شایعه تجاوز ۲۵ افغانی به دختر ایرانی در یزد!

تجاوز ۲۵ افغانی به دختر ایرانی در یزد! اگرچه این شایعه بارها تکرار و تکذیب شده است، اما منتشر کنندگان آن، حتی زحمت تغییر خبر را به خود نمی دهند.

تجاوز 25 افغانی به دختر ایرانی در یزد

مجله اینترنتی پارسی گو: برای چندمین بار طی این سالها باید این خبر را تذیب کرد: تجاوز ۲۵ افغانی به دختر ایرانی در یزد! اگرچه این شایعه بارها تکرار و تکذیب شده است، اما منتشر کنندگان آن، حتی زحمت تغییر خبر را به خود نمی دهند و صرفا جهت تشویش اذهان عمومی اخبار کذب خود را بازنشر می کنند.

خبر تجاوز ۲۵ افغانستانی به دختر ایرانی در یزد صحت ندارد

شایعه‌ای که اخیرا درباره تجاوز ۲۵ افغانستانی به دختر ایرانی در یزد مطرح شده، متعلق به سال ۹۳ است. گاهی شایعاتی با هدف دامن زدن به اختلافات قومیتی و جریحه دار کردن احساسات خصوصا با سوءاستفاده از اخبار منفی پیرامون تجاوز و مسائل مشابه آن مطرح می شود.

بازنشر شایعه‌ای قدیمی درباره تجاوز ۲۵ افغانستانی به دختر ایرانی در یزد را نیز می‌توان در همین راستا ارزیابی کرد:

متن شایعه:

تجاوز ۲۵ افغانی به دختر بی‌پناه ایرانی در یزد!

دو روز پیش در بلوار استقلال یزد دختری ۱۶ ساله توسط عده ای افغانی ربوده شده و توسط ۲۵ نفر از افغان ها مورد تجاوز قرار گرفته و سپس به قتل رسیده.
پلیس تا حالا ۱۷ نفر از افغانی ها رو دستگیر کرده .
امشب از ساعاتی پیش مردم با هجوم به خانه ی افغانها درگیری رو شروع کردند و خواهان خروج تمامی افغان ها از شهر شدند
درگیری به شدت بالا بوده و آن منطقه به شکل منطقه جنگی سنگر بندی شده
تعدادی از خانه های افغانها به آتش کشیده شده
خبر کاملا واقعیت داره از سوی نیروی انتظامی یزد تایید شدههمچنین همشهری های عزیز یزدی میتونن خبرو تایید کنن!

واقعیت چیست؟

این شایعه اولین بار در سال ۹۳ منتشر و همان زمان توسط مقامات محلی تکذیب شد.

منتشرکنندگان این شایعه نیز در دی ماه سال ۹۳ دستگیر شدند.

دادستان وقت یزد در رابطه با این شایعه در سال ۱۳۹۳ بیان می دارد: دادستان عمومی و انقلاب یزد با توجه به گزارش مرجع انتظامی مبنی برانتشار شایعه‌ای در خصوص تجاوز ۲۵نفرافغانی به دختری بی‌پناه ایرانی دریزد درفضای مجازی، مسببان آن شناسایی شدند.

وی تصریح کرد: تعدادی ازافراد از خطوط تلفن مشترکین منتشرکننده پیامی که بر اساس شایعه بود و ازطریق وات ساپ منتشر شده بود، با صدور دستورات ازسوی مقام قضایی دادسرا تحقیقات مقدماتی آغاز شد.

قضاوتی خاطر نشان کرد: شناسایی تعدادی از مالکان خطوط انتشارکننده پیام واحراز وقوع جرم نشراکاذیب ازطریق تشویش اذهان عمومی، پرونده به احد از شعب بازپرسی دادسرا ارجاع شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر برای تعدادی ازمتهمان پس ازتفهیم اتهام فوق و اخذ دفاعیات آن‌ها، قرار تامین متناسب صادرشد و نسبت به شناسایی دیگر متهمان تحقیقات توسط مرجع انتظامی ادامه دارد ولازم بذکر است چنین شایعه‌ای به هیچ وجه صحت نداشته و ازسوی دستگاه قضایی به شدت تکذیب گردیده است.

گفتنی است این خبر بارها منتشر و بارها تکذیب شده است. این مطلب نیز با نیت در انتشار قرار گرفتن واقعیت ماجرا در جستجوهای احتمالی تنظیم شده است. همچنین باید یادآور شویم منتشر کنندگان چنین اخباری، قصدی جز برهم زدن روابط حسنه دو ملت بزرگ ایران و افغانستان ندارند. (پارسی گو)

گردآوری و تنظیم: پارسی گو
منبع: ۱. میزان ۲. فارس

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *