چگونه با سرمایه کم کسب و کار خانگی راه بیاندازیم؟

راه اندازی کسب و کار خانگی با سرمایه کم!

«هر خانه یک کارخانه و هر کارخانه یک خانه!» این شعار اولین‌ بار با هدف توسعه کسب‌ و کار خانگی طراحی شد و در این مطلب درباره راه اندازی کسب و کار خانگی با سرمایه کم نکات مهمی ذکر می شود.

کسب و کار خانگی مشاغل خانگی

مجله خبری تحلیلی پارسی گو: تایوانی‌ها یک شعار اقتصادی جالب دارند: «هر خانه یک کارخانه و هر کارخانه یک خانه!» این شعار اولین‌ بار با هدف توسعه کسب‌ و کار خانگی طراحی شد. آنها گام اول کسب‌وکارهای کوچک‌شان را با فرآوری ساده محصولات برداشتند.

کارهایی مثل تولید مربا یا تهیه غذاهای خانگی. این مدل ساده و کاربردی می‌تواند برای خیلی از ما به‌عنوان یک کسب‌ و کار خانگی یا حتی شغل دوم درآمدزا باشد. در این گزارش سه مدل ارزان قیمت کسب‌وکارهای خانگی را برایتان گزینش کرده‌ایم. در سال‌های اخیر با افزایش مشغله و گرفتاری خانواده‌ها، بسیاری از آنها استفاده از محصولات فرآوری شده را ترجیح می‌دهند. به‌عنوان مثال در حال حاضر کمتر خانواده‌ای تمایل دارد، قند مصرفی خود را به صورت کله‌قند خریداری کرده و در خانه خرد کند یا خرید سبزیجات خرد یا خشک شده رواج زیادی پیدا کرده است. همین موضوع فرصت‌های شغلی مناسبی ایجاد می‌کند.

حتما بخوانید

چگونه کسب و کار خود را راه بیاندازیم؟

علاوه بر تولید قند یا سبزیجات خردشده، تولید چیپس میوه گزینه سوم این کسب‌ و کارهای ارزانقیمت است. چیپس میوه به‌عنوان یکی از تنقلات نسبتا جدید، ارزش‌افزوده قابل توجهی دارد و با توجه به پتانسیل بالای ایران در تولید خشکبار، می‌تواند چشم‌انداز صادرات را نیز برای آینده کسب‌وکار کوچک‌تان ایجاد کند. تجهیزات این سه مدل شغلی ارزانقیمت را با کمتر از ١٠‌ میلیون تومان می‌توانید، تهیه کنید. با در نظر گرفتن هزینه تهیه مواد اولیه حداکثر به ١٥‌ میلیون تومان سرمایه نیاز خواهید داشت. علاوه بر این، فضایی در حدود ٧ تا ١٢ متر کارتان را راه می‌اندازد و اگر بتوانید بازاریابی خوبی برای محصولات‌تان انجام دهید حداقل سود خالص ماهانه‌تان حدود ٢,٥‌ میلیون تومان خواهد بود.

کسب و کار خانگی تولید مربا

کسب و کار خانگی تولید مربا

چقدر برای خرید تجهیزات هزینه کنیم؟

برای راه‌اندازی این کسب‌وکارها نیاز به خریداری تعدادی ماشین‌آلات کوچک خانگی دارید که حداکثر ١٢ متر فضا اشغال می‌کنند. در این بخش میزان کارایی هر دستگاه کوچک خانگی و میانگین قیمت آن را برایتان می‌آوریم: دستگاه‌های مختلفی برای خردکردن قند وجود دارد که براساس توان تولیدشان قیمت‌گذاری می‌شوند. توان تولید دستگاه معمولا با میزان تولید در ساعت سنجیده می‌شود. دستگاه‌های کوچک خانگی معمولا ٢٠٠ کیلوگرم در ساعت قند خرد می‌کنند. اندازه دستگاه حدودا ٢ در ٣ متر است و حداقل قیمت دستگاه‌های کوچک بین ٢ تا ٥‌ میلیون تومان است.

برای خرید یک دستگاه کوچک سبزی خردکن که ١٠ تا ١٥کیلوگرم سبزی را در یک‌ساعت خرد می‌کند نیاز به ١,٥‌ میلیون تومان سرمایه دارید، البته یادتان باشد موقع خرید حتما به استاندارد بودن دستگاه توجه کنید.

در سال‌های اخیر تعداد زیادی دستگاه غیراستاندارد وارد بازار شدند که باعث ایجاد آسیب‌های جسمانی شده‌اند. علاوه بر سبزی خردکن شما به یک یخچال صندوقی برای نگهداری سبزیجات نیاز دارید. پیشنهاد می‌کنیم روی گزینه‌های دست دوم متمرکز شوید تا هزینه کمتری بدهید. خرید یخچال صندوقی حدود ٢‌میلیون تومان هزینه دارد. برای قرار دادن این دستگاه‌ها حداقل به یک اتاق ١٢ متری نیاز دارید.

تجهیزات خشک‌کردن میوه شامل دو دستگاه خشک‌کن و خردکن (اسلایسر) میوه است. اسلایسر، میوه را برش می‌زند و خشک‌کن آن را خشک می‌کند. یک دستگاه خشک‌کن خانگی با ظرفیت ١٥٠ کیلوگرم بر ساعت حدود ٥.٥‌ میلیون تومان قیمت دارد. قیمت دستگاه اسلایسر با همین ظرفیت نیز تقریبا بین ٢ تا ٣‌ میلیون تومان است. برای خشک کردن میوه به یک یخچال صندوقی هم نیاز دارید. با این حساب مجموع تجهیزات این کار حداقل ١٠‌ میلیون تومان است.

کسب و کار خانگی تولید چیپس میوه

کسب و کار خانگی تولید چیپس میوه

مواد اولیه را از دلال‌ها نخرید

برای این‌که حداکثر سود لازم را ببرید باید با تولید‌کننده اصلی در ارتباط باشید. برای خرید قند باید به کارخانه‌های قند مراجعه کنید اما نکته اینجاست که برخی از کارخانجات قند حجم زیر ١٠٠تن را نمی‌فروشند و این برای شما که در حال راه‌اندازی یک کسب‌ و کار خانگی هستید زیاد است. با این حال دست نگه دارید و گزینه مراجعه به عمده‌فروش یا دلال را به‌عنوان آخرین راهکار در نظر بگیرید. کافی است کمی در اینترنت جست‌وجو کنید یا با چند کارخانه قند تماس بگیرید.

ممکن است بعضی از آنها حاضر شوند به شما مقدار کمتری بفروشند. به‌عنوان مثال کارخانه قند مرودشت که شهرستانی در استان فارس است حداقل تناژ واگذاری خود را ١٠تن قرار داده اما این کارخانه حاضر است حجم کمتر از ١٠تن را نیز به متقاضیان بفروشد. برای خرید میوه یا سبزی نیز با کشاورزان مذاکره کنید. حتی اگر کمی بیشتر از دلال‌ها به آنها پول بدهید باز هزینه تمام شده تولیدتان پایین‌تر از زمانی است که از دلال‌ها می‌خرید.

ضایعات را هم بفروشید!

دستگاه‌های قند خردکن به‌طور میانگین از یک‌تن قند ٨٨٠ کیلوگرم قند خردشده به شما تحویل می‌دهند و بقیه این میزان به‌صورت خاک‌قند از دستگاه خارج می‌شود، البته خاک‌قند تولید شده را به راحتی می‌توانید به قنادی‌ها بفروشید. در مورد میوه به‌طور میانگین هر ١٠ کیلوگرم میوه، یک کیلوگرم چیپس میوه تولید می‌کند و سبزی پس از پاک‌شدن و گرفتن ساقه و گل‌ولای تقریبا به اندازه نصف حجم اولیه به شما محصول فرآوری شده می‌دهد، البته ضایعات میوه و سبزیجات نیز توسط دامداری‌ها و به‌عنوان خوراک دام خریداری می‌شوند. علاوه بر آنها کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولید کود ارگانیک، مشتریان این ضایعات به‌شمار می‌آیند.

کسب و کار خانگی سبزی پاک شده

کسب و کار خانگی سبزی پاک شده

اقتصادی بسته‌بندی کنید

برای بسته‌بندی محصولات تولیدشده باید به فروشندگان مواد پلاستیکی مراجعه کنید. با ٢٠٠ تا ٢٥٠‌ هزار تومان می‌توانید نایلون مورد نیاز برای بسته‌بندی حدود ١٠تن را خریداری کنید. بسته‌های شما می‌توانند یک تا ١٠ کیلوگرمی و حتی کمتر باشند. میزان حجم بسته‌بندی‌تان را باید به صورت اقتصادی برنامه‌ریزی کنید. برای شما دو مثال می‌آوریم.

در حال حاضر هر بسته ٤٠٠گرمی قند خردشده در سوپرمارکت‌ها تقریبا ٣٨٠٠تومان قیمت دارد. این قیمت برای بهترین کیفیت بسته‌بندی است اما اگر شما سود ١٠٠تومانی برای هر کیلوگرم قند برای خودتان در نظر بگیرید و تقریبا معادل این سود را به عامل توزیع یا سوپرمارکت‌ها بپردازید در نهایت قیمت یک بسته یک کیلوگرمی قند خردشده توسط شما حدود ٣١٠٠ تا ٣٢٠٠ تومان می‌شود. با این حساب مشتریان زیادی ترجیح می‌دهند بیشتر از دو برابر بسته‌های ٤٠٠گرمی قند بخرند اما برای بسته‌بندی شیک‌تر آن همه پول ندهند.

در مورد بسته‌بندی میوه‌های خشک، حجم بسته‌بندی کوچکتر اقتصادی‌تر به نظر می‌رسد. زیرا قیمت یک کیلوگرم میوه خشک به‌طور میانگین ٥٠-٦٠‌هزار تومان است. این قیمت می‌تواند محصولات شما را از سبد بسیاری از مشتریان خارج کند. پس بسته‌های کوچکتر و ارزان‌تر می‌تواند تعداد مشتریان زیادتری برایتان دست و پا کند.

حتما بخوانید

۲۳۹ ایده برای راه اندازی کسب و کار!

سودتان را حساب کنید

در حال حاضر هر کیلوگرم قند در کارخانه بین ٢١٠٠ تا ٢٥٠٠تومان قیمت دارد. برای تهیه یک تن قند تقریبا به ٢‌میلیون و ٥٠٠‌هزار تومان نیاز دارید. اگر میزان ضایعات یک تن را از این مبلغ کم کنیم هر کیلوگرم قند خردشده برای خودتان حدود ٢٨٥٠تومان تمام می‌شود.

با توجه به فضای رقابتی موجود در بازار ١٠٠تومان سود برای هر کیلوگرم قند خردشده، سود مناسبی برایتان به حساب می‌آید. با این حساب اگر شما ٥ساعت در روز وقت بگذارید و یک‌تن قند را خرد و بسته‌بندی کنید سود هر ماه‌تان حدود ٢‌میلیون و ٦٥٠‌هزار تومان خواهد بود. در مورد چیپس میوه، اگر حداقل قیمت یک کیلوگرم سیب را ١٦٠٠ تومان در نظر بگیریم ١٠ کیلوگرم آن معادل ١٦‌هزار تومان هزینه دارد. به عبارت دیگر یک کیلوگرم چیپس میوه ١٦‌هزار تومان برای شما هزینه‌بردار است (به‌جز هزینه انرژی و حمل‌ونقل) قیمت عرضه یک کیلوگرم چیپس سیب ٥٠‌هزار تومان است. با این دسته از محاسبات میزان سود و حساب و کتاب‌هایتان را انجام دهید.

چگونه بفروشیم؟

قبل از این‌که به فکر فروش بیفتید به یک نکته مهم توجه کنید: سعی کنید قبل از تولید، سفارش بگیرید. این نکته به‌ویژه برای تولیدکنندگان مواد فسادپذیرتر مثل سبزی خردشده یا چیپس میوه اهمیت بیشتری دارد و اما فروش… برای فروش چند راه‌حل دارید. مهم‌ترین گزینه، مذاکره با سوپرمارکت‌های محله‌تان است. گزینه بعدی فروش اینترنتی است.

با ایجاد صفحات شخصی می‌توانید برای فروش محصولات‌تان تبلیغ کنید یا می‌توانید با نصب چند آگهی در خیابان محل زندگی‌تان کالاهای تولیدی‌تان را به‌صورت مستقیم عرضه کنید. در آگهی‌تان قیمت عرضه به صورت مستقیم را محور تبلیغ‌تان قرار دهید تا هم‌محله‌ای‌هایتان ترغیب شوند به جای خرید از واسطه‌ها به صورت مستقیم از شما خرید کنند.

گزینه بعدی مراجعه به مراکزی است که می‌دانید مصرف‌کننده عمده هستند مثلا برای قند، کافی‌شاپ‌ها، سفره‌سراها یا پاتوق‌های تفریحی که در محله‌تان وجود دارد و برای سبزی خرد‌شده، رستوران‌ها، غذاخوری‌ها، ساندویچی‌ها، مهدهای کودک و مدارسی که به بچه‌ها یک وعده غذا ارایه می‌دهند.

گردآوری و تنظیم: پارسی گو
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *