خواص سیر و طبع آن را بشناسید:

سیر گرم است یا سرد؟ + خواص شگفت انگیز سیر!

سیر گرم است و خشک. مصرف سیر به افراد میانسال بیش از نوجوانان و کودکان توصیه می شود. میانسالان می توانند روزانه یک حبه سیر مصرف کرده و از خواص شگفت انگیز آن بهره ببرند!

سیر گرم است

مجله اینترنتی پارسی گو: طبع سیر گرم است و متخصصان آنرا گرم و خشک می دانند. همچنین سیر خواص شگفت انگیز فراوانی دارد که در این مطلب به بعضی از آنها اشاره شده است. با ما همراه باشید:

طبع سیر بسیار گرم و خشک است. مصرف سیر به صورت سیر ترشی با سرکه، پختن آن در آب و نمک، مصرف همراه با روغن بادام، کره، گشنیز، سکنجبین و انار ترش به متعادل کردن طبع آن کمک می‌کند.

آیا مصرف سیر برای همه افراد با مزاج‌های مختلف مفید است؟

دانستن طبع مواد غذایی از اصلی‌ترین راه‌های حفظ سلامت و پیشگیری از بروز بیماری‌هاست. متخصصان طب سنتی معتقدند رعایت خوردن مواد غذایی و توجه به طبع آن ماده و همانگی با مزاج خود فرد، تاثیر فراوانی در سلامتی دارد. سیر نیز از مواد غذایی است که همواره خواص منحصر به فردی برای آن ذکر شده است. در این مطلب شما را با طبع سیر، مواد غذایی مصلح سیر و فواید مصرف آن برای افراد مختلف آشنا می‌کنیم.

طبع سیر چیست؟

طبع سیر بر اساس طب سنتی، گرم و خشک است و از نظر گرمی درجه سه است یعنی گرمی خیلی زیادی دارد و فقط یک درجه با گرمی درجه چهار که منجر به سمیت محصول می‌شود، فاصله دارد. درجه خشکی سیر متوسط است و سیر تازه مقداری رطوبت دارد و از همین رو خاصیت سیر تازه بیشتر از سیر کهنه است. به طور کلی سیر نیز همانند پیاز دارای رطوبت خوب و در اصطلاح فضلیه است که برای بدن مفید است و حرارتی شبیه حرارت ذاتی و غریزی بدن که عامل حیات است، ایجاد می‌کند. درجه گرمی و خشک بودن طبع سیر قدری بیشتر از پیاز است و خاصیت محلل نیز دارد، یعنی تحلیل برنده مواد زائد سفت شده و غلیظ شده در بدن است که معمولاً منشاء آن بلغم و سودا (غلبه اخلاط و مواد سرد در بدن) است.

طبع سیر پخته چیست؟

طبع سیر پخته نیز همانند سیر خام گرم و خشک است و با پختن تغییری در طبیعت آن ایجاد نمی‌شود. البته از شدت این طبع در هنگام پخت مقداری کم می‌شود. با این وجود با توجه به اینکه از نظر طب ایرانی درجه گرمی و خشکی سیر بسیار بالا است و برخی از افراد پس از خوردن آن دچار تپش قلب می‌شوند، لذا توصیه می‌شود این افراد در مصرف سیر پخته نیز احتیاط کنند.

مصرف سیر برای چه کسانی مفیدتر است؟

  • افرادی که دارای مزاج سرد (بلغمی و سوداوی) هستند.
  • کسانی که در آب و هوای سرد زندگی می‌کنند.
  • افرادی که فعالیت فیزیکی کمی دارند.
  • افرادی که دچار چاقی و اضافه وزن هستند.
  • کسانی که بیشتر مواقع از سردی هوای محیط شکایت دارند.

مصرف سیر به افراد میانسال بیش از نوجوانان توصیه می‌شود و سالخوردگان بهتر است، روزی یک حبه سیرمصرف کنند.

مصلح غذا‌ها موادی هستند که به ماده خوراکی مورد نظر اضافه می‌شوند تا شدت کیفیت مزاجی آن را تعدیل کنند و از اثرات نامطلوب احتمالی جلوگیری نکنند. مهمترین مواد غذایی مصلح سیر عبارتند از:

۱. سرکه

اگر سیر همراه با سرکه به صورت سیر ترشی مصرف شود، از مضرات ناشی از طبع سیر کاسته می‌شود، چون سردی سرکه، طبعیت گرم سیر را متعادل می‌کند و از طرفی خواص سرکه نیز بدان اضافه می‌شود.

۲. آب انار و سکنجبین

از دیگر مصلحات سیر آب انار و سکنجین است که به افراد دارای مزاج گرم توصیه می‌شود برای پیشگیری از مضرات سیر، آن را حتما با مصلح مصرف کنند.

۳. سیر پخته در آب و نمک یا روغن بادام

پختن سیر در آب و کمی نمک و یا همراه با مقداری روغن بادام نیز می‌تواند مضرات آن را اصلاح کند.

خواص سیر چیست؟

سیر یک آنتی‌بیوتیک طبیعی با خاصیت ضد قارچ و ضد ویروس قوی است. برخی از مهمترین خواص سیر و فواید درمانی این سبزی پرخاصیت عبارتند از:

۱. تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از سرطان

سیر سراشار از مواد آنتی اکسیدان است و مصرف آن تاثیر بسزایی در پیشگیری از بیماری‌ها و سرطان‌هایی مانندسرطان روده، سرطان مثانه، سرطان سینه و … دارد.

۲. پیشگیری از آلزایمر

سیر حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که از زوال مغز پیشگیری می‌کنند و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش میدهند. امروزه رادیکال‌های آزاد از جمله بزرگترین عوامل بیماری زا محسوب می‌شوند. آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد به روند پیری زودرس کمک می‌کنند. سیر حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که از سلول‌ها در برابر این آسیب‌ها محافظت می‌کنند.

۳. درمان درد‌های مفصلی و کاهش التهاب

سیر حاوی چهار ترکیب گوگردی مختلف است که می‌تواند به کاهش التهاب کمک کنند. این فایده می‌تواند شامل درمان برخی انواع بیماری‌های خود ایمنی و همچنین درمان درد‌های روماتیسمی، آرتریت و التهاب مفاصل شود. جالب است بدانید، روغن سیر برای مفاصل، گرفتگی و اسپاسم‌های ناشی از بلغم و سردی بسیار مفید است. این روغن با گرمای مزاجی و قدرت نفوذ بالایی که دارد، به مفصل رسیده و سردی و بلغم را از آن رفع می‌کند.

۴. کاهش فشار خون و پیشگیری از سکته

مصرف سیر به کاهش فشار خون بالا کمک می‌کند و با کاهش کلسترول خون در پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی نیز تاثیر دارد. معجون سیر و لیمو یکی از بهترین درمان‌های طب سنتی برای کاهش چربی و فشار خون بالاست.

۵. کمک به درمان دیابت

مصرف سیر به دلیل کاهش قند خون بالا برای بیمارن دیابتی مفید است. همچنین جلوگیرى از ناراحتی‌هاى عمومى قلب و عروق در این بیماران از دیگر فواید مصرف سیر برای بیماران مبتلا به مرض قند است.

۶. بهبود زخم‌ها، درمان تبخال و سرماخوردگی

سیر به دلیل ترکیبات ضدالتهابی، در کاهش درد و ورم موثر است. از سیر در طب سنتی برای درمان سرماخوردگی، تبخال و تسریع در التیام زخم‌ها استفاده می‌شود.

منبع: مجله اینترنتی پارسی گو
درج مطالب مجله اینترنتی پارسی گو با ذکر منبع (www.parsigoo.com) بلامانع است.

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *