فواید سودو برای مغز:

سودوکو چه فایده ای دارد؟

سودوکو 1

سودوکو چه فایده ای دارد و چه تأثیری بر مغز می گذارد؟ آیا این جمله که انجام بازی سودوکو به بالارفتن آی کیوی انسان منجر می شود درست است؟

سودوکو چه فایده ای دارد و چه تأثیری بر مغز می گذارد؟ آیا این جمله که سودوکو به بالارفتن آی کیوی انسان منجر می شود درست است؟ در این مقاله به جستجوی پاسخ این سوالات پرداخته ایم.

جدول سودوکو چیست؟

سودوکو جدولی است جذاب با ابعاد مختلف که امروزه یکی از سرگرمی‌ های فکری مفید در کشورهای مختلف جهان به شمار می‌آید .سودوکو، مخفف یک عبارت ژاپنی به معنی «ارقام باید تنها باشند» است. نوع رایج جدول سودوکو یک جدول ۹ در ۹ می باشدکل جدول هم به ۹ جدول کوچک‌تر ۳x۳ تقسیم شده‌است. جداول سودو کو معمولا از آسان تا سخت قابل تغییرند. به جدول سودوکو جدول اعداد متقاطع نیز گفته می شود.

سودوکو و اثر مفید آن بر روی مغز

قواعد حل جدول سودوکو چیست؟ حل این جدول کار راحتی نیست چرا که در این جدول فقط چند عدد به طور پیش فرض قرار داه شده است و باید باقی اعداد را خودمان باید با رعایت چهار قانون زیر پیدا کنیم.

قانون اول: در هر سطر از جدول اعداد ۱ الی ۹ باید بدون تکرار قرار گیرد.
قانون دوم: در هر ستون از جدول اعداد ۱ الی ۹ باید بدون تکرار قرار گیرد.
قانون سوم: در هر ناحیه ۳x۳ از جدول اعداد ۱ الی ۹ باید بدون تکرار قرار گیرد.
قانون چهارم: برای شروع جدول از مربعی که تعداد عددهای بیشتری در داخل آن است شروع کنید.
و نهایتا این که در حل جدول سودوکو نباید هیچ عددی در سطر وستون تکرار شود.

سودوکو 2

حل جدول سودو کو چه فوائدی برای مغز دارد؟

حل جدول سودوکو ، سبب افزایش فعالیت سلول های خاکستری و تقويت سلول های مغزی می شود و از آنجا که در این بازی فرد ترغيب می شود تا انتهاي حل کامل جدول پیشروی کند باعث درگير شدن سلول هاي مغزی جلوگيري از بروز زوال عقل و پیشگیری از ابتلا به آلزایمر می شود.

حل جدول سودوکو علاوه بر افزایش هوش و توانمندی ذهنی سبب بهبود حافظه در بزرگسالان می شود. حل کردن این جدول سبب افزایش و تقویت قدرت تمرکز و آرامش ذهنی در فرد می شود. حل کردن جدول سودوکو هم چنین ورزشی مفرح و مفید برای مغز محسوب می شود.

سودوكو از جمله مهم ترين عوامل در تقويت مغز به حساب مي‌آيد

سودوكو ضريب هوشي كودكان را افزايش مي‌دهديك روانشناس كودك با بيان اين‌ كه بازي، ضريب هوشي كودك را افزايش مي‌دهد، گفت:‌ كودك در حين بازي در معرض انواع محركات قرار گرفته و ارتباطات فراواني در ذهنش شكل مي‌گيرد.

دكتر رامين خدابخشي در گفت وگو با خبرنگار «سلامت» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره مزاياي بازي براي كودكان، عنوان كرد: رشد مهارت‌هاي ظريف و عمقي حركتي، رشد تعاملات اجتماعي و برقراري ارتباط با اطرافيان، خلق آثار تازه از طريق دستكاري محيط پيرامون، رشد زبان و عواطف و رشد هوش از جمله مزاياي بازي كردن براي كودكان است.

وي با اشاره به اين‌ كه بازي، از جمله عوامل محيطي موثر در ارتقاي هوش و آي كيو در كودكان است، اظهار كرد: ۷۰ درصد هوش در انسان ارثي و ۳۰ درصد مابقي به صورت اكتسابي حاصل مي‌شود.

اين روانشناس كودك ادامه داد: رشد هوشي كودك از نخستين تجارب حسي آغاز مي‌شود. از اين رو والدين مي‌توانند امكاناتي را فراهم كنند تا تمام حواس كودك را در سنين پايين به كمك انواع بازي‌ها پرورش دهند.

خدابخشي در توضيح تفاوت «آي كيو» و «اي كيو» در افراد گفت: آي كيو، نمره هوشي فرد است و از تست‌هايي كه در آن توانايي كلامي فرد و گنجينه لغاتش را مورد ارزيابي قرار مي‌دهد، سنجيده مي‌شود. اما اي كيو يا هوش هيجاني، به توانايي فرد در برقراري ارتباطات اجتماعي اطلاق مي‌شود. وي اضافه كرد: ممكن است فردي با وجود داشتن آي كيو پايين، از اي كيو يا هوش هيجاني بالايي برخوردار باشد.

سودوکو

اين روانشناس كودك با بيان اين‌ كه بازي، آي كيو كودك را افزايش مي‌دهد، اظهار كرد: در حين بازي،‌ كودك در معرض انواع محركات قرار گرفته و ارتباطات زيادي در ذهنش شكل مي‌گيرد و در نتيجه رشد مغزي وي را به همراه دارد.

خدابخشي در پاسخ به اين پرسش كه انجام چه بازي‌هايي براي رشد هوشي كودك مناسب است، گفت: به عنوان مثال استفاده از مدادرنگي‌ها، خميربازي، گچ، خاك رس و كاموا براي ساخت كاردستي،‌ موجب ارتقاي خلاقيت در كودك مي‌شود. والدين مي‌توانند براي كودك خود داستان تعريف كنند و از او بخواهند داستاني بسازد و يا يك قصه نيمه تمام كه براي او تعريف كرده‌اند را كامل كند.

وي ادامه اداد: همچنين والدين مي‌توانند موسيقي را وارد خانه خود كنند و با كودكشان آواز بخوانند، چرا كه يك بخش از ذهن كودك، حافظه موسيقايي بوده و به هر ميزان كه در فضا قرار بگيرد، بيشتر رشد خواهد كرد.

خدابخشي با بيان اين‌كه گرايشات و علاقه مندي‌هاي كودك از حدود ۳-۴ سالگي خود را نشان مي‌دهند، گفت: بايد كمك كرد تا اين گرايشات در مسير صحيح هدايت و رشد كنند. البته بايد در نظر داشت كه كودك تا حدود زيادي از والدين خود تبعيت مي‌كند. به عنوان مثال مادري كه خودش اهل نواختن تار نيست به سختي مي‌تواند كودك خود را به نواختن تار علاقه مند كند، چرا كه مشوق بودن مادر به تنهايي كافي نيست و كودك بيشتر به همراهي وي نياز دارد.

اين روانشناس كودك در ادامه ضمن تاكيد بر عدم استفاده افراطي از كامپيوتر براي انجام بازي و سرگرم كردن بچه‌ها به آن، گفت: والدين سعي كنند بازي‌هاي پرتحرك با كودكشان انجام دهند.

وي همچنين توصيه كرد: لازم است پدر و مادر مفاهيم را از طريق بازي به كودك خود آموزش دهند، ريختن اسباب بازي جلوي بچه‌ها كافي نيست. مي‌توان براي آموزش اعداد، حروف و اشكال از تكه‌هاي اسباب بازي استفاده كرد.

خدابخشي در ادامه با بيان اين‌ كه جورچين‌ها، حل جدول كلمات متقاطع، جداول اعداد چون سودوكو و انواع پازل‌ها از جمله مهم ترين عوامل در تقويت مغز به حساب مي‌آيند، گفت: والدين به هر روي توجه داشته باشند كه اعتياد به كامپيوتر در اختلال رشد كودك، كابوس‌هاي شبانه، افزايش وزن و تنبلي در كودكان، نقش بسزايي دارد و استفاده بيش از يك ساعت از كامپيوتر در كودكان صحيح نيست.

گردآوری: پارسی گو
منابع: ۱- پایگاه اطلاع رسانی طب بوعلی سینا ۲- http://www.sudoku.ir

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

2 دیدگاه در “سودوکو چه فایده ای دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *