ماجرای حمل مواد خطرناک در نطنز توسط بازرس زن جنجالی سازمان انرژی اتمی و خروج او از کشور!

ماجرای بازرس زن آژانس انرژی اتمی در نطنز چیست؟

ماجرای بازرس زن مشکوک و حامل مواد خطرناک که قصد خرابکاری در سایت هسته ای نطنز را داشت و نیز خروج سریع این بازرس زن از کشور حواشی فراوانی پیدا کرد.

بازرس زن سازمان بین المللی انرژی اتمی و مواد خطرناک در نطنز

مجله اینترنتی پارسی گو: ماجرای بازرس زن مشکوک و حامل مواد خطرناک که قصد خرابکاری در سایت هسته ای نطنز را داشت و نیز خروج سریع این بازرس زن از کشور حواشی فراوانی پیدا کرد. پرونده بازرس زن آژانس و مدارک ضبط شده از وی نشان می دهد وی با قصد خرابکاری و آلوده سازی سایت هسته ای نطنز وارد کشور شده است که با هوشیاری مأموران امنیتی نطنز، از ورود او به سایت جلوگیری می شود. با ما همراه باشید:

زنی که از ایران دیپورت شد: ماجرای کیف مشکوک خانم بازرس سازمان انرژی اتمی چه بود؟

فیلمی درباره بازرس آژانس انرژی اتمی و کیف مشکوکش منتشر شده است. دو روز پیش خبری به نقل از نماینده دائم ایران در آژانس انرژی اتمی منتشر شد که گفته بود: تهران رسما از آژانس خواسته تا نام بازرسی که از ورود آن به نطنز ممانعت به عمل آمده را از فهرست بازرسان تعیین شده برای جمهوری اسلامی خارج کرده و بازرس جایگزین معرفی کند.
اما ماجرای این خانم بازرس و کیف مشکوکش چه بود؟

تصاویر ماجرای خانم بازرس و مواد و کیف مشکوک او در نطنز

نور نیوز بررسی می کند خانم بازرس و ماجرای کیف مشکوک

نور نیوز بررسی می کند خانم بازرس و ماجرای کیف مشکوک

حضور حاشیه ساز یکی از بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در سایت هسته ای نطنز به شدت خبرساز شد.

حضور حاشیه ساز یکی از بازرسان آژانس انرژی اتمی در نطنز

حضور حاشیه ساز یکی از بازرسان آژانس انرژی اتمی در نطنز

هنگام ورود این بازرس زن به سایت نطنز، تجهیزات کنترلی علامت هشدار وجود مواد آلوده کننده را نشان داده است.

هنگام ورود بازرس زن تجهیزات کنترلی علامت هشدار مواد آلوده را نشان می دهند

هنگام ورود بازرس زن تجهیزات کنترلی علامت هشدار مواد آلوده را نشان می دهند

بازرسان دیگری نیز همراه این خانم بودند، اما دستگاه های کنترلی فقط در مورد او هشدار دادند.

هیچ یک از بازرسان موردی نداشته اند به جز خانم بازرس که مواد آلوده به همراه داشته است

هیچ یک از بازرسان موردی نداشته اند به جز خانم بازرس که مواد آلوده به همراه داشته است

بر اساس مقررات بین المللی از ورود بازرس زن به سایت نطنز جلوگیری و مراتب به آژانس بین المللی انرژی اتمی منعکس گردید.

بر اساس قوانین باید از ورود بازرس مشکوک جلوگیری شده و مراتب به آژانس اطلاع داده شود

بر اساس قوانین باید از ورود بازرس مشکوک جلوگیری شده و مراتب به آژانس اطلاع داده شود

پیش از کنترل لوازم و کیف خانم بازرس، وی وارد سرویس بهداشتی شده و پس از آن هشدار دستگاه ها متوقف گردید.

پس از ورود بازرس مشکوک به سرویس بهداشتی هشدار دستگاه های نظارتی قطع می شود

پس از ورود بازرس مشکوک به سرویس بهداشتی هشدار دستگاه های نظارتی قطع می شود

کنترل سرویس بهداشتی استفاده شده از سوی بازرس زن به وسیله دستگاه های هشدار دهنده وجود آلودگی مواد خطرناک را تأیید می کند.

کنترل سرویس بهداشتی نشان می دهد بازرس زن مواد خطرناک را تخلیه کرده است

کنترل سرویس بهداشتی نشان می دهد بازرس زن مواد خطرناک را تخلیه کرده است

شواهد موجود از دفع مواد خطرناک هنگام رفتن وی به سرویس بهداشتی خبر می دهد.

شواهد نشان می دهد بازرس مشکوک مواد خطرناک را در سرویس بهداشتی دفع کرده است

شواهد نشان می دهد بازرس مشکوک مواد خطرناک را در سرویس بهداشتی دفع کرده است

خانم بازرس پس از مواجه شدن با هوشیاری حرفه ای کارشناسان سازمان انرژی اتمی ایران و ناکامی در انتقال مواد خطرناک به سایت نطنز تصمیم گرفت خاک ایران را ترک کند.

خانم بازرس پس از لو رفتنش خاک ایران را ترک می کند

خانم بازرس پس از لو رفتنش خاک ایران را ترک می کند

تحقیقات گسترده ایران برای رسیدگی به اقدام غیر قانونی و ضد امنیتی خانم بازرس و دیگر بازیگران پشت پرده این ماجرا ادامه دارد.

تحقیقات درباره رسیدگی به اقدام ضد امنیتی خانم بازرس ادامه دارد

تحقیقات درباره رسیدگی به اقدام ضد امنیتی خانم بازرس ادامه دارد

جنجال آمریکا در مورد مواجهه قانونی ایران با خانم بازرس در جلسه پنج شنبه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی بخشی از پشت پرده های این سناریوی شکست خورده را آشکار می کند.

جنجال آمریکا در شورای حکام آژانس اتمی پشت پرده سناریوی شکست خورده را آشکار می کند

جنجال آمریکا در شورای حکام آژانس اتمی پشت پرده سناریوی شکست خورده را آشکار می کند

ایران فارغ از جوسازی برخی مقامات آژانس و اعضای غربی شورای حکام، ضمن تداوم روند اقدامات و تحقیقات قانونی در مورد این پرونده، نتایج آن را در صورت لزوم منتشر می نماید.

ایران در صورت لزوم نتایج پرونده خانم بازرس جنجالی را منتشر می کند

ایران در صورت لزوم نتایج پرونده خانم بازرس جنجالی را منتشر می کند

جزئیات جدید از ماجرای ممانعت از ورود بازرس آژانس به نطنز

به دنبال انتشار اخباری مبنی بر اخراج یکی از بازرسان آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی از ایران، روز چهارشنبه هفته گذشته (۱۵ آبان ماه) اداره کل دیپلماسی عمومی و اطلاع رسانی سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد: هفته گذشته مسئولین سازمان انرژی اتمی ایران از ورود یکی از بازرسان آژانس به سایت غنی سازی نطنز جلوگیری کردند. علت این اقدام ایران نگرانی از احتمال همراه داشتن مواد مشکوک بوده است. بطور معمول کلیه بازرسان، وسائل همراه آنان در بدو ورود به هر یک از سایت‌های هسته‌ای مورد تفتیش و کنترل قرار می‌گیرد.

به نوشته العالم، براساس اعلام بخش حفاظت سایت، هنگام ورود این خانم بازرس تجهیزات کنترلی علامت هشدار را نشان داده است و به همین دلیل ضمن کنترل وسایل همراه بازرس از ورود او به سایت جلوگیری شده و مراتب امر به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منعکس شد و از طرف جمهوری اسلامی ایران به آژانس اعلام می‌شود که پذیرش قبلی این بازرس لغو شده تلقی می‌گردد. ایران همچنین خواستار همکاری آژانس برای ادامه تحقیقات در این خصوص شده است که آژانس نیز در پاسخی کتبی این موضوع را می‌پذیرد. در نتیجه لغو پذیرش بازرس، وی با ناتمام گذاشتن ماموریت خود ایران را به مقصد وین ترک کرده است.

پس از آن نیز بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در توضیحاتی گفت: در چند روز اخیر اتفاقاتی در مورد یک بازرس رخ داد که مجبور شدیم او را به نطنز راه ندهیم و اعتبارنامه وی را لغو کنیم. در هنگام ورود، آلارم هشدار داد که نشان از آغشته بودن به مواد یا همراه بودن مواد با وی بود. گزارش آن از طریق غریب‌آبادی ارائه شد و همه اعضای شورای حکام قانع شدند و فکر می‌کنیم ‌به غیر از آمریکا و رژیم صهیونیستی و چند کشور دیگر، همه قانع شدند و اعلام کرده‌ایم ‌‌اگر لازم شد مدارک لازم و حتی فیلم آن را ارائه خواهیم کرد و که حرفی که می‌زنیم بر‌اساس یک منطق است.

نماینده دائم ایران در آژانس گفت: تهران رسما از آژانس خواسته تا نام بازرسی که از ورود آن به نطنز ممانعت به عمل آمده را از فهرست بازرسان تعیین شده برای جمهوری اسلامی خارج کرده و بازرس جایگزین معرفی کند.

کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان ملل و سایر سازمان های بین المللی مستقر در وین، پس از شرکت در جلسه غیر علنی شورای حکام آژانس برای بررسی یک موضوع پادمانی و همچنین وضعیت یکی از بازرسان آژانس در ایران، در جمع خبرنگاران، ضمن تشریح ابعاد جدیدی از این ماجرا، از برگزاری این نشست برای بررسی دو موضوع عادی که به هیچ وجه وصف فوری ندارند، انتقاد کرد و گفت: این موضوع، مورد انتقاد برخی کشورهای دیگر نیز قرار گرفت.

غریب آبادی در خصوص اقدام مشکوک ضد امنیتی بازرس آژانس، اظهار داشت: در خصوص این موضوع، گزارش مبسوطی را به اعضای شورای حکام و آژانس، ارائه کردیم. در ۲۸ اکتبر ۲۰۱۹، گروهی از بازرسان برنامه بازدید از سایت هسته ای نطنز را داشته و مطابق رویه های معمول نیز همواره فرآیند بازرسی معمولی در ورودی مجموعه انجام می شود که شامل استفاده از دستگاه های تشخیص شیمیایی ویژه برای کشف طیفی از مواد انفجاری که حاوی نیترات هستند، می باشد. در حین انجام فرآیند بازرسی معمول، آلارم دستگاه تشخیص بر روی یک فرد معینی روشن شد که تیم امنیتی این فرآیند را مجددا چند بار تکرار کرد و نتایج، هر بار برای یکی از بازرسان یکسان بود.

سفیر کشورمان با اشاره به اینکه تیم امنیت مشکوک شد که روشن شدن آلارم ممکن است به علت لباس های بازرس مذکور و یا وسایل شخصی او باشد، افزود: تیم حفاظت مجموعه، از وی خواست تا مورد بررسی بیشتر قرار گیرد و وی نیز قبول کرد. تیم امنیتی حتی سرویس بهداشتی که این بازرس از آن استفاده کرد را با دستگاه های مخصوص چک کرد که دستگاه ها با حساسیت بیشتری آلارم دادند.

نماینده دائم کشورمان افزود: با رضایت بازرس مذکور و در حضور وی و همکارانش و با هماهنگی با مقامات آژانس، از محل اقامت وی بازدید و متعاقبا برخی لوازم و داروهای وی چک و بررسی شد که داروهای وی مشکلی نداشت، اما دستگاه ها روی کیف خالی وی آلارم می دادند. پس از تماس با دبیرخانه آژانس و با هماهنگی و موافقت مقامات آژانس، برخی نمونه گیری ها از همان کیف دستی صورت پذیرفت و به طور مشترک، پلمپ شد.

به نوشته فارس غریب آبادی تاکید کرد: از همان ابتدا، بازرسان آژانس مقامات ذیربط را در مقر این سازمان در وین در جریان قرار دادند و دبیرخانه در تمام مدت، در ارتباط نزدیک با دپارتمان پادمان ایران و نمایندگی دائم ایران در وین بود. ایران رسما از آژانس خواسته است تا نام بازرس مذکور را از فهرست بازرسان تعیین شده برای جمهوری اسلامی ایران خارج کند

این دیپلمات عالیرتبه کشورمان در ادامه خاطرنشان کرد: هیچ چیزی نمی تواند جایگزین تعهد آژانس برای همکاری در تحقیق اقدامات متخلفانه احتمالی کارمندان و یا بازرسانش و مسؤولیت کامل آن شود. به دلیل ماهیت این رویداد، ایران رسما از آژانس خواسته است تا نام بازرس مذکور را از فهرست بازرسان تعیین شده برای جمهوری اسلامی ایران خارج کند و یک بازرس جایگزین را معرفی نماید.

سفیر کشورمان تاکید کرد: همانگونه که در مقررات مربوطه موافقتنامه مزایا و مصونیت های آژانس آمده است، جمهوری اسلامی ایران کاملا از مزایا و مصونیت های بازرسان آگاه بوده و به طور شفاف در طول سال ها همکاری با آژانس و تحت هر شرایطی، پایبندی خود به این موافقتنامه را ثابت کرده است.

وی افزود: نیازی به گفتن نیست که ایران نیز همانند تمامی دیگر اعضای آژانس، نمی تواند از هرگونه رفتار یا اقدامی علیه ایمنی و امنیت تاسیسات هسته ای اش چشم پوشی کند، به ویژه اینکه تلاش هایی در جهت انجام خرابکاری در سایت های هسته ای ایران نیز انجام شده است.

غریب آبادی در پایان خاطرنشان کرد که سنجش های مکرر با استفاده از تجهیزات تشخیص دهنده مختلف، نتایج یکسانی را نشان داده است. بنابراین، هیچ شکی وجود ندارد که برخی مواد مشکوک در این حادثه وجود داشته است. نتایج بررسی نمونه ها توسط ایران و آژانس، می تواند اطلاعات بیشتری را درباره ماهیت مواد مورد بحث در آینده ارائه کند. وی عنوان کرد: به منظور تکمیل تحقیقات کنونی، رایزنی های ایران و آژانس درخصوص این موضوع ادامه دارد و ایران، انتظار همکاری ضروری و مناسب از سوی آژانس را دارد.

به طور متوسط هر روز سه بازرس در ایران حضور دارند

سفیر و نماینده دائم کشورمان در وین در خصوص موضوع پادمانی مورد بحث در شورای حکام نیز گفت: ایران در سه حوزه برجام، پروتکل الحاقی و پادمان، تعهداتی را دارد و با آژانس نیز در حال همکاری است. در این میان، چنانچه سئوالات یا ابهاماتی نیز از سوی آژانس مطرح شود، تلاش می کنیم آن ها را بررسی و اقدام لازم را انجام دهیم. وی افزود: این فرآیند،جاری و مداوم است و نگرانی یا فوریت خاصی، آنگونه که برخی کشورها مطرح می کنند، به هیچ وجه وجود ندارد.

غریب آبادی افزود: در شورای حکام تأکید کردم که ایران به طور گسترده و سازنده ای با آژانس همکاری می کند، به گونه ای که ۲۰ درصد بازرسی های آژانس را پذیرا است و به طور متوسط، هر روز سه بازرس در ایران حضور دارند. از این رو، این سطح از همکاری باید مورد شناسایی و قدردانی قرار گیرد و آژانس و برخی کشورها باید از بزرگ نمایی برخی موضوعات عادی که از طریق تعاملات عادی و روتین ایران و آژانس قابل حل هستند، خودداری کنند، چرا که در غیر این صورت اثر نامطلوبی بر همکاری ها خواهد گذاشت.

فیلم ماجرای بازرس زن مشکوک سازمان انرژی اتمی در نطنز

فیلمی که مشاهده می کنید در رابطه با پرونده بازرس زن مشکوک حامل مواد خطرناک در سایت هسته ای نطنز است که توسط نور نیوز تهیه شده است:

منبع: مجله اینترنتی پارسی گو
درج مطالب مجله اینترنتی پارسی گو با ذکر منبع (www.parsigoo.com) بلامانع است.

به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *