شش گام موفقیت : شش پیشنهاد ساده و کاربردی برای رسیدن به موفقیت

شش گام موفقیت و رسیدن به اهداف شخصی!

شش گام موفقیت عبارتند: از داشتن اهداف مشخص، تصور کردن رویاها، نوشتن و ثبت اهداف، داشتن اهداف واقع بینانه، در میان گذاشتن اهداف با دیگران و تشویق و پاداش.

شش گام موفقیت

مجله اینترنتی پارسی گو: چگونه می‌توانیم با موفقیت به اهداف‌مان برسیم؟ در ادامه با مطلب شش گام موفقیت با ما همراه باشید. برای بسیاری از ما آغاز هر روز فرصتی است تا به زندگی‌مان بازبنگریم و در جهت تغییر و بهبود آن بکوشیم. پس مانند آنچه تاکنون معمول بوده است، اهدافی را در ذهن‌مان حک می‌کنیم که با گذشت زمانی کوتاه رنگ می‌بازند و از یاد می‌روند.

اینکه چرا اغلب اهداف و برنامه‌هایمان ناکام می‌مانند، و اینکه چگونه می‌توان آنها را به انجام رساند، پرسش‌هایی هستند که روانشناسان را به جد مشغول خود کرده‌اند. نتیجه پژوهش یک موسسه مطالعاتی انگلیسی حاکی از آن است که ۸۸ درصد شرکت کنندگان در پژوهش موفق به پیگیری و انجام اهداف عالی خود نبوده‌اند.

حتما بخوانید

راز ساده اما مهم موفقیت از زبان سقراط حکیم!

در این مقاله شش گام موفقیت و رسیدن به اهداف شخصی را مرور می کنیم. راهکارهای پیشنهادی بسیار ساده اما کاربردی و موثرند:

هدف مشخص

هدف مشخص

داشتن اهداف مشخص

هرچه تصمیم‌های ما مبهم‌تر و نادقیق‌تر باشند، به همان میزان نیز احتمال موفقیت ما در انجام آن‌ها کمتر می‌شود. برای نمونه کسی که می‌خواهد چند کیلو وزن کم کند، نباید با خودش قراری کلی بگذارد که “در سال نو به باشگاه تناسب اندام می‌روم”، بلکه به جای آن باید هدفش این باشد که “حداقل یک‌بار در هفته می‌دوم”.

تصور کردن رویاها

تصور کردن رویاها

کسب موفقیت با تصور کردن رؤیاها

روانشناسان سلامت توصیه می‌کنند که ابتدا خود را از فواید و مضرات اهداف خود آگاه سازید. برای مثال اگر مایلید سیگار را ترک کنید، ابتدا به زندگی‌تان از دریچه نگاه فردی بنگرید که سیگار را مدتهاست ترک کرده است. همین تصور به تنهایی سبب ایجاد حس خوب و مثبتی در ما می‌شود. عکس آن هم البته امکان‌پذیر است. می‌توان تصور کرد که با ادامه مصرف سیگار چه اتفاقی در زندگی برایمان خواهد افتاد.

نوشتن اهداف

نوشتن اهداف

نوشتن و ثبت اهداف

توصیه دیگر کارشناسان این است که اهداف خود را با واژه‌های روشن بر روی کاغذ بنویسیم. با این کار احساس تعهد درونی ما افزایش پیدا می‌کند. باور کنید، تکه کاغذی که روی در یخچال می‌چسبانیم، ما را راحت نمی‌گذارد، چون یادآور آن است که برای مثال امروز قرار است ورزش کنیم. دفترچه خاطرات نیز کمک خوبی است، چون روایتی است از موفقیت‌ها و شکست‌های ما.

هدف و اهداف واقع بینانه

هدف و اهداف واقع بینانه

گام به گام با اهداف واقع‌بینانه

به گفته کارشناسان نباید اهداف‌مان به باری سنگین برایمان بدل گردند. فرض کنید کسی که تا به حال تحرک چندانی نداشته است، نباید یکباره در دوی ماراتن شرکت کند، بلکه هفته‌ای دوبار پیاده‌روی طولانی و سریع می‌تواند برای او آغاز خوبی باشد. با گام‌های کوچک می‌توان اندک اندک بر عادات قدیمی غلبه کرد و عادات خوب و مفید را جایگزین آن‌ها ساخت.

گفتگو با دیگران

گفتگو با دیگران

در میان گذاشتن اهداف با دیگران

وقتی تصمیم به انجام کارهایی خوب گرفتید، حتما تصمیم‌تان را با دیگران در میان بگذارید. این کار دو امتیاز دارد: از یکسو دوستان و نزدیکان‌تان شما را در پیشبرد آن حمایت می‌کنند. از سوی دیگر شما نیز به راحتی نمی‌توانید از انجام آن شانه خالی کنید. در یک کلام: جایی برای فریب خود و دیگران باقی نمی‌ماند. کارشناسان حتی توصیه می‌کنند که از شبکه‌های اجتماعی برای تقویت انگیزه‌‌تان بهره ببرید.

تشویق و پاداش

تشویق و پاداش

نقش تشویق و پاداش در تقویت انگیزه‌ها

وقتی هدفی را انتخاب می‌کنید، نه به جنبه‌های منفی آن، بلکه تنها به جنبه‌های مثبت آن بیاندیشید. این کار به عزم ما در رسیدن به اهداف‌مان یاری می‌رساند.

حتما بخوانید

راه رسیدن به موفقیت از زبان بزرگان جهان!

هر گام موفقیت‌آمیز ما سزاوار پاداش است. تشویق و پاداش اهمیت بسزایی در تقویت انگیزه و همچنین اعتماد به نفس دارد. حتی کسب موفقیت‌های ناچیز و کوچک در میان راه نیز سبب ترشح دوپامین توسط مغز می‌گردند که به تقویت بیشتر انگیزه‌ها یاری می‌رساند.

گردآوری و تنظیم: پارسی گو
منبع: دویچه وله

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *