کاملترین معرفی بازی Resident Evil 4 و مقایسه آن با Resident Evil 4 Remake + تصاویر

معرفی بازی Resident Evil 4 Remake و مقایسه با نسخه اولیه بازی

بازی اویل ۴ یکی از بازی های جذاب مجموعه Resident Evil است که با نام بایوهازارد نیز شناخته می شود. در این مطلب به معرفی بازی Evil 4 Remake و مقایسه آن با نسخه اولیه بازی پرداخته ایم.

معرفی بازی Evil 4 Remake معرفی رزیدنت اویل 4 ریمیک کامل

مجله اینترنتی پارسی گو: مجموعه اویل یا همان اقامتگاه شیطان یکی از بازی های جذابی است که سالهاست در اوج فعالیت کرده و رضایت پلیرها و منتقدین را همواره جلب کرده است. به جرأت می توان گفت تمامی نسخه های ارائه شده بازی اویل از جذابیت برخوردار است و اگرچه مجموعه ای بازیها فراز و فرودهایی داشته، اما همواره نمره قابل قبولی دریافت کرده و فراتر از آن، توانسته نظر مساعد بازیکنان را جلب نماید. یکی از نسخه های محبوب سری اویل، Resident Evil 4 است که مدتی است نسخه Remake آن نیز ارائه شده است. در این مطلب به معرفی بازی Resident Evil 4 Remake و مقایسه آن با نسخه اولیه بازی پرداخته ایم. با ما همراه باشید:

معرفی بازی Resident Evil 4 (نسخه اولیه بازی)

به نوشته پارسی گیمر (parsigamer) Resident Evil 4 (اقامتگاه شیطان ۴) چهارمین قسمت اصلی از معروف ترین بازی در سبک ترس و بقا که توسط Capcom ساخته شده است. در این نسخه، بازیکن نقش پلیس سابق لئون اس کندی را بر عهده میگیرد، شخصیتی که از نسخه دوم (Resident Evil 2) فرنچایز بخاطر دارید. رزیدنت اویل ۴ یکی دیگر از مجموعه بازی های Resident Evil می باشد که شاهد انتشار نسخه های مختلف آن بر روی انواع کنسول ها از جمله پلی استیشن، نینتندو ۶۴، سگا دریمکست، نینتندو گیم کیوب و حتی رایانه های خانگی بوده ایم. شما در شیطان درون ۴ در نقش لئون اس کندی که پیشرفت هایی را نسبت به نسخه دوم بازی داشته بازی می کنید. یک پلیس تازه کار در آن زمان، اکنون یک مامور ویژه باتجربه تبدیل شده است.

چند سال از حوادث نسخه دوم بازی گذشته است، این بار وظیفه او آزاد کردن دختر رئیس جمهور از دست آدم ربایان ناشناسی است که در دهکده ای مرموز در اروپا زندگی می کنند. شما با مخالفان زیادی روبرو خواهید شد که توسط روستاییان آلوده به ویروسی عجیب هدایت می شوند. علاوه بر آنها، تعدادی باس (رئیس) سرسخت نیز وجود دارند که قابلیت هایشان شما را حسابی به چالش می کشد و نبردی باورنکردنی در وسط یک دریاچه تیره و تار، که در آن یک هیولای بزرگ سعی میکند قهرمان را ببلعد. مراحل بازی مانند: خانه های معمولی گرفته تا کلیسا و غارهای عظیم به طور دقیق طراحی شده اند.

در مقایسه با بازی های قبلی رزیدنت اویل، گیم پلی بازی دچار تغییرات بزرگی شده است. سرعت کم گیم پلی نسخه های قبلی با مکانیک های بسیار پویا و همراه با مبارزات دیدنی جایگزین شده و اکنون می توانید آزادانه بین مکان ها حرکت کنید. موقعیت هایی که در آن چندین حریف را ساقط کرده، یک پنجره را می شکنید تا وارد خانه ای متروک شوید، سپس در را سد میکنید و برای مبارزه با دشمنان دیگر به پشت بام می روید، بسیار رایج هستند. Capcom رویدادهای Quick Time را در برخی از اقدامات خاص، مانند پریدن از پنجره یا طفره رفتن از یک حریف در حال حمله به سوی شما پیاده سازی کرده است. همچنین بازیکن در طول مراحل با پازل هایی روبرو می شود که مهارت های ذهنی او را به چالش می کشد.

بازیکن، شخصیت لئون اس کندی را از منظر سوم شخص کنترل می کند. گیم پلی بازی تفاوت زیادی با نسخه های قبلی این سری پیدا کرده است و تمرکز بازی بر روی اکشن و تیراندازی بیشتر شده و اهمیت کمتری به عناصر ترس و بقای بازی داده شده است. دوربین بازی پشت لئون قرار گرفته و هنگام هدف گیری با اسلحه، دید او از روی شانه بزرگنمایی می شود و یا هنگام هدف گیری با تفنگ تک تیرانداز، دید بازی اول شخص می شود. هیچ نقطه هدفی برای سلاح های گرم بر روی صفحه وجود ندارد. در عوض، هر سلاح گرم دارای یک هدف لیزری می باشد. برخلاف بازی های قبلی که بازیکنان فقط می توانستند هدف خود را چپ راست و یا بالا پایین کنند، اکنون گزینه های بیشتری به بازیکنان داده شده است. به عنوان مثال، شلیک به پاها می تواند باعث لغزش دشمنان شود و شلیک به بازوها می تواند باعث شود که آنها سلاح های خود را به زمین بیاندازند. بازیکنان همچنین می توانند به سلاح هایی که توسط دشمن به سمتشان پرتاب می شود در وسط هوا شلیک کنند.

معرفی بازی Evil 4 Baiohazar

معرفی بازی Evil 4 Baiohazar

اطلاعات کامل نسخه اولیه بازی Resident Evil 4 (Baiohazad)

دانشنامه ویکی‌پدیا درباره نسخه اولیه بازی بایوهازارد یا رزیدنت اویل چهار نوشته است: رزیدنت ایول ۴ (به انگلیسی: Resident Evil 4 و به ژاپنی: バイオハザード۴, Baiohazādo Fō) یک بازی ویدئویی در سبک ترس و بقا است که توسط استودیو ۴ شرکت کپ‌کام ساخته شده و چندین ناشر شامل کپ‌کام، یوبی‌سافت و نینتندو آن را منتشر کرده‌اند. این بازی چهارمین نسخه اصلی از مجموعه بازی‌های رزیدنت ایول و ششمین نسخه در کنار نسخه‌های فرعی از این سری بوده که برای نخستین بار در ۱۱ ژانویه سال ۲۰۰۵ برای کنسول نینتندو گیم‌کیوب منتشر شد.
نخستین تلاش برای ساخت نسخه چهارم این سری در دسامبر ۱۹۹۹ انجام پذیرفت. سرانجام نیز پس از ارائه چهار نمونه ویرایش برای این بازی، ساخت بازی در آن زمان متوقف شد و این بازی متوقف شده، رزیدنت ایول ۳٫۵ نام‌گذاری شد. این بازی هرگز منتشر نشد. درآغاز، این بازی برای کنسول پلی‌استیشن ۲ طراحی شده بود. زمانی که شینجی میکامی به عنوان تهیه‌کننده از هیدکی کامیا به عنوان کارگردان درخواست کرد تا نسخه چهارم این سری، از سبک جدیدی نسبت به نسخه‌های پیشین برخوردار باشد. اما پس از توقف ساخت بازی، این قطعی بود که این بازی، مجدداً ساخته خواهد شد.

سرانجام پس از شش سال، در سال ۲۰۰۵، رزیدنت ایول ۴ در مرتبه نخست برای نینتندو گیم‌کیوب و سپس برای پلی‌استیشن ۲ منتشر شد. این بازی قرار بود به عنوان بخشی از برنامه کپ‌کام فایو به‌طور انحصاری فقط برای کنسول گیم‌کیوب منتشر شود ولی قبل از انتشار نسخه گیم‌کیوب اعلام شد برای پلی‌استیشن ۲ هم عرضه خواهد شد، این بازی برای پلتفرم‌های دیگری همانند زیبو، پلی‌استیشن ۳، اکس‌باکس ۳۶۰، آی‌اواس، اندروید و مایکروسافت ویندوز نیز منتشر شد. در تاریخ ۱۹ ژوئن ۲۰۰۷ نسخه ویژه‌ای از آن برای دیگر کنسول شرکت نینتندو یعنی وی نیز منتشر شد.

رزیدنت ایول ۴ امتیازات بسیار بالا و تحسین‌های زیادی را دریافت کرد. میانگین امتیازات این بازی در متاکریتیک ۱۰۰ بود. همچنین این بازی، از چندین نشریه تخصصی و معتبر بازی‌های ویدئویی، امتیازات و ستاره‌های بالایی را دریافت کرد و نسخه ریمیک رزیدنت ایول ۴ در دست ساخت است، پس از آن‌که مورد نقدهای مثبت منتقدان و کاربران بی‌شماری قرار گرفت، به عنوان بازی سال ۲۰۰۵ انتخاب شد. این بازی با اینکه از لحاظ کیفیت گیم‌پلی و زاویه دوربین دچار یک انقلاب بزرگ شده بود، اما به دلیل شباهت کم این موارد به نسخه‌های پیشین این سری، باعث رنجیده خاطر شدن طرفداران این سری شد. دنبالهٔ مستقیم این بازی تحت عنوان رزیدنت ایول ۵ در سال ۲۰۰۹ عرضه شد. نسخه بازخلق‌شده رزیدنت ایول ۴ قرار است در مارس ۲۰۲۳ برای پلتفرم‌های مایکروسافت ویندوز، پلی‌استیشن ۵، و اکس‌باکس سری اکس/اس منتشر شود.

حتما بخوانید

معرفی بازی Resident Evil Survivor (نقد و بررسی و تصاویر)

گیم‌پلی فوق العاده Resident Evil 4

بازیکن کنترل لیان اس. کندی را به عنوان شخصیت اصلی این بازی در اختیار دارد، که شخصیت‌های دیگری همچون ایدا وانگ، جک کراوزر، هانک و آلبرت وسکر را نیز در سایر بازی‌های کوتاه و جایزه‌ای موجود در این بازی، می‌توان دراختیار داشت. دوربین به شکلی روان در پشت شخصیت در حال حرکت، به حرکت درمی‌آید. درهنگام هدف‌گیری، حرکت شخصیت غیرممکن و دوربین نزدیک می‌آید و مطابق با جهت‌گیری حرکت می‌کند. سلاح‌هایی مانند پرتاب‌گر راکت، دارای قابلیت درشت‌نمایی و کوچک‌نمایی نیز هستند تا بازیباز بتواند هدف‌هایی با فاصله زیاد را نیز مورد هدف‌گیری قرار دهد.
از دیگر ویژگی‌های گیم‌پلی این بازی، قابلیت انجام حرکت‌های اکشن، در زمان‌های خاص است. وجود میان پرده‌های بسیار زیبا و قابلیت بازبینی آن‌ها پس از اتمام بازی نیز از ویژگی‌هایی است که در نسخه‌های اصلی پیشین این سری وجود نداشت.

صفحه محتویات بازی که در آن آیتم‌های مختلف ذخیره می‌شود نیز نسبت به نسخه‌های پیشین دچار نوآوری شده و قابلیت افزایش ظرفیت نیز به آن افزوده شده‌است. این نخستین بازی از این سری بود که دارای سیستم جمع‌آوری پول، جواهرات و آیتم و همچنین فروش آیتم‌ها و جواهرات مختلف در جریان داستان اصلی بازی بود. از امتیازات و پول‌های به‌دست آمده می‌توان برای ارتقاء اسلحه‌ها، خرید اسلحه‌های جدید و آیتم‌های گوناگون استفاده کرد.

وجود سلاح‌های بسیار متنوع که هریک از آن‌ها قابلیت ارتقاء را نیز دارند از دیگر ویژگی‌های برجسته این بازی است. تمام این ویژگی‌ها در کنار داستان جالب و موسیقی متن متمایز خود، این بازی را جزو یکی از کامل‌ترین بازی‌های تاریخ می‌کند. البته تغییر سبک و دگرگونی اساسی در عناصری از آن، باعث رنجیده خاطر شدن طرفداران این سری شد.

حتما بخوانید

لیست بازی های رزیدنت اویل (فهرست کامل سری بازیهای Resident Evil)

عدم حضور زامبی‌ها در اویل ۴ (انسانهای آلوده به جای زامبی در Resident Evil 4)

رزیدنت ایول ۴، نخستین بازی از این سری بود که دشمنان محوری موجود در گیم‌پلی آن، زامبی‌ها نبودند. این مهاجمان که «لوس گانادوس» نام دارند، برخلاف زامبی‌ها که توسط ویروس تی به زامبی تبدیل شده بودند؛ توسط انگل «لاس پلاگاس» به این حالت درآمده‌بودند.

شخصیت های بازی اویل 4 نسخه اصلی (بایوهازارد)

شخصیت های بازی اویل ۴ نسخه اصلی (بایوهازارد)

داستان جذاب بازی اویل چهار (داستان Resident Evil 4)

داستان بازی به ۶ سال پس از رویدادهای پس از نابودی شهر راکون مربوط می‌شود. شخصیت اصلی بازی لیان اس. کندی است که در سری دوم بازی رزیدنت ایول در کنار کلر ردفیلد بود. در پایان آن بازی، لیان اس. کندی مجبور شد تا برای دولت ایالات متحده کار کند. مدتی بعد و پس از ورود به تیم حفاظت از رئیس جمهور ایالات متحده و خانواده‌اش، باید نخستین مأموریت خود را در قالب این مسئولیت جدید انجام دهد. اشلی گراهام، دختر رئیس‌جمهور آمریکا، توسط گروهی نامشخص ربوده شده‌است. لیان وظیفه دارد او را نجات داده و به وطن بازگرداند. اطلاعات جاسوسی نشان می‌داد که دختری که بسیار شبیه اشلی است در یک دهکده روستایی دیده شده‌است. لیان خود را به این دهکده روستایی بی‌نام در یک قسمت نامشخص در اروپا (در بازی به‌طور صریح نام اسپانیا نمی‌آید ولی بنابر شواهد به احتمال فوق‌العاده زیاد شمال اسپانیا است) می‌رساند و با پیشبرد داستان مشخص می‌شود که گروهی مذهبی به نام «لوس ایلومینادوس» (به فارسی: برترین روشن‌فکران)، اشلی گراهام را ربوده‌است.

این گروه مذهبی، برای گسترش پیروان خود از انگل لاس پلاگاس (به فارسی: آفت و بلا) استفاده می‌کرد. کنترل کامل فکر و رفتار هر موجودی که به این انگل مبتلاست، در اختیار رهبران گروه لوس ایلومینادوس خواهد بود. مبتلایان به این انگل، دیگر یک زامبی نیستند؛ آن‌ها لوس گانادوس نام دارند. اسموند سدلر رهبر اصلی این گروه در صدد بود، تا به این وسیله مذهب خود را گسترش دهد و توازن قدرت در دنیا را از دولت آمریکا گرفته و به خود منتقل کند، به همین دلیل گروه مذهبی او دختر رئیس‌جمهور آمریکا را ربودند تا با وارد کردن انگل به بدن او، قدرت خودشان را به رخ دولت آمریکا بکشانند. لیان در ادامه با شخصی به نام لوئیس سرا آشنا می‌شود که پیش از این یک پلیس در شهر مادرید بود، اما اینک به عنوان یک دانشمند برای گروه لوس ایلومینادوس کار می‌کند. البته لوئیس از همکاری با این گروه دست می‌کشد و برای نابودی آن، به لیان کمک می‌کند. سرانجام لیان، اشلی را پیدا می‌کند و به همراه او در تلاش برای خروج از آن مکان برمی‌آید. لیان در جریان تلاش خود، تمام پیروان انگلی این مذهب را به همراه رهبرشان نابود کرده و سرانجام با اشلی به سمت وطن برمی‌گردد.

نکته‌های دیگر دربارهٔ داستان این بازی حضور ایدا وانگ و جک کراوزر در بازی است. ایدا همانند داستان رزیدنت ایول ۲ مأموریتی از طرف وسکر داشت. او باید نمونه انگل لاس پلاگاس را برای سازمانی مخفی که برای آن کار می‌کند به دست می‌آورد. او سرانجام موفق به این کار شد؛ پس از نابود شدن سدلر نمونهٔ انگل به دست لیان افتاد اما ایدا با تهدید، آن را از لیان گرفته و سپس فرار می‌کند. جک کراوزر نیز که پیش از این در یک مأموریت در کنار لیان بود، اینک برای سدلر فعالیت می‌کند. او در نهایت پس از چند مبارزه با لیان کشته می‌شود؛ این سرانجام او نبود و کراوزر سرانجام توسط ایدا نابود می‌شود. لوئیس نیز، پس از دراختیار گذاردن قرص‌های مخصوصی به لیان که سبب کند شدن روند رشد عفونت میشود، جان خود را از دست می‌دهد زیرا او به شدت توسط سدلر مجروح شده بود.

حتما بخوانید

معرفی بازی رزیدنت اویل زیرو و Resident Evil Zero HD

ساخت و توسعه بازی بایوهازارد (نسخه اولیه Resident Evil 4)

نخستین تلاش برای ساخت نسخه چهارم این سری در دسامبر ۱۹۹۹ انجام پذیرفت. سرانجام نیز پس از ارائه ۴نمونه ویرایش برای این بازی، ساخت بازی در آن زمان متوقف شد و بازی متوقف شده، رزیدنت ایول ۳٫۵ نام‌گذاری شد. این بازی هرگز منتشر نشد. درآغاز، این بازی برای کنسول پلی‌استیشن ۲ طراحی شده بود، زمانی‌که شینجی میکامی به عنوان تهیه‌کننده از هیدکی کامیا به عنوان کارگردان درخواست کرد تا نسخه چهارم این سری، از سبک جدیدی نسبت به نسخه‌های پیشین برخوردار باشد. اما پس از توقف ساخت بازی، این قطعی بود که این بازی، مجدداً ساخته خواهد شد. نویسنده داستان بازی نوبورو سوگیمورا بود که پیشینه همکاری با هیدکی کامیا را به عنوان طراح داستان برخی عنوان‌های آن بر عهده داشت.

نخستین خبر رسمی از بازی، در نوامبر ۲۰۰۲ منتشر شد که کپ‌کام و نینتندو در حال ساخت نسخه چهارم بودند. ساخت بازی تا ۴۰٪ تکمیل شده بود. داستان این بازی دربارهٔ نفوذ لیان اس. کندی به مقرمرکزی شرکت آمبرلا بود. مکانی که در آن هیولاها و دشمنان جدید و قدیمی مانند زامبی وجود داشتند. دراین بازی، لیان اس. کندی به ویروس مادر مبتلا شده و تحت تأثیر این ویروس، دارای قدرتی مخفی در دست چپ خود شده بود. سرانجام نیز این بازی به مرحله انتشار نرسید. در E3 ۲۰۰۳ پیش‌نمایشی از نسخه اصلاح شده این بازی نمایش داده شد. نسخه اصلاح شده مرد قلاب‌دار (به انگلیسی: hook man version) نام داشت اما این نسخه نیز مورد تأیید قرار نگرفت.

پس از این، تصمیم برآن شد که نسخه جدید دارای سبکی متفاوت نسبت به نسخه‌های منتشر نشده دارا باشد. شینجی میکامی، مجوز ساخت بازی را از شیباتا گرفت تا کار خود را برای ساخت بازی جدید این سری، که سرانجام آن، با انتشار همراه باشد را آغاز کرد. میکامی در دیدارهای بعدی، زیرفشار شدیدی توسط کپ‌کام قرار گرفت و کپ‌کام مدعی بود که به خاطر احتمالِ نداشتن فروش خوب برای بازی، این بازی به جمع بازی‌های لغو شده افزوده خواهد شد. این سبب شد تا هیرویوکی کوبایاشی به عنوان تهیه‌کننده بازی به گروه ساخت این بازی بپیوندد. در نهایت این بازی با گروهی جدید، داستانی متفاوت، گیم‌پلی متفاوت و زاویه دوربین جدیدی طراحی گشت و دیگر شرکت آمبرلا، زامبی‌ها و دوربین ثابت نسخه‌های کلاسیک در بازی قرار نداشت.

Resident Evil 4 در پلی‌استیشن ۲

این نسخه در ۲۵ اکتبر ۲۰۰۵ در آمریکای شمالی منتشر شد. در نقدهای وارد شده بر آن، گرافیک بازی را ضعیف‌تر از ویرایش گیم‌کیوب عنوان کرده بودند. البته نسخه پلی‌استیشن ۲ نسبت به نسخه گیم‌کیوب برتری‌هایی داشت، مانندِ اضافه شدن چند بازی مأموریتی کوتاه مثلِ Separate Ways که با شخصیت ایدا وانگ انجام می‌پذیرفت.

نسخه ویندوز Resident Evil 4

این نسخه توسط شرکت سورس‌نکست [Sourcenext] توسعه و برای نخستین بار در هنگ کنگ در ۱ فوریه ۲۰۰۷ توسط Typhoon Games منتشر شد. این نسخه بعداً در مارس ۲۰۰۷ در استرالیا و اروپا توسط یوبی‌سافت منتشر شد. وجود بازی‌های مأموریتی کوتاه در ویرایش پلی‌استیشن ۲ در این نسخه و علاوه بر آن، اضافه شدن چندین لباس، اسلحه و مأموریت جدید و پشتیبانی از وضوح بیشتر تصویر از ویژگی‌های این نسخه بود.

نسخه ویندوز این بازی از کیفیت پایین‌تری در زمینه گرافیک، تکسچر، صدا و سایه‌پردازی نسبت به دو نسخه پلی‌استیشن ۲ و گیم‌کیوب برخوردار شد. گرچه سایه‌پردازی و نورپردازی در ویرایش ۱٫۱۰ کمی بهبود یافت اما درمقایسه با نسخه‌های کنسولی همچنان از کیفیت پایین‌تر رنج می‌برد. گیم‌اسپات به این نسخه از بازی، ۷٫۸ از ۱۰ داد. امتیاز آی‌جی‌ان به این نسخه نیز، ۷٫۷ از ۱۰ امتیاز ممکن بود.

شخصیت های بازی رزیدنت اویل در یک قاب Resident Evil

شخصیت های بازی رزیدنت اویل در یک قاب Resident Evil

ویرایش کنسول وی Resident Evil 4

رزیدنت ایول ۴: ویرایش وی (به انگلیسی: Resident Evil 4: Wii edition) برای کنسول وی شرکت نینتندو منتشر شد. نخستین انتشار این بازی در ۳۱ مارس ۲۰۰۷ و در ژاپن بود. این بازی در ۱۹ ژوئن سال ۲۰۰۷ نیز در آمریکا منتشر شد. از ویژگی‌های این نسخه از بازی می‌توان به پشتیبانی بازی از دسته‌های اختصاصی کنسول وی، یعنی وی ریموت و نان‌چاک اشاره کرد. این ویرایش توانایی پشتیبانی از دسته‌های کنسول گیم‌کیوب را نیز دارا است. همچنین توانایی‌های جدید برای لیان همانند پرتاب چاقو نیز به گیم‌پلی بازی اضافه شده‌است. پیش‌نمایشی از بازی رزیدنت ایول: تاریخچه تاریکی نیز به عنوان یک آیتم جایزه‌ای گنجانده شده‌است.

مجله تخصصی فامیتسو برای این بازی امتیاز کامل ۱۰ را در نظر گرفت و برای وضوح تصویر ۳۸ از ۴۰ را عنوان کرد. مجله تخصص ان‌گیمر امتیاز ۹۶٪ را در نظر گرفت. مجله رسمی نینتندو برای این بازی امتیاز ۹۴٪ داد. امتیاز آی‌جی‌ان به این بازی ۹٫۰ از ۱۰ بود. گیم‌اسپات نیز امتیاز ۹٫۱ از ۱۰ را برای آن منظور کرد.

نسخه پلی‌استیشن ۳ و ایکس‌باکس Resident Evil 4 ۳۶۰

رزیدنت ایول گزینش بهبود یافته (به انگلیسی: Resident Evil Revival Selection) در ۲۳ مارس ۲۰۱۱ برای دو کنسول پلی‌استیشن ۳ و اکس‌باکس ۳۶۰ منتشر شد. این یک ویرایش بازسازی شده‌است که دو بازی رزیدنت ایول کد: ورونیکا و رزیدنت ایول ۴ را شامل می‌شود. بازی رزیدنت ایول ۴ موجود در این نسخه، دارای بازی مأموریتی کوتاه Separate Ways بوده و ویژگی جدیدی به آن افزوده نشده‌است.

حتما بخوانید

معرفی بازی رزیدنت اویل زیرو و Resident Evil Zero HD

نسخه موبایل Resident Evil 4

این نسخه در ۱ فوریه ۲۰۰۸ در ژاپن منتشر شد. از تفاوت‌های این ویرایش نسبت به نسخه اصلی، تفاوت در داستان، مکان‌ها و بازی کوتاه Mercenary است.

موسیقی متن رزیدنت ایول ۴

موسیقی متن بازی رزیدنت ایول ۴ توسط میسائو سنبونگی و شوساکو یوچی‌یاما و توسط شرکت سول‌پیوتر در ۲۲ دسامبر ۲۰۰۵ (در ژاپن) منتشر شد. درون‌مایه این آلبوم از ۶۲ قطعه موسیقی به همراه کتابچه مخصوص تشکیل شده که ارزش آن برابر ۲۵۰۰ ین ژاپن می‌باشد.

بازسازی رزیدنت اویل ۴ (Resident Evil 4 Remake)

در ۱۲ آوریل ۲۰۲۰، گزارش شد که نسخه بازسازی‌شده رزیدنت ایول ۴ استارت زده شده و در سال ۲۰۲۳ به احتمال زیاد منتشر می‌شود. طبق این گزارش‌ها توسعه بازی با یک تیم بزرگ‌تر و یک برنامه توسعه طولانی‌تر نسبت به رزیدنت ایول ۲ و رزیدنت ایول ۳ دارد. بازسازی این بازی در تاریخ ٢۴ مارس ٢٠٢٣ برای پلتفرم‌های مایکروسافت ویندوز، پلی‌استیشن ۵، و اکس‌باکس سری اکس/اس در دسترس قرار می‌گیرد.

معرفی بازی Evil 4 Remake

معرفی بازی Evil 4 Remake

معرفی کامل نسخه ریمیک اویل ۴ (بایوهازارد) RESIDENT EVIL 4 REMAKE

به نوشته گیمفا (gamefa) عنوان Resident Evil 4 در زمان عرضه‌ در سال ۲۰۰۵ به دلیل بسیاری از نوآوری‌های انقلابی‌اش در ژانر اکشن، توانست به اثری فوق‎‌العاده محبوب تبدیل شده و نه تنها مهمان نسل‌های متعددی از کنسول‌های بعد از خودش شود بلکه با گیمرهای پس از خودش نیز همراه شده و تجربه‌ای منحصر به فرد از فرنچایز Resident Evil را در اختیار آن‌ها قرار دهد.

حال پس از گذشت نزدیک به دو دهه از زمان ظهور این اثر، شاهد عرضه‌ بازسازی‌ای از آن هستیم که نه تنها روح این تجربه‌ جاودانه را به خوبی در کالبد خود حفظ کرده است، بلکه به هوشمندانه‌ترین شکل ممکن به بهبود و برطرف کردن مشکلات آن می‌پردازد. حالا ما طرفداران با تجربه‌ای روبه‌رو هستیم که تمام خصوصیات مثبت و منحصر به فرد نسخه‌ی اورجینال را به ارث برده و آن‌ها را به نهایت پتانسیلشان می‌رساند. با گیمفا همراه باشید تا با هم باری دیگر به دل اسپانیا سفر کنیم.

حتما بخوانید

ترس و هیجان: هدیه کپکام به پلیرها در بازی evil2

داستانی که حالا اجدادش را به رسمیت می‌شناسد

داستان ریمیک درست همچون نسخه اورجینال، ۶ سال پس از وقایع دل خراش Raccoon City آغاز می‌شود، دختر رئیس جمهور آمریکا، Ashley Graham، توسط گروهی ناشناس ربوده شده و مامور مورد اعتماد رئیس جمهور Graham یعنی Leon S. Kennedy عازم روستایی در دل اسپانیا می‌شود که طبق آخرین اطلاعات، برای آخرین بار Ashley در آن منطقه دیده شده است. پس از ورود به اسپانیا، لیان همراه با دو پلیس محلی دیگر که به نظر نمی‌رسد آنچنان در کار خود جدی باشند، به سمت این منطقه حرکت می‌کنند.

زمانی که به مقصد می‌رسند یکی از پلیس‌ها در حین گشت زدن در منطقه ناپدید می‌شود و از همین رو لیان مجبور است به دنبال او به دل روستایی قدم بگذارد که به سرعت روی اهریمنی خودش را نشان داده و او را در کابوسی گرفتار می‌کند که سال‌ها سعی بر رهایی از آن را داشته است.

موضوعی که در همین ابتدا باید درباره‌ داستان‌سرایی بازی اظهار کنم، آن است که حالا ما شاهد داستانی هستیم که به شکل شوکه‌کننده‌ای به داستان اثر اورجینال پایبند و وفادار است، گویی که دوباره به سال ۲۰۰۵ بازگشته‌اید و در حال تجربه‌ همان بازی هستید، با این تفاوت که این بار با داستان‌سرایی‌ای روبه‌رو هستیم که سعی دارد تا حد بسیار بیشتری به رسوم سابق فرنچایز احترام گذاشته و در آن واحد، هویت مستقل و منحصر به فرد خود را نیز حفظ کند.

شاید بپرسید آیا این حجم از وفاداری کمی زیاده‌روی نیست؟ در پاسخ باید گفت خیر، چرا که رویکرد کپکام نسبت به بازسازی Resident Evil 4 دقیقا ۱۸۰ درجه با بازسازی نسخه‌ی سوم تفاوت دارد و این مسئله نشان می‌دهد که آن‌ها از اشتباهات خود نسبت به آن اثر درس گرفته‌اند و حالا ریمیکی تحویل داده‌اند که تا به امروز شبیه‌اش را ندیده‌اید. این بار به جای آن که شاهد تغییرات ریشه‌ای شدید در داستان و حذفیات متعدد در راستای برخی از آن‌ها باشیم، شاهد داستانی به شدت پایبند هستیم که به شکل بسیار هوشمندانه‌ای در طی اعمال تغییرات منطقی و گاهاً غیربنیادی مختلف، تاثیر بسیار بزرگی در چگونگی عملکرد داستان، روایت و پویایی کلی آن می‌گذارد.

البته این مسئله بدان معنا نیست که شاهد برخی بخش‌های تازه و جدید نیستیم اما به عنوان کسی که همیشه تا حدی از داستان‌سرایی این نسخه انتقاد می‌کردم، به جرات می‌توانم بگویم که این ریمیک داستانی بسیار انعطاف‌پذیرتر، منطقی‌تر و عمیق‌تر را نسبت به بازی اورجینال ارائه می‌دهد که به طور مستقیم بر شخصیت‌پردازی‌های بازی و ارتباط آن‌ها با پلیر نیز تاثیر می‌گذارد.

یکی دیگر از انتقاداتی که به بازی اورجینال وارد می‌دانستم، خام بودن بسیاری از شخصیت‌ها از جمله Luis Sera بود که به درستی از پتانسیلش استفاده نشده بود. البته اشتباه نکنید، این لزوما بدان معنا نیست که شخصیت به یادماندنی‌ای نبود، اما رویکرد داستان نسبت به او به شدت خنثی بود. حالا در این بازسازی ما شاهد بهبود فوق‌العاده‌ی شخصیت‌پردازی‌های بسیاری از کاراکترها از جمله Luis هستیم. Ashley نیز حالا از پردازش بسیار بهتری برخوردار است که باعث می‌شود از یک کاراکتر بعضا اعصاب‌خردکن به شخصیتی تبدیل شود که حتی در طول راه از همراهی با او لذت خواهید برد!

لیان و اشلی در بازی Resident Evil4 Remake

لیان و اشلی در بازی Resident Evil4 Remake

نقد و بررسی بازی Resident Evil 4 Remake تکرار با شکوه تاریخ

به طور کلی، برخی از جزئیات ساختاری شخصیت‌ها، رویکردهای داستان نسبت به آن‌ها و همچنین پس‌زمینه‌هایشان تحت تاثیر تغییراتی قرار گرفته است که نه تنها باعث می‌شود جایگاه منطقی‌تری در Lore مجموعه پیدا کنند، بلکه اهدافی که در طی بازی دنبال می‌کنند را نیز بسیار موجه‌تر و منطقی‌تر از صرفا انتقام یا رستگاری جلوه می‌دهد.

کاراکتر Leon نیز تغییرات بسیار خوبی را به خود دیده و بسیار بهینه‌تر به تصویر کشیده می‌شود که نه تنها بر ساختار شخصیتی پایه‌گذاری شده‌ او در فرنچایز منطبق است، بلکه تعادل بسیار خوبی بین خصوصیات شخصیتی او از جمله شوخ طبعی جذابش و بار سنگین روحی‌ای که با خود حمل می‌کند به وجود می‌آورد که به شدت خوشایند است. حالا شاهد شخصیتی از Leon هستیم که با وجود آن که همچنان خصوصیات جذاب خود از نسخه‌ی اورجینال را به ارث برده، روند شخصیت‌پردازی بسیار پخته‌تر و بهینه‌تری را دنبال می‌کند و پویایی بسیار خوبی بین شوخ طبعی و جدیت او با توجه به شرایط موجود در بازی وجود دارد. سازندگان به دور از زیاده‌روی و به بهترین شکل از شوخی‌ها و تکه کلام‌های جذاب این کاراکتر برای ایجاد پارادوکس موضعی در موقعیت‌های خاص استفاده می‌کنند که به راستی موجب جذابیت بیشتر گیم‌پلی لحظه به لحظه‌ شده است.

همانطور که در گذشته هم اظهار داشتم، یکی از انتظارات بزرگ من از این ریمیک، ایجاد تغییراتی در راستای بهبود داستان‌سرایی نسخه‌‌ اورجینال، پرداخت بیشتر به کاراکترهای مختلف و استفاده از پتانسیل واقعی آن‌ها برای ارائه‌ روایتی منطقی‌تر و پویاتر بود. حال پس از تجربه‌ی تمام و کمال بازی، می‌توانم به قاطعیت بگویم که این بازسازی در زمینه‌ی داستان‌سرایی منابع خود را از نسخه‌ اورجینال تامین کرده و خروجی‌ای تحویل می‌دهد که از نهایت پتانسیل خود در این بخش استفاده کرده و به روایتی پویا و بسیار جذاب دست پیدا کرده و پلیرهای قدیمی دائما با پدیده‌ی Deja Vu روبه‌رو شده و احساس آشنای نسخه‌ی اوریجینال را در لحظه به لحظه‌ بازی حس می‌کنند.

حتما بخوانید

معرفی بازی رزیدنت ایول ۲ + تصاویر (resident evil2)

اویل ۴ ریمیک و گیم‌پلی‌ای که هرگز منسوخ نشد

این مسئله بر کسی پوشیده نیست که قدرتمندترین و برجسته‌ترین بخش بازی اورجینال، گیم‌پلی و مکانیزم‌های آن بود و یکی از مسائلی که حتی قبل از معرفی ریمیک شخصا همیشه بر آن تاکید داشتم، منسوخ نشدن ساختار این گیم‌پلی بود و به نظر می‌رسد کپکام نیز به خوبی بر این موضوع مشرف بوده و از همین رو با این ریمیک به زیباترین شکل، دوباره از خصوصیات برجسته‌ این ساختار ۱۸ ساله بهره برده است. اگر دموی Resident Evil 4 را تجربه کرده باشید، احتمالا به خوبی متوجه شده‌اید که گیم‌پلی همچنان از بسیاری از مکانیزم‌های گذشته‌ی خود بهره می‌برد و آنقدر انعطاف‌پذیری نسخه‌ قدیمی در این زمینه بالا بوده که حتی پس از گذشت ۱۸ سال، برخی از المان‌های آن به طور مستقیم به بازسازی این اثر منتقل شده‌اند!

یکی از خصوصیات تازه‌ گیم‌پلی این نسخه نه تنها نسبت به اثر اوریجینال بلکه تمام ریمیک‌های پیشین فرنچایز، آن است که وزن انیمیشن‌ها و حرکات لیان بهتر از هر زمان دیگری احساس می‌شود؛ در نتیجه، این موضوع تاثیر به سزایی در سنگینی ضرباتی می‌گذارد که به دشمنان خود وارد می‌سازید.

به عنوان مثال، سنگینی Round House Kick بسیار لذت‌بخش به تصویر کشیده می‌شود و برخورد آن به دشمن حس خوبی را انتقال می‌دهد. این مسئله برای اسلحه‌های گرم نیز صدق می‌کند؛ زمانی که با Silver Ghost تیراندازی می‌کنید، به لطف طراحی انیمیشن و واکنش پویای بسیار مطلوب اسلحه‌ها، به خوبی لگد آن را احساس خواهید کرد که باز هم باعث می‌شود مبارزات و گان‌پلی فوق‌العاده به نظر برسند.

واکنش‌پذیری دشمنان نیز چه از محیط و چه از ضربات پلیر، به شدت واقع‌گرایانه و پویا شده است. به عنوان مثال، اگر شما با استفاده از یکی از حملات تن به تن دشمن خود را به سمت دیوار پرتاب کنید، او به سطحی که با آن برخورد می‌کند، واکنش نشان می‌دهد. این قضیه از سوی دیگر نیز صادق خواهد بود؛ محیط بازی نیز حالا دارای درصد بسیار مطلوبی از تخریب‌پذیری است که تا به حال در هیچ یک از نسخه‌های فرنچایز شاهدش نبودیم.

اگر همان سناریوی بالا را برای یک سازه‌ چوبی در نظر بگیریم، به محض برخورد Ganado با آن سازه، شاهد تخریب شدن بخشی از آن خواهید بود که به غوطه‌وری هر چه بیشتر در هنگام مبارزات کمک می‌کند. لازم به ذکر است که این اثر به هیچ وجه از به تصویر کشیدن خون، متلاشی شدن سر دشمنان و یا قطع اعضای بدنشان دوری نکرده، بلکه از آن به عنوان یکی از راه‌های مقابله استفاده می‌کند. شما می‌توانید در طی مبارزات با قطع کردن دست‌ها، دشمنان خود را خلع سلاح کنید، با از بین بردن پاهایشان فلجشان کنید و با متلاشی کردن سرشان متوقفشان سازید (البته گاهی اوقات).

اما از این مسائل که گذر کنیم، به خصوصیات و المان‌های تازه‌ای می‌رسیم که برای اولین بار در Resident Evil 4 تعبیه شده‌اند. برجسته‌ترین بخش این المان‌ها، قابلیت‌های تازه‌ای است که حالا چاقوی اختصاصی لیان از آن‌ها بهره می‎برد. این مکانیزم‌های تازه به راحتی اسلحه‌ی سرد لیان را به یکی از حیاتی‌ترین تجهیزاتی بدل می‌سازند که استفاده‌ بهینه از آن در راستای بقا در طول تجربه‌ این عنوان یک «باید» است! امکان Parry یا دفع ضربات یکی از برجسته‌ترین خصوصیاتی است که چاقوی شما از آن برخوردار بوده و سازندگان نیز تاکید بسیاری در تبلیغات و تریلرهای مختلف بازی بر آن داشته‌اند. این قابلیت را به جرات می‌توان یکی از مکانیزم‌های ریشه‌ای ساختار ریمیک دانست که تفاوت چشم‌گیری در چگونگی رویکرد پلیر نسبت به موقعیت‌های مختلف به وجود می‌آورد.

به جای آن که ساختار پیشین گیم‌پلی دچار تغییرات اساسی شود، مکانیزمی به آن اضافه شده که به سرعت خود را با دیگر بخش‌های آن تطبیق داده و تعمیم می‌دهد، به طوری که به سرعت می‌توانید آن را به عنوان یک عملکرد اساسی در طول گیم‌پلی قبول کرده و به حافظه‌ی عضلانی خود بسپارید. شما با استفاده از چاقو توانایی دفع تقریبا تمام ضربات را خواهید داشت. از اسلحه‌های سردی همچون تبر Ganadoها گرفته تا تیروکمان افراد فرقه‌ی Salazar! البته دفع تمام این ضربات نیازمند تمرین و زمان‌بندی بسیار دقیق است.

نه تنها شما در طول بازی قادر به یافتن چاقوهای دیگری نیز خواهید بود، بلکه چاقوی اختصاصی لیان نیز حال به یکی از اسلحه‌های قابل ارتقای این اثر تبدیل شده که شما از طریق مراجعه به Merchant دوست‌داشتنی، می‌توانید خصوصیات مختلف آن از جمله دوامش را ارتقا دهید. همچنین یکی دیگر از نقش‌هایی که به چاقو در طول گیم‌پلی محول شده، پررنگ‌تر کردن المان مخفی‌کاری است! شما حالا می‌توانید برخی از بخش‌های بازی را به کمک چاقوی خود به صورت کاملا مخفیانه پشت سر بگذارید و مهمات خود را حفظ کنید.

به عنوان مثال، Kitchen Knife یکی از ابتدایی‌ترین و ضعیف‌ترین انواع چاقو است که در طول بازی با آن برخورد خواهید کرد. Boot Knife چاقوی دیگری است که به نسبت از دوام و قدرت بیشتری برخوردار خواهد بود و به تکیه‌گاه مطمئن‌تری برای شما در زمان شکستن چاقوی اصلی لیان بدل می‌گردد.

البته بد نیست اشاره کنم که هیچ‌یک از این چاقوها قابلیت ارتقاء را نخواهند داشت. به طور کلی، بهره‌گیری چاقو از تمام این خصوصیات نه تنها عمق بسیار بیشتری به روند گیم‌پلی و درگیرکننده کردن آن می‌بخشد، بلکه باعث می‌شود پلیر نیازمند سطح تازه‌ای از هوشیاری و دقت در طی مبارزات باشد. این مکانیزم همچنین در بسیاری از مبارزات، جای دکمه‌زنی‌های QTE را گرفته و حالا خود پلیر کنترل را در دست می‌گیرد.

صحبت از Merchant به میان آمد، بد نیست کمی راجع به خصوصیات تازه‌ی این کاراکتر و فروشگاه او صحبت کنیم. همانطور که پیش از این اشاره کردم، همچنان این کاراکتر طیف گسترده‌ای از ارتقاهای مختلف را برای اسلحه‌های لیان ارائه می‌دهد. همچنین، حالا ما شاهد کاراکتری بسیار پویاتر از Merchant هستیم که به لطف دیالوگ‌های تازه‌، باعث می‌شود به سرعت در دل ما پلیرها جا بگیرد. فروشگاه او حالا از یک منوی کاملا تازه به نام Trade برخوردار است که به پلیر اجازه می‌دهد با یافتن Spinelها که در گذشته تنها برای فروش استفاده می‌شدند، حالا با مبادله‌ی میزان مشخصی از آن‌ها، آیتم‌های تازه از جمله نقشه‌ها، اسلحه‌ها، گیاهان دارویی و … دریافت کنید که رویکردی بسیار مناسب برای ایجاد تعادل در راستای خرید، دسترسی به آیتم‌های جدید و استفاده از واحد پولی اصلی بازی محسوب می‎‌شود.

سیستم خرید و فروش گنجینه‌ها نیز تا حدی دست‌خوش تغییرات مثبتی شده است که راندمان این پروسه را به شکلی مطلوب افزایش می‌دهد. حالا شما قادر هستید به انتخاب خود گنج‌های مختلف را با جواهراتی که پیدا می‌کنید تزئین کنید و در صورت تزئین بهینه و استفاده از ترکیب‌های رنگی مختلف، در هنگام معامله میزان قیمت گنجینه‌های خود را افزایش دهید. لازم به ذکر است که بخش Shooting Range نیز همچنان در این نسخه وجود داشته و همچون بسیاری از بخش‌های دیگر، شاهد عمیق‌تر شدن و بهبود آن هستیم که البته کپکام از ما خواسته است که حول این بخش توضیحات زیادی ارائه ندهیم، چرا که می‌خواهد پلیرها بدون هیچ پیش‌زمینه‌ ذهنی‌ به سراغ آن رفته و به قولی «غافلگیر» شوند.

کیفیت فوق العاده بازی Resident Evil 4 Remake

کیفیت فوق العاده بازی Resident Evil 4 Remake

حال که خرید و فروش خود را با Merchant انجام دادیم، باید به سراغ بخش Inventory رفته و آن را مرتب کنیم. Attache Case نیز در این عنوان دارای تنوع و البته تاثیر مستقیم در گیم‌پلی کلی بازی است، چرا که حالا هر یک از آن‌ها از قابلیت‌های خاص خود برخوردارند و می‌توانند کمک‌ زیادی به پلیر بکنند. علاوه بر آن، شما قادر به استفاده از جاکلیدی‌ها یا به اصطلاح Charmهای مختلفی برای کیف خود خواهید بود که باز هم برخی قابلیت‌های اختصاصی را در اختیارتان قرار می‌دهند.

این جاکلیدی‌ها شکل و خصوصیات خاص خود را داشته و از تنوع بسیار زیادی برخوردارند و میزان ارزشمندی آن‌ها با استفاده از رنگ‌های مختلف مشخص می‌شود. در حالی که این مسئله شاید آنچنان برجسته به نظر نرسد، اما برخی از این جاکلیدی‌ها در طولانی مدت به شدت برای شما سودآور خواهند بود. به عنوان مثال، یکی آن‌ها می‌تواند قیمت هر بار تعمیر چاقو را نزد Merchant برای شما کاهش دهد و این کاری است که در طول بازی زیاد آن را انجام خواهید داد؛ از همین رو، در طولانی مدت میزان قابل توجه‌ای پول ذخیره خواهید کرد که می‌تواند خرج ارتقا و یا خرید اسلحه‌های دیگرتان را تامین کند.

در این بازسازی ما شاهد بازگشت سیستم Crafting سنتی فرنچایز نیز هستیم که در نسخه‌ی اورجینال وجود نداشت. این سیستم تاثیر بسیار برجسته‌ای در این تجربه داشته و از برخی المان‌هایی که در Resident Evil Village نیز استفاده شده بود بهره می‌برد. شما در طول بازی با یافتن منابع یا به اصطلاح Resources و Gun Powder قادر به ساخت مهمات مختلف برای اسلحه‌های خود خواهید بود. سازندگان دو نوع کوچک و بزرگ از آیتم Resources را در محیط پراکنده ساخته‌اند که هر کدام توانایی ساخت مهمات برای دسته‌ای خاص از اسلحه‌های لیان را دارا هستند. همچنین، درست همچون نسخه‌ هشتم، پلیر توانایی خرید دستورالعمل‌های ساخت مهمات مختلف را از فروشگاه Merchant دارا است که انعطاف‌پذیری و تنوع بیشتری به این سیستم می‌بخشد.

حالا که صحبت از المان‌های سنتی فرنچایز و بازگشت‌شان به این نسخه است، بد نیست به Storage نیز اشاره کنم. در گذشته و مخصوصا در نسخه‌های کلاسیک سری، ما همیشه به یک جعبه برای قرار دادن آیتم‌های خود دسترسی داشتیم که باعث می‌شد اولویت‌بندی و مرتب‌سازی Inventory نیز تحت تاثیر آن قرار بگیرد. البته این جعبه به صورت فیزیکی در این نسخه وجود ندارد و در چگونگی عملکرد آن نیز تغییراتی اعمال شده است؛ پلیر هنگامی که به Typewriter دسترسی پیدا می‌کند، می‌تواند از طریق منوی Storage به این جعبه دسترسی پیدا کند اما با این تفاوت که توانایی قرار دادن برخی از آیتم‌های خود را در آن ندارد؛ زیرا در آن صورت، یکی از بخش‌های بسیار جذاب نسخه‌ی اورجینال یعنی مرتب‌سازی Inventory تا حد زیادی کمرنگ می‌شد.

این تصمیم باعث شده پلیر نتواند با قرار دادن آیتم‌های متعدد خود در این جعبه از مرتب‌سازی Inventory خود در راستای قرار دادن آیتم‌های بیشتر در آن سر باز بزند. در این بازی شما قادر به قرار دادن اسلحه‌های خود درون جعبه‌ آیتم خواهید بود و نمی‌توانید مهمات، آیتم‌های سلامتی و یا Resources را در آن قرار دهید و برای روز مبادا نگه دارید. اگر تا به اینجای نقد دقت کرده باشید، در طی تمام تغییراتی که این ریمیک نسبت به نسخه‌ی اوریجینال خود داشته، یک مسئله ثابت است و آن هم هوشمندانه و هدفمند بودن این تغییرات بوده و صرفا برای ایجاد «تفاوت» با اثر سال ۲۰۰۵ اعمال نشده‌اند.

بگذارید کمی درباره‌ی هوش مصنوعی سخن بگوییم چرا که عملکرد دشمنان نیز در این ریمیک به راستی مثال زدنی است! شما حالا با دشمنان بسیار هوشمندی روبه‌رو هستید که می‌توانند شما را دور بزنند، گوشه‌گیر کنند و حتی با گرفتن لیان، او را به شکلی کاملا بی‌دفاع نگه دارند تا مورد حمله قرار بگیرد. یکی دیگر از عملکردهای بسیار جالب هوش مصنوعی که در طی مبارزات توجه‌ام را جلب کرد، تله‌گذاری Ganadoها بود و همین مسئله باعث می‌شود دقت و تمرکز به دو عنصر حیاتی در حین مبارزات، مخصوصا در چند ساعت ابتدایی بازی تبدیل شوند. ما شاهد سیستم قطع عضور پویایی هستیم که می‌تواند کمک شایانی به پلیر در راستای پیروزی در مبارزات بکند.

علاوه بر دشمنان بازی، Ashley نیز حالا به هوش مصنوعی تازه‌ای تجهیز شده است؛ از همین رو، حالا شاهد همراهی هستیم که صرفا از یک بار اضافی روی دوش لیان، به کاراکتری هوشمند تبدیل شده که حتی گاهی اوقات می‌تواند به Leon در طی مبارزات کمک‌رسانی کند! همچنین در این نسخه سازندگان امکان مخفی کردن Ashley در برخی مکان‌ها را از بین برده‌اند که باعث می‌شود این تجربه تا حد قابل توجه‌ای مخصوصاً در طی مبارزات، چالش‌برانگیزتر شود چرا که به عنوان مثال اگر به یاد داشته باشید در گذشته شما می‌توانستید او را داخل مکانی پنهان کرده و با خیال راحت به تارومار کردن دشمنان بپردازید.

از سوی دیگر، دو دستور در اختیار پلیر قرار گرفته که با استفاده از آن‌ها اَشلی درست در کنار شما حرکت کرده و یا کمی از شما فاصله می‌گیرد تا فضای مانور بیشتری برای لیان فراهم شود که بسیار در طول تجربه‌ی بازی کارآمد است. لازم به ذکر است که اَشلی در صورت ضربه خوردن روی زمین می‌افتد و نیازمند احیا از سوی پلیر خواهد بود؛ بنابراین، باید دقت زیادی در چگونگی استفاده از دستورات لیان به خرج بدهید. این ابزار تماما باعث می‌شود استراتژی‌های مختلفی در طول بازی پدید آمده و به بهترین شکل انعطاف‌پذیری آن در طی مبارزات حس شود.

تمام این مکانیزم‌های تازه و تغییرات در بخش گیم‌پلی باعث می‌شوند در عین حفظ روح و خصوصیات مطلوب Resident Evil 4 اوریجینال، با تجربه‌ای بسیار روان، هدفمند و به شدت لذت‌بخش روبه‌رو باشیم که از انعطاف‌پذیری مثال‌زدنی‌ای برخوردار بوده و درست همچون سال ۲۰۰۵، لحظه‌ای تکراری نشده و دائما عطش شما را برای ادامه‌ی تجربه‌ی بازی بالا نگه می‌دارد.

نمایی از نسخه بازسازی شده بایوهازارد رزیدنت اویل 4 ریمیک

نمایی از نسخه بازسازی شده بایوهازارد رزیدنت اویل ۴ ریمیک

معرفی بازی Evil 4 Remake و تجربه‌ای جاودانه از لنزی تازه

یکی از انتظارات من از این بازی، ایجاد تعادلی مطلوب بین المان‌های ترس بقا و ترس اکشن بود؛ البته همیشه اظهار داشته‌ام که به هیچ عنوان انتظار ندارم سازندگان هویت مستقل و منحصر به فرد این عنوان را رها کنند و به کلی آن را در قالب یک اثر وحشت بقا پیاده‌سازی کنند، چرا که این رویکرد به کلی باعث نابودی این بازی خواهد شد. چنین ساختاری ظرفیت المان‌های هاردکور وحشت بقا را ندارد. با این وجود، به طور کلی در بخش گیم‌پلی به خوبی شاهد بازگشت برخی از برجسته‌ترین المان‌های ترس بقا بوده‌ایم که به خوبی این تعادل را ایجاد می‌کند.

فضاسازی و اتمسفر این اثر نیز تا حدودی تحت تاثیر این رویکرد سازندگان قرار گرفته‌ و با استفاده از تکنولوژی تازه سعی شده تا پتانسیل سابق برخی از مناطق در این زمینه تقویت شود که رویکردی بسیار مطلوب است. ما لزوما شاهد اضافه شدن بخش‌هایی با هدف ترساندن بیشتر پلیر نیستیم، بلکه شاهد تقویت چشم‌گیر بازی در زمینه‌ی بهره‌گیری از سناریوهای سابق و تبدیل آن‌ها به تجربه‌ای استرس‌زا و دلهره‌آور هستیم، به طوری که می‌توان گفت این رویکرد نسبت به ترس و اکشن تا حد زیادی به نسخه هشتم شباهت دارد.

مثلا، روستای بازی و زمانی که شب هنگام به آن قدم می‌گذارید، از اتمسفر سنگینی برخوردار است و باعث می‌شود حس انزوا به خوبی بر فضا چیره شده و شما را ببلعد. از دیگر اقدامات سازندگان در راستای نزدیک شدن هر چه بیشتر به المان‌های ترس، باید به طراحی‌های تازه‌ دشمنان اشاره کرد، چرا که حالا شاهد طراحی‌های تازه، بسیار جذاب‌تر و البته ترسناک‌تری برای مدل‌های سابق هستیم.

همچنین بازسازی Resident Evil 4 برخی دشمنان کاملا تازه را به ما معرفی می‌کند که بازدهی خوبی در راستای ارائه‌ یک تجربه‌ی ترسناک دارند. برخی از BOWهای سابق حالا برخی توانایی‌های تازه به دست آورده‌اند که به شدت در راستای ترساندن پلیر موثر خواهند بود. تنها چیزی که می‌توانم بگویم، آن است که به شدت از این رویکرد و تغییراتی که در این راستا اعمال شده راضی هستم؛ سازندگان بدون خدشه‌دار کردن ماهیت اکشن، توانسته‌اند لحظاتی خلق کنند. احتمالا طرفداران قدیمی و کسانی که نسخه‌ی اورجینال را تجربه کرده‌اند، به خوبی می‌دانند که تاکید بنده بر چه بخش‌هایی از بازی است.

مورد خوشایند دیگری که در رابطه با اتمسفر این بازسازی می‌توانم به آن اشاره کنم، استفاده‌ بهینه و موثر از مکان‌های تاریک برای تقویت استرس و ترس در پلیر است. به طور کلی، اتمسفر و رویکرد سازندگان نسبت به آن درست همانند بخش‌های دیگر، به دور از زیاده‌روی و به شکلی بهینه بوده است. شما در طول تجربۀ این ریمیک، هم احساس یک مامور زبده و کاربلد را خواهید داشت که از پس هر کاری بر می‌آید و هم حس شخص ناتوانی را خواهید داشت که جز فرار کار دیگری نمی‌تواند انجام دهد.

خروجی بصری بازسازی Resident Evil 4 نیز فوق‌العاده است و به جرات می‌توان گفت این اثر زیبا‌ترین نسخه‌ Resident Evil تا به امروز محسوب می‌شود. طراحی ظاهری کاراکترهای اصلی، دشمنان و جزئیات ریز آن‌ها نیز به بهترین شکل انجام شده که باعث می‌شود تنها نگاه کردن به آن‌ها به شدت لذت‌بخش باشد. یکی از انتقاداتی که به گیم‌پلی‌های پخش شده از این بازی قبل از عرضه وارد شده بود، کیفیت باران و شدت بیش از اندازه‌ی آن بود که اگر به یاد داشته باشید، سازندگان اعلام کردند که در حال برطرف کردن این مشکل هستند. خبر خوش آن است که سازندگان به وعده‌ی خود عمل کردند و حالا ما شاهد باران بسیار واقع‌گرایانه‌تری هستیم که لطمه‌ای به کیفیت ظاهری بازی و پویایی آن وارد نمی‌کند و به عنوان یک مکمل بسیار عالی در زمینه‌ی فضاسازی هر چه بهتر از آن استفاده شده است.

جدول نکات مثبت و منفی بازی Evil4 Remake

در جدول زیر نکات مثبت و منفی بازی Resident Evil4 Remake ارائه شده است:

نکات مثبت و منفی بازی Resident Evil4 Remake

نکات مثبت و منفی بازی Resident Evil4 Remake (منبع: گیمفا)

در ادامه معرفی بازی Evil 4 Remake باید به موسیقی جذاب این بازی هم اشاره کنیم. موسیقی و ساندترک نیز درست همچون دو ریمیک پیشین دست‌خوش تغییراتی شده که حالا ساندترک‌های نسخه‌ی اوریجینال را با نوای تازه‌ای در گوشتان زمزمه می‌کند. این تغییرات شامل موسیقی منوی ذخیره‌ی بازی نیز می‌شود که آن را تا حد زیادی به نوایی آرام‌تر و تا حدی رعب‌آورتر تبدیل می‌کند.

اگر بخواهم از صداگذاری‌های کاراکترها صحبت کنم، باید در یک کلمه بگویم که «عالی» هستند و این خصوصیتی است که همیشه در چندین سال اخیر و در نسخه‌های مختلف صادق و ثابت بوده است. صداگذاری کاراکترهای مختلف بسیار عالی انجام شده و مشخص است که صداپیشگان جدید سعی دارند به یادگار صداگذاران گذشته و شخصیتی که خلق کرده‌اند احترام بگذارند و از همین رو شاهد صداگذاری‌های بسیار بهتری هستیم که همچنان حس و حال سابق کاراکترها را تا حد زیادی حفظ می‌کنند.

در بخش قبلی درباره‌ی احساس سنگینی ضربات و واکنش داینامیک اسلحه‌ها صحبت کردیم. درصد زیادی از این حس از طریق صداگذاری فوق‌العاده‌ی بازی، محیط و اسلحه‌ها منتقل می‌شود. هنگامی که با اسلحه‌ها شلیک می‌کنید گاهی اوقات حتی می‌توانید صدای کشیده شدن اسلاید اسلحه‌های کمری و یا ضربه زدن اسلحه در راستای شلیک را به خوبی بشنوید که حقیقتا مرا به شدت شگفت‌زده کرده بود. صداگذاری در بسیاری از بخش‌ها از جمله مبارزات و یا لحظات متمرکز بر ترس نقش مکملی اساسی را ایفا می‌کند و عملکردی فوق‌العاده را از خود به نمایش می‌گذارد.

حتما بخوانید

همه چیز درباره رزیدنت اویل ۸!

معرفی تمامی بازی های اویل (مجموعه Resident Evil از ابتدا تاکنون)

در این مطلب به معرفی بازی Evil 4 Remake و نسخه اصلی آن (بایوهازارد) پرداخته شد. اما بعضی از پلیرها علاقه دارند تا تمامی بازی های رزیدنت اویل را تجربه کنند. از آنجایی که بعضی از نسخه های بازی اویل ناشناخته باقی مانده اند یا کمتر به معرفی آنها پرداخته شده است، مجله اینترنتی پارسی گو مجموعه ای از تمامی بازی های ارائه شده اویل را در یک مطلب منتشر کرده است. با مراجعه و مطالعه این مطلب می توانید با تمامی بازی های Evil آشنا شوید و احیانا نسخه هایی را که هنوز تجربه نکرده اید را تهیه و بازی نمایید:

لیست بازی های رزیدنت اویل (فهرست کامل سری بازیهای Resident Evil)

دقت داشته باشید نسخه های ریمیک بازی ایول در فهرست فوق قرار ندارد و موارد ارائه شده از نسخه های Remake و نیز نسخه های HD را می توانید مجزا جستجو نمایید.

تهیه و تنظیم: گروه سرگرمی.

منبع: مجله اینترنتی پارسی گو
درج مطالب مجله اینترنتی پارسی گو با ذکر منبع (www.parsigoo.com) بلامانع است.

به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *