چطور از آلزایمر پیشگیری کنیم؟

علائم و درمان و پیشگیری از آلزایمر زودرس در جوانی و سالمندی

برای پیشگیری از آلزایمر استفاده از ذهن مثل یادگیری دو زبان و حل جدول، معاشرت با دیگران، انتخاب زندگی سالم، کنترل کلسترول، و… کمک کننده است.

پیشگیری از آلزایمر

مجله اینترنتی پارسی گو: آلزایمر یا بیماری فراموشی در اثر از بین رفتن سلول‌های منطقه هیپوکامپوس مغز که مسئول به یاد سپاری و حافظه است رخ می‌دهد. «آلزایمر» یا «بیماری فراموشی» از جمله بیماری‌های صعب‌العلاج و پیش رونده است که متاسفانه علیرغم باور عموم که آن را مختص سالمندان می‌دانند، پیر و جوان نمی‌شناسد. در این مطلب درباره علائم و درمان و پیشگیری از آلزایمر زودرس در جوانی و سالمندی در دسته پزشکی و سلامت مطالبی ارائه شده است.

حتما بخوانید

چند راهکار ساده برای تقویت حافظه!

علائم آلزایمر

علائم آلزایمر

اساس بیماری آلزایمر «فراموشی» است و البته برخلاف تصور عموم با بیماری زوال عقل تفاوت دارد. در حقیقت آلزایمر یکی از زیر مجموعه‌های بیماری زوال عقل است. گم کردن وسایل، جا به جا گذاشتن وسایل، عدم توانایی حساب و کتاب و تجزیه و تحلیل مسائل مالی، اختلال در تصمیم‌گیری، اختلال در یافتن مسیر حتی مسیرهای آشنا مثل آدرس منزل و محل کار و در نتیجه گم شدن از جمله نشانه‌های اولیه بیماری آلزایمر هستند. در موارد حاد بیماری آلزایمر گاهی با توهم هم همراه است. اشتباه گرفتن نزدیک‌ترین افراد مثل همسر و فرزندان و نشناختن آن‌ها، ناتوانی در پیدا کردن دستشویی و حمام و سایر نقاط منزل، هذیان‌گویی و گاهی بدبینی نسبت به اطرافیان و به تدریج از دست دادن توانایی برای انجام ساده‌ترین کارها مثل دستشویی رفتن از جمله علائم این بیماری غیر قابل علاج و بدون درمان از نوع خفیف تا پیشرفته آن هستند.

حتما بخوانید

چند راهکار ساده برای تقویت حافظه!

تاریخچه آلزایمر

تاریخچه آلزایمر

در سال ۱۹۰۱، روان‌شناس و عصب‌شناس آلمانی «آلویز آلزایمر» اولین مورد این بیماری را کشف و در مورد آن نوشت، که بعدها به بیماری آلزایمر معروف شد. بیمار یک زن ۵۰ ساله بود به اسم «آگوست دتر». آلویز آلزایمر این زن را از زمان بستری شدنش در آسایشگاهی در شهر فرانکفورت تا زمان مرگ او در سال ۱۹۰۶ همراهی کرد. روز جهانی آلزایمر همه ساله روز ۲۱ سپتامبر (۳۱ شهریور) به مناسبت روز جهانی آلزایمر در دنیا مراسم و همایش‌های مختلفی برگزار می‌شود. شعار سال ۲۰۰۸ (No time to lose) بود، به این معنی که زمانی برای تلف کردن نداریم.

حتما بخوانید

۶ راه برای تقویت هوش و حافظه

نحوه رفتار با بیماران آلزایمری

نحوه رفتار با بیماران آلزایمری

باید با او با لحنی ملایم و اطمینان بخش سخن گفته شود. هنگام گیجی و سردرگمی، با بیمار نباید سرزنش آمیز رفتار کرد و اشتباهات وی را با ارائه پیشنهاد تصحیح کرد. اگر افراد از پشت سر به او نزدیک شوند ممکن است بیمار وحشت زده یا آشفته شود. همواره باید به سخن گفتن با بیمار ادامه داد، حتی زمانی که دیگر متوجه کلمات دیگران نمی شود. و در مورد موضوعاتی حرف زد که فرد به آنها اهمیت می دهد. در هر زمان بهتر است فقط یک سؤال از او پرسیده و مهلتی برای پاسخ دادن به او داده شود. اگر به نظر می رسد بیمار آلزایمری متوجه گفتار دیگران نشده است، بهتر است پرسش با همان کلمات تکرار شود.

حتما بخوانید

تقویت حافظه کوتاه مدت و بلند مدت!

آلزایمر و رژیم غذایی

آلزایمر و رژیم غذایی

داشتن یک تغذیه سالم سرشار از میوه و سبزیجات، غلات کامل و سبوس‌دار، انواع مغزها و آجیل، استفاده از گوشت و منابع پروتئین کم‌چرب و مصرف لبنیات کم‌چرب از جمله عوامل پیشگیری از این بیماری هستند. از ادویه‌جاتی مثل زردچوبه، زنجبیل و مریم گلی به صورت مرتب استفاده کنید. مصرف چربی‌های اشباع و فست‌فود را به حداقل برسانید و از خوردن غذاهایی با شکر اضافه، غذاهای شور، مصرف بیش از حد کربوهیدرات و مصرف نوشیدنی‌های الکلی خودداری کنید. یکی از بهترین رژیم‌ها برای کم کردن خطر احتمال ابتلا به آلزایمر رژیم غذایی موسوم به مدیترانه‌ای است. در این رژیم غذایی بیشتر محتویات بشقاب شما را سبزیجات و خوراکی‌های دریایی، انواع زیتون و روغن زیتون تشکیل می‌دهد که عمدتا خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند.

حتما بخوانید

چطور حافظه خود را تقویت کنیم؟

تشخیص آلزایمر

تشخیص آلزایمر

اختلال حافظه که فعالیتهای روزانه را دچار اشکال می‌کند. مشکلات در انجام کارهای عادی مثلاً فراموش می‌کند، غذا بپزد ضعف بیان و استفاده از کلمات نامناسب برای صحبت کردن گم کردن زمان مکان مثلاً روز و شب کاهش قضاوت (اختلال در تصمیم‌گیری) اختلال تفکر ذهنی (حسابهای مالی – ارقام) جابه‌جا کردن اجسام مثلاً ساعت را روی گاز می‌گذارد تغییرات در حالت و رفتار (خنده – گریه – عصبانیت) انگیزه را از دست می‌دهند و بی‌توجه می‌شوند تغییر شخصیت (منزوی شدن– عصبانی شدن)

حتما بخوانید

تقویت حافظه کوتاه مدت و بلند مدت!

پیشگیری از آلزایمر

پیشگیری از آلزایمر

یکی از بهترین راه‌هایی که امروزه برای پیشگیری از آلزایمر بیان می‌شود، همان راه‌هایی است که برای کاهش خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی بیان می‌شوند. کنترل موارد مهمی که بر سلامت قلب تأثیر دارد، مانند، فشارخون بالا، چاقی و دیابت ممکن‌است بتواند به پیشگیری از ابتلاء به آلزایمر کمک کند. افزایش تحرک و فعالیت جسمی، روابط اجتماعی و رژیم غذایی سالم می‌تواند، خطر ابتلاء به آلزایمر را کاهش دهد. برای پیشگیری از آلزایمر استفاده از ذهن مثل یادگیری دو زبان و حل جدول، معاشرت با دیگران، انتخاب زندگی سالم، کنترل کلسترول، جلوگیری از چاقی، تغذیه سالم، مصرف امگا ۳ و ماهی، ورزش کردن و توجه به فشار و قند و پیشگیری از ضربه سر کمک کننده است.

گردآوری و تنظیم: پارسی گو
منبع: صحیفه. (علم سرا)

به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *