیم رسانه‌ای دولت و حامیان اصلاح‌طلبش افزوده است و حتی تریبون یافتن مسوولان دولت برای پاسخ دادن به سؤالات و موارد مطرح شده توسط کارشناسان در همین برنامه آتش خشم برخی را خاموش نمی‌کند.

اپیزود سوم: ماجرای بازخوانی خبر فایننشال‌تایمز درباره چگونگی انتقال یک محموله نفتی به چین توسط نفتکش سالینا و فروش آن بعد از پایان معافیت‌های آمریکا در برنامه دهم تیرماه «سلام صبح به خیر» بهانه خوبی برای تسویه‌حساب با رسانه ملی بود.

رسانه‌های دولتی یا حامی دولت، یکپارچه به میدان آمدند و با «خلاف منافع ملی» یا «خلاف امنیت ملی» خواندن اقدام شبکه ۳ در بازخوانی خبر مذکور، موج جدیدی از حملات را روانه صداوسیما کردند و تا «نفوذی» خواندن مدیر جوان شبکه ۳ پیش رفتند!

اما ماجرا چه بود؟ آیا برنامه «سلام صبح به خیر» راه‌های دور زدن تحریم‌ و فروش نفت را لو داده است؟ آیا با پخش تصاویر نفتکش سالینا از شبکه ۳ آمریکا فروش نفت ایران را محدودتر می‌کند؟ سیدحسین حسینی، مجری این برنامه فردای آن روز در یازدهم تیر، توضیحات جالبی از ماجرا داد تا مشخص شود عناد دولتی‌ها با صداوسیما نامحدود است.

موضوع صادرات نفت ایران به چین توسط کشتی سالینا، بعد از انتشار توسط منابع خارجی مثل رویترز و فایننشال‌تایمز، از سوی وبگاه رسمی روزنامه ایران و همین‌طور خبرگزاری‌های دولتی ایسنا، برنا و همچنین سایت‌ها و خبرگزاری‌های حامی دولت در ۵ تیرماه منتشر و مشخصات کامل نفتکش و محموله و مسیر آن در متن خبرها ذکر شده بود!

به عبارت بهتر ۵ روز قبل از برنامه «سلام صبح به‌ خیر» رسانه‌های خود دولت جزئیات دور زدن تحریم‌ را منتشر کرده بودند و اگر این خلاف منافع ملی است، ابتدا باید رسانه‌های دولت مورد شماتت قرار گیرند.

مجری «سلام صبح به خیر» با ابراز تعجب از واکنش بدون مبنای برخی رسانه‌ها و مدیران دولتی، نسبت به تبعیض بین موضع‌گیری شبکه ۳ سیما و رسانه‌های دولتی یا حامی دولت انتقاد کرد و گفت اگر قرار باشد کسی تذکر بگیرد، ابتدا باید رسانه‌ها و مطبوعاتی که ۵ روز قبل از بازنشر خبر در برنامه «سلام صبح به خیر» اقدام به انتشار خبر کرده بودند، تذکر دریافت کنند.

در بین هجمه‌هایی که به صداوسیما شده بود یک نماینده مجلس خواستار ورود دادستانی به ماجرا شده بود و دیگری خواستار ورود شورای ‌عالی امنیت ملی! مخالفان صداوسیما نمی‌دانستند این خبر را ابتدا رسانه‌های حامی دولت منتشر کرده بودند و شبکه ۳، پنج روز بعد به آن پرداخته است.

هجمه‌ها علیه صداوسیما به‌خاطر نگرانی از امنیت ملی و منافع ملی نیست، چون مدعیان فعلی امنیت ملی خود بارها و بارها علیه امنیت ملی اقدام کرده‌اند. پشت پرده این هجمه‌ها و فشار به صداوسیما بویژه شبکه ۳ ریشه در استیصال دولت دارد. دولت که تقریبا در همه زمینه‌ها خود را ناتوان نشان داده، برای کاستن از فشارها و انتقادها به چنگ انداختن به دیگران و حاشیه‌سازی رو آورده است. گاف حامیان دولت برای هجمه به صداوسیما نشان داد آنها از هیچ بهانه‌ای برای مقصر جلوه دادن دیگران نمی‌گذرند و حالا حالاها قرار نیست تحولی را در سیاست‌های دولت شاهد باشیم. قطعا دولتی که در رأس آن اختلافات عمیقی وجود دارد، به این حاشیه‌سازی‌ها و هجمه‌ها ادامه خواهد داد و فقط به یکی ـ دو برنامه تلویزیونی محدود نخواهد بود.

تصاویر حمله دولتی ها به صدا و سیما به خاطر پخش خبر منتشر شده!

روزنامه آرمان نوشت: صدا و سیما رشته های وزارت نفت را پنبه می کند!

حمله آرمان به صدا و سیما. صدا و سیما رشته های وزارت نفت را پنبه می کند

حمله آرمان به صدا و سیما. صدا و سیما رشته های وزارت نفت را پنبه می کند

روزنامه ایران، رسانه رسمی دولت نیز نوشت: انتقاد دولت از صدا و سیما

روزنامه ایران. انتقاد دولت از صدا و سیما

روزنامه ایران. انتقاد دولت از صدا و سیما

روزنامه جمهوری اسلامی هم نوشت: گسترش اعتراض به عملکرد خلاف شبکه سه سیما در مورد فروش نفت!

روزنامه جمهوری اسلامی. گسترش اعتراض به عملکرد خلاف شبکه سه سیما در مورد فروش نفت

روزنامه جمهوری اسلامی. گسترش اعتراض به عملکرد خلاف شبکه سه سیما در مورد فروش نفت

بی بی سی فارسی هم به جنجال منتشر شده در رسانه های حامی دولت واکنش نشان داد و نوشت: آیا صدا و سیما سیاست دور زدن تحریم نفتی دولت روحانی را لو داد؟

بی بی سی فارسی. آیا صدا و سیما سیاست دور زدن تحریم نفتی دولت روحانی را لو داد؟

بی بی سی فارسی. آیا صدا و سیما سیاست دور زدن تحریم نفتی دولت روحانی را لو داد؟

پشت پرده ماجرای حمله دولت و رسانه های حامی دولت به صدا و سیما چیست؟

جنجال علیه صدا و سیما به خاطر خبر منتشرشده در ایسنا و ایلنافضاسازی مدعیان اصلاح‌طلبی و اعتدال علیه صدا و سیما به‌خاطر پخش گزارشی مربوط به صادرات نفت ایران از صدا و سیما، در حالی است که مفاد همین گزارش یک روز قبل‌تر توسط خبرگزاری‌های مدعی اصلاح‌طلبی منتشر شده بود.

خبرگزاری ایلنا و ایسنا از جمله رسانه‌هایی بودند که قبل از سیما، اقدام به باز نشر گزارش رویتر درباره دور زدن تحریم‌ها توسط ایران و فروش نفت به چین کرده بودند.

اما به دنبال بازنشر همان گزارش از سوی شبکه سوم سیما، موجی از هیاهوی سازمان یافته توسط رسانه‌های زنجیره‌ای و نشریات و کانال‌های هم‌سو علیه صدا و سیما به راه افتاد و برخی اعضای فراکسیون امید نظیر محمود صادقی، حسین‌زاده و… هم در کنار نوچه‌های رسانه‌ای مانند یاشار سلطانی به صف شدند تا ضمن زدن صدا و سیما و رئیس شبکه ۳، چنین القا کنند که تلویزیون راسا، اقدام به افشای اسرار محرمانه نفتی کرده است!!

کار به جایی رسید که دیروز وزیر نفت هم‌نوا به جو سازی‌ها گفت: اگر این چیزها را درست بگویند، عملا پنبه کردن آن چیزی است که ما رشته‌ایم. اما واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور تصریح کرد «این خبر که از طرف صدا و سیما و برخی روزنامه‌ها و سایت‌‌ها منتشر شده، به نقل از یک رسانه خارجی بوده و رئیس صدا و سیما اعلام کرده هدفشان این بوده که به آمریکا و دیگران بگویند اجازه نمی‌دهیم فروش نفت به صفر برسد.
در همین زمینه جهان نیوز در تحلیلی نوشت:

آنچه برنامه «سلام صبح‌ بخیر» به آن اشاره کرده و تصاویر ماهواره‌ای را به نمایش گذاشته است، خبری است که هفته پیش خبرگزاری رویترز به آن پرداخته بود و برای کسانی که اتفاقات حوزه نفت را رصد می‌کنند،‌ فاقد ارزش خبری بوده است.

شش روز پیش،‌ خبرگزاری رویترز در خبری نوشت: تحلیل‌ها و بررسی ردیابی تانکرها نشان می‌دهد که این کشتی متوسط سوئیس مکز با نام سالینا در ۲۴ می از جزیره خارک خارج شده و تقریبا یک میلیون بشکه نفت را بارگیری کرده و در ۲۸ می‌ به چین اعزام شده است. با گذشت چند هفته در ۲۰ ژوئن این کشتی به پالایشگاه جینگسی در نزدیکی بندر جین‌ژوا نزدیک پکن رسید. پالایشگاه جینگسی متعلق به شرکت پتروچاینا از شرکت‌های وابسته به شرکت ملی نفت چین است که مدت زیادی است خریدار نفت ایران بوده و از شرکت‌‌های مادر بانک کونلون نیز محسوب می‌شود.

تهیه و تنظیم گزارش: پارسی گو
منابع: ۱. پیشخوان ۲. کیهان ۳. وطن امروز

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *