چند راهکار ساده و کاربردی در پاسخ به سوال چگونه شاد باشیم

چگونه شاد باشیم؟

با توجه به شرایط زندگی هرکس و مشکلات ریز و درشتی که در زندگی وجود دارد، سوال چگونه شاد باشیم همواره یک از سوالات مهم محسوب می شود!

چگونه شاد باشیم

مجله اینترنتی پارسی گو: با توجه به شرایط زندگی هرکس و مشکلات ریز و درشتی که در زندگی وجود دارد، چگونه شاد باشیم همواره یک از سوالات مهم در زندگی است و هر کسی به شیوه خود به آن پاسخ می‌دهد. صرف‌نظر از نوع نگاهی که به زندگی داریم، شاد زندگی کردن شادی را به دنبال خواهد داشت. عادت‌های کوچک و ساده تأثیر بسزایی در میزان شادی زندگی‌ دارند.

در این مطلب عاداتی ساده را معرفی می‌کنیم که با پیروی از آنها می‌توانید پاسخ سوال چگونه شاد باشیم را بیابید و شادی و نشاط را به زندگی خود بازگردانید. توجه داشته باشید که نیازی نیست همه این عادت‌ها را دنبال کنید. اگر برخی از این عادت‌ها موجب استرس شما می‌شوند، آن‌ها را انجام ندهید. پس از مدتی و با کمی تمرین، مشخص می‌شود که چه عادتی برای شما مناسب‌تر است.

شاد زیستن چطور شاد باشیم

۱. لبخند بزنید تا شاد باشید

چگونه شاد باشیم ؟ همه ما زمانی که خوشحال هستیم، لبخند می‌زنیم، اما باید گفت این جاده دوطرفه است. لبخند زدن می‌تواند احساس شادی را به وجود آورد. لبخند زدن در مواقع شادی، موجب آزاد شدن دوپامین در مغز می‌شود، همین ماده شیمیایی است که خنده را بر لب می‌نشاند.

البته این موضوع به معنای داشتن لبخندی مصنوعی نیست. تأثیر لبخند زدن را زمانی متوجه می‌شوید که با حالی نزار، در مقابل آینه یک لبخند تحویل خود دهید! خواهید دید که چگونه حالتان تغییر می‌کند. یا اینکه می‌توانید هر روز صبح را با لبخند زدن به خود آغاز کنید.

۲. ورزش کنید تا شاد باشید

مزیت‌های ورزش کردن تنها شامل سلامتی جسمی، کاهش وزن و… نیست. ورزش منظم موجب کاهش استرس، اضطراب و شدت علائم افسردگی می‌شود. همچنین می‌تواند منجر به افزایش اعتمادبه‌نفس و شادی هم بشود.

نیازی به انجام ورزش‌های سنگین مانند صخره‌نوردی و… نیستT ورزش‌های سبک هم به همان اندازه مفید هستند. مهم‌ترین نکته متعادل بودن است. در هیچ کاری نباید افراط کرد، به طور مثال اگر در ورزش کردن زیاده‌روی کنید، به سرعت از آن خسته و زده می‌شوید. حال با ورزش کردن چگونه شاد باشیم؟ چطور سلامتی خود را از هر نظر حفظ کنیم؟

نکات زیر راهنمای خوبی برای شروع هستند:

  • هر شب بعد از شام در منزل قدم بزنید
  • روز خود را با ۵ دقیقه کشش آغاز کنید

فعالیت‌هایی که با وجود علاقه زیاد، همیشه از انجام آن‌ها فرار می‌کردید را امتحان کنید. این فعالیت‌ها می‌توانند شامل کارهایی مانند گلف، بولینگ، رقص و… شوند.

حتما بخوانید

شادی واقعی چیست؟

۳. برنامه منظم خواب داشته باشید

خواب کافی یکی از مهم‌ترین ارکان سلامتی جسمی، روحی و عملکرد بهتر مغز است. ۷ تا ۸ ساعت خواب در شبانه‌روز مناسب‌ترین مدت برای بزرگسالان است. به طور کلی اگر احساس کسالت یا چرت زدن کردید، به این معنی است که بدن شما به خواب نیاز دارد. پس در پاسخ به سوال چگونه شاد باشیم باید گفت داشتن خواب منظم موثر است.

در زیر چند نکته برای تنظیم برنامه خواب آورده شده است:

  • به مدت یک هفته ساعات خواب هر شب خود را یادداشت کنید. به علاوه بنویسید که روز بعد خسته یا سرحال بودید.
  • پس از یک هفته برنامه‌ریزی بهتری خواهید داشت.
  • هر روز حتی در روزهای تعطیل در ساعتی مشخص از خواب بیدار شوید.
  • قبل از خواب آلارم ساعت را تنظیم کنید و بعد حمام بروید، کتاب بخوانید یا هر کاری که موجب آرامش شما می‌شود را انجام دهید.
  • از خوردن غذاهای سنگین قبل از خواب جداً خودداری کنید.
  • اتاق خواب بهتر است تاریک، خنک و آرام باشد.
  • تختخوابی مناسب و راحت داشته باشید.
  • خواب نیمه‌روز چندان مناسب نیست، اما اگر مجبور به این کار هستید، سعی کنید بیش از ۲۰ دقیقه نخوابید.

در صورتی‌که دائماً دچار مشکلات خواب هستید و راهکارهای فوق مشکل شما را حل نکرد، حتماً با پزشک صحبت کنید. شاید به اختلالات خواب مبتلا باشید که نیاز به درمان دارد.

۴. تغذیه مناسب داشته باشید

غذاها، شیوه و میزان مصرف آن‌ها می‌تواند تعیین کند که چگونه شاد باشیم و سلامت جسم و البته روح خود را تضمین کنیم. همه ما می‌دانیم که برنامه غذایی‌ تا چه حدی در سلامت جسم تأثیر دارد. حال باید گفت این برنامه غذایی در سلامت روح و ذهن نیز تأثیر بسزایی دارد. نکات زیر به شما کمک می‌کند که تغذیه سالمی را داشته باشید:

کربوهیدارت‌ها: این ماده غذایی موجب آزاد شدن سروتونین می‌شوند. سروتونین همان هورمون شادی‌آور است. البته کربوهیدرات‌های طبیعی بیشتر توصیه می‌شوند. از مصرف مواد غذایی با نشاسته و شکر بالا پرهیز کنید. مواد غذایی این چنینی انرژی کمی دارند و به سرعت سطح انرژی بدن را پایین می‌آورند. ترجیحا از کربوهیدارت‌های پیچیده مانند سبزیجات، لوبیا و حبوبات استفاده کنید.

گوشت کم‌چرب، مرغ، حبوبات و لبنیات: این مواد غذایی پروتئین بالایی دارند و موجب آزاد شدن دوپامین و نوراپی‌نفرین در بدن می‌شوند. این مواد شیمیایی سطح انرژی و تمرکز انسان را بالا می‌برند.

غذاهای فست‌فودی و غذاهای به شدت سرخ‌شده: این غذاها بسیار اشتهاآور هستند، بنابراین ممکن است در مصرف آن‌ها زیاده‌روی کنیم، اما بهتر است غذاهای مفیدتری انتخاب کنیم. برای اینکار تمرین کنید هر روز رژیم غذایی خود را بهبود ببخشید. غذاهایی مانند لبنیات برای صبحانه، انرژی کافی برای آغاز روز را فراهم می‌کند. به همین صورت هر روز یا هر هفته یک غذای جدید و سالمی به برنامه غذایی خود اضافه و به این صورت آن را تصحیح کنید.

بنابراین در پاسخ سوال چگونه شاد باشیم باید گفت تغذیه مناسب و استفاده از مواد غذایی سالم یکی از راهکارهای موثر است.

۵. مهربانی کنید تا شاد باشید

تحقیقات نشان داده است مهربانی با اطرافیان موجب احساس رضایت و خشنودی می‌شود. مهربانی و خوشرویی از ساده‌ترین کارهایی است که هم به اطرافیان انرژی مثبت می‌دهد و هم موجب افزایش انرژی مثبت و خشنودی خودمان می‌شود. به دیگران لبخند بزنید و با آن‌ها مهربان باشید، خواهید دید که چگونه شادی خشنودی به سراغ شما می‌آید.

۶. نفس عمیق و شاد بودن

دچار تنش شده‌اید؟ شانه‌هایتان از فرط استرس و مشکلات، احساس سنگینی می‌کند؟‌ چالش‌های بسیاری پیش رویتان است؟ حال سؤال اصلی این است، چگونه شاد باشیم تا بتوانیم با مشکلات خود روبه‌رو شویم و آن‌ها را حل کنیم. در چنین حالتی همه ما به صورت غریزی نفسی عمیق می‌کشیم. واضح است که غریزه ما در این مورد اشتباه نمی‌کند. تحقیقات بخش سلامت دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد، نفس عمیق به کاهش استرس و افزایش احساس آرامش کمک بسیاری می‌کند.

بنابراین در مواقع استرس‌زا و چالش‌برانگیز، تمرینات زیر می‌تواند روش خوبی برای آرامش و افزایش تمرکز باشد:

  • چشمان خود را ببندید و به خاطره‌ای خوب یا منظره‌ای زیبا فکر کنید.
  • نفسی عمیق و آرام از بینی بکشید.
  • نفس خود را به آرامی از دهان یا بینی بیرون بدهید.
  • این پروسه را چندین بار تا زمان رسیدن به آرامش، تکرار کنید.
حتما بخوانید

شادی چیست و چگونه شاد باشیم‌‌؟

۷. پذیرش مشکلات و غم‌ها

دید مثبت به زندگی همیشه خوب است. مشکلات برای همه وجود دارد و همه به نوعی با آن درگیر هستند. در واقع مشکلات و غم‌ها هم جزئی از زندگی هستند. اگر خبر بدی دریافت کرده‌اید، اشتباهی مرتکب شده‌اید و یا دچار استرس و ناراحتی هستید، سعی نکنید تظاهر به خوشحالی کنید. مشکلات خود را بپذیرید و به خود اجازه دهید حتی برای لحظاتی احساس ناراحتی داشته باشد.

سپس تمرکز را بر روی کشف دلیل اصلی این احساس بد و راه حلی که می‌تواند این شرایط را تغییر دهد، بگذارید. انجام تنفس عمیق، پیاده‌روی،‌ صحبت با کسی و راه‌کارهایی مشابه می‌تواند در بهبود حال شما مؤثر باشد. به خود اجازه ناراحت بودن بابت مشکلات و غم‌ها را بدهید و آن‌ها را بپذیرید. مشکلات در زندگی همه وجود دارند و جزئی از زندگی همه انسان‌ها هستند.

شادی شادمان بودن شاد زیستن

عادات هفتگی برای شاد شدن

۱. خانه‌تکانی

واژه خانه‌تکانی، جلوه یک پروژه بزرگ و سخت را دارد، اما اگر فقط ۲۰ دقیقه از هفته را به آن اختصاص دهید، کافی است. در همین ۲۰ دقیقه کارهای زیادی می‌توان انجام داد، به طور مثال می‌توانید تایمر گوشی را در ۱۵ دقیقه تنظیم کنید و تصمیم بگیرید در این مدت اتاق خود را مرتب کنید. همه چیز را در جای خود قرار دهید و وسایل اضافی و غیرضروری را دور بریزید.

۵ دقیقه باقی‌مانده را دور اتاق خود پیاده‌روی تند انجام دهید. چیزایی که در مسیر حرکت وجود دارند را کنار بگذارید. می‌توانید این ترفند را یک بار در هفته یا حتی یک بار در روز انجام دهید. هر موقع احساس کردید محیط اطراف به‌هم‌ریخته یا دلگیر است، از این روش استفاده کنید.

۲. دیدن دوستان

انسان موجودی اجتماعی است و داشتن دوستانی صمیمی موجب شادی بیشتر او می‌شود. دلتنگ چه کسی هستید؟ با او تماس بگیرید. قراری تنظیم کنید و یکدیگر را ببینید. یا حداقل از طریق چت با او ارتباط برقرار کنید. پیدا کردن دوست جدید در بزرگسالی بسیار سخت به نظر می‌رسد، اما موضوع بحث ما تعداد دوستان نیست. نکته مهم در اینجا کیفیت رابطه است. حتی اگر تعداد دوستان واقعی، یک یا دو نفر باشد.

سعی کنید در گروهی داوطلبانه در محله خود یا در یک کلاس شرکت کنید. در این صورت می‌توانید با افراد جدید آشنا شوید و ارتباطات جدیدی برقرار کنید. همچنین می‌توانید دوستان صمیمی خود را هم در این جلسات و کلاس‌ها ببینید.

۳. دنیای بدون گوشی

بسیاری از ما به حد اعتیاد به گوشی خود وابسته‌ هستیم و این سوال برای ما پیش می‌آید که بدون گوشی چگونه شاد باشیم و از اتفاقات دنیای اطراف خود مطلع شویم؟ توصیه می‌کنیم حداقل یک بار در هفته این کار را امتحان کنید. تمام لوازم الکترونیک را خاموش کنید و در گوشه‌ای دوردست قرار دهید. نترسید آن‌ها همان جا خواهند ماند! بعداً هم می‌توانید به سراغشان بروید.

با این اقدام ساده خواهید دید که چه تغییر بزرگی در روحیات شما ایجاد می‌شود. اجازه دهید ذهن‌تان کمی تغییر کند. این زمان را به کتاب خواندن، مدیتیشن، پیاده‌روی، توجه به اطرافیان و دنیای اطراف، بودن با دوستان یا حتی تنها بودن و فکر کردن و… اختصاص دهید.

حتما بخوانید

شادی و راز شاد زیستن

۴. طبیعت‌گردی

سعی کنید حداقل ۳۰ دقیقه از هفته را در طبیعت و فضای سبز بگذرانید. تحقیقات ثابت کرده است هوای آزاد و دیدن طبیعت فشار خون، استرس، افسردگی و فشارهای روانی را کاهش می‌دهد. فضای سبز می‌تواند شامل پارک محله، باغچه حیاط، باغچه کوچک پشت بام خانه و… باشد. به هر حال دقایقی از هفته خود را در بیرون از خانه یا محل کار و استفاده از هوای تازه بگذرانید.

۵. تشریفاتی برای «من»

بسیاری از ما در سرعت بالای رشد دنیای اطراف، خود را فراموش می‌کنیم. بدن ما همان افکار، احساسات و روحمان است، فکر نمی‌کنید مستحق کمی مراقبت و رسیدگی است؟ به طور مثال می‌توانید آخر هفته با حمامی طولانی و داغ خستگی‌های هفته را از تن بیرون کنید. یک جلسه رسیدگی به پوست ترتیب دهید، این کار موجب احساس شادی و اعتماد به نفس خواهد شد. حتی می‌توانید یک شب در هفته را به طور کامل به دیدن فیلم مورد علاقه خود اختصاص دهید.

شاد زیستن شاد بودن

امور ماهانه که ما را شاد می‌کنند

۱. خوش‌گذرانی

حداقل ماهی یک بار برای خوش‌گذرانی خود وقت بگذارید و بیرون بروید. حتی اگر کسی همراهی‌تان نکند، به تنهایی این کار را انجام دهید. کارهایی مانند صرف شام در بیرون از منزل، رفتن به سینما برای تماشای فیلم موردعلاقه، مسافرت و… می‌تواند شادی و سرزندگی شما را بیش از پیش کند.

۲. لیست افکار

فرض کنید برای انجام کاری ۱۰ دقیقه باید منتظر باشید. در این مدت چه کار می‌کنید؟‌ غرق شدن در گوشی را انتخاب می‌کنید یا به هفته پیش‌رو و مشکلاتش فکر می‌کنید؟ بهتر است در این زمان‌های کوتاهی که در اختیار دارید، افکار خود را کنترل کنید.

در ابتدای هر ماه، لیستی از خاطرات و یا آرزوهای ماه گذشته تهیه کنید. می‌توانید آن‌ها را در تکه‌ای کاغذ یا حتی در گوشی خود بنویسید. می‌توانید این لیست را در زمان‌های اضافه یا زمان‌هایی که مثلا در صف منتظر هستید تهیه کنید. حتی می‌توانید از این روش در زمانی که نیاز به تغییر افکار دارید، استفاده کنید.

شادی شاد بودن

عادات سالیانه‌ برای شاد شدن

۱. نگاهی به گذشته

شروع سال جدید بهانه خوبی است برای بازگشت و نگاهی به سال گذشته است. مانند یک دوست در مقابل خود قرار بگیرید و از خود بپرسید: حالت چطور است؟ در سالی که گذشت چه اتفاقاتی برای تو افتاد؟ آیا امسال نسبت به سال گذشته خوشحال‌تر بودی؟

سعی نکنید که خود را در دام قضاوت‌های بی‌رحمانه از پاسخ‌های‌تان گرفتار کنید. شما یک سال را گذرانده و خود را به سال جدید رسانده‌اید، حال چه با موفیقت چه بدون آن، همین کفایت می‌کند. در صورتی که متوجه عدم تغییر در حال بد خود در طول یک سال گذشته شدید، حتماً به پزشک مراجعه کنید. این ممکن است نشانه یک مشکل روانی یا جسمی باشد.

۲. بازنگری اهداف

انسان همواره در حال تغییر است. من و شما هم استثنا نیستیم. به همین دلیل بهتر است سالی یک بار اهداف خود را از نو ارزیابی کنید. بررسی کنید که آیا هنوز هم به اهداف سال گذشته خود علاقه دارید؟ آیا این همان راهی است که در سال جدید هم ادامه خواهید داد؟ بدون خجالت و یا شرمندگی باید هدف خود را تغییر دهید و به دنبال هدف دلخواه و جدید بروید. هیچ گونه شرمندگی یا اشتباهی در این کار وجود ندارد. اهدافی که در طولانی‌مدت هیچ فایده‌ای نداشتند، باید حذف شوند.

۳. مراقبت از جسم

از بدن خود مراقبت کنید. حتماً این جمله را بارها شنیده‌اید، حتی در این مقاله نیز خوانده‌اید. این موضوع بسیار مهم است. زیرا علاوه بر سلامت بدن، سلامت روح، ذهن و افکار هم به سلامت جسم مرتبط است. همانطور که برنامه‌های چگونه شاد باشیم خود را با جدیت دنبال می‌کنید، برنامه‌هایی هم برای سلامت جسم، ترتیب دهید.

حتما بخوانید

۱۰ راز مهم شاد بودن! چگونه در سختی ها هم شاد باشیم؟

برخی از برنامه‌های سلامت که می‌توانید سالانه آنها را انجام دهید، عبارتند از:

  • هر سال یک چک‌آپ کلی انجام دهید.
  • مراقب بیماری‌های مزمن باشید و از متخصصین برای پیشگیری از چنین بیماری‌هایی کمک بگیرید.
  • هر ساله سلامت دندان‌های خود را تست کنید.
  • چشم‌ها و بینایی خود را سالی یک بار تست کنید.

شاد شاد بودن

سخن آخر در باره شاد بودن

شادی یکی از اصلی‌ترین نیازهای هر انسانی است. برای همین هر کدام از ما به گونه‌ای برای شاد بودن تلاش می‌کنیم، اما گاهی بعضی از ما بی دلیل احساس ناراحتی می‌کنیم و نمی‌توانیم شاد باشیم. برای رهایی از این احساس منفی پیشنهاد می‌کنیم مطلب راهکارهایی برای رهایی از غم و اندوه را مطالعه کنید. بعد از آنکه از غم و اندوه رهایی یافتید، راهکارهایی که ارائه شد را برای شاد زیستن در پیش بگیرید. در صورتی‌که راهکارهای دیگری را برای شاد شدن می‌شناسید، آنها را با ما و سایر همراهان انگیزه به اشتراک بگذارید تا همه بتوانیم نشاط را به زندگی خود بیاوریم.

گردآوری و تنظیم: پارسی گو
منبع: انگیزه

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *