ماجرای علی کفاشیان و عباس ترابیان و پرونده فساد معروف به شرکت ام پی سیلوا!

علی کفاشیان به علت فساد مالی ۵ سال محروم شد! + جزئیات

علی کفاشیان و عباس ترابیان با رای کمیته اخلاق در پرونده فساد معروف به شرکت ام پی سیلوا به ۵ سال محرومیت از هرگونه فعالیت فوتبالی محکوم شدند.

علی کفاشیان

مجله اینترنتی پارسی گو: علی کفاشیان مرد همیشه خندان و رکورد دار ریاست فدراسیون فوتبال کشورمان به اتهام فساد مالی به مدت ۵ سال از کلیه فعالیت های فوتبالی محروم شد.

علی کفاشیان بخاطر فساد ۵ سال محروم شد

کفاشیان هفته گذشته به ریاست هیات مدیره باشگاه مس کرمان انتخاب شد که با این حکم قاضایی به نظر می رسد که پست جدید این مدیر بازنشسته هم ملغی شده است. طبق این رأی، فدراسیون مکلف شده در مراجع قضائی دادگستری هم از کفاشیان و ترابیان اعلام شکایت جهت مطالبه وجه دهد.

علی کفاشیان رییس سابق فدراسیون فوتبال و عباس ترابیان با رای کمیته اخلاق در پرونده فساد معروف به شرکت ام پی سیلوا، به ۵ سال محرومیت از هرگونه فعالیت فوتبالی محکوم شدند.

کفاشیان هفته گذشته به ریاست هیات مدیره باشگاه مس کرمان انتخاب شد که با این حکم به نظر می رسد که این حکم جدید این مدیر بازنشسته هم ملغی شده است.

عباس ترابیان رئیس سابق کمیته فنی و توسعه فوتسال و فوتبال ساحلی از دیگر متهمان این پرونده است که او هم با حکم کمیته اخلاق به ۵ سال محرومیت از هرگونه فعالیت فوتبالی محروم شده است. کفاشیان و ترابیان در این پرونده علاوه بر محرومیت از فوتبال به پرداخت جریمه نقدی هم محکوم شده‌اند.

با توجه به اینکه حقوق فدراسیون فوتبال در این پرونده تضییع شده است طبق این رأی حقوقی، فدراسیون مکلف شده است تا در مراجع قضائی دادگستری هم از کفاشیان و ترابیان اعلام شکایت کیفری و حقوقی جهت مطالبه وجه دهد.

پیش از این گفته شد مبلغی معادل ۳۱۶ هزاردلار که در این پرونده به ایران تحویل شده است، به حساب فدراسیون فوتبال نیامده و کفاشیان در جلسات رسیدگی هم دفاعیه قانع کننده ای بابت نحوه واریز این پول به حساب فدراسیون ارایه نداده است.

موضوع حق پخش تلویزیونی چهار دیدار تیم ملی ایران در مرحله مقدماتی انتخابی جام جهانی مقابل تیم‌های گوام، ترکمنستان، هند و عمان پای رییس سابق فدراسیون فوتبال و نایب رییس پیشین این فدراسیون را چند بار به کمیته اخلاق باز کرد. در حالی که شرکت MP&SILVA به عنوان شرکت طرف قرارداد فدراسیون فوتبال برای پخش این دیدار‌ها مدعی بود برای هر یک از این بازی‌ها مبلغ ۷۹ هزار دلار (جمعا مبلغ ۳۱۶ هزار دلار) به فدراسیون فوتبال پول داده است، اما اسنادی در این باره در فدراسیون فوتبال وجود ندارد.

بر همین اساس بهار سال گذشته یک بار علی کفاشیان رییس وقت فدراسیون فوتبال در کمیته اخلاق حاضر و مقرر شد مدارک مورد نظر را به این کمیته تحویل دهد. او در نخستین حضورش در کمیته اخلاق متعهد شده بود که مدارک و مستندات خود را ارائه کند، اما با وجود گذشت چندین ماه از آن جلسه هیچ مدرک و سندی ارائه نکرد بنابراین کمیته اخلاق از او مجددا دعوت کرده بود تا در تیرماه سال گذشته در کمیته اخلاق فدراسیون حاضر شود و آخرین دفاعیات خود درباره این پرونده را ارائه کند.

با رایی که امروز قاضی تورک منتشر کرده است، مشخص می شود که کفاشیان هیچ مدرکی دال بر تحویل این مبالغ به فدراسیون فوتبال ارایه نداده است یا اینکه مدال ارسال شده ارزشی نداشته است.

به بهانه حکم محرومیت کفاشیان و ترابیان: فساد مالی در فدراسیون فوتبال

فرشاد کاس‌نژاد. حالا با خیال راحت بنویسیم: برای رسانه‌ها همیشه دسترسی به اطلاعات شفاف دشوار است و همیشه باید در لفافه حرف زد و لابه‌لای متن فقط در کنایه چیزی گفت، آنچه برای بررسی میزان فساد مالی قابل پیش‌بینی هرگز کافی نیست.

آنچه به عنوان خبر حکم محرومیت ۵ ساله علی کفاشیان و عباس ترابیان اعلام شده و البته این حکم با درخواست دو مدیر فدراسیون فوتبال به کمیته استیناف رفته، پرده‌ای از ماجراهای حیرت‌آور مالی در فدراسیون فوتبال است، همان‌چه بارها از سوی خبرنگاران با هزار کنایه و همیشه در لفافه مطرح می‌شد و هیچ‌کس نمی‌توانست قدمی بیشتر به سمت شفاف شدنش بردارد.

البته همچنان فدراسیون از شفاف گفتن درباره این حکم کمیته اخلاق سرباز می‌زند و قوانین هم اجازه نمی‌دهند که تا بررسی پرونده در کمیته استیناف بتوان درباره‌اش بحث کرد. اما اینکه فدراسیون می‌خواهد این پرونده را در مراجع قضایی پیگیری کند، نشان می‌دهد که فدراسیون فوتبال به بازگشت پول‌های به بادرفته فکر می‌کند و مسئله فقط ۵ سال محرومیت برای کفاشیان و ترابیان نیست.

ماجرای شرکت ام‌پی‌سیلوا یا آنچه در قراردادها با این شرکت گذشته، ای کاش در آینده نزدیک شفاف اعلام شود تا فوتبال ایران شفاف‌تر تکلیف خود را با ساختاری که فساد مالی در آن ریشه کرده، بداند. از فدراسیون فوتبال هیچ‌گاه شفافیت مالی در قراردادهای مختلفش ندیده‌ایم. این فدراسیون با برندهای مختلفی برای پوشاک تیم‌های ملی قرارداد دارد و معلوم نیست این قراردادها چه حکایتی دارند و چرا فدراسیون فوتبال خریدار پوشاک از برندهاست. باشگاه‌ها همواره به نحوه دریافت مطالبات خود از محل درآمد تبلیغات محیطی اعتراض دارند و هیچ وقت شفاف نشده که چرا وعده‌های پرداخت عملی نمی‌شوند و چرا تاریخ‌های مشخص‌شده‌ای برای این پرداخت‌ها وجود ندارد.

در همین فدراسیون و هیات‌های فوتبال همچنان پول بلیت فروشی در یک سطل جمع می‌شود و هیچ‌کس نمی‌فهمد چه تعداد بلیت به فروش رفته است.

حالا که فدراسیون فوتبال وارد کارزار شکایت و بازگرداندن وجوه به باد رفته شده، حالا که حکم محرومیت کفاشیان و ترابیان اعلام می‌شود و قدم اول برای فاش‌گویی درباره فساد مالی در فدراسیون برداشته شده، چه خوب اگر این اتفاق به جریانی جدی و سخت‌گیر در این فدراسیون تبدیل شود، جریانی که مو را از ماست بکشد و فقط به وقت اختلافات درون‌سازمانی پرده‌ای از فساد را به مخاطب نشان ندهند.

کمیته اخلاق یا هر نهاد موظف دیگری بر آنچه در باشگاه‌ها می‌گذرد نیز نظارت و دخالتی ندارد. همین امروز درباره اینکه چرا در باشگاه‌های دولتی قراردادهای بلندمدت با بازیکنان، حق فسخ آسان و بی‌دردسر دارند، بحث کرده‌ایم. این قراردادها چه پشت پرده‌ای می‌توانند داشته باشند و باشگاه‌ها بر اساس چه رابطه‌های پشت پرده‌ای بازیکنان خود را صاحب این فرصت می‌کنند که بدون در نظر گرفتن منافع باشگاه، بتوانند به تیم دیگری منتقل شوند، در حالیکه قرارداد بلندمدت دارند اما لابه‌لای بندهای قرارداد، یک خط متن ساده می‌تواند سرنوشت چند میلیارد را تغییر دهد.

فوتبال ایران با ارقام گزاف اداره می‌شود، با بودجه‌هایی که از دل فوتبال درنمی‌آیند اما در فوتبال گردش مالی پیدا می‌کنند و مدیرانی اختیار اقتصادی دارند که در پدید آمدن این سرمایه‌ها نقشی ندارند و به تعبیری قدیمی مدیران هزینه‌اند. در چنین بلبشویی گسترش فساد مالی دور از ذهن نیست. اما برای رسانه‌ها همیشه دسترسی به اطلاعات شفاف دشوار است و همیشه باید در لفافه حرف زد و لابه‌لای متن فقط در کنایه چیزی گفت، آنچه برای بررسی میزان فساد مالی قابل پیش‌بینی هرگز کافی نیست.

گردآوری و تنظیم: پارسی گو
منابع: ۱. تابناک ۲. ایران ورزشی

به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *