تاتو چه خطراتی دارد؟

شناخت بیماری و خطرات تاتو (بیماری های خونی)

تاتو می‌کنید تا زیبا شوید؟ البته اگر به بیماری های خونی مثل ایدز و هپاتیت و سایر خطرات تاتو مبتلا نشوید! انتخاب با خودتان است.

تاتو

مجله اینترنتی پارسی گو: تاتو یعنی ترسیم نقوش مختلف روی بدن. اما تاتو می‌کنید تا زیبا شوید؟ البته اگر به بیماری های خونی مثل ایدز و هپاتیت و سایر خطرات تاتو مبتلا نشوید! انتخاب با خودتان است.

تاتو کردن ابرو، چشم و لب به صورت‌ آرایش دایم و خالکوبی و ترسیم نقوش مختلف روی بدن، این روزها طرفداران زیادی دارد. بعضی افراد آن را به ‌عنوان راهی برای زیباتر شدن برگزیده‌اند اما باید بدانید که همین زیبایی می‌تواند عامل مرگ شما شود؛ مجله‌ی دلتا به شما پیشنهاد می‌دهد که قبل از انجام این کار به عوارض و بیماری‌های مرتبط با آن مثل ایدز و هپاتیت فکر کنید!

تاتو بدن

تاتو چیست؟

تاتو نشانه یا طرحی دائمی است که با کاشتن رنگ‌دانه‌ها داخل پوست به‌ وجود می‌آید. سوزن یک میلی‌متری داخل پوست می‌شود. یک سوزن به سر یک ابزار دستی که با برق‌ کار می‌کند، متصل می‌شود و با سرعت زیاد پوست را سوراخ سوراخ و رنگ را داخل پوست تزریق می‌کند، تقریباً مثل کاری که سوزن چرخ خیاطی انجام می‌دهد.

در ابتدا، محل تاتو ممکن است متورم و پوست‌پوست شود. در ۲۴ساعت اول پس از تاتو، مقداری خون از پوست خارج می شود. تراوش مایع شفاف و زردرنگ تا چند روز طبیعی است. تاتو کردن برای بعضی افراد درد کمی دارد ولی شاید برای دیگران تجربه‌ای دردناک باشد.

خطرات تاتو چیست

خطرات تاتو چیست؟

طرح‌های تاتو از آرایش‌های دایم ابرو تا نقوش پر آب و تابی که تمام سطح پشت یا بازو را می‌پوشاند، متفاوت است. انجام تاتو ممکن است برای شما بسیار گران تمام شود؛ چون در این فرآیند، سوزن می‌تواند در یکی از سدهای دفاعی بدن شما نفوذ و همراه خود عوامل میکروبی را وارد بدن ‌کند. رنگ‌های تاتو هم ممکن است باعث واکنش‌های ایمنی بدن شوند.

واکنش‌های آلرژیک (حساسیت)

رنگ‌هایی که در تاتو استفاده می‌شود، به خصوص رنگ قرمز ممکن است ایجاد حساسیت کند. در این صورت پوست محل انجام تاتو قرمز و دچار خارش می‌شود. این حساسیت‌های پوستی، ممکن است سال‌ها پس از انجام تاتو ظاهر شود.

بیماری‌های خونی

اگر وسایل تاتو آغشته به خون افراد آلوده باشد، احتمال انتقال بیماری‌های ایدز و هپاتیت C وجود دارد که از بیماری‌های کشنده و خطرناک هستند. هپاتیت B، سل و کزاز هم به این روش منتقل می‌شوند.

خطرات و بیماری های ناشی از تاتو

مشکلات پوستی

در اطراف ناحیه‌ای که رنگ تاتو تزریق شده است، ضایعه‌هایی به نام گرانولوما به وجود می‌آید که پُر از سلول‌های ماکروفاژ است که تلاش می‌کنند رنگ تاتو را ببلعند و از پوست پاک کنند، به خصوص اگر رنگ تاتو حاوی جوهر قرمز باشد. همچنین در محل تاتو ممکن است برآمدگی در محل التیام زخم ایجاد شود که افراد سیاه‌پوست بیشتر مستعد آن هستند.

عفونت پوستی

یکی دیگر از خطرات تاتو عفونت های گسترده پوستی است. تاتو ممکن است موجب عفونت باکتریایی موضعی شود. علایم این عفونت شامل سرخی، گرمی، تورم و چرک است.

استریل کردن وسایل تاتو

قبل از اینکه تصمیم به انجام تاتو بگیرید، مراکز و موسساتی را که در شهر شما این خدمات را ارائه می‌دهند، بررسی کنید. قابل اعتمادترین و مطمئن‌ترین مکان را انتخاب کنید. موسسه‌ای را انتخاب کنید که تمیز باشد و از نظر وجود امکانات در آن محل مطمئن شوید.

پاک کردن تاتو

اگر بعد از انجام تاتو به هر دلیل از این کار پشیمان شدید، می‌توانید آن را به روش‌های مختلف پاک کنید. پس از مدتی رنگ تاتو تغییر می‌کند و قرمز یا زرد می‌شود یا اینکه محو و بی‌رنگ می‌شود و ظاهری زشت پیدا می‌کند. گاهی نیز به اقتضای سن، تاتو می‌کنیم اما با بالا رفتن سن، طرز فکر ما عوض می‌شود و دیگر دوست نداریم نقش‌های تاتو روی پوست ما باشد. برای اینکه دچار این مشکلات نشویم، می‌توانیم از تاتوی موقت با حنا روی پوست استفاده کنیم که چندین روز باقی می‌ماند و ظاهر زیبایی هم دارد.

پاک کردن تاتو

به هر حال، اگر شما تاتوی دائم انجام داده‌اید، راه‌های زیر برای زدودن رنگ‌ها از بدن و پاک کردن تاتو وجود دارد:

سایش پوست

ابتدا، پوست را تا حد انجماد سرد می‌کنند تا بی‌حس ‌شود، سپس توسط ابزارهای ویژه‌ای لایه سطحی پوست را که حاوی رنگ‌های تاتو است می‌سایند. این روش درد و خونریزی دارد و جای زخم به جا می‌گذارد.

جراحی

با چاقوی جراحی، پوست را می‌شکافند و تاتو را بر می‌دارند و مجدداً پوست را بخیه می‌کنند. در این روش هم جای زخم ممکن است باقی بماند.

لیزر

این روش آسان‌ترین و کاربردی‌ترین روش برای برطرف ساختن تاتوی دائمی است اما هزینه‌ی آن زیاد است. پالس‌های نور لیزر، رنگ‌دانه‌های تاتو را می‌شکند و بدن به صورت طبیعی، محل را از بقایای رنگ پاک می‌کند. ممکن است شما ۱۲بار درمان با لیزر را برای از بین بردن کامل تاتوی خود احتیاج داشته باشید ولی باز هم امکان باقی ماندن رنگ وجود دارد. تاتوی سیاه راحت‌تر از سایر رنگ‌های تاتو پاک می‌شود.

گردآوری و تنظیم: پارسی گو
منبع: دلتا.

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *