10 قدم برای دستیابی به اهداف و رسیدن به موفقیت

۱۰ قدم مهم برای رسیدن به موفقیت

هیچ جادوگری وجود ندارد و در واقع مسئولیت پذیری شخصی، کلید و راه رسیدن به موفقیت در هر کاری است که انجام می‌دهید.

راه رسیدن به موفقیت

مجله اینترنتی پارسی گو: شاید شما هم از آن دسته افرادی هستید که در زندگی‌تان اهداف و رویاهایی دارید ولی راه‌های دستیابی به آن‌ها را نمی‌دانید و مدام شکست می‌خورید و نمی‌توانید به اهدافتان برسید. تام اسمیت و راجر کانر کتابی در این زمینه نوشته‌اند و در آن درباره رسیدن به موفقیت و قدم های مهم برای رسیدن به موفقیت نکات جالبی را مطرح کرده اند. با ما همراه باشید و در ادامه این نکات مفید و کاربردی را بخوانید.

رسیدن به موفقیت 1

راه رسیدن به موفقیت و ارتباط آن با مسئولیت پذیری

عشق ، هوش و شجاعت ویژگی‌های با ارزشی هستند اما در مقایسه با چیزی که همه‌ی ما به آن در رسیدن به موفقیت حقیقی نیاز داریم کم می‌آورند: مسئولیت پذیری شماره یک است.

ما در ابتدا فلسفه پاسخگویی قدرتمندمان را در طول دو دهه قبل از طریق پرفروش‌ترین کتاب نیویورک تایمز، به نام «اصل اوز» به جهان معرفی کردیم. از آن به بعد، میلیون‌ها نفر ما را به عنوان «بچه‌های اوز» می‌شناسند.

چرا اوز؟ همان‌طور که معلوم است، پس زمینه استعاری برای اصول جاودانه یک داستان جاودانه می‌خواهد؛ چیزی که ما هر دو به آن علاقه داشتیم.

مطمئناً شما درورتی، مترسک، آدم آهنی و شیر بزدل از فیلم «جادوگر شهر اوز» که در سال ۱۹۳۹ بر اساس داستان کلاسیک رمان کودکان از فرانک ال باوم ساخته شد را به یاد می‌آورید. تمام شخصیت‌های اصلی در شرایط ناامیدکننده فراتر از کنترل خود بودند. گردبادی دوروتی را از مزرعه‌اش در کنزاس جدا کرد و به دنیای فانتزی و عجیب و غریب برد. مترسک زندگی راکدی در میان ذرت و کلاغ‌ها داشت، زیرا خالقش برای او مغزی نساخته بود. مرد آهنی در جای خود زنگ زده بود و قادر به انجام هیچ کاری نبود چرا که برای حرکت به قلب نیاز داشت و شیر بزدل دوست داشتنی. او شجاعت و نیروی لازم را نداشت، در نتیجه زندگی‌ای که سپری می‌کرد بسیار پایین‌تر از پتانسیلی بود که داشت.

شخصیت‌ها به علت کمبودها و شرایط، احساس قربانی بودن شدید می‌کردند از این رو به این باور رسیده بودند که نمی‌توانند تغییرات را به تنهایی ایجاد کنند، به این ترتیب به سمت سرزمین اوز راه افتادند به این امید که جادوگر قدرتمندی تمام مشکلات زندگی‌شان را برایشان حل کند.

در این داستان یک اصل خیلی ساده و مهم وجود دارد: اجازه ندهید شرایط شما تعیین کنند چه کسی هستید و می‌خواهید چه کاری انجام می‌دهید.

حتما بخوانید

راه رسیدن به موفقیت از زبان بزرگان جهان!

به عبارت دیگر، امید به موفقیت در آینده را در دست جادوگری با چوب جادویی قرار ندهید. تکیه بر کسی یا چیزی برای نجاتتان، فقط احساس قربانی بودن را در شما به وجود می‌آورد و توانایی شما برای تفکر واضح، خلاقانه و سریع را فلج می‌کند. در عوض، اگر مسئولیت شکل دادن شرایط را خود بر عهده بگیرید، چیزهای خوب و مثبت برایتان اتفاق می‌افتند.

در اینجا ۱۰ دستورالعمل برجسته از جدیدترین کتاب ما، «حکمت اُز»/The Wisdom of Oz معرفی می‌شود که چه به دنبال تغییرات عمده در زندگی خود باشید و چه بخواهید بخشی از زندگی خود را تغییر دهید به شما کمک می‌کند شخصا مسئولیت اقداماتی که می‌خواهید انجام دهید، تصمیماتی که می‌خواهید بگیرید و موفقیت‌ها و شکست‌هایتان را به عهده بگیرید.

راه رسیدن به موفقیت

۱- مسئولیت‌های خود را مجدداً تعریف کنید

آیا تنها اشاره به کلمه‌ی مسئولیت باعث استرس شما می‌شود؟ به این دلیل که معمولا بعد از مسئولیت، نیاز به گزارش، نیاز به توضیح یا توجیه یا پاسخ‌پذیر در ذهن‌مان تداعی می‌شود و همین امر سبب می‌شود بعد از شنیدن یا به کار بردن واژه مسئولیت دچار استرس شویم.

پایبندی به خود و اهدافتان نباید کار سختی باشد. شما باید مسئولیت‌پذیریتان را به عنوان یک هدیه برای خود ببینید؛ یک دیدگاه داوطلبانه برای تضمین موفقیت؛ نه چیزی که خود را مجبور به آن می‌کنید و از آن متنفرید.

۲- فکر کنید زندگی شما وابسته به آن است

هنگامی که یک تفکر خلاق و مشخص را اتخاذ کردید، شروع به کشف راه حل‌هایی برای چالش‌هایی می‌کنید که باور قبلا باور داشتید از کنترل شما خارج هستند. اگر زندگی شما به این بستگی داشت، آیا یک ایده یا استراتژی جدید برای نجات خود پیدا نمی‌کردید؟ معلوم است که می‌کردید.

هدفی که می‌خواهید به آن برسید یا مشکلاتی که می‌خواهید حل کنید احتمالاً سناریوی مرگ یا زندگی نیستند، اما بسیاری از راه حل‌های خلاقانه زمانی اتفاق می‌افتند که همه تلاشتان را برای آن‌ها بکنید. ممکن است زندگی شما در معرض خطر نباشد اما شادی و موفقیت شما در خطر هستند.

حتما بخوانید

راه رسیدن به موفقیت چیست؟

۳- هنگامی که نمی‌توانید شرایط خود را کنترل کنید، اجازه ندهید شرایط شما را کنترل کند

در تاریخ ۲۲ مارس ۲۰۱۲، ارتش دولتی مالی، به کاخ ریاست جمهوری حمله کرد و سرنگونی دموکراسی ۲۰ ساله کشور آفریقا غربی را به دنبال داشت. ستیزه جویان اسلامی در این آشفتگی‌ها کنترل دو سوم کشور را بر عهده گرفتند و انتخابات آینده دموکراتیک را منحل کردند.

یاهیم سامیک، شهردار شهر کوچک Ouélessébougou، حدود ۴۰ مایل دورتر از هرج و مرج، می‌گوید: «زمانی که کودتا اتفاق افتاد، یک لحظه دشوار برایم بود. من به اتاق نشیمنم رفتم و روی مبل نشستم. همسرم آمد و به من لگد زد. نمی‌توانستم باور کنم. به او گفتم من به دنبال همدردی هستم. چرا من را لگد می‌زنی؟ او فقط گفت بیرون برو و کاری انجام بده.»

چه با اراده‌ی خود از مبل بلند شوید چه نیاز به لگد دیگران داشته باشید، نکته مهم این است که بیرون بروید و کاری کنید.

۴- شما باید رسیدن به هدف‌تان را بیشتر از نخواستنش بخواهید

هر کاری یک قیمت مشخصی دارد مانند انرژی، تلاش، صبر و منابع. اما ما معمولا در زندگی به دنبال چیزهای خوب و ایده‌آل هستیم بدون اینکه بخواهیم بهای آنها را بپردازیم. مثلا می‌خواهیم وزن کم کنیم اما نمی‌خواهیم غذاهای موردعلاقه‌مان که از خوردنشان لذت می‌بریم را از دست بدهیم و قربانی کنیم. یا اینکه زمانی که به استراحت و تفریح اختصاص می‌دهیم را به ورزش کردن بپردازیم. می‌خواهیم ترفیع بگیریم اما نمی‌خواهیم انرژی و زمان را بیشتری را صرف کار کردن کنیم. موفقیت زمانی رخ می‌دهد که به نقطه اوج برسید و خواستن هدف‌تان و تلاش برای رسیدن به آن را بیشتر از نخواستنش بخواهید.

۵- اجازه ندهید جاذبه شما را پایین بکشد

درست همان‌طور که سیارات عظیم جاذبه تولید می‌کنند و همه چیز را به سمت خود می‌کشند، به نظر می‌رسد که مشکلات سخت و موانع چالش‌برانگیز به اندازه کافی برای دور کردنتان از چیزی که می‌خواهید نیرو دارند. این نیرو همان‌طور که چالش‌ها بزرگ‌تر و سخت‌تر می‌شوند عظیم‌تر و قوی‌تر می‌شود بنابراین تلاش کنید و تسلیم این نیروهای مخالف و عظیم نشوید.

راه رسیدن به موفقیت 3

۶- دستیابی به هر موفقیتی نیاز به یک ضربه دارد

جیم کری، بازیگر معروف آن‌قدر خانواده فقیری داشت که پس از اینکه پدرش کار خود را از دست داد، در یک ون زندگی می‌کردند؛ در برهه‌ای از زندگی‌شان خانواده‌ی کری در چادر روی چمنِ خانه‌ی آشنایشان می‌خوابیدند. اما کری به آينده خود و به چیزهایی که می‌خواست در زندگي به دست بیاورد، اعتقاد داشت.

یک شب در اوایل آغاز کارش در عرصه‌ی طنز با تویوتای خود به هالیوود هیلز رفت و در حالی که به لس‌آنجلس نگاه می‌کرد، دسته چک خود را بیرون کشید و یک چک به مبلغ ۱۰ میلیون دلار برای خود نوشت. او در قسمت توضیحات «برای خدمات بازیگری ارائه شده» را یادداشت کرد و آن را در کیف پول خود قرار داد. در آن لحظه، کری عزم خود جزم کرد و همین وعده که او به خودش داده بود، پنج سال بعد منجر به شهرت جهانیش شد. در دستمزد هر فیلم جیم کری در اوج زندگی حرفه‌ای‌اش به ۲۰ میلیون دلار می‌رسید.

هنگامی که قدرت درونی خود را کشف می‌کنید، می‌بینید که حق، توانایی و حتی تعهد برای ایجاد بهترین‌ها را برای خودتان دارید.

۷- از دیگران بازخورد بخواهید

دریافت مشاوره و انتقاد از دیگران، باعث مسئولیت‌پذیری می‌شود. برای انجام این کار، باید مربی، دوست، همکار یا همسر خود را قانع کنید که نظر واقعی‌شان را بگویند. ارزیابی‌کننده باید بداند که اگر به طور کامل صادق باشد، هیچ عواقبی را از طرف شما دریافت نخواهد کرد. دریافت بازخورد کلید غلبه بر نقاط کور و دستیابی به نتایج بهتر است.

حتما بخوانید

نکاتی ناب برای رسیدن به موفقیت

۸- از خود بپرسید، آیا من یک اجاره‌کننده هستم یا یک مالک؟

ما به چیزهایی که داریم بیشتر از چیزهایی که اجاره می‌کنیم اهمیت می‌دهیم، زیرا که در اموال موقتی سرمایه‌گذاری‌ای نکرده‌ایم. آیا تا به حال یک ماشین اجاره‌ای را شسته‌اید؟ البته که نه.

هنگامی که مالک چیزی هستید – چه یک ماشین باشد، چه وظیفه کاری یا یک رابطه- برای آن سرمایه‌گذاری می‌کنید و این سرمایه‌گذاری معمولاً با میزانی فداکاری همراه است. هنگامی که اموالی اجاره می‌کنید، می‌توانید بدون از دست دادن چیزی آن را کنار بگذارید. اگر واقعاً متعهد به رسیدن به اهداف خود هستید، نسبت به اهداف‌تان احساس مالکیت داشته باشید و همه جوره برای آن تلاش کنید.

۹- برای رسیدن به موفقیت خود را برای هر کاری آماده کنید

پیدا کردن راه حل درست ماندن استخراج طلا است. مستندی در کانال دیسکاری به زندگی معدنچیان مدرن می‌پردازد که به امید پولدار شدن با زمان، یکدیگر و طبیعت رقابت می‌کنند. در ابتدا معدنچیان باید لایه‌ای ۱۸ تا ۳۵ سانتی از خاک و سنگ را قبل از شروع جست‌وجو جا به جا کند. در زیر این خاک و سنگ ۱۸ تا ۳۵ سانتی متری به ظاهر بی ارزش طلا وجود دارد. هر چه بیشتر بکَنند طلای بیشتری می‌یابند. در نهایت، آن‌ها باید چندین تن از خاک را برای پیدا کردن فقط یک اونس طلا جا به جا کنند. کار سختی است، اما پاداش غنی دارد.

راز بزرگ موفقیت

۱۰. آن را به واقعیت تبدیل کنید

چگونه باید این کار را انجام داد؟ چگونه مسئولیت‌پذیر بودن جواب می‌دهد؟ اگر فقط یک سوئیچ وجود داشت که می‌توانستید آن را روشن کنید بسیار آسان‌تر نبود؟ واقعا یک دکمه وجود دارد که می‌توانید آن را فشار دهید. برنامه‌ای که می‌توانید از آن استفاده کنید؟ واقعاً یک سوئیچ، دکمه و برنامه جادویی وجود دارد و آن تصمیم گرفتن و به آن عمل کردن است.

این شما هستید که انتخاب می‌کنید خواسته‌ها و آرزوهایتان را برآورده کنید یا برای نرسیدن به آنها خودتان را سرزنش کنید. موفقیت واقعی از خارج از شما نمی‌آید بلکه از درون‌تان نشات می‌گیرد. هیچ جادوگری وجود ندارد. مسئولیت پذیری شخصی، کلید و راه رسیدن به موفقیت در هر کاری است که انجام می‌دهید.

گردآوری و تنظیم: پارسی گو
منبع: ساکسز به نقل از یوکن.

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *