دیکتاتور معروف ایتالیا به دوستش می گوید:

من با اين شرط مي توانم شير باشم!

ديكتاتور معروف ايتاليا به يكي از دوستان خودش گفته بود كه من ترجيح مي دهم يك سال شير زندگي كنم تا اينكه صد سال گوسفند زندگي كنم.

شیر باشیم یا گوسفند

مجله اینترنتی پارسی گو: ديكتاتور معروف ايتاليا به يكي از دوستان خودش گفته بود كه من ترجيح مي دهم يك سال شير زندگي كنم تا اينكه صد سال گوسفند زندگي كنم. اينكه يك سال شير باشم ديگران را طعمه خودم قرار دهم بهتر از اين است كه صد سال گوسفند باشم و هر لحظه آماده طعمه شدن در كام يك شير باشم. از دوستش خواسته بود كه اين جمله را تا او زنده است جايي نقل نكند. مي گفت من با اين شرط مي توانم شير باشم و مردم گوسفند باشند كه آنها اين را ندانند، اما اگر مردم اين جمله را بفهمند آنها هم مي خواهند مثل من شير باشند و من ديگر نمي توانم در برابر عده اي شير، شير باشم، آنها بايد گوسفند بمانند تا من بتوانم شير باشم! در اين فرد بزرگي است اما بزرگواري نيست. بزرگوار چطور است؟ بزرگوار مي خواهد همه مردم شير باشند، يعني هيچ گوسفندي نباشد كه طعمه ديگري قرار گيرد؛ اين معناي بزرگواري است. احساس انسانيت است و به تعبير قرآن احساس كرامت نفس و عزت نفس است. پيغمبر براي تكميل اين كرامت مبعوث شده اند.

إني بُعِثتُ لاُتَمِمَ مَكارم الاخلاق گاهي اين جمله از پيغمبر صلوات الله عليه را اينگونه ترجمه مي كنند: “من مبعوث شده ام تا اخلاق نيك را تكميل كنم.” خير اين ترجمه رسايي نيست. اين كه چيز تازه اي نيست، هر صاحب مكتبي، هر نوع اخلاقي را آورده باشد، عقيده اش اين است كه اخلاق نيك همين است كه من مي گويم، آن اخلاقي كه دستور پستي و تدني مي دهد هم معتقد است كه اخلاق نيك همين است كه من مي گويم. مثلا نيچه مي گويد بشر بايد تكيه اش به زور باشد، گناهي بالاتر از ضعف نيست، و نبايد به ضعيف ترحم كرد و زير بالش را گرفت و مي گويد اخلاق نيك همين است كه من مي گويم. پيغمبر تنها از تكميل اخلاق نيك در مكتب خودش نمي گويد بلكه مي فرمايد: «بعثت لاتمم مكارم الاخلاق» من مبعوث شده ام كه اخلاقي را كه در آن روح مكرمت است تكميل كنم، يعني اخلاق بزرگواري اخلاق سيادت و آقايي به اين معنا كه روح من آقا باشد و از پستي و دنائت و دروغ و غيبت و از تمام صفات رذيله احتراز داشته باشد و خودش را برتر و بالاتر از اينها بداند.

گزيده اي از كتاب زيباي « گفتارهاي معنوي» و « آزادي معنوي» استاد شهيد مرتضي مطهري.

به همت: فاطمه طحانی.
منبع: مجله اینترنتی پارسی گو
درج مطالب مجله اینترنتی پارسی گو با ذکر منبع (www.parsigoo.com) بلامانع است.

به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *