ایران 2 چین 0 : حساب شده، منطقی و البته تهاجمی!

جام ملت‌ های آسیا ۲۰۱۹: ایران ۲ چین ۰ (گام پنجم)

تیم ملی ایران شب گذشته با یک نمایش دقیق، تهاجمی و حساب شده، تیم ملی چین را ۲ بر ۰ شکست داد و به مرحله نیمه نهایی جام ملت های آسیا رسید.

جام ملت های آسیا ایران چین

مجله اینترنتی پارسی گو: ملی پوشان در مرحله یک‌چهارم نهایی جام ملت‌ های آسیا ۲۰۱۹، با نمایشی سراسر هجومی، مقتدرانه و بسیار جذاب توانستند شاگردان مارچلو لیپی را با ۳ گل از پیش رو بردارند تا بعد از ۱۵ سال به نیمه نهایی جام ملت‌ها رسیدند.

تیم ملی فوتبال ایران با پیروزی ۳ برصفر از سد چین گذشت تا بعد از ۱۵ سال که برای آخرین بار در چین به جمع ۴ تیم برتر جام ملتها رسیده بود، به این مرحله صعود کند و در مقابل تیمی قرار بگیرد که با عبور از آن می بایست دیواری ۴۳ ساله را بشکافد. سدی که نسل رویایی مان می تواند از آن عبور کند. زیرا این تیم نشان داده است که چقدر سزاوارآن است.

حتما بخوانید

جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹: ایران ۵ یمن ۰ (گام نخست)

فوتبال اروپایی در قلب ابوظبی!

یوز ها بازی را با آرایش پایه ی ۱-۴-۱-۴ آغاز کردند . ترکیب تیم ملی در این دیدار تغییراتی نسبت به دیدار گذشته با عمان داشت . کی روش در این دیدار در خط دفاعی و میانی خود دست به تغییرات مهمی زده بود . محرومیت امیری و عملکرد دور از انتظار حسینی باعث شد ، کنعانی زادگان و حاج صفی جانشین این دو بازیکن در ترکیب اصلی شوند و نقش مهمی در تفکرات کی روش داشته باشند . برنامه اصلی کی روش در این دیدار ، فشار بر خط دفاعی و ارسال توپ های بلند به پشت خط دفاعی ، دفاع نا مستحکم چین بود . خط دفاعی لیپی عملکرد ضعیفی در این دوره از مسابقات داشت . شاگردان پیرمرد ایتالیایی تنها در یک بازی آن هم در مقابل تیم نه چندان قدرتمند فیلیپین توانستند دروازه خود را از گل حفظ کنند و در مابقی دیدارها شکننده ظاهر شدند که این موضوع باعث شد که کی روش برنامه ویژه ای برای استفاده از این ضعف داشته باشد و در طول بازی هم بار ها مشاهده کردیم که خط دفاعی چین از اجرای ابتدایی ترین وظایف خود عاجز بود .

ویرانگر، باهوش و خطرناک مثل طارمی – آزمون!

بعد از این که سردار آزمون و مهدی طارمی پس از دیدار عمان ، مورد حملات عجیب و غیرمنصفانه‌ای در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها قرار گرفتند. این دو مهاجم در همان نیمه اول بازی با چین نشان دادند که بهترین انتخاب برای خط حمله تیم ملی هستند. مهدی طارمی و سردار آزمون در این تورنمنت نمایش فوق‌‌العاده‌ای داشتند و بدون شک پایه‌ساز اصلی پایان دادن به طلسم ۱۵ ساله یوزها بودند ؛ سردار در مقابل چین نمایش بی‌نقصی داشت و گل اول را با حرکت انفرادی و سماجت فوق‌العاده‌اش برای طارمی ساخت. صحنه گل دوم تیم ملی هم شباهت زیادی به گل اول داشت. آزمون یک بار دیگر توپ را از مدافع چین دزدید و این بار خودش توانست دروازه حریف را باز کند. زوج آزمون یعنی طارمی هم در طول بازی در تمام جنگ‌های تن به تن با مدافعان چین موفق بود و در کورس‌ها هم آنها را جا گذاشت و با یک گل و یک پاس گل نشان داد چرا درکنار آزمون بهترین زوج حمله ی جام ملت ها می باشند. در سیستمی که کی روش برای تیم ملی تعریف کرده، سردار آزمون نقش مهاجم اصلی را در اختیار دارد و طارمی در پست وینگر چپ یا راست بازی می کند، اما ویژگی های منحصربه فرد این دو بازیکن که با حرکات پا به توپ مارپیچی و تسلط در بازی هوایی و زمینی همراه است همینطور تحت فشار قرار دادن مدافعین حریف و بازپس گیری توپ از آنها، سبب شده تا لیپی پیش از شروع نیمه ی دوم دو تعویض مهم در خط دفاعی و میانی خود انجام بدهد.

حتما بخوانید

جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹: ایران ۲ ویتنام ۰ (گام دوم)

تعویض های طلایی و بار دیگر کریم!

با شروع نیمه ی دوم چینی ها بازی را هجومی تر آغاز کردند و توپ و میدان را در همان دقایق ابتدایی در دست داشتند ولی رفته رفته بازی متعادل تر شد و شاگردان کی روش با اجرای برنامه های تعریف شده ی شان توانستند تا آستانه ی رسیدن به گل قرار بگیرند . بار دیگر زوج طلایی تیم ملی ایران، در بطن حملات سهمگین و خطرناک بودند . محرومیت طارمی و خستگی آزمون باعث شد که کی روش دست به تغییراتی بزند . کی روش؛ قدوس ، چشمی و انصاری فرد را به زمین فرستاد . تعویض های کی روش در روند بازی بسیار موثر بودند ودر دقیقه ۹۰ روی ضد حمله بازیکنان ایران و پاس زیبای طارمی، کریم انصاری فرد با دروازه بان چین تک به تک شد و به راحتی دروازه چین را باز کرد تا نشان بدهد که کی روش ارزش ویژه ای برای تعویض های خود قائل است . با حفظ روند بازی، در پایان کارایران پیروز این دیدار شد و جواز حضور در مرحله نیمه نهایی را پیدا کرد

جام ملت‌ های آسیا : با پول نمی توان قهرمان شد!

نمایش مقتدرانه ایران در برابر چین، به قدری روان و دلچسب بود که آنچه تیم ملی در دیدار برابر چین از خود ارائه داده است، رویایی‌ترین و بهترین نمایشی بوده است که طی سالیان اخیر از شاگردان کی‌روش دیده بودیم، تیمی منسجم و معتقد به اصول های تاکتیک تیمی که به شکلی چشم‌نواز توانست تمام پتانسیل‌های خود را در فاز هجومی به رخ بکشد . تمرکز فوق‌العاده بالای بازیکنان تیم ملی ایران بر روند بازی و مهار حریف با حبس کردن چینی‌ها در زمین خودشان، همان تاکتیکی است که بزرگان و سلاطین اروپا با خیمه زدن در محوطه جریمه حریف، باعث ویرانی تیم روبروی خود می‌شوند و چشم‌نوازترین عملکردها را از خود برجای می‌گذارند، این ایران در حقیقت یک ایران نسخه به‌روزشده ی اروپایی بود، نه یک تیم غرب آسیایی مبتنی بر تاکتیک‌های کلافه کننده و وقت کشی های بی‌هیجان! آمادگی بالای بدنی ستارگان ایران در نوع خود یک شگفتی است! با گذشت حدود ۲۰ روز از آغاز این تورنمنت و ایجاد فشارهای بیشتر در کوران رقابت‌ها، یوزها آماده و آماده‌تر شدند و هیچ آثاری از خستگی در آنها دیده نمی‌شود و به شکلی که به نظر می‌رسد جام به تازگی برای آنها آغاز شده است. فشار بی‌امان یوزها، آخرین نفس‌های چینی‌ها را بند آورده و شب تحقیرآمیزی را برایشان ترتیب داده بود، به جرئت می‌توان گفت که زیباترین نمایش ۲۴ تیم حاضر در این تورنمنت، حتی با نمایش ۴۵ دقیقه نخست ایران مقابل چین برابری نخواهد کرد!پسران ایران نسبت به سایر مدعیان باقیمانده جام هفدهم، حداقل چند سر و گردن بالاتر هستند، یوز های کی روش دیشب درس بسیار خوبی به لیپی و فوتبال چین دادند که با خرج های زیاد و خرید بازیکن های گران قیمت و آوردن مربیان نام آشنا ، نمی توان ساختار فوتبال را تغییر داد وتا زمانی بازی تیمی به درستی اجرا نشود با پول نمی توان قهرمان شد. پیروزی قدرتمندانه ی ملی پوشان در مقابل چین ، انتظارات از تیم ملی را چندین و چند برابر کرده است . حالا ایران باید به فکر رونمایی از سورپرایزهای بزرگ‌تر خود در برابر ژاپن باشد! (آرتین چراغی. ورزش سه)

حتما بخوانید

جام ملت‌ های آسیا ۲۰۱۹: ایران ۰ عراق ۰ (گام سوم)

کی روش: AFC اخطار طارمی را پاک کن!

سرمربی پرتغالی تیم ملی معتقد است در یک بازی سخت چین را شکست داده و به مرحله بعد رسیدند. کارلوس کی‌روش بعد از کسب برد مقابل تیم ملی چین در کنفرانس مطبوعاتی خود گفت: اول از همه باید این برد را به همه تبریک بگویم. یک بازی بسیار سخت را برابر تیم خوب چین که ساختار و سازمان بسیار خوبی دارد انجام دادیم. برای شخص بنده افتخار است که بعد از مدت‌ها توانستم یک بازی را کنار آقای لیپی انجام دهم. همانطور که دیدید ایشان بازیکنان بسیار خوبی ساختند و بازیکنانم با تلاش زیاد و توان روحی و روانی خود بازی را در دست گرفتند ما استحقاق برد را داشتیم. حالا باید تمرکز خود را بر روی بازی بعد بگذاریم.

وی در ادامه گفت: بازیکنانم بازی خوبی انجام دادند و اصلا آسان نبود. ما هر لحظه که اشتباه کردیم می‌دانستیم که چینی‌ها می‌خواهند بر روی ما فشار بگذارند. ولی بازیکنان نشان دادند از لحاظ تمرکز و انگیزه بسیار خوب هستند.

چین در کنار یکی از بهترین مربیان تاریخ فوتبال، بازیکنان خوبی هم در اختیار دارد و به همین دلیل هوشمندانه بازی کردیم. حالا مقابل خودمان بازی بزرگ دیگری می‌بینیم که انگیزه‌های متفاوتی می‌طلبد. مخصوصا حالا که تیم‌های بزرگ و مدعیان فوتبال آسیا به سمت ما می‎‌آیند باید با انگیزه متفاوت و بیشتری در بازی حاضر شویم. در نتیجه ما باید منتظر کره جنوبی و ژاپن باشیم که مدعی آسیا هستند. همانطور که به بازیکنانم گفتم باید بازی بهتری انجام دهیم و از اشتباهات درس بگیریم.

کارلوس کی روش سرمربی تیم ملی در پاسخ به این سوال که مهدی طارمی در بازی بعدی تیم ملی حاضر نیست و اینکه آیا تصمیم داور درست بوده یا خیر، می گوید: من هنوز بازی را ندیدم، اما از فاصله دور احساس کردم، لیز خورده ولی در جایگاهی نیستم که بخواهم قضاوت کنم. هیچ وقت خوب نیست که شما بازیکنی را از دست بدهید؛ ما بازی قبل امیری را از دست دادیم و این بازی هم طارمی را و این اصلا خوب نیست. فقط دوست دارم خاضعانه این نقطه نظرم را به نظرم به AFC برسانم؛ درست است بازیکن محروم است و نمی تواند بازی کند که این منطقی است ولی اگر نتواند کنار بازیکنان دیگر باشد، منطقی نیست و خاضعانه می خواهم که دراین مورد بازنگری مجدد شود. بازیکنان برای مردم تا سرحد توانشان کار می کنند و نباید با دو خطا تبدیل به مجرم شوند.

سرمربی پرتغالی تیم ملی در مورد استفاده از سیستم کمک داور ویدئویی هم توضیح داد: من نه امروز که همیشه یکی از طرفداران تکنولوژی جدید بوده ام و توقع ما و بازیکنان این است که وقتی از این تکنولوژی استفاده می شود، کیفیت قضاوت ها بهتر شود. البته یک نقطه نظر دیگر هم دارم و فکر نمی کنم با دو سیستم داوری در یک تورنمنت عمل شود؛ البته این فقط نقطه نظر من است.

کی‌روش درباره پیشرفت فوتبال چین گفت:تغییرات کاملا محسوس است و پیشرفت چشمگیری داشتند. نسبت به بازی در ورزشگاه آزادی سازماندهی بسیار بهتری داشتند. شاید این یک افسوس باشد که آقای لیپی از چین می‌رود. مربیانی مثل لیپی و فرگوسن در فوتبال جهان تاثیر دارند و نباید از خدمات آن‌ها گذشت.

سرمربی پرتغالی تیم ملی هم‌چنین دلیل ماندن در ایران را با توجه به تحریم‌ها و شرایط سختی که برای آن‌ها وجود دارد این چنین بیان کرد: جواب این سوال برای خودم و خانواده‌ام سخت است. البته من در ۸۰ درصد دوران مربیگری‌ام به صورت بلند مدت کار کردم. جمعا ۱۲ سال در پرتغال بودم. ۶ سال در انگلیس و حالا ۸ سال هم در ایران هستم. بیشترین دستاورد من به خاطر کارهای سختی بوده که انجام شده است. تعهد و انگیزه ای که بازیکنانم با توجه به شرایط داشتند به قدری خوب بود که من عاشق بازیکنانم هستم. قبل از جام جهانی هم شرایط آماده سازی خوبی نداشتیم. همانطور که شرکت نایکی به ما کفش نمی‌داد و به همین دلیل من عاشق بازیکنانم شدم.

حتما بخوانید

جام ملت‌ های آسیا ۲۰۱۹: ایران ۲ عمان ۰ (گام چهارم)

کی روش پس از پیروزی برابر چین هم با سوال مشابه کنفرانس های قبلی مواجه شد؛ از کی روش پرسیده شد، آیا تیم ملی می تواند رکورد ۴۳ ساله را خاتمه دهد که مربی تیم ملی ایران پاسخ داد: در وهله اول باید تاکید کنم این موضوع برای من و شاگردانم بسیار مهم است. رویا و هدف ما رسیدن به جمع ۴ تیم بود و حالا که این را انجام داده ایم، به خودمان افتخار می کنیم و از این موضوع خوشحال هستیم؛ اما بنده شاید مخالف یک سری صحبت های احساسی هستم که شاید در آن به حریفان احترام گذاشته نمی شود. در این مسابقات خیلی خاضعانه به نظرم سه مدعی حضور دارند. نظر خاضعانه ام را بگویم که سه مدعی دیگر ژاپن، کره جنوبی و استرالیا به خاطر پیشرفت ها و زمینه هایی که در ۲۵ سال اخیر داشته اند و البته مسائل دیگر. کت قهرمانی برای تن ما بزرگ است. با توجه به کارهایی که در ۸ سال گذشته انجام دادیم، باید همان روند را ادامه دهیم. فروتنانه با کمال خضوع مسیر را ادامه دهیم، چون در درجه اول به بازیکنان گفته ام که هر بازی باید بهتر بشویم و تیم ملی را در جایگاه بالاتری نسبت به بازی های قبلی قرار دهیم. در رابطه با سردار هم باید بگویم که من نمی‌خواهم در جامعه جهانی درباره دلایلی که آزمون تیم ملی را ترک کرد صحبت کنم. مسئله‌ای بود که من به صورت مستقیم با فدراسیون در میان گذاشتم و از فدراسیون خواهش کردم یک سری صحبت‌های بیرونی که تعهد بازیکنانم را زیر سوال می‌برد و غیر قابل بیان در رسانه‌های خارجی است را کنترل کند. شما رسانه‌های ایرانی کاملا از این مسائل آگاه هستید و وظیفه دارید به صورت کامل از تیم ملی حمایت کنید و اجازه ندهید این اتفاق دوباره رخ دهد. ولی هیچ کس نباید در ایران فراتر از جایگاه تیم ملی باشد و خود را بالاتر بداند.

پیام کارلوس کی‌روش؛ آن شنل به ما نمی‌آید!

کارلوس کی روش سرمربی تیم ملی ایران در اینستاگرام خود پیامی جدید پس از پیروزی مقابل چین را منتشر کرد. تیم ملی ایران شب گذشته چین را هم شکست داد و به مرحله نیمه نهایی جام ملت های آسیا رسید. کارلوس کی روش پس از این بازی پیامی را در اینستاگرام خود منتشر کرد و ضمن تمجید از شاگردانش، نکاتی را یادآور شد.

کی روش نوشت: یک نمایش عالی از بازیکنانمان، تنها با این تلاش، تعهد و تمرکز کامل ممکن بود که چنین بازی با کیفیتی ارائه داد و رقیب خوبی مانند چین را تحت فشار سنگین قرار داد. یک بازی دیگر را بُردیم، به هدفمان در رسیدن به جمع چهار تیم پایانی تورنمنت رسیدیم، اما ما تمام صحبت‌ها که ما را مدعی اول قهرمانی می‌داند را رد می‌کنیم.

بخش آخر پست کی روش درباره قهرمانی در جام ملت ها است: ما با همین دیدگاه متواضعانه، در کنار هم به کارمان ادامه می‌دهیم، به تمام حریفان احترام می‌گذاریم و پوشیدن شنل مدعی بودن را رد می‌کنیم. آن شنل به تن ما نمی‌آید! اکنون زمان استراحت و پیشرفت برای بازی آینده است. تبریک به بازیکنانم و تشکر از تمام شما بابت حمایت‌هایتان.

حتما بخوانید

کی‌روش: شما هم کنار ایرانی‌ها باشید عاشقشان می شوید!

راهکار جالب کی‌روش برای آمادگی بازی با ژاپن

سرمربی تیم ملی با سیستمی مشخص کاری می کند که بازیکنان تیمش برای بازی با ژاپن خسته نشوند. ایران در نیمه اول بازی با چین با ارائه بازی تهاجمی و برتر دو گل به چین زد و چند گل هم نزد تا کار این تیم را در همان ۴۵ دقیقه اول تمام کند.

اما ایران در نیمه دوم بازی بیشتر به اداره بازی پرداخته است که به نظر این موضوع یک دلیل مشخص دارد، کی روش می خواهد تیمش را برای بازی با ژاپن نگه دارد و کاری کند که بازیکنانش کمتر خسته بشوند.

تیم ملی ایران بعد از ۱۵ سال به مرحله نیمه نهایی جام ملت های آسیا رسیده است و به نظر این تیم هیچوقت مثل حالا به قهرمانی در این رقابت ها نزدیک نیست، اتفاقی که ایران ۴۴ سال است حسرت رسیدن به آن را می خورد.

حتما بخوانید

اعتراض و ناراحتی سردار آزمون از تعویض مقابل ویتنام + جزئیات

گردآوری و تنظیم: پارسی گو
منبع: ورزش سه

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *