جزئیات حادثه واژگونی اتوبوس دانشجویان دانشگاه علوم و تحقیقات

جزئیات حادثه اتوبوس دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات + تصاویر

جزئیات حادثه واژگونی اتوبوس دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات که منجر به جان باختن و مصدومیت تعدادی از دانشجویان عزیز کشورمان شد را در این مقاله مرور می کنیم.

اتوبوس دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات قربانیان

مجله اینترنتی پارسی گو: همین چند روز قبل بود که با کمال تأسف اتوبوس دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات واژگون شد و ۸ دانشجو کشته و تعداد زیادی مصدوم شدند. تعداد کشته‌ها بعد از چند ساعت به ۹ نفر و بامداد امروز نیز یکی دیگر از مصدومان به نام محمدرضا فضیلتی‌نیا ۲۳ ساله جانش را از دست داد و این تعداد به ۱۰ نفر رسید.

آخرین وضعیت حال مصدومان اتوبوس دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات

در همین میان سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: حال ۳ نفر از دانشجویان حادثه واژگونی اتوبوس دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات وخیم است. مجتبی خالدی درباره آخرین وضعیت دانشجویان مصدوم حادثه واژگونی اتوبوس افزود: در حال حاضر وضعیت ۶ نفر از این دانشجویان نامناسب است و از این بین حال ۳ نفر که در بیمارستان‌های حضرت رسول اکرم (ص)، امام خمینی و عرفان نیایش بستری هستند، وخیم است. هستند.

او ادامه داد: از بین دانشجویان مصدوم این حادثه ۱۱ نفر در بخش ICU بستری هستند که از این تعداد دو نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان شریعتی، ۵ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان امام خمینی (ره)، دو نفر در بخش مراقبت‌های ویژه حضرت رسول اکرم (ص) و دو نفر در بخش مراقبت‌های ویژه عرفان نیایش بستری هستند. خالدی گفت: تعداد کل مصدومان این حادثه که در بیمارستان بستری هستند ۲۵ نفر است که به جز ۱۱مصدوم در بخش مراقبت های ویژه بقیه که بیشتر دچار شکستگی هستند در بخش عادی بستری هستند.

اتوبوس دانشگاه آزاد فاجعه 2

راننده اتوبوس دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات سکته نکرده است

در ساعات ابتدایی وقوع این حادثه شایعاتی مبنی بر سکته‌کردن راننده موقع رانندگی منتشر شد که قاضی شهریاری معاون دادستان تهران آن را تکذیب کرد و گفت: علائمی که نشان‌دهنده سکته قلبی یا مغزی راننده اتوبوس باشد، یافت نشد.

قاضی شهریاری معاون دادستان تهران و سرپرست دادسرای جنایی پیرامون خبری مبنی بر سکته راننده اتوبوس حامل دانشجویان دانشگاه علوم تحقیقات، اظهار کرد: مطابق کالبدشکافی که امروز با حضور پزشکان قانونی در محل پزشکی قانونی کهریزک صورت گرفت، علائمی که نشان‌دهنده سکته قلبی یا مغزی راننده اتوبوس باشد، یافت نشد، گرچه نمونه‌ی قلب و مغز جهت انجام آزمایش پاتولوژی (آسیب شناسی) به آزمایشگاه ارسال گردید. در پی سقوط اتوبوس در دانشگاه علوم تحقیقات که منجر به فوت و مجروح شدن تعدادی شد، به گفته دادستان تهران ۲ نفر از افراد از جمله پیمانکار حمل و نقل و مسئول تاسیسات دانشگاه بازداشت و همچنین ۲ نفر از مسئولان دانشگاه برای ارائه توضیحات به دادستانی احضار شدند.

هنوز علت فوت راننده اتوبوس دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات نهایی نشده است

مسعود قادی پاشا نیز در خصوص آخرین وضعیت بررسی علت فوت راننده حادثه دیروز دانشگاه آزاد به مهر گفت: کار کارشناسی تخصصی اولیه توسط متخصصان پزشکی قانونی انجام و جهت اظهار نظر درباره سکته قلبی به عنوان علت فوت، نمونه های لازم اخذ شد. او با بیان اینکه هنوز نتیجه آزمایش های تخصصی لازم در این رابطه واصل نشده است، گفت: جهت بررسی های بیشتر نمونه های اخذ شده در حال بررسی است. پس از اینکه نتیجه آزمایش های اخذ شده، واصل شود به همراه بررسی معاینات اولیه در رابطه با کالبدشکافی نظر نهایی در رابطه با سکته قلبی به عنوان عامل فوت راننده اتوبوس حامل دانشجویان دانشگاه آزاد اعلام می شود.

مدیر پزشکی قانونی تهران در رابطه با روند احراز هویت جانباختگان حادثه روز گذشته دانشگاه آزاد گفت: ۷ پیکر احراز هویت قطعی شده و به خانواده ها تحویل داده شدند، دو پیکر نیز هنوز خانواده هایشان جهت تحویل مراجعه نکرده اند. به گفته قادی پاشامحمدعلی ابوالفتحی راد، سارا ابوالفتحی راد دو جان باخته ای هستند که هنوز خانواده های آنها برای تحویل پیکرشان به پزشکی قانونی مراجعه نکرده اند.

چرا بیمارستان فوق‌ تخصصی نزدیک دانشگاه تعطیل بود؟

علاوه بر این به گزارش میزان، رییس کمیته ایمنی شورای شهر تهران با اشاره به بسته بودن در بیمارستان روبه روی دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات گفت: چرا مسیر اتوبوس دانشگاه آزاد گاردریل و سرعت گیر نداشته است؟ شهربانو امانی گفت: متاسفانه هنوز فرهنگ ایمنی در کشورمان نهادینه نشده و بر همین اساس شاهد آن هستیم که اتفافات ناگواری همچون این حادثه رخ می‌دهد و دستگاه‌ها با هزینه‌های چند برابری زخم بر زمین مانده را تیمار می‌کند.

امانی با اشاره به شیب تند مسیر دانشگاه گفت: پلیس باید بررسی کند، اما برای من جای سوال است که چرا مسیر ایمن نبود؛ چرا گاردریل نداشتند؟ چرا سرعت گیر نبود؟ او با بیان اینکه آیا صرف اینکه سرویس دانشجویان به شرکت پیمانکاری تحویل داده شود کار تمام می‌شود، افزود: این مسیر باید ایمن می‌شد و همچنین ایمنی خودرو نیز باید لحاظ می‌شد. امانی در سوالی دیگر عنوان کرد: درست روبه روی در دانشگاه بیمارستان فوق تخصصی فرهنگیان وجود دارد، اما در آن بسته بود و مجبور شدند که بیماران را به سایر مراکز درمانی اعزام کنند و حالا چه کسی جوابگوی این حادثه است؟

اتوبوس دانشگاه آزاد فاجعه 3

تشکیل کمیته ویژه پیگیری حادثه اتوبوس دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات

در همین میان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پی وقوع حادثه ناگوار واژگونی یک دستگاه اتوبوس حامل دانشجویان واحد علوم و تحقیقات تهران، دستور تشکیل کمیته ویژه پیگیری این حادثه را صادر کرد. محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با ابراز تأسف از وقوع حادثه تلخ واژگونی یک دستگاه اتوبوس حامل دانشجویان، به آقایان مجید مشکینی معاون توسعه مدیریت و منابع، رضا مسعودی سرپرست واحد علوم و تحقیقات، عنایت الله ملکی تبار رئیس مرکز نظارت، بازرسی و رسیدگی به شکایات، سیدحسین طباطبایی مدیرکل حقوقی و مهندس موسوی رئیس مرکز حراست دانشگاه آزاد اسلامی ماموریت داد تا موارد ذیل را با فوریت مورد بررسی قرار داده و گزارش کنند:

بررسی دقیق علت بروز حادثه در واحد علوم و تحقیقات و معرفی مسببان آن و رسیدگی دقیق به وضعیت مصدومان این حادثه. همچنین به اعضای این کمیته ویژه دستور داده شد تا با همکاری کارشناسان مجرب و هماهنگی‌های لازم با دستگاه‌های محترم قضایی، انتظامی و امنیتی، نسبت به بررسی تمامی جوانب حادثه مذکور با قید فوریت اقدام و هرچه سریعتر گزارش مشروحی از آن را به رئیس دانشگاه و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی ارائه کنند.

براساس روایت سازمان اوژانس تهران، حوالی ساعت ١٢ دیروز واژگونی یک دستگاه اتوبوس حامل دانشجویان در دانشگاه علوم و تحقیقات تهران واقع در بلوار سیمون بولیوار به سازمان اورژانس اعلام شد که در پی آن یک بالگرد اورژانس، ۱۵ دستگاه آمبولانس، دو دستگاه اتوبوس، دو دستگاه موتورلانس به محل حادثه اعزام شدند.

به گفته پیمان صابریان رییس اورژانس تهران، متاسفانه در این حادثه هفت نفر- دو خانم و پنج آقا – جان باختند و ۲۸ نفر مجروح شدند که پس از اقدامات اولیه توسط تکنسین‌های اورژانس به نزدیکترین مرکز درمانی انتقال یافتند. در همین رابطه، جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی نیز در این باره گفت: در ساعت ۱۲ و ۲۲ دیروز حادثه واژگونی یک دستگاه اتوبوس در انتهای سیمون بولیوار به سامانه ۱۲۵ اطلاع داده شد که در پی آن، ستاد فرماندهی آتش نشانان چهار ایستگاه را به محل حادثه که در یک مجتمع آموزشی قرار داشت اعزام کرد.

او با اشاره به حضور عوامل آتش‌نشانی در محل سقوط اتوبوس که ۳۰ سرنشین داشت، ادامه داد: پس از حضور آتش‌نشانان تعدادی از آنان از داخل کابین خارج شده بودند و هم اکنون عملیات نجات این افراد ادامه دارد. ملکی با بیان اینکه تعداد زیادی از سرنشینان این اتوبوس مصدوم شده‌اند، گفت: عوامل امدادی در محل حضور داشته و تعداد قطعی مصدومان اعلام خواهد شد. مصدومان پس از انجام اقدامات اولیه درمانی توسط تکنسین‌های اورژانس به بیمارستان‌های نیایش، عرفان، حضرت رسول، امام خمینی(ره) و شریعتی انتقال یافتند.

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران با اعلام نام راننده اتوبوس حامل دانشگاه دانشگاه آزاد، در مورد ادعای “سکته راننده ” توضیحاتی ارائه کرد.

مسعود قادی پاشا در گفت وگو با ایسنا درباره سرانجام شناسایی هویت سرنشینان جانباخته در حادثه اتوبوس دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات گفت: اجساد ۱۰ نفر از قربانیان این حادثه به پزشکی قانونی منتقل شد و پس از نمونه برداری و تشخیص علت مرگ به خانواده هایشان تحویل داده شد.

وی با بیان اینکه جسد دیگری به پزشکی قانونی ارجاع نشده است، افزود: بنابراین تا این لحظه آمار جانباختگان این حادثه در پزشک قانونی ۱۰ نفر است.

قادی پاشا در مورد هویت راننده این اتوبوس نیز به ایسنا گفت:” رحمان عقلمند”، راننده این اتوبوس بود که حدود ۵۰ تا ۶۰ سال سن داشت.

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران درباره دیگر قربانیان نیز گفت: مردی دیگر به نام “محمدعلی ابوالفتحی راد” پدر یکی از دانشجویان بود و مابقی دانشجو بودند.

وی درباره اینکه آیا ادعای سکته راننده نیز، خاطرنشان کرد: در بررسی های اولیه ما موردی از سکته کردن راننده به دست نیامد و بنابراین این موضوع تایید نمی شود، ولی نمونه برداری های لازم در این خصوص انجام شده است و پس از بررسی های تکمیلی، نظر قطعی در این خصوص اعلام خواهد شد، اما همانطور که گفتم در بررسی های اولیه موردی از سکته راننده مشاهده نشد و وضعیت عادی بود.

اتوبوس دانشگاه آزاد فاجعه 5

مسیر اتوبوس دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات گاردریل و سرعت نداشته است!

رییس کمیته ایمنی شورای شهر تهران با اشاره به بسته بودن در بیمارستان روبه روی دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات گفت: چرا مسیر اتوبوس دانشگاه آزاد گاردریل و سرعت گیر نداشته است؟

شهربانو امانی ، اظهار کرد: متاسفانه هنوز فرهنگ ایمنی در کشورمان نهادینه نشده و بر همین اساس شاهد آن هستیم که اتفافات ناگواری همچون این حادثه رخ می‌دهد و دستگاه‌ها با هزینه‌های چند برابری زخم بر زمین مانده را تیمار می‌کند.

وی با بیان اینکه مرگ فرزندان به خصوص دانشجویان، نخبگان و … و همچنین آسیبی که در این حادثه‌ها به خانواده‌ها می‌رسد جبران ناپذیر است، عنوان کرد: متأسفانه در این حادثه دو دختر دانشجو و ۵ پسر دانشجو به همراه راننده اتوبوس جان خود را از دست دادند و این در حالی بود که این افراد هفته آینده امتحان داشتند و حقش نبود که چنین اتفاقی برایشان رخ دهد.

امانی با اشاره به شیب تند مسیر دانشگاه گفت: پلیس باید بررسی کند، اما برای من جای سوال است که چرا مسیر ایمن نبود؛ چرا گاردریل نداشتند؟ چرا سرعت گیر نبود؟

وی با بیان اینکه آیا صرف اینکه سرویس دانشجویان به شرکت پیمانکاری تحویل داده شود کار تمام می‌شود، افزود: این مسیر باید ایمن می‌شد و همچنین ایمنی خودرو نیز باید لحاظ می‌شد.

امانی در سوالی دیگر عنوان کرد: درست روبه روی در دانشگاه بیمارستان فوق تخصصی فرهنگیان وجود دارد، اما در آن بسته بود و مجبور شدند که بیماران را به سایر مراکز درمانی اعزام کنند و حالا چه کسی جوابگوی این حادثه است؟

پیام تسلیت امام خامنه ای در پی حادثه اتوبوس دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات

متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسمه‌تعالی

حادثه‌ی مصیبت‌بار امروز که به درگذشت هشت نفر از دانشجویان عزیز و زخمی شدن تعدادی دیگر انجامید، بسیار دردآور و تأسف‌بار است. اینجانب ضمن ابراز همدردی با مصیبت‌دیدگان و عموم جامعه‌ی دانشگاهی، به همه‌ی بازماندگان این عزیزان تسلیت عرض میکنم و شفای مجروحان را از خداوند متعال مسألت مینمایم و از خداوند صبر و اجر برای خانواده‌های داغدار طلب میکنم.

سیّدعلی خامنه‌ای
۹۷/۱۰/۰۴

پیام تسلیت رئیس جمهور در پی حادثه اتوبوس دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات

حسن روحانی رئیس جمهور در پیامی حادثه دردناک واژگونی اتوبوس در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد که به جان باختن و مصدومیت تعدادی از دانشجویان منجر شد را تسلیت گفت.

متن این پیام به شرح زیر است:

انا لله و انا الیه راجعون

حادثه دردناک واژگونی اتوبوس در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد که به جان باختن و مصدومیت تعدادی از دانشجویان عزیز کشورمان انجامید، موجی از تاسف و اندوه برای مردم شریف ایران اسلامی پدید آورد.

از خداوند متعال برای درگذشتگان این رویداد تلخ که فرزندان ملت و سرمایه های ارزشمند آینده کشور بودند، رحمت واسعه الهی، برای خانواده های مصیبت دیده صبر و اجر و برای مصدومین شفای عاجل مسالت دارم.

ضروری است مسوولین امر، ضمن بررسی دقیق علت این سانحه، تمام راهکارهای لازم برای عدم تکرار اینگونه حوادث را تمهید و اجرا کنند و رسیدگی های پزشکی و درمانی لازم برای بهبود هر چه سریعتر آسیب دیدگان مورد توجه قرار گیرد.

حسن روحانی

رئیس جمهوری اسلامی ایران

اتوبوس دانشگاه آزاد فاجعه 6

پیام تسلیت رئیس مجلس در پی حادثه اتوبوس دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات

علی لاریجانی رئیس مجلس حادثه تلخ و اندوهبار واژگونی اتوبوس دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات که باعث جان باختن و مصدومیت جمعی از دانشجویان شد را تسلیت گفت.

متن این پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

حادثه تلخ و اندوهبار واژگونی اتوبوس دانشجویان واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاداسلامی که باعث جان باختن و مصدومیت جمعی از دانشجویان شد موجب تاسف و تاثر گردید .

ضمن عرض تسلیت این مصیبت به مردم بزرگوار ایران و خانواده های داغدار ،رحمت و غفران الهی درگذشتگان و شفای عاجل مجروحان را از درگاه خداوند متعال مسئلت میکنم .

علی لاریجانی

رییس مجلس شورای اسلامی

پیام تسلیت رئیس هیأت موسس دانشگاه آزاد در پی حادثه اتوبوس علوم و تحقیقات

رئیس هیأت موسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی، در پی حادثه تلخ اتوبوس دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات پیام تسلیت صادر کرد. در متن پیام دکتر ولایتی آمده است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

قال رسول‌الله (ص):‌ إِذَا جَاءَ اَلْمَوْتُ طَالِبَ اَلْعِلْمِ وَ هُوَ عَلَی هَذِهِ اَلْحَالِ مَاتَ شَهِیداً

امروز خبری تلخ و جانکاه دل تک‌تک اعضای خانواده بزرگ دانشگاه را به درد آورد. عزیزترین فرزندانمان، دانشجویان متعهد و تلاشگرمان در حادثه تصادفی دلخراش جانشان را از دست داده و تعدادی نیز مجروح شدند.

زبان از بیان هر واژه‌ای در این مصیبت قاصر است و هیچ کلامی گویای تألم و تأثر نیست. بنده در این غم با فرد فرد خانواده‌هایشان شریکم و عاجزانه از درگاه احدیت برای بازماندگان صبر و برای مجروحین شفای عاجل مسألت دارم.

بر مدیران و مسئولین واجب و فرض است علاوه بر پیگیری کامل علل حادثه، تمام توان و تلاش لازم برای کاستن از آلام بازماندگان و نیز استفاده از کلیه امکانات برای تسریع درمان و بهبودی جسمی و روحی فرزندان برومند جامعه علمی کشور را مبذول دارند.

پیام تسلیت وزیر علوم در پی حادثه اتوبوس دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات

در این پیام آمده است:

«انا لله و انا علیه راجعون

خبر تاسف بار و اندوهناک از دست دادن تعدادی از جوانان دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی در سانحه تصادف اتوبوس، موجب تاسف شدید و تالم اینجانب شد.

بر خود وظیفه می دانم این مصیبت را به خانواده‌های داغدار این عزیزان و جامعه دانشگاهی کشورتسلیت عرض نموده و برای مجروحان این حادثه دلخراش طلب شفای عاجل دارم.»

گردآوری و تنظیم: پارسی گو
منابع: ۱. خامنه ای دات آی آر ۲. پرزیدنت دات آی آر ۳. مهر ۴. مشرق نیوز ۵. اقتصاد آنلاین ۷. رکنا ۷. آفتاب نیوز

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *