پیاز گران تر است یا موز؟

وقتی پیاز اشک مردم را در می آورد: هر کیلو ۱۵ هزار تومان!

در اکثر استان‌ها شاهد افزایش قیمت پیاز بوده‌ایم اما پیش‌بینی می‌شود طی روزهای آتی و با از سرگیری برداشت محصول قیمت‌ها متعادل و کاسته شود.

قیمت پیاز اشک

مجله اینترنتی پارسی گو: در روزهای اخیر و با فرارسیدن سال نو عرضه پیاز به عنوان یکی از اقلام پرمصرف در سبد خانوار کاهش یافته و قیمت آن با افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی به کیلویی ۱۵ هزار تومان رسیده که این امر واکنش‌های بسیاری را در پی داشته است.

این در حالی است که گرانی در بازار میوه و تره بار طی ماه‌های اخیر به یک معضل تبدیل شده و این گرانی‌ها در روزهای آغازین سال جدید گریبان‌گیر اقلام پر مصرفی مانند پیاز نیز شده است.

بر اساس گفته مسوولین، گرانی پیاز به دلیل کاهش برداشت طی روزهای اخیر است که این کاهش برداشت، سبب کاهش عرضه و افزایش قیمت شده است و این روند به زودی بهبود خواهد یافت.

کاهش خرید و عرضه پیاز

محمدی خدایی یکی از فروشندگان در این باره گفت: افزایش قیمت پیاز سبب شده برخی مغازه داران از خرید و عرضه این محصول صرف نظر کنند.

وی افزود: ما پیاز را با قیمت ۹ هزار خریداری کرده و آن را با قیمت ۱۱ تا ۱۲ هزار به فروش می‌رسانیم که به دلیل گران بودن و کاهش خرید، فروشنده متضرر می‌شود و بخشی از پیاز خریداری شده مانده و خراب می‌شود.

وی اضافه کرد: همین امر سبب شده مغازه داران و فروشندگان خرید و عرضه پیاز را کاهش دهند که این امر سبب کاهش فروش این محصول در بازار شده است.

عدم برداشت پیاز دلیل اصلی کاهش عرضه در کشور

علی شکری مدیر توسعه بازرگانی و تنظیم بازار جهاد کشاورزی در این باره گفت: بارندگی‌های روزهای اخیر در جنوب کشور برداشت محصولاتی چون پیاز را با مشکل مواجه ساخته و کند شدن روند برداشت محصول، مشکلات کاهش صادرات، عرضه و افزایش قیمت را در پی داشته است.

وی با بیان اینکه در اکثر استان‌ها شاهد افزایش قیمت پیاز بوده‌ایم، افزود: پیش‌بینی می‌شود طی روزهای آتی و با از سرگیری برداشت محصول قیمت‌ها متعادل و کاسته شود.

مدیر توسعه بازرگانی و تنظیم بازار جهاد کشاورزی با بیان اینکه محصولاتی مانند پیاز از استان‌های جنوبی به دیگر استان‌ها صادر می‌شود، تصریح کرد: پس از اتمام بارندگی‌ها، برداشت پیاز در استان های جنوبی و صادرات آن به دیگر استان‌های آغاز می‌شود و شاهد کاهش قیمت این محصول در اکثر استان‌ها خواهیم بود.

وی ادامه داد: قیمت هر کیلو پیاز در برخی استان ها به ۱۵ هزار تومان نیز رسیده است.

گردآوری و تنظیم: پارسی گو
منبع: برترینها به نقل از سیمرغ

به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *