بررسی معمای رفتن جان توشاک از ایران!

چرا جان توشاک با آن کارنامه درخشان ایران را ترک کرد؟

جان توشاک سرمربی کهنه‌کار ولزی که در کارنامه درخشان خود در محبوب‌ترین تیم های دنیا از جمله رئال مادرید نیز حضور داشته است فوتبال ایران را ترک کرد.

جان توشاک 3

مجله اینترنتی پارسی گو: جان توشاک سرمربی کهنه‌کار ولزی که در کارنامه درخشان خود در محبوب‌ترین تیم های دنیا حضور داشته است بیشتر از دوماه نتوانست در یکی از پرطرفدارترین تیم‌های فوتبال ایران باقی بماند.

توشاک که در شش هفته نخست رقابت های لیگ برتر موفق به کسب ۹ امتیاز شد، پس از باخت سرخپوشان تبریز در دیدار با صنعت نفت آبادان در جام حذفی و حذف از این رقابت‌ها ناچار به ترک ایران شد.

محمدرضا زنوزی مالک باشگاه همراه با پسر خود و همچنین مدیرعامل باشگاه تراکتورسازی تبریز به کازان رفت تا امور اقتصادی اش را دنبال کند. او در حالی با سردارآزمون بر سر میزشام نشست که تیمش در تبریز در بدترین شرایط ممکن قرار داشت.

جان توشاک 1

از قرار معلوم اطرافیان زنوزی عدم ارتباط سرمربی ولزی تیم با هواداران و بازیکنان بزرگ تراکتورسازی را به مالک باشگاه اعلام می کنند. زنوزی هم از اسدی می خواهد تا در بازگشت خود به تبریز تصمیم نهایی را گرفته و تکلیف همکاری با توشاک را مشخص کند. تصمیمی که در همان کازان گرفته شد تا توشاک بامداد دوشنبه تبریز را در غم انگیزترین حالت ممکن ترک کند.

سرمربی اسبق رئال مادرید که در مراسم استقبالش حدود دو هزار نفر حضور داشتند هنگام ترک ایران، غریبانه رفت. مدیران باشگاه تراکتورسازی درباره تصمیم ناگهانی خود سکوت کره اند و هیچ کس در مورد دلایل برکناری سرمربی سرخ ها اظهار نظر رسمی نکرده است.

گفته می شود درگیری لفظی اشکان دژاگه با توشاک در جریان بازی با صنعت نفت آبادان ریشه در برخی اختلافات بازیکنان باتجربه این تیم در ماه گذشته داشته تا سرمربی ولزی رفتن را به ماندن ترجیح دهد. او که عدم شناخت از بازیکنان اسم و رسم دار تراکتورسازی را دلیل باخت خود مقابل استقلال تهران اعلام کرده بود، همین جمله را پس از شکست مقابل نفت آبادان تکرار کرد.

جمله ای که بهانه ای شد تا افرادی که نفوذ زیادی در تصمیم گیری های زنوزی دارند به وی القا کنند که توشاک با بزرگترهای تیم به مشکل خورده است و فریادهای دژاگه بر سر این مربی نیز سند این ادعاست.

به هر حال آنچه در نیمه شب تبریز رخ داد نشان از تصمیم گیری عجولانه مدیرانی دارد که نتوانستند واقعیت تراکتورسازی را که در فصل جاری تمام سلسله مراتبش تغییر کرده و نیاز به ثبات فنی دارد درک کنند. تیمی که می توانست در جمع مدعیان قهرمانی قرار بگیرد حالا منتظر است تا جانشین سرمربی‌اش مشخص شود.

البته هنوز به درستی مشخص نیست جان توشاک از سرمربیگری تراکتورسازی اخراج شده است یا در توافق با مسئولان باشگاه مسئولیتش را ترک کرده است. با این حال تا اظهار نظر رسمی مسئولان باشگاه تبریزی باید منتظر بود.

جان توشاک 2

نگاهی دیگر به ترک تراکتورسازی و ایران توسط جان توشاک

سرمربی ولزی که قرار بود با ستاره های بزرگ تراکتورسازی لیگ برتر ایران را فتح کند، حالا به مقصد بعدی اش احتمالات می اندیشد! او پس از حضوری دو ماهه در ایران دچار بحران هایی شد که شاید هرگز فکرش را هم نمی کرد قرار است با آنها دست و پنجه نرم کنند!

توشاک عملا سیستمی متفاوت با فوتبال ایران را داشت و هرگز با چنین وضعیتی روبرو نشده بود! جبهه ای که از هر سنگرش آتش بلند می شود و گاهی حتی خودی ها به سوی سنگر خودی آتش می ریزند! جان پا به سن گذاشته برای چنین چالش هایی بسیار از کار افتاده به نظر می رسید؛ چرا که در یادگار امام تنها مربیانی می توانند بجنگند که هیجانشان با هیجان سکو ها برابری کند نه مربیانی خنثی و آرام!

توشاک رسما در تمرینات روز شنبه تی تی ها شرکت نکرد تا خبر جلسه فوری اسکایپی وی با محمدرضا زنوزی مالک این باشگاه در رسانه ها دست به دست بچرخد و شایعه کناره گیری توشاک از هدایت تراکتورسازی را بوجود بیاورد! وضعیتی که در غیبت زنوزی شکل گرفته بود، چرا که او در مسافرت خارجه به سر می برد و طبق آخرین شنیده ها سرمربی ولزی تیمش را دعوت به آرامش تا بازگشتش از سفر کرده است تا در جلسه نهایی تصمیماتی اساسی را اتخاذ کنند.

می توان در رفتار این مربی بزرگ به وضوح احساس کرد که توشاک از اتفاقی در تیم خود کاملا ناراضی است! او پیش تر از آن به شکلی علنی رونمایی کرده بود، مشخصا چندین بازیکن از جمله مسعود شجاعی و اشکان دژاگه طبق نظر او به تراکتورسازی اضافه نشده اند و بیشتر گمان می رود که آنها گزینه هایی تحمیلی از سوی کادر مدیریتی به او بوده باشند! همانند هری فورستر و علی عبدالله زاده و محمد طیبی! بازیکنانی که حالا جبهه ای مخالف را با مربی تیم خود تشکیل داده اند تا صندلی قدرت و اقتدار توشاک کاملا متزلزل و از هم گسسته به چشم بیاید!

جان توشاک 3

تیمی که سراسر ستاره و قدرت است چنین حواشی نیز را همواره به دنبال خود خواهد داشت، آنها اما برای کنترل این اتفاقات افرادی نامناسب را کادر خود دارند که به آرام کردن فضا هیچ کمکی نمی توانند کنند، امیر حسین پیروانی یکی از خنثی ترین و آرام ترین افرادی است که قطعا در فضای پر تنش امروز تراکتورسازی ناکارآمد خواهد بود، از سویی دیگر اقتدار از دست رفته توشاک او را منزوی تر کرده است و هیچ پشتیبانی در تیم از او نمی شود تا از جمع بازیکنان و کلیدی ترین افراد باشگاه کنار برود و او یکه تنها باقی بماند.

البته یادمان نرود که جان توشاک هرگز نتوانسته تا به امروز در اردوی تی تی ها جلب اعتماد کند و نمایش هایش متزلزلش باعث شده تا شک و تردید هایی حتی از سوی کادر مدیریتی در قبال او بوجود بیاید و کارش را سخت تر از هرزمانی کند؛ غیبت توشاک در تمرینات تراکتورسازی فقط یک مفهوم دارد، قطع رابطه و همکاری تا اطلاع ثانوی! او تصمیم به جدایی نهایی نگرفته است و به نظر می رسد که توشاک خواهان مذاکره برای رفع مشکلات است، مشکلاتی که بخش اعظمی از آن به بازیکنانی چون شجاعی و دژاگه و عبدالله زاده و طیبی باز می گردد؛ در این بین واکنش زنوزی اثر بخش ترین خواهد بود، چرا که با تصمیمات مستقیم او هر اتفاقی می تواند در روزهای آتی رقم بخورد، ابقای توشاک و کنار زدن مخالفین بزرگ او، یا ابقا و سازش طرفین با وساطت خود یا اخراج و بررسی گزینه های روی میز! هرچه که هست تی تی ها به احتمال قریب به یقین آخرین روزهای توشاک در تبریز را شاهد خواهند بود!

گردآوری و تنظیم: پارسی گو
منابع: ۱. ورزش یازده. ۲. فرتاک ورزشی

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *