واکنش ها به مرگ محمد مرسی رئیس جمهور مصر که با کودتا برکنار شد!

محمد مرسی در جلسه محاکمه درگذشت! + جزئیات و تصاویر

محمد مرسی در جلسه محاکمه اش درگذشت. این خبر به قدری عجیب بود که همه را به حیرت فور برد. در مصر پس از درگذشت محمد مرسی حالت فوق العاده اعلام شد.

محمد مرسی درگذشت

مجله اینترنتی پارسی گو: محمد مرسی در جلسه محاکمه اش درگذشت. این خبر به قدری عجیب بود که همه را به حیرت فور برد. در مصر پس از درگذشت محمد مرسی حالت فوق العاده اعلام شد. در این مطلب به جزئیات درگذشت محمد مرسی می پردازیم.

محمد مرسی هنگام جلسه محاکمه درگذشت

تلویزیون مصر از مرگ محمد مرسی رئیس‌‎جمهور سابق مصر به‌هنگام جلسه محاکمه خبر داد. رسانه‌های خبری مصر از مرگ محمد مرسی رئیس‌جمهور سابق خبر دادند.

تلویزیون رسمی مصر اعلام کرد که محمد مرسی به‌هنگام جلسه محاکمه فوت کرده است.‎ در پی درگذشت محمد مرسی وزارت کشور مصر حالت آماده‌باش فوق‌العاده در این کشور اعلام کرده است.‎ تلویزیون رسمی مصر اعلام کرد که مرسی در جلسه دادگاه بیهوش شده و درگذشته است.‎

محمد مُرسی عیسی العیاط زاده متولد هشتم آگوست ۱۹۵۱ میلادی و دارای مدرک دکترای محافظت از موتورهای فضاپیما از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی بود. وی پیش از پیروزی در اولین انتخابات ریاست‌جمهوری بعد از سرنگونی حسنی مبارک دیکتاتور مخلوع این کشور ریاست حزب آزادی و عدالت وابسته به اخوان المسلمین را به‌عهده داشت.

مرسی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۲ میلادی نامزد اخوان المسلمین در انتخابات ریاست‌جمهوری شد و با شکست احمد شفیق آخرین نخست‌وزیر حسنی مبارک در این انتخابات پیروز شد. رئیس‌‎جمهور فقید مصر در تاریخ دوازدهم تیرماه ۱۳۹۲ پس از هفته‌ها ناآرامی با عنوان جنبش تمرد به‌نمایندگی محمد البرادعی رئیس اسبق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌دست ارتش برکنار شد.

مرسی از زمان برکناری تاکنون در زندان به‌سر می‌برد و در چندین پرونده به اعدام و یا حبس ابد محکوم شده بود. قتل معترضان در اطراف کاخ الاتحادیه، جاسوسی برای قطر و ایران، حمله به یک زندان در سال ۲۰۱۱ میلادی و فراری دادن هزاران زندانی از جمله اتهاماتی بود که دادستانی مصر به مرسی وارد کرده بود.‎

محمد مرسی

واکنش اردوغان به فوت محمد مرسی

رئیس‌جمهور ترکیه به فوت رئیس‌جمهور سابق مصر واکنش نشان داد. رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه ضمن تسلیت در پی درگذشت محمد مرسی رئیس‌جمهور سابق مصر او را شهید توصیف کرد.

رسانه‌های مصری لحظاتی قبل از مخابره این خبر از مرگ محمد مرسی رئیس‌جمهور سابق در جلسه دادگاه خبر دادند.

واکنش‌ها به درگذشت محمد مرسی

واکنش‌ها به درگذشت اولین رئیس‌جمهور منتخب مردم مصر بعد از سرنگونی حسنی مبارک ادامه دارد.

واکنش‌ها به درگذشت محمد مرسی

جنبش حماس درگذشت محمد مرسی رئیس‌جمهور سابق مصر را تسلیت گفت.

در بیانیه حماس آمده است: مرسی بعد از مبارزه‌ای طولانی در راه خدمت به مصر و مسائل امت و فلسطین درگذشت.

واکنش سازمان ملل

استفان دوجاریک سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد در نشستی خبری در مقر دائمی این سازمان در نیویورک درگذشت محمد مرسی رئیس‌جمهور سابق مصر را به خانواده وی و دوستدارانش تسلیت گفت.

واکنش البرادعی

محمد البرادعی معاون سابق رئیس‌جمهور مصر و مدیر اسبق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در صفحه خود به‌روی شبکه اجتماعی توئیتر برای محمد مرسی طلب رحمت و برای بازماندگان صبر و آرامش مسئلت کرد.

واکنش حزب عدالت و توسعه ترکیه

نعمان کورتولموش نایب‌رئیس حزب عدالت و توسعه در ترکیه درگذشت مرسی را به ملت مصر تسلیت گفت.

تسلیت امیر قطر

شیخ تمیم بن حمد آل‌ثانی امیر قطر در صفحه خود به‌روی توئیتر نوشت: خبر درگذشت ناگهانی محمد مرسی رئیس‌جمهور سابق مصر را با نهایت تأثر و اندوه دریافت کردیم. درگذشت مرسی را به خانواده او و ملت مصر تسلیت می‌گویم. انّا للّه و انّا الیه راجعون.

واکنش دیده‌بان حقوق بشر

سارا لی ویتسون رئیس بخش خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان دیده‌بان حقوق بشر در واکنش به درگذشت مرسی او را تنها رئیس‌جمهور منتخب مردم مصر دانست.

اظهارات مبارک علیه مرسی در دادگاه مصر

وی افزود: درگذشت مرسی وحشتناک است اما در سایه شکست دولت مصر در مراقبت‌های پزشکی لازم از مرسی یا فراهم کردن زمینه ملاقات اعضای خانواده‌اش با او کاملاً قابل پیش‌بینی بود.

ویتسون گفت: سازمان دیده‌بان حقوق بشر در صدد به پایان رساندن گزارشی درباره وضعیت سلامتی محمد مرسی بود.

محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده مصر

بیانیه دادستانی مصر درباره درگذشت محمد مرسی

در پی درگذشت رئیس‌جمهور سابق مصر دادستانی این کشور بیانیه‌ای صادر کرد. نبیل صادق دادستان مصر بیانیه‌ای درباره درگذشت محمد مرسی العیاط رئیس‌جمهور سابق این کشور صادر کرد.

در این بیانیه آمده است: دادستانی خبری مبنی بر درگذشت محمد مرسی در جریان حضور در جلسه محاکمه وی در پرونده شماره ۵۶۴۵۸ سال ۲۰۱۳ میلادی درگذشته است.

این بیانیه می‌افزاید: محمد مرسی ۵ دقیقه صحبت کرده است و بعد از آن زمانی که در قفس اتهام بود بیهوش شد و بر زمین افتاده و سپس به بیمارستان منتقل شد.

در این بیانیه آمده است: بعد از انتقال مرسی به بیمارستان مشخص شد که وی فاقد هرگونه علایم حیاتی است. دادستانی مصر اعلام کرد که هیچ‌گونه کبودی تازه‌ای در بدن محمد مرسی در بیمارستان ملاحظه نشده است.

دادستانی کل مصر دستور اعزام گروهی از اعضای دادستانی برای معاینه جسد مرسی و بررسی دوربین‌های مداربسته سالن دادگاه و قفس متهمان و شنیدن سخنان کسانی را که در آخرین لحظات کنار مرسی بوده‌اند داده است.

دفن محمد مرسی در شرق قاهره در سایه تدابیر امنیتی شدید

رسانه‌های خبری اعلام کردند که جسد رئیس‌جمهور مخلوع این کشور با حضور خانواده و وکلایش و در میان تدابیر شدید امنیتی، در شرق قاهره به خاک سپرده شد.

رسانه‌های خبری، بامداد امروز- سه‌شنبه- اعلام کردند که جسد «محمد مرسی» رئیس‌جمهور مخلوع این کشور با حضور خانواده و وکلایش و در میان تدابیر شدید امنیتی، در شرق قاهره به خاک سپرده شد.

رئیس‌جمهور سابق مصر، عصر دیروز در جریان حضور در جلسه محاکمه‌اش در دادگاه به اتهام «جاسوسی برای قطر»، غش کرد و بعد از انتقال به بیمارستان، در سن ۶۷ سالگی درگذشت.

«عبدالله» پسر محمد مرسی، روز گذشته اعلام کرده بود که مقام‌های مصر اجازه دفن پدرش در آرامگاه خانوادگی را نداده است. وی در گفت‌وگو با «رویترز»، گفته بود: «خانواده محمد مرسی نمی‌دانند جسد مرسی کجاست و هیچ کس تماسی با ما نگرفته است. ما نمی‌دانیم او را غسل خواهند داد یا نماز میت بر او خواهند خواند یا نه؟»

یک منبع نزدیک به خانواده مرسی نیز به خبرگزاری «آناتولی» اعلام کرده بود، مقام‌های مصر درخواست خانواده او برای دفن پیکرش در مقبره خانوادگی‌ در زادگاهش در روستایی در استان الشرقیه در شمال کشور را نپذیرفتند و خانواده مرسی با مقام‌های مصری در حال مذاکره برای دفن جسد او در زادگاهش هستند.

رئیس جمهور برکنار شده مصر محمد مرسی

امانی: آمریکا و عربستان از پشت به مرسی خنجر زدند

مجتبی امانی رئیس دفتر سابق حافظ منافع ایران در مصر با اشاره به مرگ محمد مرسی رئیس جمهور سابق مصر گفت: آمریکا و سعودی از پشت به او خنجر زدند.

مجتبی امانی دیپلمات و رئیس پیشین دفتر حافظ منافع ایران در مصر در واکنش به مرگ محمد مرسی گفت: امروز ۲۷ خرداد ۱۳۹۸، محمد مرسی اولین رییس جمهور منتخب مصر در زندان فوت کرد.

وی با اشاره به اینکه “نام او با تاریخ سیاسی اخوان المسلمین ممزوج شد” گفت: او یک‌سال تمام رئیس جمهور مصر بود. تلاش داشت طرحی نو درافکند؛ اما نتوانست از ظرفیت مردمی مصر به سود خود و جریان اخوان المسلمین استفاده کند.

امانی با اعلام اینکه “مرسی تلاش داشت در آخر حکومتش به ایران نزدیک شود” تاکید کرد: او مقهور دولت عمیق مصر و ابزارهای آن (ارتش، بخش امنیتی، پلیس، نهاد دینی، سرمایه‌داری وابسته به نظام مبارک، قوه قضائیه و رسانه) شد. در ماه‌های آخر حکومتش سعی کرد به ایران نزدیک شود؛ اما مجالی نیافت. او تصور نمی‌کرد؛ اما آمریکا و سعودی از پشت به او خنجر زدند.

گردآوری و تنظیم: پارسی گو
منبع: تسنیم

به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *