بررسی انقلاب های دومینووار در کشورهای آفریقایی:

تحلیل بهادر نوکنده از اتفاقات اخیر آفریقا

حوادث اخیری که در حال رخ‌دادن می‌باشد را می‌توانیم انقلاب تلقی نماییم. مهم‌ترین علت این انقلاب‌ها خستگی مردم آفریقا از چپاولگری و غارت کشورهای غربی، به ویژه فرانسه است.

تحلیل اتفاقات اخیر آفریقا تحلیل حوادث اخیر آفریقا انقلاب های دومینو وار

مجله اینترنتی پارسی گو: بهادر نوکنده اتفاقات اخیری که در کشورهای آفریقایی در حال رخ دادن است را «انقلاب» می‌داند. این کارشناس مسائل آفریقا با بررسی این حوادث سیاسی در کشورهایی نظیر نیجر، گابن و چاد، اتفاقات اخیر آفریقا را انقلاب های دومینوواری می داند که علت اصلی آنها خستگی مردم از چپاولگری و استعمار غرب، بویژه فرانسه است. با ما همراه باشید:

دلیل اصلی حوادث آفریقا خستگی مردم آفریقا از استعمار

حوادث اخیری که در کشورهایی از آفریقا در حال رخ‌دادن می‌باشد را باتوجه‌به همراهی و اعلام رضایت مردمی می‌توان انقلاب تلقی نماییم. این انقلاب‌های دومینووار که از نیجر، گابن و چاد شروع شده علل مشترکی داشته است. یکی از مهم‌ترین علت مشترک شروع این انقلاب‌ها خستگی مردم آفریقا از چپاولگری و غارت کشورهایی چون فرانسه و ایالات متحده می باشد. موج غرب‌زدایی متأثر از تاریخ استعمار غرب نسبت به کشورهای آفریقایی می باشد. غرب برای اینکه بتواند اهداف سیاسی خود را در قالب شعار دروغین به نام پیشرفت با مدل دموکراسی پیش ببرد نیازمند منابع مالی رایگان بوده و برای همین آفریقا را به‌عنوان منبع اقتصادی رایگان انتخاب نمود و برای سهولت چپاولگری خود سعی داشته در طول سالیان متمادی افرادی را در کشورهای آفریقایی بگمارد که دست‌نشانده آنها باشد برای مثال در کشور گابن رئیس‌جمهور مخلوع علی بونگو از اعضای اصلی لژ ماسونی فرانسوی بوده که حمایت فرانسه به همراه پدرش سال‌هاست بر کشور گابن فرمانروایی می‌کنند.

علاوه بر ارتباط بونگو با فرانسه طبق اعلام رسمی رسانه‌های انگلیسی چون Declassified UK رئیس‌جمهور مخلوع گابن ارتباطات پنهانی با اعضای سلطنتی انگلیس داشته است. همة این ارتباطات پیدا و پنهان دست‌نشانده‌های غربی در کشورهای آفریقایی نشان از اهمیت کشورهای آفریقایی برای غربی‌ها به جهت استعمارگرایی را نشان می‌دهد. اما آن چیزی که باعث تسریع بیداری کشورهای آفریقایی در قبال این چپاولگرایی ها شده است نفوذ جمهوری اسلامی در این کشورها می‌باشد. جمهوری اسلامی ایران با مشی عدالت‌خواهی در همه کشورهای دنیا و به چالش کشیدن نظام بین‌الملل به دلیل زیاده‌خواهی با نماد دموکراسی در آفریقا هم با حمایت افرادی چون شیخ زکزاکی و اشاعه فرهنگ ظلم‌ستیزی اسلام در بعضی کشورها باعث بیداری مردم آفریقا شده و مدل محور مقاومت غرب آسیا را می‌توانیم در آینده‌ای نزدیک در کشورهای آفریقایی ببینیم.

اکثر تحلیلگران عرصه بین الملل اذعان دارند که اگر غرب نتواند مدیریت صحیحی نسبت به آفریقا داشته باشد در کنار دیگر شکست‌هایی عرصه بین‌الملل شاهد تغییر قدرت نام بین‌الملل از غرب به سمت شرق می‌شویم. امروز همة توجه غربی‌ها مدیریت عرصه تحولات آفریقاست چون به‌درستی می‌دانند که ازدست‌دادن آفریقا یعنی ازدست‌دادن ۹۶ درصد الماس،۹۰ درصد کروم و دیگر منابع معدنی و حتی بالاتر از ازدست‌دادن منافع اقتصادی شاید قدرت عرصه بین‌الملل خود را هم به ایران، چین و روسیه ببازند. مدیریت فرانسه در قبال سلسله سرایت‌های انقلابی در آفریقا بر پایة فشار بر گروه اکواس به جهت حمله نظامی به کشورهایی چون نیجر و گابن می‌باشد؛ اما این خواست به دلیل ضعف نظامی گروه اکواس،عدم توانایی اقتصادی و عدم توان امنیتی – نظامی این گروه میسور نمی‌شود و در آینده قطعاً فرانسه و ایالات متحده به دنبال مدیریت نرم در قبال این انقلاب‌ها می‌باشند. هرچند که منافع آمریکا در اخراج فرانسه در آفریقا به دلیل وابستگی اروپا به خودش می باشد؛ اما به دلیل حضور طولانی‌مدت فرانسه در آفریقا به این کشور نیاز دارد برای همین به کمک فرانسه درصدد نفوذ در بین انقلابیون آفریقایی می‌باشد. مردم آفریقا باید به‌درستی رهبری را برگزینند که دچار اشتباه محاسباتی نشود تا انقلاب را برایشان حفظ کند و نتیجه این حفظ انقلاب شکوفایی آفریقا در عرصه بین‌الملل بشود. یکی از مهم‌ترین عاملی که می‌تواند این انقلاب‌ها را حفظ کند انتخاب رهبرانی با ایدئولوژی ضد امپریالیستی چون شیخ زکزاکی می باشد. مدل انقلاب اسلامی بهترین مدل برای طراحی کشوری عدالت‌خواه و ضد استعمارگرایی می باشد.

تحلیل اتفاقات اخیر آفریقا بهادر نوکنده

تحلیل اتفاقات اخیر آفریقا توسط بهادر نوکنده

دموکراسی غربی بهانه ای برای نفوذ و چپاول

انقلاب‌های صورت‌گرفته در آفریقا علاوه بر بیداری مردم این کشورها در مقابل غرب باعث مرگ نظریه فوکویاما هم شده.فوکویاما پس از فروپاشی دیوار برلین و «اتحاد جماهیر شوروی»، نظریه «پایان تاریخ» را در کتاب خود با عنوان «پایان تاریخ و آخرین انسان» مطرح کرد او معتقد بود که که لیبرال دموکراسی و ارزش‌های آن یعنی آزادی، فردگرایی، برابری، جهانی شدن و لیبرالیسم اقتصادی به دلیل مقبولیت آن از سوی مردم و فقدان جایگزین بهتر به ایدئولوژی مسلط بر جهان تبدیل می‌شوداین نظریه می‌گوید که همه ایدئولوژی‌ها و همه نبردهای تمدنی در پایان تاریخ پایان می‌یابند، و لیبرالیسم سیطره و کنترل ایدئولوژیک و فرهنگی خود را در همه زمینه‌ها محکم‌تر می‌کند. امروزه اکثر کشورهای دنیا به این مسئله پی بردند که دموکراسی بهانه‌ای برای نفوذ و چپاول کشورها می‌باشد و جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان اولین کشور با وقوع انقلاب اسلامی به رهبری ولی بصیر امام خمینی (ره) این نظریه را به چالش کشید و توانست امروز با راهبری ولی‌امر مسلمین جهان امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) این تفکر ضد امپریالیستی را در دیگر کشورها اشاعه دهد. امام خمینی (ره) انقلاب اسلامی را در ایران بنا نهاد و امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) انقلاب را در دیگر کشورها اشاعه داد. تحولات اخیر آفریقا می‌تواند موج جهانی‌شدن را به سمت ضد غربی سوق دهد که این مستلزم همراهی هوشیارانه مردم آفریقا در مقابل فریب‌های غربی می‌باشد.

تهیه و تنظیم: گروه خبر.
منبع: مجله اینترنتی پارسی گو
درج مطالب مجله اینترنتی پارسی گو با ذکر منبع (www.parsigoo.com) بلامانع است.

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *