چگونه هوش و حافظه خود را تقویت کنیم؟

۶ راه برای تقویت هوش و حافظه

هوش و حافظه بسیار مهم است و انسان‌ها در طول زندگی خود با افراد مختلفی سر و کار دارند که تفاوت‌های هوش و حافظه در افراد هم می‌تواند دلیلی برای ایجاد مشکل در روابط آن‌ها شود. اما چگونه باید هوش و حافظه را تقویت کرد؟

هوش و حافظه

حتما شما نیز در زندگی روزمره با این قضیه مواجه شده‌اید که فلانی کم هوش و حافظه خوبی دارد، یا من دارای هوش قوی‌تری هستم ، من حافظه بهتری دارم و جملاتی از این دست. انسان‌ها در طول زندگی خود با افراد مختلفی سر و کار دارند و ما متوجه شدیم که تفاوت‌های حافظه و هوش در افراد هم می‌تواند دلیلی برای ایجاد مشکل در روابط آن‌ها شود، اما آیا واقعا فرد کم هوش وجود دارد ؟ راهکار چیست ؟ به بررسی این می‌پردازیم.

راهکار تقویت هوش و حافظه چیست؟

بدون شک توانمندی ذهنی و افزایش قدرت حافظه آرزوی هر انسانی است چرا که در دنیا امروز هر کس بیشتر یاد بگیرد و داناتر باشد، تواناتر است و با یادگیری بیشتر می‌تواند مسیر موفقیت زندگی خود را پیش ببرد و در جایگاه بالاتری قرار بگیرد، برخی از مردم بر این باورند که حافظه و هوش خوب برای عده‌ای خاص و امری وراثتی است،

هر چند عوامل وراثتی در این مسئله تاثیر گذار است اما ما معتقدیم که توانایی‌های ذهنی افراد قابل ارتقا است و هر فردی می‌تواند با راهکار کارآمد سازی ذهن مسیر تقویت حافظه و ذهن خود را در پیش گیرد و با پشتکار بر این امر به جایگاه اعجاب آوری از توانایی هوشی خود دست یابد.

عوامل تاثیر گذار در تقویت هوش و حافظه

اولین عامل موفقیت در تمام ابعاد زندگی آرامش است، آرامش از درون انسان سرچشمه می‌گیرد و تاثیر مثبت خود را بر محیط پیرامون افراد می‌گذارد، آرامش بستر ایجاد تمرکز و تقویت حافظه است و این آرامش است که در بهبود حافظه نقشی بسیار پر رنگ دارد، زمانی که انسان آرام است عملکرد بهتری در انجام کارها خواهد داشت و یادگیری بهتر انجام خواهد شد.

به عنوان مثال در نظر داشته باشید شخصی که به دور از استرس و اظطراب و در کمال آرامش به یادگیری موضوعی می‌‌پردازد عملکرد بسیار بالاتری نسبت به فرد در استرس و ناآرام خواهد داشت و در این‌جا عامل آرامش است که تفاوت‌ حافظه رو آشکار می‌سازد .

با یادگیری تکنیک تن‌آرامی که در آینده در مورد آن خواهیم نوشت به شما می‌گوییم که چگونه می‌توانید با ایجاد آرامش در خود کارایی ذهن و حافظه خود را بالا ببرید.

حتما بخوانید

کدام شخصیت ها هوش بالاتری دارند؟

نقش مطالعه در تقویت هوش و حافظه

هوش و حافظه انسان همانند ماشینی در حال حرکت است که اطلاعات نقش سوخت آن را بازی می‌کند و با دادن سوخت بیشتر سرعت حرکت آن نیز بالاتر می‌رود، و امروزه نمی‌توان منکر این شد که مهم‌ترین روش انتقال اطلاعات به حافظه و ذهن مطالعه و خواندن است، پس با یادگیری هر چه بیشتر در حال ارتقا توانایی حافظه خود هستید.

ممکن است بگویید فرد کم هوش در یادگیری دچار مشکل است اما خیر، یادگیری و مطالعه خود دارای روش‌هایی است که انسان را در این امر کمک می‌کند، یادگیری تکنیک‌های تند خوانی به همراه یادگیری و بررسی عوامل کندخوانی شما را در این موضوع یاری می‌کند که از توانایی‌های حافظه خود غافل نشوید.
استعداد

هیچ‌گاه نمی‌شود منکر این قضیه شد که استعدادها در افراد مختلف متفاوت است و هر شخصی در یک امر به خصوص توانایی کسب مهارت بالاتری دارد، برای مثال شخصی که در رانندگی ماشین و یادگیری آن توانایی خوبی دارد نسبت به کسی که راننده‌ی خوبی نیست دارای هوش برتری نیست بلکه ممکن است همین اتفاق در موضوع دیگری بین این دو فرد کاملا متفاوت باشد و برعکس عمل کند. لذا بحث مقایسه قدرت حافظه و هوش به صورت کاملا نسبی اتفاق می‌افتد.

با پیدا کردن استعداد ذهنی خود و ارتقا آن بخش می‌توانید قدم بزرگی در ارتقا کلی حافظه خود داشته باشید.
اعتماد به نفس

ما معتقدیم اولین اصل تقویت حافظه اعتماد به آن است، حافظه همانند یک شبکه یا توری است که هر چه اعتماد به این شبکه بیشتر باشد سوراخ‌های این شبکه تنگتر می‌شود و هر چه در این موضوع تردید وجود داشته باشد سوراخ‌های این شبکه گشادتر می‌شود.

حتما بخوانید

هوش و خلاقیت چه ارتباطی دارند؟

شخصی که مدام به او گفته شده تو کم هوش و کم حافظه‌ای به صورت ناخودآگاه در یادگیری ضعیف عمل خواهد کرد چرا که این موضوع را به خود تلقین کرده و توانایی حافظه خود را نادیده می‌گیرد، به این جهت داشتن اعتماد به نفس در داشتن ذهنی قوی‌تر نقش دارد و سبب یادگیری بهتر می‌شود؛

بعضی از افراد به خود تلقین منفی می‌کنند مثلا می‌گویند حافظه‌ام ضعیف شده، دچار فراموشی شده‌ام، مطالب را خوب نمی‌توانم به حافظه بسپارم و امثال‌ این‌ جملات منفی که سبب القا این می‌شود که آنها از مغزشان کمتر استفاده کنند. مغز مثل وسیله‌ای است که اگر مورد استفاده قرار نگیرد بعد از مدتی زنگ می‌زند و از کار می‌افتد و اگر از آن استفاده نشود رو به روز ضعیف‌تر می‌شود.

شما نیز با خواندن این مقاله حتما به این موضوع می‌رسید که کمبود توانایی ذهنی یک امری نسبی است و با پشتکار می‌توان آن را بهبود داد پس به خود اعتماد داشته باشید.

نقش استراحت در تقویت هوش و حافظه

خواب کافی یکی از عوامل مهم در تقویت حافظه است ، خواب یعنی شارژ دوباره، در طول روز که خسته می‌شویم و یک خواب کوتاه می‌کنیم جسم و روح انرژی از دست رفته را باز میابند و به اصطلاح شارژ می‌شود، همین طور شب که می‌خوابیم انرژی در طول روز از دست داده‌ایم را دوباره بدست می‌آوریم، اما درست خوابیدن خیلی مهم است، خیلی از افراد هستند که خیلی می‌خوابند اما سرحال و شاداب نیستند و برعکس افرادی با اینکه کمتر می‌خوابند اما سرحال هستند.

داشتن استراحت و خواب کافی و درست تاثیر بسزایی در عملکرد مغز دارد که نباید به هیچ وجه از آن غافل شد.

حتما بخوانید

هوش مصنوعی چیست؟

نقش تغذیه در تقویت هوش و حافظه

یکی از مباحث خیلی مهم در تقویت حافظه مبجث تغذیه است که معمولا کمتر به آن توجه می‌شود، اینکه چه غذاهایی برای مغز مفید است و چه نوع غذاهایی برای حافظه ضرر دارند،

تغذیه مناسب بر روی حافظه مناسب است و بررسی‌ها نشان داده مصرف کربوهیدرات قدرت یادآوری مطالب را بهبود می‌بخشد، مغز پروتیین زمینه فراموشی را کاهش می‌دهد و مصرف منظم و با حجم کم وعده‌های غذایی عملکرد بهتری به مغز می‌دهد، رژیم غذایی مناسب داشته باشید و هر روز مکمل مولتی ویتامین مصرف کنید. به دلیل مفصل بودن حتما در آینده به صورت کامل به بررسی این بخش می‌پردازیم و با ارائه راهکار مناسب شما را راهنمایی خواهیم کرد.

اگر در زمینه هوش و حافظه و اختلالات یادگیری احساس مشکل می‌کنید همواره ما آماده راهنمایی و کمک رسانی به شما کاربران عزیز هستیم.

گردآوری و تنظیم: پارسی گو
منبع: آقای روانشناس

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

2 دیدگاه در “۶ راه برای تقویت هوش و حافظه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *