حاشیه ها و حوادث باورنکردنی حضور کاروان ایران در بازی های آسیایی جاکارتا!

حوادث و داستان‌ های باور نکردنی کاروان ایران در جاکارتا!

جدا از اتفاقات شیرین و خوشایندی که در بازی های آسیایی جاکارتا رخ داد، اتفاقات حاشیه‌ای در این دوره از بازی‌ها بسیار پررنگ بود.

حواشی مسابقات آسیایی جاکارتا 2018

مجله اینترنتی پارسی گو: بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا در حالی به پایان رسید که باید در خصوص مدیریت مسئولین و روسای فدراسیون‌ها تامل کرد. مدیرانی که عملکرد خوبی را به نمایش نگذاشتند و حاشیه‌هایی را به وجود آوردند.

هجدهمین دوره بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا با عنوان ششمی ایران در جدول توزیع مدال‌ها به پایان رسید و کاروان ورزشی کشورمان با ۳۷۸ ورزشکار ۲۰ طلا، ۲۰ نقره و ۲۲ برنز کسب کرد.

جدا از اتفاقات شیرین و خوشایندی که رخ داد از جمله قهرمانی‌های متعدد، رکوردشکنی‌ها، کسب مدال در برخی از رشته‌ها برای نخستین بار و حتی اتفاقات تلخ مثل ناکامی تیراندازان، کمانداران، فوتبال و … اتفاقات حاشیه‌ای در این دوره از بازی‌ها بسیار پررنگ بود. حاشیه‌هایی که کام شیرینی را تلخ کرد. از حذف مصلحتی تیم ملی فوتبال امید به میانمار گرفته تا بازداشت یک خبرنگار صدا و سیما توسط پلیس اندونزی. از بی‌مسئولیتی مدیران در حذف زهرا نعمتی گرفته تا فحاشی مسئولان برای عدم پوشش خبری! از پاروهای پوسیده گرفته تا ازدواج صوری!

اگرچه افتخارآفرینی ورزشکاران و کسب مدال‌های رنگارنگ شادی زیادی را برای ورزش‌دوستان به دنبال داشت، اما حاشیه‌های کاروان ایران در بازی‌های آسیایی جاکارتا این مدال‌آوری را تحت تاثیر قرار داد.

حتما بخوانید

ایران در بازی های آسیایی جاکارتا ششم شد! + جزئیات

باخت مصلحتی به میانمار و استوری جنجالی اسدی آغاز حاشیه‌ها

تیم ملی فوتبال امید ایران بعد از یک تساوی مقابل عربستان و برتری مقابل کره‌شمالی برای تعیین صدرنشینی مقابل میانمار رفت، مسابقه‌ای که شروع انتقادات به عملکرد تیم ملی فوتبال امید بود.

برنامه کادر فنی این بود تا ملی‌پوشان با این شکست از صدرنشینی در گروه و دیدار با کره‌جنوبی در مرحله بعد فرار کند اما زهی خیال باطل! محاسبه‌ها درست از آب درنیامد و با نتیجه‌ای که عربستان کسب کرد، ایران با وجود باخت مصلحتی، صدرنشین شد دور دوم مقابل کره جنوبی قرار گرفت و با شکست در این دیدار حسرت به دل طلا ماند.

اما در این بین محمدامین اسدی سرمنشاء حاشیه‌های تیم ملی بود به طوری که مسئله انضباطی این بازیکن بیشتر از حذف تیم امید به چشم آمد.

استوری جنجالی این بازیکن و کارشکنی‌هایی که داشت، کادر فنی را مجبور کرد تا تصمیم به اخراج وی بگیرند. قبل از بازی با کره جنوبی یک پست عجیب از سوی محمدامین اسدی منتشر می‌شود و دقایقی بعد فراگیر شده و در تمامی فضای مجازی درباره آن صحبت می‌شود. این بازیکن اگرچه به دنبال توجیه ماجرا بود اما خیلی دیر شده و کادرفنی و سرپرست تیم نیز به آن ورود می‌کند. تمامی اتفاقات باعث می‌شود تا حمید استیلی با اعلام اینکه این حواشی تکراری باعث اخراج محمدامین اسدی شده، عذر او را بخواهند و بلیت برگشت به تهران را برای او تهیه کنند.

گاف مدیریت و حذف نعمتی از مسابقات؛ ازدواج صوری هم حاشیه‌ساز شد!

حاشیه‌های کاروان ایران در جاکارتا به اینجا ختم نمی‌شود و گاف بزرگ مدیریت را می‌توان در حذف زهرا نعمتی از مسابقات انفرادی ریکرو بانوان دید. زهرا نعمتی به عنوان تنها سهمیه بانوان در ریکرو بازی‌های آسیایی شرکت کرد. وی بعد از برتری در دیدار اول، حریفی از اندونزی را در مرحله یک‌هشتم پیش رو داشت، مسابقه‌ای که به خاطر مشکل مدیریتی به آن نرسید و به راحتی بدون مسابقه کنار رفت.

صحبت‌های متناقضی از این حذف نعمتی مطرح شد که می‌توان به ناهار رفتن این بازیکن و سرویس بهداشتی اشاره کرد. اگرچه سرمربی تیم ملی و نعمتی در خصوص زمان مطرح شده برای مسابقه مرحله یک هشتم تقصیر را به گردن گرفته‌اند، اما در خصوص دیر رسیدن نعمتی به مسابقه قطعا سرپرست و مدیر تیم اشتباهات فاحشی داشته‌اند. با وجود اینکه مسئولان تیم مطرح کردند به آنها گفته شده مسابقه نعمتی ساعت ۱۴ برگزار می‌شود، اما نگاهی کوتاه به جدول مسابقات می‌توانست از این اتفاق جلوگیری کند.

ماجراهای مدیر جدید به اینجا ختم نشد و یکی دو روز بعد خبری منتشر شد از ازدواج ۲ کماندار در جریان بازی‌های آسیایی. این ورزشکاران در مصاحبه‌های تصویری که به سرعت در کانال‌های مختلف منتشر شد، گفتند ازدواج خود را علنی کرده‌اند و رئیس فدراسیون نیز با هدیه نقدی به آنها تبریک گفت اما ماجرا چیزی دیگری بود. این ۲ ورزشکار یک سال قبل ازدواج کرده بودند و همه نیز از این موضوع خبر داشتند. فاش شدن این خبر که ازدواج این دو ورزشکار یک سال پیش بوده و یک بازی رسانه ای برای منحرف شدن اذهان عمومی از نتایج ضعیف تیر و کمان محسوب می شده، بازهم مدیریت شعبانی‌بهار را زیر سوال می‌برد.

حتما بخوانید

شوخی جالب فیفا با تیم ملی فوتبال ایران! + عکس

بازداشت خبرنگار ایرانی در جاکارتا

یکی دیگر از حاشیه کاروان ایران عملکرد ضعیف صداوسیما در این رقابت ها بود. سازمان عریض و طویلی که حق پخش کامل رقابت ها را خریداری نکرده بود و بسیاری از رشته های ورزشکاران ایران در طول این رقابت ها روی آنتن نرفت. بدتر از آن اینکه جملگی خبرنگار اعزامی صداوسیما فاقد آی کارت بودند و همین سبب شده بود مجبور باشند برای تهیه گزارش با آی کارت های جعلی و غیر وارد سالن ها شده و به شکل پنهانی و از روی سکوها با نرم افزارهای موبایلی گزارش تهیه کنند.

اتفاقی تلخ و غیرقانونی که بارها و بارها با تذکر مسئولین برگزاری بازی ها مواجه شد و در نهایت به اخراج خبرنگاران صداوسیما از سالن ها و در نهایت بازی ها منجر شد. اتفاقی که در حاشیه رقابت های کبدی رخ داد و نماینده صدا و سیما در هجدهمین دوره بازی های آسیایی به خاطر استفاده از آی دی کارت شخص دیگر و ورود غیرقانونی به محل برگزاری رقابت های کبدی این دوره از بازی ها، پس از چند بار تذکر بالاخره از سوی پلیس اندونزی بازداشت شد. به دنبال عدم خرید حق پخش تلویزیونی، یکی از گزارشگران با تجربه با آی دی کارتی که به نامش نبود، در سالن مسابقه کبدی تردد کرد. این موضوع از چشم مسئولان برگزاری مسابقات دور نماند و باعث اخراج وی از سالن شدند.

بعد از اخراج این گزارشگر، دوباره این فرد به سالن کبدی رفت تا مسابقه بانوان را گزارش کند اما بعد از پایان مسابقه زمانی که این گزارشگر در حال مصاحبه با ورزشکاران بود از سوی مسئولان شناسایی و به اداره پلیس جاکارتا منتقل شد.

حتما بخوانید

لوکا مودریچ مرد سال فوتبال اروپا شد! + تصاویر

قایقرانانی با قایق‌های قرضی و پاروی پوسیده

مردان روئینگ‌سوار کشورمان در بازی‌های آسیایی ناکام بودند و نتوانستند از ماده‌ها مختلفی که شرکت کرده بودند، مدالی از آبهای پالمبانگ صید کنند. بعد از پایان این بازی‌ها دلایل ناکامی افشا شد که می‌توان به نداشتن قایق به عنوان یک مورد اشاره کرد. ورزشکاران کشورمان در مصاحبه‌های خود اعلام کردند برای بازی‌های آسیایی از مالدیو به صورت قرضی قایق گرفتند این در حالی است که گفته شده بود قایق‌های ورزشکاران اجاره گرفته شده و مشکلی از این بابت وجود ندارد.

بعد از پایان مسابقات نیز در بخش بانوان، بهناز مرادخانی مربی بانوان در مصاحبه خود از پاروهای پوسیده بانوان صحبت کرد و استرسی که ورزشکاران در این دوره کشیده بودند. با وجود اینکه اهمیت بازی‌های آسیایی از قبل برای همه تشریح شده بود مشخص نیست چرا قایقرانان با وجود این مشکلات به اندونزی سفر کرده بودند.

تیراندازی و حاشیه‌هایی که بعد از مسابقات جاکارتا رخ داد

ماجرا تیراندازی در نوع خود بی‌نظیر و عجیب بود. اگرچه در جریان بازی‌های آسیایی حاشیه‌ای دامن فدراسیون تیراندازی را نگرفت، اما با پایان مسابقات و ناکامی تیراندازان، پرده‌ها از دلایل این نتایج ضعیف برداشته شد.

تیراندازان اعلام کردند قبل از مسابقات از ساعت ۱۸ اجازه خروج از خوابگاه را نداشته‌اند و از کلمه زندانی شدن استفاده کرده‌اند، موضوعی که به گوش کمیته ملی المپیک رسید. البته فدراسیون تیراندازی اعلام کرد به خاطر امنیت ورزشکاران این کار صورت گرفته و ورزشکاران نیز زندانی نشده‌اند.

این پایان ماجرای تیراندازی نبود و اعزام ورزشکاران از پالمبانگ به کره برای شرکت در مسابقات جهانی و کسب سهمیه المپیک نیز حاشیه‌ دیگری را به وجود آورد. زمانی که ملی‌پوشان تپانچه راهی چانگ‌وون کره جنوبی شدند، الکساندر سماکین سرمربی خارجی تپانچه به دلیل عدم صدور ویزا مدتی را در پالمبانگ ماندگار شد.

بعد از اتفاقات عجیبی که در این خصوص رخ و با رایزنی مسئولان فدراسیون تیراندازی با سفارت کره جنوبی در ایران، بالاخره سماکین روز شنبه به کره رسید.

حتما بخوانید

مسی گل ۶۰۰۰ بارسلونا را به ثمر رساند! + جزئیات

بازداشت رئیس فدراسیون کبدی در دهکده ورزشکاران

کبدی با وجود افتخاراتی که داشت (طلای تیم مردان و زنان) هم بی‌نصیب از حواشی نبود. اورسجی رئیس فدراسیون کبدی که برخی از روسای هیات‌ها را با خود همراه کرده بود در دهکده ورزشکاران به دلیل ورود غیرقانونی بازداشت شد که با وساطت نصرالله سجادی سرپرست کاروان آزاد شد.

وی البته در جریان بازی تیم بانوان و شکست آنها مقابل چین‌تایپه داد و فریادهایی داشت که از دید رسانه‌ها پنهان نماند.

ورزشکار سالاری کاری از پیش نبرد

کیانوش رستمی مدتهاست که بدل به یک جزیره جدا افتاده در وزنه برداری شده که تنها تمرین و مسابقه می دهد. قهرمان المپیک ریو که در بازی‌های ۲۰۱۶ بدون مربی در مسابقات حضور داشت، در بازی‌های آسیایی نیز به دلیل اینکه مربیان ایرانی را قبول ندارد، به تنهایی در مسابقات شرکت کرد که نتیجه آن چیزی نبود جز “اوت شدن”.

در بازی‌های المپیک ریو، رستمی با حمایت و کوچینگ علی مرادی رئیس فدراسیون وزنه انتخاب می‌کرد و روی تخته می‌رفت اما در بازی‌های آسیایی حتی علی مرادی نیز در کنار او حضور نداشت و رستمی به تنهایی تمرین می کرد، وزنه ها را انتخاب می نمود و روی تخته می رفت و وزنه می زد تا ثابت کند در وزنه برداری هیچکس را قبول ندارد. نتیجه این تفکر و این تنهایی، اوت شدن از بازی های آسیایی بود تا رستمی در نهایت هم دست خالی از جاکارتا بازگردد.

مسئولان کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش بارها از اعزام کاروان کیفی به بازی‌های آسیایی خبر داده‌اند اما حاشیه‌های کاروان ایران و بی‌تدبیری مسئولان و مدیران ورزش کشورمان کیفیتی از کاروان کیفی را به نمایش نمی‌گذارد!

به نظر می‌رسد بازی‌های آسیایی جاکارتا راهی بود تا بی‌تدبیری برخی از مدیران ورزشی رو شود. این امید می‌رود مسئولان وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک در انتخاب روسای فدراسیون‌ها به گونه‌ای عمل کنند تا در آینده شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.

گرد آوری و تنظیم: پارسی گو
منبع: فارس

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *