چگونه در مصاحبه دکتری شرکت کنیم؟

همه چیز درباره مصاحبه دکتری!

مصاحبه دکتری و موفقیت در آن، ممکن است سرنوشت زندگی داوطلب را عوض کند. بنابراین اولا مطالعه در مورد مصاحبه دکتری مهم و ضروری است و ثانیا باید مقدمات و شرایط موفقیت در آن را شناخت و به دست آورد.

مصاحبه دکتری اهمیت

مصاحبه دکتری و موفقیت در آن، ممکن است سرنوشت زندگی داوطلب را عوض کند. بنابراین اولا مطالعه در مورد مصاحبه دکتری مهم و ضروری است و ثانیا باید مقدمات و شرایط موفقیت در آن را شناخت و به دست آورد.

استرس در طول مصاحبه‌ دکتری امری طبیعی است اما اگر زیاد باشد موجب اشکال در روند مصاحبه خواهد شد. این که بر روی تمامی موارد مصاحبه تسلط داشته باشید می تواند به شما اعتماد به نفس بخشد و شما را برای صحبت کردن در جلسه آماده سازد.

البته بسیاری از داوطلبان را می شناسیم که علی رغم تسلط صد در صدی روی مباحثی که برای مصاحبه آزمون دکتری  مهم است، رقابت را به داوطلبانی واگذار می کنند که تسلط خیلی کمتری دارند. بنابراین قطعا باید خود و توانایی های خود را باور داشته باشید.

مواردی که باید در مصاحبه دکتری مورد توجه باشد

دید مصاحبه کننده به شما این است که قرار است در آینده استاد و مدرس دانشگاه شوید بنابر این بهتر است در حین مصاحبه موارد زیر را رعایت کنید.

  1. با اعتماد به نفس وارد جلسه مصاحبه شوید.
  2. در پاسخ دادن به سوالات عجله نکنید و برای هر سوال اندکی تفکر کنید.
  3. به سوالات جواب کوتاه دهید زیرا امکان دارد در حین توضیح دادن بیش از حد، از منظور اصلی سوال دور شوید.
  4. اگر پاسخ سوالی را نمیدانید به صراحت بگوئید که حضور ذهن ندارید، صداقت می تواند تاثیر مثبتی بر روی فرآیند مصاحبه دکتری داشته باشد.
  5. سعی کنید در خلال مصاحبه روی مهارت هایتان تمرکز کنید و اساتید را از مهارت هایتان باخبر سازید.
  6. اگر پاسخ سوالی را نمی دانستید یا جواب نادرستی به سوالی دادید ، خود را نبازید و تا آخر مصاحبه سر حال باشید. گاهی شاید عکس العمل شما در مقابل مصاحبه کنندگان تاثیر مستقیمی روی نمرات مصاحبه بگذارد.
  7. در طول مصاحبه به همه افراد توجه کنید و ارتباط چشمی خود را با همه اساتید قطع نکنید.

اساتید در دانشگاه های مختلف، سوالات مختلفی میپرسند. پرسش در ارتباط با موضوع پایان نامه یکی از مواردی است که تقریبا توسط همه اساتید صورت می پذیرد . پس بهتر است بر پایان نامه خود تسلط داشته باشید . زبان انگلیسی نیز یکی از مواردی است که تسلط نسبی در آن می تواند تاثیر گذار باشد . احتمال دارد از شما بخواهند که در ارتباط با پایان نامه خود و حوزه کاریتان به مدت کوتاهی انگلیسی صحبت کنید یا از شما بخواهند مشخصات شخصی خود را به زبان انگلیسی توضیح دهید . بهتر است در هر یک از زمینه ها متن کوچکی را آماده کنید تا صورت نیاز بازگو نمایید .

یکی از سوالاتی که مطرح می شود ، انگیزه داوطلب از تحصیل در مقطع دکتری است . داوطلب باید بتواند علاقه و انگیزه خود را از تحصیل در مقطع دکتری تخصصی به صورت واضح و قابل قبول توضیح دهد .

بسیاری از اساتید روی این که داوطلب چه شغلی دارد حساس اند و معتقدند دانشجوی دکتری باید تمام وقت خود را صرف پژوهش و دروس دکتری کند . البته رزومه شغلی ای که در آن تدریس یا پژوهش دیده شود پسندیده است اما اگر دارای شغل تمام وقت باشید ، امکان دارد در این زمینه نمره ای منفی بگیرید .

در آخر اگر از شما سوال شد که علاقه به کار کردن در چه زمینه ای دارید ، بهتر است به صورت مشخص جواب این سوال را ندهید . بهتر است زمینه کاری ای که در آن تخصص دارید مشخص کنید اما خود را به قدری انعطاف پذیر نشان دهید که اگر در زمینه دیگری هم نیاز باشد ، کار خواهید کرد . در کل خیلی سوالات مربوط به درس از شما پرسیده نخواهد شد و منظور از برگزاری جلسه مصاحبه ، تشخیص اساتید از قدرت تحصیل و استنتاج شما روی مسائل درسی می باشد .

مدارک مورد نیاز مصاحبه دکتری

افرادی که در تب و تاب مصاحبه هستند نباید از فراهم کردن مدارک مورد نیاز مصاحبه غافل شوند . دانشگاه برای جلسه مصاحبه مدارکی را از دعوت شدگان به مصاحبه میخواهد که همراه داشتن بعضی از آن ها الزامی است . مدارک شناسایی، مدارک تحصیلی کارشناسی ارشد و کارشناسی ، مدارک زبان ، مدارک علمی پژوهشی و… ، مدارکی هستند که داوطلبان باید به همراه داشته باشند.

مدارک شناسایی شامل اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه می باشد.

مدارک تحصیلی شامل مدرک کارشناسی ارشد یا گواهی معدل و ریز نمره دروس کارشناسی ارشد ، مدرک کارشناسی و ریز نمره دروس کارشناسی ، پایان نامه ارشد و صفحه نمره پایان نامه ارشد می باشد.

مدارک علمی پژوهشی شامل اصل مقالات پذیرفته شده در تمامی مجلات، کنفرانس ها ، علمی پژوهشی ، isi و علمی ترویجی است .

مدرک زبان شامل مدرک آزمون تافل ، آزمون آیلتس ، آزمون تولیمو یا آزمون MSRT می باشد که البته داشتن آنها الزامی نیست ولی در صورت داشتن مدارک بهتر است به هیئت مصاحبه کننده ارائه شود و نمره مثبت منظور می شود.

گواهی سابقه تدریس در دانشگاه ها ، گواهی ثبت اختراع و عناوین علمی ، کتاب های تالیف و ترجمه شده، توصیه نامه از دو تن از اساتید مقطع کارشناسی ارشد از جمله استاد راهنما، رزومه کامل تحصیلی و شغلی، انگیزه نامه تحصیلی (SOP) (به منظور مشخص نمودن هدف داوطلب از ادامه تحصیل در مقطع دکتری) نیز جز دیگری از مدارک هستند که داوطلبان در صورت دارا بودن باید در روز مصاحبه ارائه دهند.

هر دانشگاه طبق بخشنامه های سازمان سنجش نمره قسمت مصاحبه هر داوطلب را در فرمی یادداشت می کند . این فرم ها اغلب دارای فیلد های یکسانی هستند برای مثال می توانید فرم ارزیابی تخصصی دانشگاه تهران را از طریق لینک فرم ارزیابی تخصصی و نظر کمیته برگزار کننده مرحله دوم آزمون دکتری تخصصی مشاهده کنید.

داوطلبانی که با استفاده اطلاعات کارت ورود به جلسه آزمون دکتری ، کارنامه دکتری ۹۷ خود را مشاهده کردند و با وارد کردن کد دسترسی به انتخاب رشته دانشگاه آزاد در انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد ۹۷ شرکت کرده اند، بعد از اعلام نتایج دکتری دانشگاه آزاد ۹۷ در صورت کسب حدنصاب قبولی در واحد های دانشگاه آزاد ، باید به صورت جداگانه در مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد شرکت کنند . برای مطالعه راهنمای مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد ۹۷ کلیک کنید.

در آخر مطالعه مقالات دفترچه انتخاب رشته دکتری ۹۷، دفترچه انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد ۹۷، فرم صلاحیت عمومی آزمون دکتری و منابع آزمون دکتری، اعلام نتایج اولیه دکتری ۹۷، اعلام نتایج انتخاب رشته دکتری ۹۷، را به شما پیشنهاد می کنیم.

گردآوری و تنظیم: پارسی گو
منبع: هیوا گروپ.

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *