درگیری لفظی دکتر بشیر حسینی و عوامل عصر جدید با اساتید و دانشجویان دانشگاه تهران!

درگیری لفظی دکتر بشیر حسینی با دانشجویان دانشگاه تهران

دکتر بشیر حسینی هم در جلسه نقد و بررسی برنامه عصر جدید در دانشگاه تهران با انتقاد تند از دانشگاه تهران، جدال کلامی با دانشجویان پیدا کرد.

دکتر بشیر حسینی و عوامل عصر جدید در دانشگاه تهران

مجله اینترنتی پارسی گو: عوامل سازنده «عصر جدید»، در جلسه نقد و بررسی این برنامه، مورد نقد تند اساتید و دانشجویان دانشگاه تهران قرار گرفتند. دکتر بشیر حسینی هم در این نشست با حمله و انتقاد تند از دانشگاه تهران، یک جدال کلامی با دانشجویان پیدا کرد.

احسان علیخانی، آریا عظیمی نژاد و دکتر بشیر حسینی در نشست نقد برنامه «عصر جدید»

نشست نقد و بررسی برنامه تلویزیونی «عصر جدید»، شنبه ۱۴ اردیبهشت با حضور اعظم راودراد و عبدالله بیچرانلو، استادان دانشگاه و احسان علیخانی، آریا عظیم‌نژاد و دکتر بشیر حسینی، مجری و داوران این برنامه در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد و این در حالی است که اعضای شورای نظارت بر صدا و سیما اعلام کردند که به خاطر فشارهای بیرونی از حضور در این جلسه انصراف داده‌اند. این جلسه با حواشی زیادی به اتمام رسید که در اینجا به برخی حاشیه‌ها می‌پردازیم.

انتقادهای تند دکتر بشیر حسینی از دانشگاهیان

پس از اینکه استادان دانشگاه انتقاداتی را به عملکرد تلویزیون و همچنین سیاست‌های برنامه «عصر جدید» وارد کردند، بشیر حسینی درباره نقدهای وارده به این برنامه که در طول این مدت شنیده بود، بیان کرد: «قطعاً ما تلنت شوهای دنیا را شخم زده‌ایم. «کلی گویی» تکرار بدیهیات است و به نظر من رسالت دانشگاه این است که وارد مصادیق جزیی شود و این کار «دانشگاه نفتی» است که به بدیهیات و کلیات بسنده کند.»

دکتر بشیر حسینی در دانشگاه تهران

دکتر بشیر حسینی در دانشگاه تهران

داور جوان «عصر جدید» همچنین نقد تندی را هم درباره دانشجویان و استادان علوم اجتماعی مطرح و بیان کرد: «چرا استادان ما حرف جدی ندارند؟ من اگر دانشگاهی هستم آمده‌ام تا از مسایل جامعه‌ام حرف بزنم. پز دانشگاهی این شده است که حرف‌های صدتا یه غاز بیان شود که الان می‌شود گفت و ۱۰ سال دیگر هم می‌شود همان حرف‌ها را تکرار کرد.»

حسینی در ادامه از بی‌خاصیت بودن دانشگاه‌های کشور گفت و این سخنان او تقریباً تا پایان نشست با واکنش گاه به گاه دانشجویان و اساتید حاضر در جلسه مواجه شد.

عوامل عصر جدید در دانشگاه تهران

عوامل عصر جدید در دانشگاه تهران

وی در نقد دیگری به دانشجویان علوم اجتماعی بیان کرد که خاطره‌اش از تدریس در این دانشکده این است که این دانشجویان همیشه اخمالو هستند.

وی درباره دانشگاه تهران نیز عنوان کرد: «دانشگاه تهران بیشتر از اینکه دانشگاه مادر باشد، انگار نامادری است!»

سخنان حسینی درباره «بی‌مسئله بودن دانشگاه»، باعث شد تا مجری پاسخ دهد که دانشگاه ما بی مساله نیست و اگر از «دانشگاه نفتی» حرف زده می‌شود، از صداوسیمای نفتی هم باید صحبت کرد. حسینی نیز به شوخی همان ابتدا از مجری خواست تا بی طرفی‌اش در بحث را نشان دهد که او تاکید کرد لزوماً قرار نیست بی‌طرف باشد.

اگر سواد رسانه ای بالا برود مخاطب، خود منتقد خواهد شد

بیچرانلو از استادان دانشگاه حاضر در این جلسه بعد از سخنان دکتر بشیر حسینی و در واکنش به عبارت «دانشگاه بی‌خاصیت» که او به کار برده بود، به کنایه گفت: «همین دانشگاه ِ بی‌خاصیت، خاصیتش ترویج تفکر نقادی در جامعه است.»

درگیری دانشجویان با عوامل عصر جدید

درگیری دانشجویان با عوامل عصر جدید

وی اضافه کرد: «مدیران تلویزیون مخالف آموزش سواد رسانه‌ای هستند چون اگر سواد رسانه‌ای در جامعه رواج یابد اول از همه مخاطب نسبت به برنامه‌های خود تلویزیون نقد خواهد داشت.»

این استاد دانشگاه تهران با اشاره به رویکرد تلویزیون در حمایت از سلبریتی‌ها و عطش برای دیده شدن، تاکید کرد «عصر جدید» هم بر همان محور دیده شدن و سلبریتی شدن است.

وی با اشاره به اینکه تلویزیون بیش از حد وارد زندگی سلبریتی‌ها می‌شود، اظهار کرد: «چرک و چروک‌های بی ارزش زندگی خصوصی سلبریتی‌ها در تلویزیون نمایش داده می‌شود و آنها از طلاق‌های خود در این رسانه حرف می‌زنند.»

درگیری دانشجویان با داوران عصر جدید

درگیری دانشجویان با داوران عصر جدید

بیچرانلو همچنین در واکنش به سخنان بشیر حسینی که از اهمیت سواد رسانه‌ای گفته بود، بیان کرد: «ژورنالیسم تحقیقی در تلویزیون اهمیتی ندارد و سواد رسانه‌ای فقط لقلقه زبان است تلویزیون فقط اغوا و سرگرمی است.»

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود درباره داوری‌های «عصر جدید» نیز توضیح داد: «داوری‌ها در این برنامه متوازن نیست و بسیار ذوقی است این جمله که بگویید «من خوب حال کردم» بر اساس کدام نوع داوری است. برنامه قرار است آگاهی دهنده باشد و مردم بر اساس این معیارهای داوری آگاهی پیدا نمی‌کنند. ظاهر برنامه این است که مسابقه کشف استعداد است اما مبنایش سرگرم کنندگی است و هرکس شوی بهتری داشت برنده می‌شود البته من حق می‌دهم چون تلویزیون است و می‌خواهد ذات سرگرم‌کنندگی را حفظ کند.»

تماشای زیاد به معنای رضایت نیست

اعظم راودراد نیز در صحبت‌های خود و در واکنش به بشیر حسینی بیان کرد: «آقای دکتر گفت صحبت‌های کلی نشان می‌دهد دانشگاه مساله ندارد. دانشگاه مساله دارد و یکی از مسائل همین است که ما یک تلویزیون داریم و مخاطب به آن اعتماد ندارد. از طرف دیگر باید گفت تماشای زیاد الزاماً به معنای میزان رضایت نیست بله من افراد زیادی را می‌بینم که برنامه «عصر جدید» را دنبال می‌کنند اما همان افراد هم به برنامه نقد دارند.»

احسان علیخانی: بیرحمانه نقد نکنید

احسان علیخانی نیز در این جلسه گفت: «من باید توضیحی بدهم و یک خواهشی داشته باشم. اینکه ما اینجا هستیم برای نقد برنامه است. من یک برنامه ساز تلویزیونی هستم؛ نه کارمندم، نه مدیر هستم پس اجازه بدهید وارد بدیهیات نشویم.»

احسان علیخانی در دانشگاه تهران

احسان علیخانی در دانشگاه تهران

وی اظهار داشت: «من نمی‌توانم از طرف تلویزیون نماینده باشم بنابراین تقاضایم این است که «عصر جدید» را بی‌رحمانه نقد کنید اما درباره سیاست‌های کلان تلویزیون شاید باید مدیران را دعوت کنید و ارتباطی با من ندارد.»

آریا عظیمی نژاد و احسان علیخانی در دانشگاه تهران

آریا عظیمی نژاد و احسان علیخانی در دانشگاه تهران

آریا عظیمی‌نژاد، دیگر داور این برنامه در این جلسه و نقدها ترجیح داد سکوت کند.

برنامه «عصر جدید» با اجرای احسان علیخانی و با داوری امین حیایی، رویا نونهالی، سیدبشیر حسینی و آریا عظیمی‌نژاد، شنبه‌ها و یکشنبه‌ها روی آنتن شبکه سه سیما می‌رود.

گردآوری و تنظیم: پارسی گو
منبع: مهر به نقل از سیمرغ

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *