فسفات غیراگانیک و نقش آن در خستگی همیشگی!

علت خستگی همیشگی فسفات غیرارگانیک است!

فسفات غیرارگانیک یک ماده نگهدارنده ارزان است که برای افزایش عطر و طعم به غذاها افزوده می‌شود ولی ممکن است انرژی شما را بدزدد!

فسفات غیرارگانیک و احساس خستگی

مجله اینترنتی پارسی گو: فسفات غیرارگانیک یک ماده نگهدارنده ارزان است که برای افزایش عطر و طعم به غذاها افزوده می‌شود ولی ممکن است انرژی شما را بدزدد! بنابراین دانستن ویژگی های فسفات غیرارگانیت برای داشتن یک زندگی سالم ضروری است.

آیا اغلب خسته‌اید؟ این می‌تواند به علت اثرات جانبی یک ماده نگهدارنده بسیار متداول درمواد غذایی باشد. آیا برای شما سخت است که ازجای‌تان بلند شوید، لباس بپوشید و بروید ورزش کنید؟ در اصل، مسبب این حالت ممکن است یک ماده شیمیایی باشد که به عنوان نگهدارنده به غذاها افزوده می‎شود و شما بدون آنکه آگاه باشید، مقدار زیادی از آن را مصرف می‌کنید!

فسفات غیراگانیک چیست؟

تحقیقات جدیدی در مورد فسفات غیرارگانیک و تاثیراین ماده بر سلامت انسان انجام شده است. فسفات غیرارگانیک ماده افزودنی و نگهدارنده‌ای است که در بیش‌ از ۷۰ درصد مواد غذایی آمریکایی‌ها استفاده می‌شود.

یک تحقیق علمی که در مجله سیرکولیشن منتشر شد، اثرات نامطلوب مصرف بیش از حد فسفات را بررسی کرده است. برای این تحقیق موش‌های آزمایشگاهی، با رژیم غذایی که فسفات زیادی داشت تغذیه شدند.

دانشمندان میزان اکسیژن جذب شده در حین فعالیت بدنی این موش‌ها را اندازه گرفتند و مشاهده کردند که نه تنها قدرت حرکتی موش‌ها کمتر شد، بلکه در تولید اسید چرب «که برای تغذیه و انرژی رسانی به عضلات لازم است» نیز اختلال به‌ وجود آمده است !

بعد از ۱۲ هفته بررسی روی موش‌ها، محققان تصمیم گرفتند که نتایج به‌دست آمده را با اطلاعاتی که از انسان‌ها داشتند مقایسه کنند، درنتیجه اطلاعات افرادی که در مطالعه قلب دالاس ثبت نام کرده بودند را بررسی کردند.

این افراد از گروه سنی ۱۸ تا ۶۵ ساله بودند، هیچ دارویی مصرف نمی‌کردند و سابقه نارسایی کلیه یا قلب هم نداشتند.

فعالیت فیزیکی این افراد به مدت یک هفته ثبت شد، مصرف مقدارزیاد فسفات دررژیم غذای‌شان باعث شد که وقت کمتری را برای انجام ورزش‌ شامل ورزش‌های معمولی و ورزش‌های سخت صرف کنند. دقیقا مانند موش‌ها، افزایش سطح فسفات باعث کاهش فعالیت آنها شد.

دکتروانپن وانگپتانسین سرگروه تحقیق و پرفسوردر درمان‌های داخلی ومدیر برنامه درمانی فشارخون بالا درمرکز پزشکی جنوب غربی در یو‌تی گفت که بسیار جالب است که بدن انسان و موش مانند آینه هم هستند و جواب آزمایش آنها راجع به فسفات خیلی شبیه هم است.

او همچنین گفت: «مطالعه روی انسان‌ها تائید کننده جواب تحقیق روی حیوانات است. افزایش مقدار فسفات در خون باعث می‌‏شود که زمان کمتری برای انجام فعالیت‌های بیرونی و زمان بیشتری برای انجام فعالیت‌های نشسته صرف شود».

خستگی همیشگی و نقش فسفات غیرارگانیک بر بدن

خستگی همیشگی و نقش فسفات غیرارگانیک بر بدن

فسفات‌ها دقیقا چه هستند؟

طبق دستورالعمل شرکت مِرک، فسفات‌‏‌ها ذرات بارداری حاوی فسفر معدنی هستند. بدن شما به این ماده نیاز دارد تا دندان واستخوان ساخته، عضلات‌ را منقبض کرده و به عملکرد سیستم عصبی‌تان کمک کند.

فسفات‌ها درطیف گسترده‌ای ازغذاهای سالم به طور طبیعی یافت می‌شوند مانند : گوشت، ماهی، لبنیات، میوه و سبزیجات.‌ در حالی که فسفات به شکل غیرارگانیک در بسیاری ازغذاهای فرآوری شده و نوشیدنی‌هایِ مصرف کنندگان آمریکایی، به مقدار زیادی یافت می‌شود و این مشکل ساز است.

دانا هونس متخصص تغذیه درمرکز پزشکی دانشگاه کالیفرنیا لس آنجلس «یوسی ال ای» گفت: «اغلبِ مصرف کنندگان معمولی نمی‌دانند که باید از این ماده افزودنی که درغذاهای تجاری وجود دارد، پرهیز کنند. این ماده برای افزایش عمر مفید بسیاری از غذاها استفاده شده و درعین حال باعث بهبود عطر و طعم بعضی از غذاها می‌شود. یکی از دلایل عمده‌ای که باعث می‌شود این ماده به طور وسیعی استفاده شود، ارزان بودن آن است».

او گفت که حدود ۴۰ تا ۷۰ درصد از محصولاتی که بیشترین فروش را در مغازه‌ها دارند مثل : نوشیدنی‌های گازدار و غذاهای منجمد شدهِ آماده مصرف، حاوی این فسفر غیرارگانیک‌ هستند.

دانا هونس گفت: «اینها عمده غذاهایی هستند که مردم می‌خرند. من یاد یک مقاله‌ای می‌افتم که اخیرا در روزنامه تغذیه چاپ شد و بیان کرد که حتی بطری‌های آب پرتقالی که رویش نوشته « پرتقال ساده » هم حاوی فسفات غیرارگانیک است ! در بسیاری از موارد، مواد افزودنی غذایی برای حفاظت از مواد مغذی « مانند ویتامین‌ها یا مواد معدنی » وافزایش عطر و طعم « مانند نمک یا مونوسدیم گلوتامات » استفاده می‌شوند درحالی که، بعضی از این مواد افزودنی مانند فسفات غیرارگانیک، خاصیت غیرمغذی دارند».

او افزود: «ما درباره این مواد افزودنی چیز زیادی نمی‌دانیم چرا که فسفات‌ها جزو آن گروه از موادمغذی که برای ما مهم است، قرار ندارند. اغلب مردم « به جز افرادی که بیماری‌های کلیوی دارند » درباره کالری غذای‌شان یا نوع چربی و روغن‌ها، کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها نگرانند نه درباره فسفات‌ها!».

تامیکا سیمز، مدیرارتباطات فناوری مواد غذایی در بنیاد شورای اطلاعات بین المللی مواد غذایی، گفت با وجود این‌که انواع فسفات‌ غیرارگانیک ممکن است برای خیلی‌ها ناآشنا باشد، اما مردم باید به آن دقت کنند.

سیمز گفت: «در افراد بزرگسالِ سالم، فسفات غیرارگانیک وقتی که نیاز باشد، متابولیزه می‌شود. مقدار فسفات در بدن توسط کلیه تنظیم می‌شود. بنابراین، افرادی با نارسائی‌ها یا بیماری‌های کلیوی ممکن است در معرض خطر نامتعادل بودن میزان فسفر قرار بگیرند».

وانگپتانسین بیان کرد درحالی‌که بدن ما نیاز دارد که انرژی را به مقدارمناسب پردازش کند، اگر این انرژی بیش از حد مورد استفاده قرار بگیرد باعث می‌شود که درحین ورزش، چربی به مقدارکافی نسوزد و نتواند سوخت مورد نیاز را فراهم کند.

مصرف کنندگان معمولی، ممکن است از فراوانی این ذرات در بسیاری ازغذاهایی که سرسفره آنها قرار دارد بی‌اطلاع باشند و ازاینکه انجمن‌های غذایی اطلاعات ناکافی به آنها داده‌اند، ناراحت شوند. در برچسب‌های فعلی مواد غذایی به دنبال کلماتی بگردید که «فُس» دارد «مانند فسفات کلسیم».

وانگپتانسین افزود که هیچ حکم یا مقررات رسمی برای صنایع غذایی وجود ندارد که این صنایع را مجبور به مشخص کردن مقدار دقیق فسفات غیرارگانیک استفاده شده در زنجیره غذایی کند.

او بیان کرد که :« با اینکه خطر رژیم غذایی با مقدار زیاد فسفات، در بیماران مبتلا به نارسایی کلیوی، کاملا مشخص شده است، اما اثر رژیم غذایی با مقدار زیاد فسفات، بر سلامت قلب وعروق در افراد نرمالی که مشکلات کلیوی ندارند، هنوز به طور وسیعی مورد تحقیق قرار نگرفته است».

فرمول شیمیایی فسفات غیرارگانیک

فرمول شیمیایی فسفات غیرارگانیک

آنچه می‌توانید در مورد فسفات غیراگانیک انجام دهید

اگر برای اولین بار است که درمورد فسفات غیرارگانیک مطلبی خوانده یا شنیده‌اید، ازحالابه بعد که برای خرید به سوپر مارکت می‌روید، چه کار باید بکنید؟

هونس گفت: «به طور کلی، اگر بتوانید مواد غذایی تازه وغیر بسته‌بندی شده بخرید، بهتر است و دیگر لازم نیست که نگران فسفات غیرارگانیک باشید. درغیر این‌صورت، درست مثل هرچیز دیگر، ما باید از وجود این عنصر افزودنی درمواد غذایی آگاهی داشته باشیم. پس به برچسب مواد غذایی نگاه کرده و به دنبال کلماتی باشید که در آن فسفات نوشته شده است. در لیست موادتشکیل دهنده، در جستجوی هرچیزی باشید که در آن «فُس» یا «فسفات» وجود دارد».

او افزود که مصرف کنندگان باید در خوردن این نوع غذاها دقت کنند، این نکته به خصوص در مورد ورزشکاران یا کسانی که می‌خواهند از رژیم غذایی ورزشی پیروی کنند، صدق می‌کند.

او گفت: «به نظر می‌رسد که این ماده در پیشرفت ورزشی شما اختلال ایجاد کرده، برضدشما عمل کرده و انجام تمرینات ورزش را برای شما سخت‌تر می‌کند».

وانگپتانسین هم با پیشرفت تحقیقات خود، به نتایج مشابه هونس رسید. او تاکید کرد که فرد نباید بیش از ۷۰۰ میلی‌گرم فسفات غیرارگانیک در روز مصرف کند.

او و تیمش در حال برنامه‌ریزی برای تحقیق بعدی هستند تا ببینند که کم کردن مقدار فسفات رژیم غذایی تا ۷۰۰ میلی‌گرم در روز، آیا می‌تواند در کاهش فشار خون موثر بوده و فعالیت بدنی را تقویت کند؟

فست فودها سرشار از فسفات غیرارگانیک هستند

فست فودها سرشار از فسفات غیرارگانیک هستند

جمع بندی مطلب در مورد فسفات غیرارگانیک و نقش آن در خستگی

تحقیقی که اخیرا در مجله سیرکولیشن منتشر شد به بررسی این نکته پرداخت که چقدر شیوع فسفات غیرارگانیک در رژیم‌هایی سرشار ازغذاهای فرآیند شده در آمریکا، می‌تواند باعث کاهش تمایل فرد به فعالیت فیزیکی ‌شود.

در یک دوره ۱۲ هفته‌ای، موشهای آزمایشگاهی با رژیم غذایی حاوی فسفات زیاد تغذیه شدند وافزایش مقدار فسفات باعث کم شدن فعالیت آنها شد. این با داده‌های به دست آمده از افراد سالم بالغِ ثبت نام کرده در تحقیق قلب دالاس مقایسه شد.

همانند موش‌ها، با افزایش مقدار فسفات دررژیم غذایی این افراد، میزان ورزش وتمایل به فعالیت‌های بدنی کم شد. کارشناسان توصیه می‌کنند که مردم باید در جستجوی کلمه « فُس » یا « فسفات » در روی برچسب‌های مواد غذایی بوده، از غذاهای فرآوری شده دوری کرده و به جای‌ آن از غذاهای تازه و بسته‌بندی نشده استفاده کنند.

برایان مسترویانی روزنامه‌نگاری است که درحوزه مطالب علمی، تکنولوژی و سلامتی فعالیت می‌کند. اصل این مقاله در آدرس زیر آمده است : Healthline.com

گردآوری و تنظیم: پارسی گو
منبع: http://persian.epochtimes.com

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *