واتساپ و فیس بوک: قانون جدید حریم خصوصی واتساپ به نفع فیس بوک!

اقدام عجیب واتساپ برای احیای فیس بوک!

طبق سیاست حریم خصوصی جدید واتساپ کاربران این شبکه اجتماعی یک ماه فرصت دارند تا بپذیرند که کلیه اطلاعات خود را در اختیار فیس بوک قرار دهند یا واتساپ را حذف کنند!

واتساپ و فیس بوک

مجله اینترنتی پارسی گو: اقدام عجیب واتساپ برای زنده کردن فیس بوک کاربران این شبکه اجتماعی در بهت و حیرت فرو برده است. طبق سیاست حریم خصوصی جدید واتساپ کاربران این شبکه اجتماعی یک ماه فرصت دارند تا بپذیرند که کلیه اطلاعات خود را در اختیار فیس بوک قرار دهند یا واتساپ را حذف کنند! با ما همراه باشید:

شرط جدید واتس‌اپ؛ اطلاعتتان را تقدیم فیس‌بوک کنید!

به نوشته برترین‌ها اینطور که به نظر می‌رسد، کاربران واتساپ تا تاریخ ۸ فوریه‌ی ۲۰۲۱ (۲۰ بهمن ۱۳۹۹) فرصت دارند یا با شرایط جدید مبنی بر اشتراک اطلاعات خود با فیسبوک موافقت کنند و یا قید استفاده از واتساپ را بزنند.

شرط جنجالی واتساپ؛ همه اطلاعاتتان را تقدیم فیسبوک کنید!

واتساپ که در حال حاضر بیشترین کاربر را در بین دیگر پیام‌رسان‌ها در سراسر جهان دارد، سیاست حریم خصوصی خود را به‌تازگی تغییر داده به گونه‌ای که اکنون تمام کاربران با پیغامی مواجه می‌شوند مبنی براینکه این اپلیکیشن اطلاعات شما را با فیسبوک که صاحب این سرویس نیز به حساب می‌آید، به اشتراک خواهد گذاشت. البته کاربر فعلا وقت دارد به مدت ۱ ماه از انجام چنین کاری صرف نظر کند، اما اگر این شرط را نپذیرد، نمی‌تواند از واتساپ استفاده کند و باید آن را پاک کند.

پیام واتس‌اپ به کاربران

واتساپ در سال ۲۰۱۴ و زمانی که فیسبوک آن را خریداری کرده بود قول داد در رابطه با حریم خصوصی کاربران خود کمترین اطلاعات را داشته باشد. اما آنچه که اکنون می‌بینیم، کاملا با سیاست ۷ سال پیش شرکت در تضاد است و جالب‌تر اینکه کاربر در صورت عدم پذیرفتن شروط واتساپ، اجازه‌ی استفاده از برنامه را هم نخواهد داشت.

در سال‌های اخیر، کاربران بسیار بیشتر از قبل به مواردی همچون حریم خصوصی اهمیت می‌دهند و شرکت‌های بزرگی هم به خاطر زیر پا گذاشتن قوانین مربوط به آن، جریمه‌های مالی سنگینی شده‌اند. اما خب به نظر می‌رسد فیسبوک با این سیاست جدید، تعداد زیادی از کاربران خود را از دست بدهد و این می‌تواند به خودی خود یک ضرر بزرگ باشد.

اطلاعاتی که کاربر با پذیرفتن شرایط حریم خصوصی با فیسبوک به اشتراک می‌گذارد عبارت‌اند از: موقعیت مکانی، آدرس آی‌پی، مدل گوشی هوشمند، سیستم‌عامل، میزان باتری، قدرت آنتن‌دهی، مرورگر، شبکه و شماره‌ی تلفن گوشی هوشمند، سرویس‌دهنده‌ی اینترنت، زبان، منطقه‌ی زمانی و حتی IMEI گوشی. علاوه بر این‌ها، اما اطلاعاتی نظیر نحوه‌ی ارسال پیام، تماس، نوع گروهی که در آن عضو هستید، جایگاه اجتماعی، تصویر و نام پروفایل، آخرین زمان آنلاین بودن و مواردی از این قبیل هم با فیسبوک به اشتراک گذاشته خواهد شد.

قانون جدید واتساپ به نفع فیس بوک

قانون جدید واتساپ به نفع فیس بوک

جالب اینجاست که بخشی تحت عنوان معاملات و پرداخت‌ها (Transactions and Payments data) در نظر گرفته شده که حتی اطلاعات مربوط به پرداختی‌های صورت گرفته از طریق این اپلیکیشن نیز برای فیسبوک ارسال می‌شود. دقیقا مشخص نیست چرا این همه اطلاعات باید با فیسبوک به اشتراک گذاشته شود، اما خود شرکت مدعی است آن‌ها را برای اهداف تحقیقاتی نیاز دارد.

این در حالی است که در شرایط مربوطه آمده که فیسبوک می‌تواند آن را با دیگر شرکت‌های خود نیز به اشتراک بگذارد. حتی در شرایطی که شخصی از واتساپ برای برقراری ارتباط با شرکت‌های شخص ثالث استفاده می‌کند، اطلاعات دریافت شده ممکن است برای این شرکت‌ها هم ارسال شود. البته این اقدام می‌تواند ریشه در درخواست اپل هم داشته باشد. شرکت کوپرتینویی یک ماه پیش به توسعه‌دهندگان خود اعلام کرد آن‌ها هر اطلاعاتی که از کاربران دریافت می‌کنند باید با اپل به اشتراک بگذارند.

نکته‌ی جالب دیگر در این رابطه، اما زبان نوشتاری این شرایط است. ظاهرا سیاست حریم خصوصی واتساپ با در نظر گرفتن آنچه که به آن اضافه شده، ۸۰۰۰ کلمه دارد و در آن از لغت‌های تخصصی حقوقی استفاده شده و بدین ترتیب کاربرانی که اطلاعات زیادی در این زمینه ندارند، به خوبی آن را متوجه نمی‌شوند. به نظر می‌رسد عدم انتشار خبری رسمی برای عموم کاربران، به نوعی یک بی‌احترامی به تمام کاربرانی است که از این اپلیکیشن استفاده می‌کنند.

چنین خواسته‌ای به خودی خود عجیب بود، ولی اینکه می‌بینیم به چه شکلی شرکت از کاربران همچین چیزی می‌خواهد، موضوع را عجیب‌تر هم می‌کند. با این حال همه‌ی کاربران واتساپ ۱ ماه فرصت دارند یا شرایط ذکر شده در بالا را بپذیرند، یا به دنبال استفاده از پیام‌رسانی دیگر باشند.

این مسئله طی روز‌های اخیر باعث شده تا هجوم کاربران به پیام‌رسان‌های دیگر ازجمله تلگرام و سیگنال افزایش پیدا کند. این مسئله برای پیام‌رسانی مثل سیگنال آن قدر غیرمنتظره بود که باعث شد سرور‌های آن برای مدتی دچار مشکل شوند و مثلا پیامک‌های فعال‌سازی آن ارسال نشوند.

تلاش واتساپ برای احیا کردن فیس بوک

تلاش واتساپ برای احیا کردن فیس بوک

مهاجرت دسته‌جمعی

فیلترینگ تلگرام طی چند سال اخیر باعث شد تا بسیاری از مردم واتساپ را به‌عنوان پیام‌رسان اصلی انتخاب کنند. به همین‌خاطر بسیاری از فعالیت‌های خانوادگی و کاری ایرانی‌ها اکنون روی این پیام‌رسان صورت می‌گیرد. حضور جمعی ایرانی‌ها روی واتساپ و تلاش ممتد برای مسدودسازی فیلترشکن‌ها بعید است باعث شود حتی با قوانین جدید ایرانی‌ها این پیام‌رسان را که مشکلات فراوانی هم دارد فعلا رها کنند.

تلگرام از لحاظ امکانات، سرعت و حتی رمزگذاری اطلاعات بسیار بهتر از واتساپ بوده، اما با حکم قضایی بیشتر از دو سال است دسترسی کاربران ایرانی به آن بسته شده است. در همین زمینه «مایک بوچر» سردبیر تک‌کرانچ در توییتی نوشت: اگر نگران حریم خصوصی خود هستید دو پیام‌رسان سیگنال و تلگرام اکنون گزینه‌های بهتری هستند. وی مقایسه داده‌های واتساپ را در مقایسه با آنچه سیگنال و تلگرام جمع می‌کند به اشتراک گذاشت.

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا که اخیرا نیز بالاتر از جف بزوس مالک سایت آمازون به‌عنوان ثروتمندترین فرد دنیا معرفی شده است ازجمله کسانی بود که به کاربران توصیه کرد به‌دلیل سیاست‌های حریم شخصی جدید واتساپ به سمت استفاده از برنامه سیگنال روی بیاورند. با این حال واتساپ هنوز هم از رمزنگاری مبدأ به مقصد برای تمامی پیغام‌های خود ازجمله پیام متنی، صوت و ویدئو استفاده می‌کند و همچنان امکان مشاهده یا استفاده از پیغام‌ها و تماس‌های کاربران برای فرد سوم وجود ندارد.

تهیه و تنظیم: گروه تکنولوژی.

منبع: مجله اینترنتی پارسی گو
درج مطالب مجله اینترنتی پارسی گو با ذکر منبع (www.parsigoo.com) بلامانع است.

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *