علت فیلتر شدن ای نتورک anetwork چیست؟

سایت ای نتورک anetwork فیلتر شد! + بررسی علت

سرویس تبلیغات آنلاین ای نتورک anetwork که کاربران پرشماری دارد، عصر روز گذشته و بدون اطلاع قبلی فیلتر شد. اما علت فیلتر شدن ای نتورک anetwork چیست؟

ای نتورک anetwork

ای‌ نتورک anetwork یکی از بزرگترین سایت‌های تبلیغات اینترنتی ایران است که کاربران پر شماری از آن استفاده می کنند. در واقع ای نتورک anetwork مجموعه ای است که در آن تبلیغ دهنده و تبلیغ دهنده می توانند با یکدیگر لینک شده و از خدمات آن استفاده کنند.

عصر روز گذشته سایت ای نتورک anetwork بنا به دلایلی نامعلوم فیتلر شد. اگرچه در این رابطه حدس هایی زده می شود، اما هنوز موضع رسمی از مقامات مربوطه اعلام نشده است. تنها مدیرعامل ای نتورک anetwork احتمال داده است که این فیلترینگ توسط وزارت ارشاد رخ داده باشد. اگرچه این احتمال نیز وجود ماجرای فیلترینگ این سایت با کمپین «سرویس تبلیغات آنلاین بین‌المللی» نیز بی ارتباط نباشد!

اعلام رسمی فیلتر شدن ای نتورک anetwork

خبر فیلتر شدن ای نتورک توسط مدیرعامل این سرویس اعلام شد. ای نتورک یک سرویس تبلیغات آنلاین ایرانی است که فیلتر شده است! شایان شلیله که مدیر ای نتورک است اعلام کرده که این سایت فیلتر شده است. علت فیلتر شدن ای نتورک که در زمینه تبلیغات اینترنتی فعالیت می کند، هنوز مشخص نیست.

در اکانت توییتر ای نتورک اعلام شد که این سرویس فیلتر شده و چون متاسفانه برخی از سرورهای این سایت در داخل ایران قرار دارند، دسترسی به این سایت حتی از خارج کشور هم امکان پذیر نیست و با فیلترشکن هم نمی توان به آن دسترسی داشت.

فیلتر شدن ای نتورک anetwork

فیلتر شدن ای نتورک anetwork

فیلتر شدن ای نتورک مشکلاتی را برای بقیه سایت ها هم ایجاد کرده است. بسیاری از سایت های فارسی برای کسب درآمد خود از این سرویس استفاده می‌کنند و اکنون که این سایت با مشکل روبه رو شده، کاربران با ورود به سایت های نمایش دهنده تبلیغات صفحه سایت ساماندهی را مشاهده می‌کنند.

فیلتر شدن ای نتورک anetwork چه دلیلی دارد؟

هنوز دلیلی برای فیلترینگ ای نتورک مطرح نشده است اما چند روز قبل از این اتفاق کمپینی توسط سایت خبری زیارت نیوز به نام نه به گوگل ادوردز (سرویس تبلیغات آنلاین بین‌المللی) به راه افتاد. این کمپین به شرکت‌های کسب و کار اینترنتی نامه ارسال کردند و از آن‌ها خواستند تا به این کمپین ملحق شوند. شاید فیلتر شدن ای نتورک بی ارتباط با این موضوع نباشد! البته احتمال دارد که به گفته مدیرعامل ای نتورک anetwork احتمال دارد اعمال فیلتر از سوی وزارت ارشاد بوده باشد!

در ساعات پایانی روز گذشته، سرویس تبلیغات آنلاین ای‌نتورک بدون اخطار قبلی فیلتر و سایت این مجموعه نه تنها در ایران، بلکه در کل جهان از دسترس خارج شد. اکنون «شایان شلیله»، مدیرعامل ای نتورک anetwork در گفتگو با دیجیاتو اشاره می‌کند که احتمالاً درخواست فیلترینگ از سوی وزارت ارشاد مطرح شده است.

شلیله در همین رابطه می‌گوید: «متاسفانه احتمال می‌دهیم که این فیلترینگ از سمت وزارت ارشاد باشد. متوجه شده‌ایم که ظاهراً چند هفته پیش جلسه‌ای وجود داشته که در آن گفته‌اند می‌خواهند سایت‌هایی که در حوزه تبلیغات آنلاین فعالیت می‌کنند را فیلتر کنند. به همین دلیل تصور می‌کنیم که همین فیلترینگ از طرف وزارت ارشاد باشد.»

مدیرعامل ای‌نتورک البته دخالت وزارت ارشاد در فیلترینگ را قطعی نمی‌داند و به نامشخص بودن منبع فیلترینگ در زمان‌های اینچنینی اشاره می‌کند. شلیله می‌گوید که در شرایط پس از فیلتر، کسب‌وکار با ابهام ملزم است تا همه گزینه‌ها را بررسی کند و خودش حدس بزند که سرمنشا فیلترینگ از کجا بوده. با این حال ای‌نتورک هنوز از ارشاد هم پاسخی قطعی دریافت نکرده است.

اما ارتباط وزارت ارشاد با یک سرویس تبلیغات آنلاین چیست و چرا باید درخواست فیلتر چنین کسب‌وکاری را داشته باشد؟ شایان شلیله در پاسخ به این پرسش دیجیاتو می‌گوید: «نداشتن مجوز کانون تبلیغاتی، که اصلاً ارتباطی با کسب‌وکارهای آنلاین ندارد. این مجوز برای شرکت‌هایی صادر می‌شود که کاتالوگ چاپ می‌کنند و در مجموع تبلیغات چاپی – فیزیکی دارند. جالب است که حتی اگر شما می‌خواستید به عنوان یک کسب‌وکار آنلاین از آنها مجوز بگیرید، مجوزی داده نمی‌شد. اما ظاهراً متناسب با همین موضوع، گفته‌اند که کسب‌وکارهای تبلیغاتی باید فیلتر شوند که البته هنوز پاسخی رسمی به ما نداده‌اند.»

فیلترینگ ای‌نتورک به گونه‌ای بوده است که کاربران خارج از کشور نیز گزارش داده‌اند به این سایت دسترسی ندارند و حتی در داخل نیز نمی‌توان با ابزار تغییر دهنده IP به آن دسترسی داشت. شلیله در خصوص چرایی این موضوع به دیجیاتو گفت: «این به دلیل شبکه زیرساخت ملی است. بخشی از سرورهای ما داخل ایران است و متاسفانه استارتاپ‌ها و شرکت‌هایی که از سرورهای داخل ایران استفاده می‌کنند، در صورت فیلتر شدن، در تمام دنیا فیلتر می‌شوند.»

اگرچه قطعی بودن دخالت وزارت ارشاد در فیلترینگ این کسب‌وکار اینترنتی در داخل و خارج از ایران هنوز قطعی نیست اما نکته قابل توجه، قطع دسترسی بدون اخطار قبلی بوده است. این در حالیست که وزیر ارتباطات در ۲۷ دی ماه یک خبر خوب به استارتاپ‌ها داد و از تشکیل کمیته‌ای ویژه در هیات دولت برای مقابله با فیلترینگ استارتاپ‌ها گفت؛ کمیته‌ای که به گفته «جعفر محمدی» پیشنهاد تشکیل آن، از سوی کمیسیون تجارت الکترونیکی در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور به دست وزیر رسیده بود.

جهرمی در همین رابطه گفته بود: «تصمیمی در دولت داشتیم مبنی بر اینکه هر نوع شکایتی که بدنه دولت از کسب‌وکارهای نوپا دارد، قبل از طرح در مراجع قضایی، موضوع در کمیته‌ای متشکل از معاونت حقوقی رییس جمهور، وزارت ارتباطات و وزارت کار و معاونت علمی و فناوری بررسی شود.»

طبیعتاً وزارت ارشاد جزء موثری از بدنه دولت است و مشخص نیست در صورت دست داشتن در فیلترینگ ای‌نتورک، چرا پیش از مطرح شدن موضوع در همین کمیته‌ی ویژه، بدون اخطار قبلی یکی از بزرگ‌ترین سرویس‌های تبلیغاتی آنلاین صرفاً به بهانه یک مجوز فیلتر می‌شود.

واکنش ها به فیتلر شدن ای نتورک anetwork در سال حمایت از کالای ایرانی

در همین خصوص فعالان برجسته اکوسیستم استارت‌آپی کشور در رسانه‌های مختلف به این اتفاق، یعنی فیلتر شدن ای‌ نتورک anetwork در سال حمایت از کالای ایرانی واکنش نشان دادند:

واکنش ها به فیلتر شدن ای نتورک anetwork

واکنش ها به فیلتر شدن ای نتورک anetwork

فیلتر شدن‌ ای نتورک مشکلاتی را برای بقیه سایت‌ها هم ایجاد کرده است. بسیاری از سایت‌های فارسی برای کسب درآمد خود از این سرویس استفاده می‌کنند و اکنون که این سایت با مشکل روبه رو شده، کاربران با ورود به سایت‌های نمایش دهنده تبلیغات صفحه سایت ساماندهی را مشاهده می‌کنند.

اکانت توییتری آی‌نتورک در این خصوص اعلام کرده، چون برخی از سرور‌های ای‌نتورک در داخل ایران هستند، بعد از فیلتر شدن سایت حتی با نرم‌افز ار‌های فیلترشکن نیز این سرویس در دسترس نیست.

تهیه، تنظیم و تحلیل: پارسی گو
منابع: ۱. دیجیاتو ۲. تابناک ۳. تکراتو ۴. ویتروز

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

6 دیدگاه در “سایت ای نتورک anetwork فیلتر شد! + بررسی علت

  1. سهیل

    حمایت از تولید و استفاده از کالای ایرانی را به چشم داریم میبینیم، کالای خارجی رو نمیزارن استفاده کنیم، از کالای داخلی هم به اینصورت حمایت میکنن

  2. یک قطره دریا

    ای نماد و ثبت در سامنه و عضویت در تمام سایت ها نمیتواند جلوی خودسری عبدالصمد رو بگیره.
    نه شماره پرونده ای وجود داره و نه اخطاری، یک گروه خودسر و بی دلیل
    حتی بعد از روزها پیگیری فقط میگن به قانون مراجعه کنید. حتی بند و تبصره علت فیلتر را هم اعلام نمیکنن.

  3. علیرضا

    جالبه تو این اوضاع بیکاری ، نه تنها شغل ایجاد نمی کنن بلکه همین چهار تا شغلی که مردم با زحمت خودشون و بدون هیچ کمکی از دولت راه انداختن رو از بین می برن.
    یه روز تلگرامو فیلتر میکنن و چند هزار شغلو نابود می کنند ، حالا هم شبکه های تبلیغاتی
    واقعا قراره چی به سرمون بیاد
    خدایا خودت رحم کن ، بنده هات که رحم ندارن

  4. محمد

    خاک بر سرشون کنند.
    واقعا خاک.
    من خودم از سال ۹۲ با این شرکت کار میکردم و در آمد خوبی هم داشتم.
    الان هم بخشی از پول هام توی حساب این سایت بود و در خواست تسویه هم نداده بودم.
    یعنی اگر ما وزارت ارشاد نداشتیم خیلی زندگی بهتر و موفق تری داشتیم.
    یه مشت بچه ی بی سواد که هیچی حالیشون نیست رفتند و کنترل را بدست گرفتن.
    آخه این اینتورک به کجا ضرر میزد که فیلترش کردید.

  5. محمدناصر

    شرکت ای نتورک ناجوانمردانه از گردونه رقابت حذف شد به دست مافیای شرکت رقیب صبا ویژن و یکتانت متاسفانه چون توان رقابت با ای نتورک را نداشتند از قدرت ونفوذ خودشون برای پایین کشیدن این سایت و کلا نابودییش استفاده کردن.واقعا تبلیغات اینترنتی بصورت یک پلتفرم جذاب اول ایده تیم ای نتورک بود مسیر را بسیار هموار کردن برای ساخت ساز مشابه.کاش حمایت میشد نه نابود این تیم خوش فکر حیف اینا واقعا.باید برندی میشد مثل دیوار.دیجی کالا و خیلی دیگه از استارتاپها.ولی متاسفانه ایده های ناب و تک اولین بار که تو این کشور پیاده سازی و بومی میشه خود شرکتی که استارت زده سود نمیبره.لکه شرکت موازی که بعدا از اون ایده تقلید میکنن سود میبرن.مثل این هست الان بین دیوار و شیپور بجای رقابت سالم برای خدمت رسانی بهتر.مثلا دیوار با نفوذی که داره شیپور رو کنار بزنه و فقط اینوع پلتفرم در انحصار خودش باشه.شایان شلیله اینجا برای تو کمه تو تیمت باید در ماکروسافتی گوگل چیزی میبودین.خلاصه دم شما گرم بچه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *