سیل شیراز و دیگر نقاط کشور: از آمار و گزارشات تا وضعیت امداد رسانی!

آخرین اخبار از سیل در گلستان و آق قلا تا سیل شیراز + تصاویر

وقوع سیلاب های متوالی در ایام عید در اقصی نقاط کشور، از مناطق شمالی در استان گلستان و آق قلا گرفته تا سیل شیراز جشن و شادی مردم را به عزا تبدیل کرد.

سیل شیراز 1

مجله اینترنتی پارسی گو: وقوع سیلاب های متوالی در ایام عید در اقصی نقاط کشور، از مناطق شمالی در استان گلستان و آق قلا گرفته تا مناطق مرکزی و سیل شیراز ، جشن و شادی مردم را به عزا تبدیل کرد. در این مطلب گزارش مبسوطی از وضعیت سیلاب های کشور و نیز امداد رسانی به سیل زدگان تقدیم می شود.

سیل شیراز 2

سیل در مناطق شمالی کشور

خبر کوتاه بود، سیل آمد و گلستان و مازندران را شست. بارش‌های با شدت بسیار زیاد خسارات جانی و مالی را برای استانهای شمالی که تحویل سال را به انتظار نشسته بود رقم زد. روستاها در محاصره سیلاب قرار گرفت. وزیر نیرو درباره سیل اخیر گفت: براساس برآوردهای اولیه کارشناسان ما سیلاب اخیر در گلستان، سیلابی با دوره بازگشت ۵۰ سال است که حاکی از بزرگی سیل گلستان دارد.

وقوع سیل و خسارت‌های بی‌شمار آن بیش از آنکه ناشی از قهر طبیعت باشد، نتیجه فعالیت‌های ناصواب انسانی است. تخریب جنگل‌ها و مراتع، چرای بی‌رویه دام در بالادست سدها و مسدود کردن غالب رودخانه‌های کشور با دیواره‌های بتونی، انجام فعالیت‌های عمرانی غیرکارشناسی، فرسایش شدید خاک به علت خشکسالی‌های مداوم بخشی از دلایل وقوع سیلاب هاست.

پس از وقوع سیل و انتشار اخباری از مناطق سیل‌زده، نیروهای امدادی، بسیج، سپاه، هلال احمر، مسؤولان و نیروهای جهادی و خودجوش مردمی برای کمک به سیل‌زدگان استان گلستان و مازندران به مناطق آسیب‌دیده اعزام شدند و پای کار ساخت استان‌های آسیب‌دیده از سیل آمدند.

سیل شیراز 3

تشکیل قرارگاه امدادرسانی برای کمک به سیل‌زدگان

رئیس سازمان بسیج مستضعفین از تشکیل قرارگاه امداد رسانی برای کمک به سیل زدگان خبر داد و گفت: در مرحله نخست کار امدادرسانی به سیل‌زدگان را انجام می‌دهیم و مرحله دوم بازسازی منازل مسکونی است که بر اثر سیلاب تخریب شدند.

غلامحسین غیب‌پرور در حاشیه بازدید از مناطق سیل‌زده استان گلستان در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: قرارگاه امداد رسانی برای کمک به سیل زدگان استان گلستان تشکیل شده است در مرحله اول اقدامات سپاه در زمینه امداد رسانی است و از هفته آینده وظیفه مهم ما آماده سازی مناطق مسکونی مردم است.

وی تصریح کرد: بخشی از منازل مسکونی بر اثر سیل تخریب شده که باید احداث شود و برخی منازل نیازمند بازسازی است که تلاش ما کمک به مردم است.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه مردم ما انسان‌های بسیار خوب، صبور و نجیب هستند، افزود: به دنبال فرمان فرمانده معظم کل قوا اولین جلسه در سطح فرماندهان عالیرتبه نیروهای مسلح در استان گلستان تشکیل شد و قرار است بر اساس فرمان مقام معظم رهبری از امروز کارها به شکل جهشی انجام شود، از فردا حس قوی‌تری بین نیروهای کمک کننده ایجاد می‌شود تا مردم حلاوت فرمان مقام معظم رهبری را بیشتر احساس کنند.

غیب‌پرور در خصوص وضعیت آق‌قلا و خروج آب از معابر گفت: سپاه ششمین روز است که وارد عمل شده، حجم سیلاب خیلی زیاد بوده، بازدیدی که از منطقه داشتیم بیشترین خسارت متوجه شمال شرق آق قلا بوده است برای تخلیه سیلاب خیلی نقاط را برش زدند، بخشی از راه‌آهن را برش زدند و اکنون آب در حال تخلیه است.

وی با تاکید بر اینکه کارهای امدادی و اورژانسی باید انجام شود، تصریح کرد: تعدادی از مردم در منازل هستند که باید به مکان‌های امنی که در نظر گرفته شده در گرگان انتقال پیدا کنند.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین بیان کرد: کار مهمتر از دو الی سه روز آینده آغاز خواهد شد که مرمت منازل سیل‌زدگان است بیشترین تخریب متوجه مزارع بوده است، ۲۵۰ هزار هکتار از اراضی زراعی مردم زیر آب است که میزان خسارات در برخی مناطق بیشتر و در برخی مناطق کمتر است.

غیب‌پرور ادامه داد: به سپاه و بسیج هفت استان ابلاغ کردیم که برای استان گلستان مخصوصا شهرستان آق‌قلا معین شوند این میزان برای استان مازندران پنج استان و برای خوزستان سه استان معین شدند.

وی گفت: نیروهای امدادی از امشب وارد منطقه می‌شوند، خیلی از اقلام و اجناس موردنیاز در راه است و بخشی از آن رسیده، بزرگترین مسئله ما اکنون مدیریت توزیع امکانات است که اگر در این زمینه موفق شویم گام بزرگی برداشته ایم.

سیل شیراز 4

آمادگی کامل سپاه اصفهان برای کمک به مناطق سیل‌زده

جانشین فرمانده سپاه صاحب‌الزمان استان اصفهان نیز گفت: نیروهای سپاه، بسیج و گروه‌های جهادی آماده اعزام هستند اما ظرفیت نیروی انسانی حاضر در منطقه کافی اعلام شده است.

سردار مجتبی فدا افزود: با تمام توان در حال جمع‌آوری کمک برای ارسال به مناطق سیل‌زده هستیم و صبح امروز یک کامیون پتو ارسال شد.

وی تصریح کرد: از لحاظ اعزام تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز نیز آمادگی کامل داریم و در صورت درخواست به منطقه اعزام خواهند شد.

فدا در تشریح لوازم مورد نیاز گفت: پتو، کنسرو، آب معدنی، پوشاک و خشک‌بار مهم‌ترین اقلام مورد نیاز برای مناطق سیل‌زده است.

حتما بخوانید

مزاحم تعطیلات آقای رئیس جمهور نشوید!

نخستین محموله کمک‌های مردمی همدان راهی مناطق سیل‌زده می‌شود

سردار مظاهر مجیدی فرمانده سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود نخستین محموله کمک‌های مردمی همدان امشب راهی مناطق سیل‌زده شود گفت: بعد از ارسال این محموله نسبت به کمک‌رسانی‌های بعدی و اعزام دیگر محموله‌ها بر اساس نیاز منطقه اقدام خواهد شد.

سیل شیراز 5

ارسال ۴۳۰ تخته پتو به سیل‌زدگان توسط یک خیر اسدآبادی

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان همدان با اشاره به ارسال ۴۳۰ تخته پتو برای کمک به سیل‌زدگان توسط یک خیر اسدآبادی گفت: این کمک‌ها تحویل جمعیت هلال احمر استان همدان شد.

بهروز کارخانه‌ای با اشاره وقوع سیل در مناطق شمالی کشور اظهار کرد: جمعیت هلال احمر استان همدان نیز به مانند سایر مجموعه‌ها در حال ارسال کمک به مناطق آسیب‌دیده است.

وی با بیان اینکه تاکنون ۲ هزار تخته موکت، یک‌هزار و ۴۰۰ بسته مواد غذایی ۷۲ ساعته و ۱۲۰ بسته مواد غذای یک ماهه به مناطق سیل‌زده کشور ارسال شده است، گفت: در صورت نیاز منطقه باز هم نسبت به ارسال کمک‌های مورد نیاز اقدام خواهد شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان همدان با اشاره به ارسال چهار دستگاه خودرو به مناطق سیل‌زده افزود: یکی از خودروها یک دستگاه خودروی یونیماک بود.

وی با اشاره به ارسال ۴۳۰ تخته پتو برای کمک به سیل‌زدگان توسط یک خیر اسدآبادی ادامه داد: این کمک‌ها تحویل جمعیت هلال احمر استان همدان شد که به دست سیل‌زدگان رسیده است.

زلزله‌زدگان به یاری سیل‌زدگان شتافتند

مردم زلزله‌زده استان کرمانشاه وسایل مورد نیاز سیل‌زدگان استان گلستان را از کانکس‌ها و چادرهایشان آورده‌اند تا به مردمان شمال کشور کمک کنند.

مردمان کرد غرب کشور بزرگواری ملت شریفی که زمان زلزله تنهایشان نگذاشتند و ترافیکی از محبت را در جاده‌های این منطقه به تصویر کشیدند، هیچگاه فراموش نخواهند کرد.

فقط کسی که زخم خورده درد زخم را می‌فهمد، کسی که درد کشیده‌ معنی درد را خوب می‌فهمد، کسی که زندگیش آوار شده می‌فهمد که آب از سر گذشتن یعنی چی!… زلزله دردی دارد و سیل هزار درد…

هشت روز از زمانی که مردم استان گلستان درگیر سیل و طوفان شده‌اند می‌گذرد و روز به روز بر عمق فاجعه افزوده می‌شود، سیل علاوه برجای گذاشتن ضرر مالی، ضرر جانی نیز به خانواده‌هایی وارد کرده و آن‌ها را در روزهای نخستین آغاز سال نو، داغدار کرده است.

این بحران سبب به زیرآب رفتن برخی از روستا‌ها و مسدود شدن جاده‌های روستایی شده، سیل به اندازه زلزله و شاید بیش از آن ترسناک باشد؛ اگر زلزله خشم زمین و خاک است، سیل خیزش آسمان و آب است.

هم‌میهمانمان در شمال کشور به کمک نیاز دارند همان کمک‌هایی که مردم زلزله‌زده غرب کشور در ۲۱ آذرماه سال ۹۶ نیاز داشتند؛ شمال نیز امروز تکرار جاده محبت می‌خواهد.

کمپین جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای سیل‌زدگان شمال کشور در شهرهای زلزله‌‌زده استان کرمانشاه راه‌اندازی شده با همان شعار کمک به زلزله‌زگان در ۲ سال گذشته؛ «هم‌وطن تا آخر با شما هستیم».

سیل شیراز 5

ارسال ۱۵ تن محموله غذایی به مناطق سیل‌زده گلستان

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان گیلان با اشاره به کمک‌های جمعیت هلال‌احمر استان گیلان به استان‌های شمالی اظهار کرد: یک محموله غذایی ۱۵ تنی برنج، حبوبات و کنسرو توسط جمعیت هلال‌احمر گیلان به استان گلستان ارسال‌شده است.

مهدی ولی‌پور با اشاره به کمک‌های تجهیزاتی و لجستیکی جمعیت هلال‌احمر گیلان به استان گلستان افزود: دو قایق و یک فروند بالگرد جهت امدادرسانی و کمک به مردم سیل‌زده استان گلستان در مناطق زلزله‌زده حضور دارند.

وی با اشاره به آماده‌باش نیروهای امدادی جهت اعزام به مناطق سیل‌زده گفت: نیروهای عملیاتی جمعیت هلال‌احمر استان گیلان جهت هرگونه کمک و امدادرسانی به مردم مناطق سیل‌زده گلستان آماده هستند اما تاکنون اعلام نیازی صورت نگرفته است.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان گیلان از آمادگی جمعی از پزشکان متخصص و فوق تخصص جهت اعزام به مناطق سیل‌زده خبر داد و افزود: فراخوان اعلام آمادگی به پزشکان متخصص و فوق تخصص جهت اعزام به مناطق ۱۳ انجام‌شده و در صورت اعلام نیاز به مناطق سیل‌زده اعزام خواهند شد.

ارسال ۱۰۰۰ بسته غذایی از مرکزی برای مناطق سیل زده گلستان

مدیرعامل هلال احمر استان مرکزی از ارسال هزار بسته غذایی برای مناطق سیل زده استان گلستان خبر داد و اظهار داشت: بنا بر دستور سازمان امداد و نجات کشور و اعلام نیاز یک هزار بسته غذایی توسط جمعیت هلال احمر استان مرکزی به مناطق سیل زده استان گلستان ارسال شد.

محمد محمدی تصریح کرد: جمعیت هلال احمر استان مرکزی و شعب تابعه آمادگی کامل دارد در صورت نیاز استان گلستان، بسته غذایی و نیروهای عملیاتی و تیم های تخصصی به مناطق سیل زده اعزام کند اما تاکنون اعلام نیاز نشده است.

سیل شیراز 6

اختصاص اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای آبخیزداری مازندران و گلستان

فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد و دارایی با بیان اینکه برای آبخیزداری استان گلستان و مازندران واجب است از محل صندوق توسعه ملی اعتبار اختصاص دهیم که از سال۹۷ باقی‌مانده داریم و در سال ۹۸ هم اختصاص پیدا می‌کند، بیان داشت: در حال حاضر یک ردیف ملی طرح مطالعه تعیین حد بستر رودخانه‌ها باقی مانده از سال ۹۷ دارد، نقد نداریم ولی می‌توانیم اوراق را در اختیار قرار دهیم، ۲۵ درصد باقی‌مانده است که وزیر نیرو این اعتبار را در مازندران و گلستان قرار دهد.

بسیج ظرفیت‌های سپاه برای امدادرسانی به هموطنان سیل‌زده

سخنگوی سپاه از بسیج ظرفیت‌ها و تجهیزات سپاه برای امدادرسانی و کمک به سیل‌زدگان استان گلستان خبر داد و گفت: پایوران، بسیجیان و نیروهای وظیفه سپاه نینوا، نواحی مقاومت بسیج، تیپ مردم پایه نینوا ، یگان ۶۰ زرهی عمار یاسر و تیپ ۴۵ مهندسی جوادالائمه نیروی زمینی سپاه پس از وقوع سیل با حضور در منطقه به سرعت امدادرسانی در راستای نجات گرفتاران در سیل و جلوگیری از بروز خسارات بیشتر را آغاز کردند.

سردار رمضان شریف با بیان اینکه تعدادی قایق موتوری نیز برای امدادرسانی به گرفتار ماندگان در سیل در شهرستان آق‌قلا مورد استفاده قرار گرفت، تصریح کرد: واحدهای مهندسی، پشتیبانی و لجستیک سپاه نیز با بکارگیری ماشین آلات و تجهیزات راهسازی و مهندسی اعم از جرثقیل، کشنده، لودر، بلدوزر ، پل کش و کامیونت اقدام به بازگشایی محورهای مواصلاتی و تخلیه مردم و نجات گرفتار در سیل کردند.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه مردم یاری نیز جابجایی، انتقال و اسکان سیل زدگان در نقاط امن و نیز توزیع بیش از ۲۵۰۰ پرس غذای گرم و لوازم و ملزومات گرمایشی توسط سپاه نینوای استان گلستان انجام پذیرفت.

بکارگیری امکانات انسانی و لجستیکی نیروهای مسلح برای کمک به سیل‌زدگان گلستان

ستاد کل نیروهای مسلح در اطلاعیه‌ای از حضور گسترده نیروهای نظامی و انتظامی برای کمک به سیل‌زدگان استان گلستان خبر داد؛ در این اطلاعیه، ضمن اظهار تأسف از مشکلات ایجاد شده برای هموطنان استان گلستان ، تاکید شده است: نیروهای مسلح اعم از ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و بسیج در کنار سایر دستگاه‌های امدادی تمام امکانات انسانی، لجستیکی و بالگردی خود را به کار خواهند گرفت، تا خسارات ناشی از سیل را کنترل و به حداقل برسانند.

توزیع ۴۰۰ سبد کالای آستان قدس بین سیل‌زدگان مازندران

معاون امداد مستضعفین و محرومیت زدایی نمایندگی آستان قدس رضوی مازندران در مورد اقدامات انجام شده این نمایندگی در استان مازندران بعد از وقوع سیل گفت: خادمیاران رضوی استان مازندران از همان ساعات اولیه به صورت داوطلبانه وارد میدان شدند.

رضا آزادی‌کناری اظهار کرد: ورود خادمیاران رضوی استان مازندران در شهرستان‌های نکا، میاندرود، ساری، سیمرغ و بابلسر از همان دقایق و ساعات اولیه سیل بوده است که بلافاصله کمک و امدادرسانی را در دستور کار قرار دادیم.

وی با اعلام اینکه در برخی از روستاها کمک نقدی و توزیع سبد کالا در دستور کار قرار گرفت افزود: روستاهای امامیه نکا، تالارپشت سیمرغ و شهر کیاکلا از این کمک‌ها بهره‌مند شدند.

دست یاری مردم بام ایران برای کمک به سیل‌زدگان

فرمانده سپاه حضرت قمر بنی‌هاشم (ع) از آمادگی قرارگاه شهید جعفری جهت رسیدگی به سیل زدگان استان گلستان خبر داد و گفت: این قرارگاه با مسؤولیت مشترک نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری، استاندار استان و فرماندهی سپاه قمرحضرت قمر بنی‌هاشم (ع) فعالیت می‌کند.

ارسال ۱۴۰۰ بسته غذایی از زنجان به سیل‌زدگان استان‌های شمالی

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان زنجان به اقدام دیگر هلال احمر در راستای کمک به سیل‌زدگان اشاره کرد و افزود: در همین راستا یک هزار و ۴۰۰ بسته اقلام غذایی طی ۷۲ ساعت گذشته از سوی جمعیت هلال احمر استان زنجان به مناطق سیل زده ارسال شده است.

وی با بیان اینکه این اقلام شامل برنج، روغن، انواع کنسرو، اقلام زیستی برای کمک‌رسانی به سیل‌زدگان است، گفت: همچنین حساب هلال‌احمر نیز آماده جمع‌آوری کمکهای مردمی در این حوزه است همچنین در صورت نیاز تیم‌های درمان اضطراری و پزشکان داوطلب جمعیت هلال احمر این استان آماده کمک به هموطنان و آسیب دیدگان در استان‌های شمالی کشور و سیل‌زدگان هستند.

سیل شیراز 7

جمع‌آوری کمک‌های مردمی از سمنان برای سیل‌زدگان

رئیس سازمان بسیج سازندگی استان سمنان خاطرنشان کرد: در سراسر استان پایگاه‌های بسیج مساجد و محلات نیز آماده دریافت کمک‌های غیرنقدی هستند که بیشترین نیاز پتو و مواد غذایی کنسروی برای مردم مناطق سیل‌زده است.

دوست‌محمدیان با درخواست از عموم مردم برای کمک به هم‌وطنان در استان‌های سیل‌زده به‌ویژه استان همسایه گلستان تصریح کرد: تلاش ما این است تا بتوانیم در کمترین زمان ممکن کمک‌های هم‌استانی‌های سمنانی را به مناطق سیل‌زده ارسال کنیم و دست یاری و همراهی به‌سوی همه در این ایام نوروز برای کمک داریم.

اعزام تیم‌های تخصصی امداد در سیلاب از البرز به گلستان

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان البرز از اعزام پنج تیم تخصصی ۲۵ نفره مقابله با سیلاب از استان البرز به گلستان خبر داد و گفت: منتظر دستور و ابلاغیه سازمان امداد و نجات برای کمک رسانی به سیل زدگان هستیم.

ناصر چرخساز با بیان اینکه ۷۲ ساعت گذشته ابلاغیه سازمان امداد و نجات اعلام شده است، اضافه کرد: طبق ابلاغیه سازمان امداد و نجات جمع آوری کمک های مردمی را آغاز کرده و تا کنون ۵۰۰ بسته غذایی جمع آوری شده است.

وی بیان کرد: مقرر شد تا پنج تیم سیلاب به استعداد ۲۵ نفر سازماندهی شده به منطقه سیل زده اعزام شوند، این تیم های امدادی با خودرو های کمک دار و تجهیزاتی همچون پمپ های لجن کش به منطقه انجام خواهد شد.

ارسال اولین مرحله کمک‌های مردمی اردبیل به مناطق سیل‌زده کشور

مسؤول سازمان بسیج سازندگی سپاه حضرت عباس(ع) استان اردبیل با اشاره به جمع‌آوری اقلام مورد نیاز سیل‌زدگان شمال کشور، گفت: ظهر فردا تمامی این اقلام به همراه تعدادی از همکاران به استان مازندران ارسال می‌شود.

علی پیرجاهد افزود: کمک‌های غیرنقدی شامل نیازهای ضروری سیل‌زدگان عزیز از جمله اقلام گرمایشی، پتو، پوشاک، خوراکی‌های فاسد نشدنی و … است که اولین محموله از این کالاها هم‌اکنون در شهرستان پارس‌آباد در حال بارگیری است.

وی ادامه داد: شامگاه امروز نیز بارگیری اقلام امدادی برای ارسال به استان مازندران از شهرستان‌های بیله‌سوار و گرمی انجام خواهد شد.

وی بیان داشت: صبح امروز نیز یک تریلی آب معدنی بسته‌بندی شده از شهرستان سرعین بارگیری و به اردبیل ارسال شده که انشاالله ظهر فردا(دوشنبه) تمامی این اقلام به همراه تعدادی از همکاران به استان مازندران ارسال می‌شود.

سیل شیراز 8

جمع‌آوری کمک‌های مردمی در ۳۵ ایستگاه هلال‌احمرخراسان جنوبی

محمدرحیم شهریاری مدیرعامل جمعیت احمر خراسان‌جنوبی اظهار داشت: با توجه به وقوع سیل در استان‌های شمالی و کمک به سیل‌زدگان مردم از طریق شماره‌گیری*۷۸۰*۱۱۲# و شماره‌حساب ۹۹۹۹۹ نزد کلیه بانک‌ها می‌توانند واریز وجوهات برای کمک به مردم سیل‌زده از طریق هلال‌احمر را داشته باشند.

وی افزود: ۲۳ پست ایمنی و سلامت نوروزی در مبادی ورودی خراسان‌جنوبی و ۱۲ خیمه در سطح استان آماده دریافت کمک‌های مردمی هستند و بیشتر کمک‌های نقدی مورد نیاز است چراکه بعد از فروکش کردن آب نیاز مالی برای کمک و سازندگی وجود دارد.

روایت امدادرسانی بسیج به سیل‌زدگان شرق مازندران

در حالی که ۶روز از بارش شدید باران و برف را در نقاط مختلف استان مازندران و شهرستان‌های شرق استان در نکا، گلوگاه و بهشهر پشت سر می‌گذاریم؛ امدادرسانی دوباره بسیج به داد مردم رسید.

اگر چه وجود گروه‌های امدادی و خدمات‌رسان از بدو بارش باران و برف در نقاط مختلف استان مازندران چشم‌گیر بوده است؛ اما کمک‌رسانی نیروهای بسیج و سپاه به آسیب دیدگان برف روستاهای هزارجریب شرق مازندران در این حادثه غیر مترقبه برای مردم ماندگار شد.

تمامی امکانات و ظرفیت‌های سپاه برای امدادرسانی به هموطنان سیل‌زده در استان مازندران و به خصوص شرق مازندران بسیج شد و فرماندهان سپاه ناحیه نکا، بهشهر و گلوگاه از همان ساعات اولیه وارد صحنه شده و برای رفع مشکلات تلاش کردند.

وام‌های ارزان‌قیمت در اختیار سیل‌زدگان قرار گیرد

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وام‌های معیشتی باید ظرف روزهای آینده در اختیار سیل‌زدگان قرار گیرد، خاطرنشان کرد: بانک‌ها نهایت همکاری را با سیل‌زدگان مازندران داشته باشند.

علی لاریجانی در حاشیه بازدید از مناطق سیل‌زده مازندران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه به استاندار مازندران گفته است هرچه زودتر یک برآوردی از خسارت‌های سیل به استان انجام شود، اظهار کرد: باید تمام بخش‌هایی که خسارت دیدند گزارش این خسارت را تهیه کنند.

وی با بیان اینکه برای سیل‌زدگان مازندران از سوی دولت باید بسته‌های حمایتی در نظر گرفته شود، افزود: وام‌های ارزان قیمت در روزهای جاری باید در اختیار سیل‌زدگان مازندران قرار گیرد تا اشتغال آنها فعال شود.

دستور رئیس مجلس برای تنظیم طرح جامع رودخانه

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی گفت: لاریجانی رئیس مجلس دستور داد طرح جامعه رودخانه در مازندران تنظیم شود که بتوانیم اعتبار ویژه‌ای را برای این طرح بگیریم.

محمد دامادی با اشاره به اینکه مشکل سیل‌های چندین ساله مازندران، فراموشی این استان بعد از سیل است، اظهار کرد: باید لایروبی رودخانه اتفاق بیفتد، دهانه پل‌هایی که دچار گرفتگی شده است باز و ساماندهی رودخانه انجام شود.

بسیج مردم ایران برای کمک به سیل‌زدگان گلستان

قیام خروشان ملت در لبیک به فرمان امام امت برای خدمت به سیل‌زدگان استان‌های شمالی مثال‌زدنی است، مسوولان، بسیجیان و نیروهای خودجوش مردمی در کمک به سیل‌زدگان استان گلستان؛ نمایش وحدت و همدلی ملی را به تصویر کشیدند.

پس از گذشت یک هفته از سیل ویرانگری که در استان گلستان به وقوع پیوست و خسارت‌های زیادی بر جای گذاشت با بسیج همه ظرفیت‌ها و امکانات از کل کشور روند امدادرسانی به مناطق سیل‌زده و بحرانی در استان گلستان تسریع شده است.

آحاد اقشار مردمی، تمام قد برای خدمت به مردم سیل‌زده استان گلستان به خط شدند و از طلبه و دانشجو گرفته تا بسیجی و سپاهی، ارتشی و انتظامی، مراجع عظام تقلید و جامعه روحانیت اعم از شیعه و سنی، مسوولان و دولتمردان همه و همه در تکاپوی تسکین آلام مردم سیل‌زده استان گلستان شدند.

قیام مراجع عظام تقلید با فتوای مجوز استفاده از یک سوم وجوهات شرعی برای کمک رسانی به سیل زدگان و گلایه‌ آنها در کندی کمک‌رسانی در روزهای اولیه وقوع سیلاب حاکی از اتحاد و عزم وحدت علمای شیعه و سنی دارد.

طبخ غذا در مساجد، تکایا، هیأت‌های مذهبی و جمع‌آوری کمک‌های مردمی ما را یاد این ابیات زیبا انداخت «بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند؛ چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار».

حضور مسوولان دولتی در کنار مردم دلگرم‌کننده بود تا نسیم امید برای ایرانی آباد و پایدار تدبیر شود و بار عظیم مشکلات را از دوش مردم سیل‌زده و بحران‌دیده بکاهد هر چند مردم همیشه در صحنه ما حق‌شان بالاتر از اینهاست از قوم عزیز ترکمن گرفته تا فارس و بلوچ و سیستانی و خراسانی و سمنانی و … باید طعم خوش خدمت را بچشند.

امروز در هفتمین روز از سیل ویرانگر در استان گلستان، سپاه پاسداران در احداث پل موقت جاده گرگان-آق‌قلا بخش عمده‌ای از مشکلات این مسیر را برطرف کرد، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) هم با حضور در مناطق سیل‌زده اقدام به ارسال و توزیع ده‌ها هزار اقلام امدادی و حمایتی داشت گروه‌های جهادی وابسته به این ستاد هم به مناطق سیل‌زده اعزام شدند و مشغول خدمت‌رسانی و ارائه خدمات اجتماعی هستند، جمعیت هلال‌احمر نیز از غافله کمک‌رسانی عقب نماند.

معاون رئیس جمهور در گلستان نیز قول داد تا با بکارگیری همه امکانات برای رفع مشکلات سیل‌زدگان منطقه تلاش بیشتری شود، فرماندهان عالیرتبه نیروهای مسلح هم به مناطق سیل‌زده آمدند و از نزدیک در جریان مشکلات مردم قرار گرفتند، استفاده از ظرفیت‌های سپاه و بسیج هم برای به حداقل رساندن مشکلات مردم ستودنی است.

سیل ویرانگر گلستان ملت ایران را برای امدادرسانی بسیج کرد و آحاد مردم فارغ از تعصبات قومی و مذهبی برای کمک به سیل‌زدگان سراز پای نشناختند و زلزله‌زدگان کرمانشاه برای کمک به سیل‌زدگان گلستان بسیج شدند تا اوج وحدت ملی را در این حادثه تلخ و دردناک نشان دهند.

سیل شیراز 9

گزارش لحظه‌به‌لحظه از سیل در استان فارس ۱۹ کشته و ۱۰۵ مصدوم در سیل شیراز

وزیر بهداشت آمار تلفات جانی بارش شدید و سیلاب در شهر شیراز را ۱۹ نفر اعلام کرد. در پی بارش‌های امروز در شیراز تعدادی از خودروهایی که از سمت ورودی دروازه قرآن وارد شیراز شدند دچار حادثه شده که بلافاصله دستگاه‌های خدمات‌رسان از جمله آتش‌نشانی، اورژانس، هلال احمر و … به امدادخواهی مسافران رسیدند.

۱۴:۳۰

بنا به گفته سازمان پزشکی قانونی استان فارس سیل در شیراز منجر به کشته شدن ۱۱ نفر و مصدوم شدن ۴۵ نفر شده است. مصدومان نیز توسط تکنسین‌های اورژانس به مراکز درمانی منتقل شدند.

خودروهای امدادی در حال خدمات‌رسانی به سیل‌زدگان در این نقطه از شیراز بوده و استاندار و فرماندار شیراز نیز شخصاً در صحنه مدیریت بحران حضور دارند.

تا لحظه ارسال این خبر، هیچ‌یک از مسوولان اورژانس فارس و مدیریت بحران پاسخگوی تماس‌ها نبودند.

۲۰ نفر در بیمارستان‌های شیراز بستری شدند

پیرحسین کولیوند رئیس سازمان اورژانس کشور نیز با تأیید آمار پزشکی قانونی استان فارس از بستری شدن ۲۰ نفر خبر داد و افزود: اورژانس شیراز با یک دستگاه اتوبوس آمبولانس و ١٦ دستگاه آمبولانس درحال امدارسانى به سیل زدگان است.

۱۶:۰۰

حسین درویشی مدیرعامل جمعیت هلال احمر فارس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز، اظهار داشت: نیروهای امدادی هلال احمر به بیش از ۱۰۰ خودرو گرفتار سیلاب در شیراز امداد رسانی کردند.

وی با اشاره به اینکه جمعیت هلال احمر استان فارس به صورت ۲۴ ساعته آمادگی لازم برای امدادرسانی به هموطنان را دارد، افزود: تمامی شعب و نیروهای امدادی و عملیاتی این جمعیت در حالت آماده‌باش بوده تا در صورت نیاز عملیات امداد رسانی را در اسرع وقت انجام دهند.

درویشی با بیان اینکه تمامی مسافران در سالن های ورزشی شیراز اسکان داده شدند، ادامه داد: هم اکنون در هر یک از سالن های ورزشی شیراز یک تیم امداد و نجات هلال احمر مستقر هستند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر فارس از همشهریان خواست که از تردد غیر ضرور جدا خودداری کنند.

امکانات ارتش و سپاه در خدمت مردم

معاون روابط عمومی و تبلیغات سپاه فجر استان فارس در گفت‌و‌گو با فارس اظهار کرد: نیروها و امکانات مهندسی سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی، جمعی از گروه‌های جهادی و اقشار بسیج استان فارس نظیر بسیج جامعه پزشکی، معاونت امداد و درمان سپاه فجر، بسیج سازندگی فارس و سایر اقشار بسیج در امداد رسانی به آسیب دیدگان حادثه سیل در شیراز حضور فعال دارند.

ارشد نظامی ارتش در شیراز نیز گفت: بلافاصله پس از جاری شدن سیل در شهر شیراز نیروهای ارتش با تجهیزات وارد عمل شدند.

وی افزود: چندین دستگاه لودر، بیل میکانیکی، خودروهای تاکتیکی و تجهیزات مورد نیاز جهت امداد و نجات در حال حاضر در دروازه قرآن شیراز حضور دارند و در حال امداد رسانی به هم‌وطنان هستند.

آبفای شیراز: آب آشامیدنی هیچ مشکلی ندارد

مسؤول روابط عمومی اداره آبفای شهرستان شیراز گفت: هیچگونه خللی در آب آشامیدنی شیراز به وجود نیامده است و از شهروندان خواست به مطالب انتشار یافته در فضای مجازی توجه نکنند.

۱۷:۰۰

بنا بر اعلام پزشکی قانونی استان فارس در پی بارندگی‌های اخیر در سطح شهر شیراز و جاری شدن سیلاب در ورودی این شهر تاکنون ۱۷ نفر قربانی سیلاب شدند.

اجساد به پزشکی قانونی استان تحویل شده است که از این تعداد، ۳ نفر کودک، ۶ نفر مرد و ۸ نفر زن بودنه و ۷۴ تن تاکنون زخمی شدند.

۱۸:۰۰

حجت‌الاسلام سید محمود علوی وزیر اطلاعات به نمایندگی از دولت تا ساعاتی دیگر برای بازدید از مناطق سیل زده شیراز و شرکت در جلسه ستاد بحران به استان فارس می‌آید.

۱۹:۰۰

‌پیرحسن کولیوند سرپرست اورژانس کشور اعلام کرد‌‌: ۱۸ نفر در سیل شیراز جان باختند و ‌تاکنون ۹۴ مصدوم به‌جای گذاشته ‌و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس و ۱۶ دستگاه آمبولانس درحال امدادرسانى به سیل‌زدگان است.

۲۳:۰۰

وزیر بهداشت: تعداد کشته‌شدگان به ۱۹ تن رسید

وزیر بهداشت در نشست اضطراری ستاد بحران استانداری فارس با اشاره به اینکه تعداد تلفات حادثه سیل شیراز به ۱۹ نفر رسیده است، گفت: در حال حاضر ۲۰ نفر از مصدومان از بیمارستان مرخص شده‌اند.

همچنین کولیوند رئیس اورژانس کشور تعداد مصدومان را ۱۰۵ نفر اعلام کرد.

سیل شیراز 10

«کنارتم هموطن» پویش کمک به سیل‌زدگان

حاج حسین یکتا از راه‌اندازی پویش مردمی «کنارتم هموطن» برای کمک به سیل‌زدگان خبر داد و از مردم خواست تا در این حرکت خودجوش، مومنانه و آتش به اختیار شرکت کنند.

حاج حسین یکتا مسوول ستاد مردمی امام رضایی‌ها در بازدید از مناطق سیل‌زده استان گلستان اظهار کرد: بر خود لازم می‌دانیم کنار مردم باشیم و با حضور خودجوش، مومنانه و آتش به اختیار بتوانیم گرمابخش فضای سرد این روزهای بهاری مردم سیل‌زده باشیم.

وی از ایجاد سامانه «۸۸۸*۷۸۰*» برای جمع‌آوری کمک‌های نقدی به منظور کمک به سیل‌زدگان خبر داد و تصریح کرد: کمک‌های خرد مردم می‌تواند راهگشای مشکلات بزرگی باشد و به راحتی می‌توانیم غم و غصه‌های مردم سیل زده را برطرف کنیم.

حاج حسین یکتا افزود: اگر ۸۰ میلیون نفر جمعیت هستیم و ۷۰ میلیون نفر استراحت کنند و فقط ۱۰ میلیون نفر ماهانه ۱۰ هزار تومان به مدت یکسال برای سیل گلستان کمک کنند اتفاقات خوبی خواهد افتاد.

وی بیان کرد: چه خوب است در کنار کمک‌های نهادهایی از جمله کمیته امداد و جمعیت هلال احمر این حرکت خودجوش مومنانه را به نیت ثامن الحجج علی ابن موسی الرضا (ع) ترویج دهیم.

مسوول کمپین کمک به زلزله‌زدگان با بیان اینکه حرکت خودجوش کمک‌رسانی نمایش ایثار به مردم نجیب ترکمن صحرا و مناطق سیل‌زده استان گلستان است، گفت: ما این اقدام را با شعار «کنارتم هموطن» آغاز کردیم و انتظار داریم مردم در این حرکت مومنانه و آتش به اختیار کمک کنند.

مدیرکل بحران خراسان رضوی در گفت‌وگو با فارس مطرح کرد اگر ارتفاع آب در مسیرها بیشتر از ۲۰ سانتیمتر بود رانندگی نکنید

مدیرکل بحران خراسان رضوی گفت: اگر ارتفاع آب در سطح جاده بیشتر از ۲۰ سانتیمتر باشد می‌تواند تعادل خودرو را بهم بزند و اگر بالای ۶۰ سانتیمتر باشد قدرتش در حدی است که خودرو را واژگون می‌کند بنابراین توصیه اکید داریم که از ادامه رانندگی در چنین مسیرهایی جدا خودداری شود چرا که امکان دارد هموطنان جان خودشان را از دست بدهند.
اگر ارتفاع آب در مسیرها بیشتر از ۲۰ سانتیمتر بود رانندگی نکنید

حجت‌علی شایان‌فر در گفتگو با خبرنگار فارس در مشهد، ضمن اشاره به اخطاریه شماره یک سازمان هواشناسی خراسان رضوی مبنی بر احتمال وقوع سیل در ۲۳ منطقه خراسان رضوی گفت: بیشترین حجم بارش‌ها در شهرستان‌ها و توابع درگز، کلات، قوچان، جوین، جغتای، سبزوار، داورزن، چناران،تربت حیدریه، رشتخوار، بردسکن، گناباد، کاخک،نیشابور، ارتفاعات بینالود، فیروزه، فریمان، کاشمر، خوشاب، سرولایت نیشابور، کوهسرخ و مشهد پیش‌بینی شده است.

مدیرکل بحران خراسان رضوی افزود: ما در مدیریت بحران استان، بر اساس وظایفی که به عنوان سیاست‌گذار و هماهنگ کننده دستگاه‌های بحران‌مدار استان داریم به تمام فرمانداری‌ها و دستگاه‌های اجرایی عضو شورای هماهنگی مدیریت بحران اخطاریه را ابلاغ و در واقع اعلام وضعیت آماده باش کرده‌ایم.

وی ادامه داد: در پی این اخطاریه، تمامی فرمانداری‌ها و شهرداری‌ها، نیروهای آتش‌نشانی و خدمات، ماشین‌آلات و تجهیزات خود را به حالت آماده باش و عملیاتی در آورده‌اند.

شایانفر با بیان اینکه حجم مسافران و زائران در خراسان رضوی و به خصوص شهر مشهد بسیار زیاد است، گفت: از شهروندان، مسافران و زائران خواهشمندیم رعایت احتیاط را بکنند، اطلاعیه‌ها و اخطاریه‌های هواشناسی را رصد کنند و از استقرار، نصب چادر و پارک کردن خودرو در حریم بستر رودخانه‌ها جدا خودداری کنند.

مدیرکل بحران خراسان رضوی افزود: باتوجه به اینکه تجمع برف در نقاط کوهستانی و تفریحگاه‌های ییلاقی وجود دارد، شهروندان از استقرار حتی کوتاه مدت در این مناطق خودداری کنند چرا که بخشی از مشکلی که امروز برای هموطنان‌مان در شیراز ایجاد شد به خاطر بی توجهی به اینگونه هشدارها بود.

وی با تاکید بر اینکه از سفرهای غیرضروری پرهیز شود، گفت: در صورتی که مسافران ناچار به سفر هستند حتما لباس گرم، مواد خوراکی و تجهیزات زمستانی و سوخت کافی به همراه داشته باشند.

شایان‌فر اظهار کرد: ما به عنوان خادمین مردم وظایف خود را انجام می‌دهیم، تمام دستگاه‌های بحران‌مدار مانند پلیس راه و نیروهای هلال احمر، اورژانس و تمام دستگاه‌های عملیاتی استان آمادگی لازم برای رویارویی با خطرات احتمالی را دارند و امیدواریم با توجه به اینکه سال‌ها استان ما دچار خشکسالی بوده بتوانیم حداکثر استفاده را از این بارندگی‌ها داشته باشیم و این بارش‌ها منجر به خسارت برای مردم نشود.

مدیرکل بحران خراسان رضوی با بیان اینکه یک سری از تمهیداتی که مردم می‌توانند در کاهش خسارت سیل و موارد بحرانی داشته باشند تمهیدات میان مدت و بلند مدت است، خاطرنشان کرد: یکی از این موارد بیمه کردن املاک، باغات، مزارع، دامداری‌ها و بیمه بدنه اتومبیل‌ها و یا ساخت‌وساز نکردن در حریم رودخانه‌ها است.

وی یادآور شد: بعضی مواقع وقتی در جاده حرکت می‌کنید ممکن است آب در سطح جاده دیده شود، اگر ارتفاع آب در مسیرها بیشتر از ۲۰ سانتیمتر باشد می‌تواند تعادل خودرو را بهم بزند و اگر بالای ۶۰ سانتیمتر باشد قدرتش در حدی است که خودرو را واژگون می‌کند بنابراین توصیه اکید داریم که از ادامه رانندگی در چنین مسیرهایی جدا خودداری شود چرا که امکان دارد هموطنان جان خودشان را از دست بدهند.

شایان‌فر گفت: بنا بر نظر فرمانداران شهرستان‌ها در برخی از مناطق محدودیت‌های ترافیکی و تردد اعمال می‌شود، به عنوان مثال از فردا صبح در منطقه چهل میر در شهرستان درگز ممنوعیت تردد اعلام می‌شود چرا که سال گذشته در آنجا اتفاقی افتاد و خودروهای زیادی را دچار مشکل کرد.

واکنش توییتری سخنگوی وزارت کشور به سیل شیراز

سخنگوی وزارت کشور ضمن تسلیت و ابراز همدردی با خانواده های جانباختگان و بازماندگان حادثه تلخ شیراز با انتشار تصاویری از این شهر پس از وقوع سیل، گفت: اکنون شرایط در شهر شیراز به حالت عادی بازگشته و آرامش برقرار و عبور و مرور خودروها در حال انجام است.

سید سلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور در صفحه شخصی خود در توییتر گزارشی از آخرین وضعیت شهر شیراز پس از وقوع سیل ارائه کرد و نوشت:

عمیقاً درگذشت تعدادی از هموطنان عزیزمان در حادثه بسیار ناگوار شهر شیراز را تسلیت عرض می کنم و از خداوند متعال برای بازماندگان و خانواده های این عزیزان صبر جزیل مسئلت دارم.

اکنون شرایط در شهر شیراز به حالت عادی بازگشته و آرامش برقرار و عبور و مرور خودروها در حال انجام است؛

طبق آخرین گزارشی که از استاندار فارس اخذ کردم:

١)در کمتر از ۱۰ دقیقه بیش از ۱۷ میلیمتر بارندگی رخ داده است.
٢)سه دقیقه بعد از وقوع سیل استاندار شخصا در محل حضور یافت و فرماندهی میدان عملیات جهت امدادرسانی را برعهده گرفت.
٣)با استفاده از جرثقیل، خودروهای آسیب دیده در مسیر سیل در طى ۲ ساعت تخلیه و به پارکینگ امن انتقال یافتند.
٤)کلیه مصدومین ظرف مدت ۳۰ دقیقه بعد از سیل به بیمارستان انتقال داده شده و مورد مداوا قرار گرفتند و بازماندگان در محل هاى ایمن اسکان داده شدند؛ متاسفانه تعداد ١٨ تن از هموطنانمان در این حادثه جان باختند.
٥)دلایل بروز این حادثه_تلخ در حال بررسى است و متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد.

از مردم عزیزمان خواهشمندم با توجه به گزارش سازمان هواشناسی مبنی بر ادامه حضور سامانه بارشی در اقصی نقاط کشور به خصوص در غرب و جنوب غربی، از مسافرتهای_غیرضرور خودداری کنند.

سیل گلستان

تداوم بارش‌های متناوب در آسمان مازندران

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی مازندران گفت: تا صبح چهارشنبه به‌تناوب شاهد بارندگی در آسمان مازندران خواهیم بود که در ارتفاعات به‌صورت برف و باران است.

احمد اسدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان ساری، اظهار کرد: براساس نقشه‌های هواشناسی تا صبح چهارشنبه به‌تناوب شاهد بارندگی در آسمان مازندران خواهیم بود که در ارتفاعات به‌صورت برف و باران است.

وی افزود: طی این مدت ارتفاعات استان ابری و مه‌آلود بوده و کاهش دید داریم.

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی مازندران اضافه کرد: باتوجه بارش‌های هفته گذشته و پیش‌بینی بارش‌ها در روزهای پیش‌رو انتظار داریم شاهد افزایش حجم آب مسیل‌ها و رودخانه‌ها باشیم.

اسدی ادامه داد: طی این مدت رانش زمین و ریزش سنگ در جاده‌های کوهستانی استان پیش‌بینی می‌شود.

وی تصریح کرد: از بعدازظهر چهارشنبه تا صبح پنج‌شنبه موقتا از ناپایداری آسمان مازندران کاسته شده از بعدازظهر پنج‌شنبه به بعد به‌تناوب شاهد ابرناکی و بارش‌های پراکنده خواهیم بود که درباره جزئیات آن روزهای آینده اطلاع‌رسانی می‌شود.

معاون هواشناسی مازندران در پایان گفت: دریای مازندران طی امروز و فردا به‌صورت مواج پیش‌بینی می‌شود.

طغیان مسیل در دروازه قرآن شیراز بیش از ۲۰۰ خودرو را با خود برد

رییس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا از طغیان مسیل در دروازه قرآن شیراز خبرداد و گفت: در پی این حادثه بیش از ۲۰۰ خودرو در آب گرفتار شدند.

طغیان مسیل در دروازه قرآن شیراز بیش از ۲۰۰ خودرو را با خود برد/پیش بینی رگبار و طوفان امشب در جاده‌ها

سرهنگ نادر رحمانی افزود: دقایقی پیش در پی طغیان مسیل در دروازه قرآن شیراز تعدادی از خودروها در سیلاب گرفتار شدند.

وی با اشاره به اینکه هنوز تعداد دقیق خودروهای گرفتار در سیلاب مشخص نشده است تصریح کرد: تاکنون تلفات جانی برای این حادثه گزارش نشده اما پیگیری‌های پلیس و عوامل امدادی برای نجات خودروهای گرفتار در این سیلاب ادامه دارد.

رییس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا بار دیگر از رانندگان خواست با توجه به شرایط خاص جوی طی امروز و فردا از سفرهای غیرضروری به خصوص در محورهای کوهستانی حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری کنند.

وی خاطرنشان کرد: برابر پیش بینی های صورت گرفته برای امشب در بسیاری از محورهای کشور و رعد و برق و طوفان پیش بینی شده و تأکید می کنیم رانندگان امشب به هیچ عنوان سفر نکنند.

احتمال وقوع سیلاب در استان تهران

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای تهران با توجه به شرایط بارشی در فصل بهار هشدار داد و گفت: امکان وقوع سیلاب‌های مخرب در سطح حوضه‌های آبریز، رودخانه‌ها و مسیل‌های استان تهران دور از ذهن نیست.

سید حسن رضوی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران اظهار کرد: بر پایه اعلام سازمان هواشناسی کشور مبنی بر ورود سامانه‌های بارشی از سمت جنوب و غرب کشور و گسترش آن به استان‌های واقع در شمال غرب، غرب، جنوب غرب و ارتفاعات البرز در استان تهران احتمال بارش شدید باران و وقوع سیلاب در رودخانه‌ها و مسیل‌های سطح استان وجود خواهد داشت.

وی اضافه کرد: با توجه به شرایط بارشی در فصل بهار، امکان وقوع سیلاب‌های مخرب در سطح حوضه‌های آبریز، رودخانه‌ها و مسیل‌های استان تهران دور از ذهن نیست .

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با هشدار به مسافران و گردشگران تصریح کرد: گردشگران که در این روزها قصد تفریح در اطراف رودخانه‌ها و مسیل‌های اطراف تهران رادارند، باید نسبت به هشدارهایی که توسط سازمان‌های مربوطه اعلام می‌شود توجه جدی داشته باشند.

رضوی بابیان اینکه اکیپ‌های گشت و بازرسی آب منطقه‌ای تهران جهت پایش رودخانه‌ها و سیلاب‌های احتمالی حضور میدانی دارند، افزود: عدم توقف و نصب چادرهای مسافرتی در اطراف و بستر رودخانه‌ها حتی رودخانه‌ها و مسیل‌های خشک، عبور نکردن از عرض جریان‌های سیلابی و توقف در کنار جریان سیلاب برای مشاهده و یا تصویربرداری و توجه جدی به هشدارهای مسئولان و مأموران در هنگام وقوع سیل، باید موردتوجه جدی گردشگران قرار داشته باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران همچنین خاطرنشان کرد: بنرهای هشدار سیل در حاشیه رودخانه‌ها و محل‌های ورودی مکان‌های گردشگری نیز توسط این شرکت نصب‌شده است که شهروندان بایستی به آن‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشند.

سیل شیراز 1

برخورد قضایی با سهل‌انگاران سیل شیراز

دادستان عمومی و انقلاب شیراز گفت: بدون تردید برای سهل انگاران حادثه سیل در شیراز پرونده قضایی تشکیل می‌شود.
برخورد قضایی با سهل‌انگاران سیل شیراز

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، علی صالحی با حضور در منطقه دروازه قرآن و با بررسی میدانی ابعاد حادثه جاری شدن سیل در جمع خبرنگاران اظهار داشت: موضوع حادثه اخیر نیازمند بررسی کارشناسی است، اما دستورات اولیه قضایی در این خصوص صادر شده است.

وی در جریان بازید از محل حادثه در دوازه قرآن شیراز گفت: بدون تردید با نظر کارشناسی برای سهل انگاران حادثه امروز پرونده تشکیل خواهد شد.

دادستان شیراز افزود: پیش از هر چیز اولویت اصلی رسیدگی به امورات مسافرین حادثه دیده است که در همین خصوص هماهنگی‌های لازم جهت استقرار مسافران انجام شده است.

صالحی ادامه داد: جهت رسیدگی سریع به پرونده‌ها در دادسرای شیراز قاضی ویژه تعیین گردید و هماهنگی‌های اولیه با پزشکی قانونی نیز انجام شد.

وی همچنین تصریح کرد: با فراخواندن مسئولین بیمه در استان دستور رسیدگی به امور بیمه‌ای و تعیین خسارات نیز صادر شد.

دادستان شیراز در خصوص اتومبیل‌های حادثه دیده نیز بیان داشت: برای حفاظت از اموال حادثه دیدگان تمام اتومبیل‌ها به پارکینگ حفاظت شده منتقل شده‌اند.

وی افزود: طبق اعلام پزشکی قانونی در این حادثه تاکنون ١٧ تن از هموطنان جان خود را از دست داده‌اند.

گردآوری و تنظیم: پارسی گو
منبع: ۱. گزارش کبری خوانساری ۲. فارس

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *