تعریف دقیق flash fiction یا داستانک:

داستانک چیست؟ (تعریف داستانک یا داستان کوتاه کوتاه)

داستانک که به آن داستان کوتاه کوتاه، flash fiction و داستان فلش نیز می گویند روایتی هنرمندانه، دقیق و فشرده از یک داستان در کمتر از ۱۰۰۰ کلمه است.

داستان کوتاه کوتاه داستانک یا flash fiction تعریف داستانک

مجله اینترنتی پارسی گو: برای کسانی که می خواهند وارد عرصه نویسندگی شوند یا خواننده ای حرفه ای باشند، آشنایی با انواع داستان و گونه های اهمیت دارد. بنابراین تلاش می کنیم در مجله پارسی گو انواع داستان و گونه شناسی آنرا به شکلی ساده، دقیق و در حد امکان کامل ارائه دهیم. در این بخش داستانک یا داستان کوتاه کوتاه (به انگلیسی: flash fiction) را بررسی کرده ایم. با ما همراه باشید:

تعریف یک خطی از داستانک

داستانک روایتی هنرمندانه، دقیق و فشرده از یک داستان است.

حتما بخوانید

انواع ادبی (ادبیات غنایی، ادبیات حماسی، ادبیات نمایشی، ادبیات تعلیمی)

تعریف کامل داستانک یا داستان کوتاه کوتاه

داستانک یکی از اشکال ادبیات داستانی است که به دلیل تعداد کمتر کلمات هنرمندی و توانایی خاص خود را می‌طلبد. داستانک در واقع روایت فشرده شده‌ای از یک اتفاق یا یک آن ناگهان است. از آن دست اتفاقاتی که شاید برای همگان در زندگی بارها پیش آمده باشد. نفس کشیدن در آنِ ناگهانی که لحظه را بارور می‌کند و چیزی را درون ما جابه‌جا می کند.

حاصل این اتفاق گاه یک نگاه جدید است، گاه شگفت‌زدگی از یک درک تازه است و گاه عمیق‌تر از هرچه که در زندگی روی داده، نگاه و نگرشی تازه به زندگی است. لحظه‌ای که پس از آن جهان‌بینی ما تغییر می‌کند. یا پله‌ای به سمت بالاتر می‌رود. داستانک‌ها نگارش همین آن ناگهانی هستند. هنرمند نویسنده یا در کشف آن‌ها و بیرون کشیدنشان از زندگی توانمند است و یا توان بازآفرینی چنین لحظاتی را در بستری از کلمات و تخیل داراست.

داستانک تعریف دیکشنری از داستانک flash fiction

داستانک تعریف دیکشنری از داستانک flash fiction

داستانک‌ها درست مانند لحظات متناظرشان در زندگی روزمره از پایانی غافلگیر کننده برخوردارند. پایانی که با پیچشی در داستان و یا روشن شدن جنبه‌ای رازگونه اتفاق می‌افتد. تمرکز داستانک بر طرح داستان به دلیل حجم کم آن کاملا قابل درک است. ایجاز و اختصار مورد نیاز برای نوشتن یک داستانک سبب می‌شود که طرح بیش از هر عنصر دیگری اولویت داشته باشد. منطق داستان‌، طرح خوب و پایانی غافلگیر کننده عناصری برای داشتن یک داستانک قابل قبول است.

گرچه تعریف تعداد دقیق کلمات برای داستانک ممکن نیست، اما می توان بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ کلمه را برای آن در نظر گرفت. اگرچه داستانک های فراوانی نوشته شده است که کمتر یا بیشتر از این تعداد کلمه را در خود دارد. به هر حال تعداد کلمات داستان کوتاه کوتاه حتما کمتر از ۱۰۰۰ کلمه است و در آن نظم درست و دقیقی حاکم است.

در داستان ایجاد و اختصار حرف اصلی را می زند. روایت داستان در این گونه داستانی، حول سوالات اصلی و مهمی شکل می گیرد که نویسنده تلاش می کند ذهن مخاطب را به آنها جلب کند. به این ترتیب یک داستان فشرده، اما کامل شکل می گیرد.

حتما بخوانید

عکس های واقعی با داستان ترسناک!

تعریف دیکشنری از داستانک

دیکشنری داستانک‌را به این شرح تعریف کرده است: داستان فلش، داستانک یا داستان کوتاه کوتاه (به انگلیسی flash fiction) قالبی در داستان نویسی است که در چند خط یا حداکث یک صفحه نوشته می شود و در پی یک کشف ضربه زننده است. این کشف می تواند مخاطب را فغافلگیر کند.

فهرست مراجع:
۱. جشنواره انسان تمام.
۲. دیکشنری آبادیس

تهیه و تنظیم: گروه فرهنگی.
منبع: مجله اینترنتی پارسی گو
درج مطالب مجله اینترنتی پارسی گو با ذکر منبع (www.parsigoo.com) بلامانع است.

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *