علت اخراج علی دایی از سایپا چه بود؟

چرا علی دایی اخراج شد؟

اخراج علی دایی دلیلی جز مصاحبه آتشین او علیه مسئولان سایپا نداشت. مصاحبه ای که در واقع طعنه ای هم به اوضاع نابسامان اقتصادی کشور داشت

علی دایی سرمربی

مجله اینترنتی پارسی گو: تصمیمی که در کارخانه گرفته شد و دوره همکاری علی دایی با سایپا در فاصله دو هفته مانده تا پایان لیگ برتر با یک حکم خبرساز پایان یافت: اخراج.

در جلسه ای که روز گذشته در کارخانه سایپا بین مدیران ارشد و مدیران باشگاه سایپا برگزار شد، در پی مصاحبه سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران در اعتراض به شرایط مالی باشگاه، سایپا تصمیم گرفت دایی را کنار بگذارد؛ مربی ای که دومین فصل حضورش در جمع نارنجی پوشان را پشت سر می گذاشت.

دایی قبل تر و در اتمام دوره بازیگری به مدت کوتاهی در نقش بازیکن و مربی هدایت سایپا را برعهده داشت و با این تیم قهرمان لیگ شد. او در سال بعدتر نتایج خوبی با سایپا به دست نیاورد و در نهایت به دلیل سرمربیگری در تیم ملی از سایپا کنار رفت و به عنوان عضو هیئت مدیره به کارش در باشگاه ادامه داد.

او که بعد از هدایت تیم ملی و اخراج از سمت سرمربیگری بعد از شکست مقابل عربستان مدتی در سکوت بود، با پرسپولیس به بازار کار ایران بازگشت و پس از مشکلات شدیدی که با حبیب کاشانی مدیرعامل پرسپولیس داشت، به راه آهن رفت. اما سپس محمد رویانیان او را دوباره به پرسپولیس بازگرداند تا اینبار بعد از کسب نائب قهرمانی لیگ و شروع نه چندان مناسب در دومین فصل حضور، مدیران وقت باشگاه او را از تیم اخراج کنند.

دایی پس از پرسپولیس به صبا و سپس نفت تهران پیوست و با قهرمانی جام حذفی دوباره سایپایی شد تا سومین دوره حضورش را در این تیم تجربه کند.

او در فصل گذشته با اتکا به ستاره هایی نظیر ترابی و قلی زاده موفق به کسب سهمیه آسیایی شد ولی با جدایی این دوستاره سایپا کمی پایین تر از انتظارات نشان داد. با این حال شرایط این تیم چندان هم بد نبود و آنها در آخرین بازی با علی دایی مقابل ذوب آهن به پیروزی۲ بر صفر دست یافتند تا جایگاه مناسبی در جدول داشته باشند؛ ضمن اینکه در حال حاضر سایپا جمعی از بهترین جوانان ایران را در مجموعه خود جا داده است.

اما در شرایطی که تنها سه هفته به پایان لیگ باقی مانده، این تصمیم شوکه کننده بود؛ به خصوص اینکه دایی قبلا صحبت های تندتر از این هم انجام داده بود و حتی گفته شده بود، ناراحتی شدید کارکنان سایپا را با حرف هایش ایجاد کرده است. این همان چیزی است که باشگاه سایپا در توضیح اخراج علی دایی در بیانیه خود آن را مطرح کرده و مراجعه مکرر کارگران را عامل اصلی اخراج دایی قلمداد کرده اند.

آنها در جلساتی که در یکی دو روز گذشته برگزار کردند، به این جمع بندی رسیدند و خبر را از طریق روابط عمومی باشگاه منتشر کردند. دایی که در روزهای گذشته مذاکرات جدی با تراکتورسازی داشته، البته از این موضوع چندان هم ناراحت نخواهد بود؛ چرا که قصد او در نهایت جدایی از جمع نارنجی پوشان بود و به قول خودش منتظر بود تا فصل تمام شود و از سایپا فرار کند.

حالا که مدیران سایپا تاب صحبت های او را نیاورده اند و دست به اخراج او زدند، دایی با همان سماجت همیشگی و با مصاحبه های مکرر از تصمیم گیران انتقام سختی خواهد گرفت. این کاری است که دایی قبلا دو یا سه مرتبه انجام داده و در آن تبحر ویژه ای دارد !

اینکه علی دایی در فصل آینده به تراکتورسازی برود یا مقصد دیگری را برای سرمربیگری انتخاب کند، از همین حالا تبدیل به یکی از داغ ترین سوال های لیگ برتر شده است. اما پاسخ به آن تا پایان لیگ میسر نخواهد بود؛ چرا که تراکتورسازی در کورس سهمیه لیگ است و با سومین سرمربی خود روزگار می گذارند. همچنین این باشگاه با دایی هنوز به توافق نهایی نرسیده است. این را هم در نظر داشته باشید که دایی هرگز در خارج از تهران مربیگری نکرده و به دلیل فعالیت های تجاری ترجیح می دهد در پایتخت و در حوالی خانه و در دفتر کارش مشغول باشد.

جالب اینکه سایپا از ابراهیم صادقی به عنوان جانشین علی دایی یاد کرده است…

علی دایی در پاسخ به تماس خبرنگار ورزش سه اعلام کرد که فعلا قصد گفتگو در این مورد را ندارد ولی قطعا وقتی دایی به حرف بیاید، همه باید قلم ها را تیز کنند و در سریعترین زمان ممکن، خبرها را به خبرگزاری خود برسانند !

اما اخراج علی دایی دلیلی جز مصاحبه آتشین او علیه مسئولان سایپا نداشت. مصاحبه ای که در واقع طعنه ای هم به اوضاع نابسامان اقتصادی کشور داشت… او در این مصاحبه از گران شدن خودروهای سایپا و بی توجهی به تیم فوتبال این مجموعه مطرح کرده بود. متن کامل این مصاحبه را بخوانید:

مصاحبه علی دایی بعد از بازی با ذوب آهن: پراید ۵۰ میلیون شده اما قرارداد ما بالا نرفته است!

سرمربی تیم فوتبال سایپا گفت: ما تنهاتر از گذشته هستیم، نه کسی سراغ ما را می‌گیرد و نه کسی به سر تمریناتمان می‌آید. علی دایی در نشست خبری بعد از بازی مقابل ذوب‌آهن اظهار کرد: امروز یکی از بهترین بازی‌های ما بود، در نیمه اول و دوم فرصت آن‌چنانی به ذوب آهن ندادیم، کناره‌ها و عمق را بستیم، به خوبی دفاع کردیم، وقتی توپ را از دست می‌دادیم بهتر از ذوب‌آهن بودیم، حداقل سه چهار موقعیت خوب خراب کردیم، باید به غیرت و شرافت و مردانگی بچه‌هایم تبریک بگویم، ما تنهاتر از گذشته هستیم، نه کسی سراغ ما را می‌گیرد و نه کسی به سر تمریناتمان می‌آید.

سرمربی تیم فوتبال سایپا افزود: امروز هم خبر خوشی به ما دادند یک ناهار به بچه‌های تیم می‌دادند که آن هم رستوران اعلام کرد دیگر نمی‌دهد من بازیکن ندارم سارفو سه چهار روز است به تمرین نیامده مجبور شدم او را به اصفهان نیاورم، در حساس‌ترین نقطه دفاعی از بازیکن جوان استفاده کردیم، تیم ما خوب کار کرد، مردانه بازی کرد و بچه‌های ما مستحق این پیروزی بودند.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا چند سال است تیم سایپا در میانه جدول قرار دارد، گفت: همه چیز در این مسأله دخیل است، زمانی که ما بازی می‌کردیم همه از مدیرعامل تا باغبان زمین پشت ما بودند و از ما حمایت می‌کردند در آن زمان مدیرعامل کارخانه هم پشت ما بود اما الآن کسی پشت ما نیست.

دایی ادامه داد: خیلی از بازیکنان ۶۰ درصد پول گرفته‌اند و بعضی نیز با آبشن‌ها ۵۰ درصد گرفته‌اند، باز این‌ها شرف و غیرت داشتند که کار می‌کنند، سال قبل با این‌که جزو تیم‌هایی بودیم که کمترین بودجه را داشتیم بازیکنان بزرگی مثل قلی‌زاده، ترابی و دانشگر را تربیت کردیم، ما بازیکنان‌ما را از دست دادیم اما نتوانستیم جایگزینی برای آن‌ها پیدا کنیم، من ۵ بازیکن مصدوم دارم و اکنون با یک تیم جوانان کار می‌کنم.

سرمربی تیم فوتبال سایپا در ادامه ابراز داشت: کار کردن با این شرایط سخت است، مدیرعامل جدید ما فقط یک بار پیش از بازی قبلی آمد و گفت ما با قدرت آمده‌ایم که شما کار کنید، ما قدرتی ندیدیم، تیمی که طرفدار ندارد باید پول بدهند تا بازیکنان با انگیزه کار کنند اما فقط وعده و وعید دادند من آنقدر امسال تحت فشار روحی و ذهنی بودم که فقط می‌خواهم زودتر تمام شود و بروم استراحت کنم.

وی در ادامه بیان کرد: این بچه‌ها مگر چقدر قراردادشان است همه چیز ۵ برابر شده این ارقام برای کارخانه سایپا عددی است؟ پراید ۵۰ میلیون شده، تیبا ۷۵ میلیون شده اما قرارداد ما بالا نرفته است شاید دوست ندارند که من کار کنم و البته ۹۹ درصد می‌گویند که همین مسأله است.

دایی همچنین مطرح کرد: پیش از بازی قبلی من را دعوت کردند گفتند که باشگاه به غیر از مسائل مالی چه کار کند که بچه‌ها شاداب شوند، گفتم شما چه راه حلی دارید به من بگویید شاید باید یک گروه تئاتر کمدی یا سیرک بیاوریم، بهتر است حق و حقوق بچه‌ها را بدهند تا کی می‌خواهند فقط شعار بدهند، من از مدیریت کارخانه و وزارت صنعت و معدن می‌خواهم بیایند و رسیدگی کنند، درویش بیشتر به ما کمک می‌کرد جابه‌جایی باید در جهت بهتر شدن باشد اما از وقتی که درویش رفته مصیبت‌های ما بیشتر شده است.

سرمربی تیم فوتبال سایپا اضافه کرد:‌ تنها سه چهار نفر از باشگاه سایپا کنار ما هستند اما از دست آن‌ها هم کاری برنمی‌آید به غیر از آن‌ها کسی جوابگو نیست، مطمئناً فردا من را می‌خواهند اما ما باکی نداریم، اگر من را نمی‌خواهید، نخواهید، پول بچه‌ها را بدهید، کسانی به عنوان مدیر و معاون آمده‌اند که هر دو با من مشکل دارند این بچه‌ها چه گناهی دارند، آدم باید شرف و مردانگی و غیرت داشته باشد فکر کنید خانواده خودتان هستند، فقط دوست دارم فرار کنم.

وی در خصوص فوتبال ایران گفت:‌کل فوتبال ایران در سراشیبی است، سال بعد فکر کنم سخت‌تر باشد مطمئناً فصل بعد مشکلات بیشتری خواهیم داشت.

سرمربی تیم فوتبال سایپا در خصوص خشونت در ورزشگاه‌ها عنوان کرد: این خشونت و عصبی بودن در جامعه ما است تمام باشگاه‌هایی که طرفدار دارند قسمت فرهنگی و کانون هواداری را تقویت نکرده‌اند، باید آدم‌هایی بیاورند که اهلش باشند و فرهیخته باشند، وجود چنین آدم‌هایی در تیم‌های بزرگ به حاشیه‌ها دامن می‌زند؛ من خودم زمانی که در پرسپولیس کار می‌کردم یکی از مشکلاتم با آقای کاشانی به خاطر لیدرها بود، ما نمی‌توانیم استادیوم‌های‌مان را کنترل کنیم، عده‌ای می‌آیند و سوءاستفاده سیاسی می‌کنند و از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند.

دایی همچنین اذعان کرد: به نام باشگاه‌هایمان پسوند فرهنگی چسبانده‌ایم اما فقط شعار داده‌ایم، شاید بودجه کار فرهنگی یک باشگاه از بودجه تیم جوانان یا نوجوانان آن باشگاه بیشتر باشد، خیلی وقت است شعار می‌دهیم و عمل نمی‌کنیم و فقط می‌خواهیم بگوییم همه چیز گل و بلبل است.

گردآوری و تنظیم: پارسی گو
منابع: ۱. فارس ۲. ورزش سه

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *