x86 یا x64 و شناخت سیستم های 32 و 64 بیتی!

تفاوت x86 یا x64 چیست؟

ممکن است برای شما این سوال به وجود آمده باشد که تفاوت x86 یا x64 چیست و سیستم های ۳۲ بیتی با سیستم های ۶۴ بیتی چه تفاوتی دارند؟

x86 یا x64

مجله اینترنتی پارسی گو: ممکن است برای شما این سوال به وجود آمده باشد که تفاوت x86 یا x64 چیست و سیستم های ۳۲ بیتی با سیستم های ۶۴ بیتی چه تفاوتی دارند؟ برای پاسخ به این سوالات با ما همراه باشید:

چطور بفهمیم سیستم x86 یا x64 است؟ راه تشخیص سیستم ۳۲ و ۶۴ بیتی چیست؟

برای شناخت تفاوت x86 یا x64 سرزمین دانلود می نویسد: در صورتی که نمیدانید ویندوز کامپیوتری که با آن در حال کار هستید ۳۲ یا ۶۴ بیتی است، با روش زیر قادر به شناسایی ورژن آن (۶۴ بیتی و یا ۳۲ بیتی بودن آن) خواهید بود:

دیدن مشخصات سیستم به کمک گزینه System Properties:

روی آیکون Computer کلیک راست کنید و Properties را بزنید.

در بخش System Type از پنجره ظاهر شده، با توجه به ۳۲ بیتی یا ۶۴ بیتی بودن ویندوز، اطلاعات زیر نمایش داده می شود.

اگر سیستم عامل از نوع ۶۴ بیتی باشد:

System:
Microsoft Windows
x64 Edition
Version – Year
Service Pack

اگر سیستم عامل از نوع ۳۲ بیتی باشد:

System:
Microsoft Windows
Version – Year
Service Pack

مثلا در سیستم ما که تصویر آن در ادامه آمده است، ویندوز ۶۴ بیتی است:

ویندوز 64 بیت ویندوز 10

ویندوز ۶۴ بیت ویندوز ۱۰

در صورتی که نمیدانید پردازنده (CPU) کامپیوتری که با آن در حال کار هستید ۳۲ یا ۶۴ بیتی است، با روش زیر قادر به مشاهده مشخصات آن خواهید بود :

مشاهده پنجره System Information :

برای این کار وارد Run شده و دستور System Information را تایپ میکنیم.

همچنین می توان از این مسیر برای مشاهده System Information استفاده کرد:

Start > All Programs > Accessories > System Tools > System Information

در پنجره System Information میتوان خلاصه ای از مشخصات سخت افزاری سیستم را دید. در این پنجره بر روی مشخصه Processor کلیک میکنیم تا مشخصات آن را ببینیم :

  • اگر مقدار متناظر با Processor با عبارت X86 شروع شود، کامپیوتر دارای CPU یا پردازنده ۳۲ بیتی است.
  • اگر مقدار متناظر با Processor با عبارت ia64 یا AMD64 یا X64 آغاز شود، یعنی این کامپیوتر دارای CPU یا پردازنده ۶۴ بیتی است.

طبق تصویر زیر، سیستم ما دارای پردازنده ۳۲ بیتی میباشد :

پردازنده 32 بیتی

پردازنده ۳۲ بیتی

این مطلب مربوط به موضوع x86 یا x64 یعنی ویندوزهای ۳۲ و ۶۴ بیتی میباشد.

تفاوت پردازنده های x86 و x64 در چیست

به نوشته ماهنامه کامپیوتری رایانه پی سی ها، لپ تاپ ها، دستگاه های سیستم عامل مکینتاش، ویندوز و سایر سیستم عامل ها این روزها از نسخه ۶۴ بیت استفاده می کنند. حتی برخی گوشی های هوشمند نیز دارای نسخه ۶۴ بیت هستند. دلیل اصلی تغییر رویه از نسخه ۳۲ بیت، کمک به ارتقای محدودیت ظرفیت حافظه ای است که یک پردازنده می تواند دسترسی داشته باشد.

استفاده از حافظه در پردازنده x86 یا x64

یک چیپ ۳۲ بیتی حداکثر می تواند به ۴ گیگابایت حافظه دسترسی داشته باشد که این مقدار این روزها کفاف خواسته کاربر را نمی دهد. این میزان ممکن است برای امور مبانی مناسب باشد اما اگر بخواهید برنامه های متعددی را اجرا کنید، (مثلا اگر ۳۵ برگه را در مرورگرهای مختلف باز کنید و یا ۳۰ تصویر با کیفیت بالا را جهت ویرایش یکجا باز کنید، از این دیگر حافظه ۴ گیگا بایت نمی تواند جوابگو باشد. فراموش نکنید که ویندوز ۳۲ بیت فقط می تواند به حدود ۳٫۲ گیگا بایت فضا دسترسی داشته باشد، حتی اگر نسخه ۴ گیگابایت نصب شده باشد.

پی سی ها و لپ تاپ ها و سیستم عامل های مربوطه شان همگی این روزها دارای نسخه ۶۴ گیگابایتی هستند. نسخه های ۶۴ گیگابایتی ویندوز ۸ می تواند به ۸ ترابایت از فضای رم (حافظه جانبی)دسترسی داشته باشد، در حالی که نسخه های سرور می تواند به ۱۲۸ ترابایت فضا دسترسی پیدا کند. گرچه ممکن است به منظور تهیه یک چنین حافظه بالایی دچار دردسر شوید، اما از نصب آن بر روی مادربردهای امروزه که معمولاً روی هر یک از اسلات ها (شیارها) ۳۲ گیگابایت فضا دارا می باشد، فروگذار نباشید.

تفاوت x86 یا x64 چیست

تفاوت x86 یا x64 چیست

x86 در برابر x64

این یک اصطلاح انحرافی است که در اذهان عمومی مانند تقابل ۳۲ بیت و ۶۴ بیت جا افتاده است. X86 (یا ساختار x86) زمان متمادی است که به خانواده پردازنده هایی اطلاق می شود که به ۸۶ ختم می شود و اینتل موفق ترین خط تولید چیپ ها در اختیار دارد. نخستین مورد ۸۰۸۶ است و بسیاری از افراد، پردازنده های ۲۸۶، ۳۸۶ و ۴۸۶ را در پی سی های اولیه از اواسط سال ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰ به خاطر می اورند.

در خصوص تمامی دستگاه هایی که ۳۲ بیتی هستند به همین دلیل است که x86 با نسخه ۳۲ بیت قابل تبدیل شده است و همچنین x64 با نسخه ۶۴ بیت (و حتی توسط مایکروسافت هم مورد استفاده قرار می گیرد)، اما این بدان معنا نیست که پردازنده های زیادی که شماره های آن به ۶۴ خاتمه می یابد، وجود ندارد. در عوض این مقدار صرفاٌ برای ۶۴ بیتی مختصر نویسی شده است.

نرم افزار و سازگاری با آن در پردازنده های x86 و x64

حافظه تنها دلیل برای داشتن نسخه ۶۴ بیتی برای سیستم نیست. پردازنده های ۶۴ بیتی می توانند در حجم وسیع ۶۴ بیت، با داده ها سرو کار داشته باشند که این امر کارآمد تر از جابجایی آن در کلمات ۳۲ بیتی است.

اگر پی سی شما با سیستم عامل ویندوز ۶۴ بیتی اجرا می شود، احتمالا با فولدر (X86) در بخش Program Files روی هارد درایو مواجه می شوید. این بخش، اپلیکیشن های ۳۲ بیتی را ذخیره می کند، در حالی که فولدر دیگر Program Files شامل اپلیکیشن های ۶۴ بیتی است که شما از پیش نصب کرده اید. بنا به سازگاری با نسخه قبلی، سیستم های ۶۴ بیتی می تواند اپلیکیشن های ۳۲ بیتی را اجرا نماید.

تهیه و تنظیم: گروه تکنولوژی.

منبع: مجله اینترنتی پارسی گو
درج مطالب مجله اینترنتی پارسی گو با ذکر منبع (www.parsigoo.com) بلامانع است.

به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *