علت پر فروش شدن کتاب های فاضل نظری در نمایشگاه کتاب چیست؟

چرا کتاب های فاضل نظری پر فروش شد؟

با طرح و شکل مناسب و هدفمند در تداوم آثار فاضل نظری کتابی که به لحاظ محتوا درجه یک است از نظر شکل ظاهری هم مناسب عرضه شد.

کتابهای فاضل نظری

مجله اینترنتی پارسی گو: برخی کتاب‌ها مثل آثار فاضل نظری از جمله آثار پرجستجو و پرفروش در نمایشگاه کتاب هستند. عبدالحمید قره داغی مدیر مسئول انتشارات سوره مهر، در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص دلیل فروش زیاد آثار فاضل نظری در نمایشگاه کتاب، گفت: فاضل نظری از بهترین غزل سرایان معاصر کشور و به لحاظ مضامین شعری بسیار مورد استقبال قشر جوان است.

بالاخره همین استقبال از آثار او در طی این سالیان دراز تاثیرش را در نمایشگاه کتاب داشته و خیلی از افراد در نمایشگاه کتاب به دنبال آثار ایشان هستند. در مجموع آثارشان فروش بالایی داشته؛ ولی پرفروش‌ترین اثر ایشان در نمایشگاه کتاب، کتاب اکنون بود. این مجموعه شعر بیش از ۱۰ هزارجلد فروش داشته است و مجموع فروش آن از زمان انتشار تا الان به بیش از ۳۵ هزار جلد رسیده است.

با طرح و شکل مناسب و هدفمند در تداوم آثار فاضل نظری کتابی که به لحاظ محتوا درجه یک است از نظر شکل ظاهری هم مناسب عرضه شد.

مدیر عامل انتشارات سوره مهر در خصوص رضایت خود از برگزاری نمایشگاه کتاب و فروش کتاب هایش به ویژه آثار فاضل نظری، گفت: امسال آغاز نمایشگاه کتاب با توجه به شرایط ویژه اقتصادی با نگرانی‌هایی همراه بود؛ اما استقبال خوب مردم و حضور جدی آنان در نمایشگاه کتاب و بخصوص آثار تازه منتشر شده سوره مهر رضایت نسبی از نمایشگاه را برای ما به همراه داشت. از طرفی انتشاراتی مانند سوره مهر در طول یک سال تمام تلاشش را می‌کند که آثار خوب و جدیدی حتما در سبد کتاب هایش وجود داشته باشد و آثار قابل توجهی عرضه کند. در نمایشگاه امسال تقریبا با ۲۱۰ اثر جدید به نسبت سال گذشته در نمایشگاه حضور داشتیم و در مجموع تعداد جلد کتاب‌هایی که به فروش رسید، بیش از سال‌های گذشته بود. ارزیابی بنده از نمایشگاه کتاب ۹۸ برای انتشارات سوره مهر نمایشگاه خیلی خوب است.

قره داغی با اشاره به ویژگی زبان شعری فاضل نظری، بیان کرد: اظهار نظر در این خصوص در تخصص من نیست و در این زمینه باید افراد ادیب و اهل قلم صحبت کنند؛ ولی آنچه به می‌بینم استقبال قابل توجهی از آثار ایشان می‌شود؛ چون غزل‌های ایشان در عین سادگی بیان، مفاهیم بسیار زیبایی را ارائه می‌کنند. این ویژگی و سادگی فهم برای مخاطب عام به نظرم باعث شده که استقبال بسیار ویژه‌ای از این اشعار و غزل‌ها شود.

مدیر مسئول انتشارات سوره مهر در خصوص ملاک‌های لازم برای کتاب خوب و جذب مخاطب گفت: یکی از مهم‌ترین پارامتر‌ها ارائه یک محتوای خوب است که باعث می‌شود فروش کتاب موفق باشد؛ ولی در کنار این محتوای خوب برای عرضه اولین چیزی که باعث می‌شود کتاب خیلی سریع مورد توجه قرار بگیرد پارامتر‌های دیگری است که شاید بتوان اسم کلی اش را «کتاب سازی خوب» گذاشت. انتخاب یک اسم خوب برای کتاب هم خیلی می‌تواند در جلب توجه افراد موثر باشد؛ همچنین انتخاب یک جلد خوب هم خیلی می‌تواند به فروش کتاب و استقبال افراد کمک کند. محتوا، اسم، طرح جلد خوب، کتاب سازی و حتی انتخاب جنس کاغذ برای ارائه محتوا پارامتر‌هایی هستند که به عرضه خوب یک کتاب کمک می‌کند. همه‌ی این‌ها باعث می‌شود که این کتاب‌ها مورد توجه و استقبال قرار بگیرند.

وی افزود: در خصوص آثار خاص فاضل نظری و بویژه کتاب اکنون باید عرض کنم که ۵ دفتر قبلی آثار آقای فاضل نظری به لحاظ نوع ارائه و طرح جلد و کاغذ یک نوع متمایز و ویژه بود و تمام تلاش این بود که برای عرضه کتاب اکنون هم بتوانیم با توجه به مضیقه‌ها و محدودیت‌های مختلفی که وجود داشت، همان شیوه قبلی را رعایت کنیم. ما تلاش کرده ایم کتاب جدید را با سلیقه‌ای که برای مخاطبان در این سال‌ها شکل دادیم با همان طریق و ذائقه به دستش برسانیم که خیلی دشوار بود و زمان زیادی از ما گرفت و به لحاظ هزینه‌ای خیلی ما را به چالش کشید؛ ولی الحمدلله توانستیم با همان طرح و شکل در تداوم آثار فاضل نظری، کتابی را که به لحاظ محتوا درجه یک است، از نظر شکل ظاهری هم مناسب عرضه کنیم.

مدیر مسئول انتشارات سوره مهر با اشاره به محتوای نامناسب برخی کتاب‌ها گفت: اگر دقت کرده باشید دوسالی است که شعاری را انتخاب کرده و با آن به نمایشگاه کتاب می‌آییم؛ شعار ما این است «کتاب خوب بخوانیم»؛ چون ما قائل به این موضوع هستیم و اگر مخاطب خیالش از یک کتاب با محتوای خوب راحت باشد، حتما آن کتاب را خواهد خواند. یکی از مشکلاتی که برای مخاطب عام وجود دارد، سردرگمی در بین آثار متعددی است که منتشر می‌شود. او باید از قبل با محتوای آن برای خرید آشنا باشد که آیا کتاب محتوای مناسبی دارد یا خیر. گاهی این سردرگمی باعث می‌شود هیچ کتابی را خریداری نکند یا رو می‌آورد به توصیه و سفارش‌های دیگران. متاسفانه خیلی از محتوا‌های عرضه شده مناسب نیستند و باید معیاری از قبل برای معرفی آثار خوب وجود داشته باشد.

گردآوری و تنظیم: پارسی گو
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *