چطور محلول ضد عفونی کننده کرونا بسازیم؟

آموزش ساخت محلول ضدعفونی کننده کرونا در منزل! + جزئیات

کرونا نابود شدنی نیست و اگر نکات بهداشتی را رعایت نکنیم امکان ابتلا به این ویروس وجود دارد. در این مطلب ساخت محلول ضدعفونی کننده کرونا در منزل آموزش داده شده است.

ساخت محلول ضدعفونی کننده کرونا

مجله اینترنتی پارسی گو: کرونا دست بردار نیست و به گفته مسئولان، اگر مراقب نباشیم و نکات بهداشتی را رعایت نکنیم ممکن است دوباره ابتلا به این بیماری اوج بگیرد. در این مطلب ساخت محلول ضدعفونی کننده کرونا آموزش داده شده است. محلول ضدعفونی کننده کرونا از یک طرف قیمت نسبتا بالایی دارد و از طرف دیگر ممکن کم‌یاب باشد. با ما همراه باشید:

ساخت محلول ضدعفونی کننده کرونا در منزل

به نوشته تیم محتوای سایت خدمت از مابا کم شدن و نبود ژل ضدعفونی کننده در زمان شیوع بیماریی مثل کرونا که این روزها جهان با آن مواجه شده است، باید خودمان دست به کار شویم و طرز تهیه محلول ضدعفونی کننده دست خانگی و طرز تهیه ژل ضد عفونی را بیاموزیم. چرا که این روزها داروخانه‌ها و مراکز بهداشتی از محلول ضد عفونی کننده و ژل ضد عفونی خالی شده‌اند. محلول‌ ضد عفونی کننده و ژل ضد عفونی کننده دست در مواقعی استفاده می‌شود که دسترسی ما به آب و صابون نباشد و شرایط شستشوی مستقیم را نداشته باشیم. در این مطلب سعی داریم طرز تهیه محلول ضدعفونی کننده دست خانگی و طرز تهیه ژل ضد عفونی کننده دست را برای شما بگوییم.

طرز تهیه محلول ضدعفونی کننده دست خانگی با الکل

اکثر ویروس‌ها معمولا به وسیله الکل کشته می‎‌شوند و اکثر محلول‌های ضدعفونی کننده پایه اصلی آن‌ها الکل است و حدودا این محلول‌ها باید ۶۰% الکل داشته باشند تا موثر واقع شوند و ویروس‌ها را از بین ببرند.

۱. طرز تهیه ژل ضدعفونی کننده دست برای بزرگسالان:

در روش اول برای ساخت محلول ضد عفونی کننده دست برای بزرگسالان بهتر است از الکل ایزوپروپیل استفاده کنیم و برای خوشبو کردن آن از اسانس‌های مختلف بسته به سلیقه خود استفاده کنید. به طور مثال دو سوم یک لیوان را الکل بریزید و یک سوم آن را ژل آلوئه ورا بریزید و با هم مخلوط کنید؛ اگر بتوانید اسانس چای درختی در این محلول استفاده کنید بسیار بهتر می‌شود و بوی خوبی به محلولتان می‌دهد. ژل آلوئه ورا باعث می‎‌شود بوی نامطلوب الکل تا حدودی گرفته شود و همچنین از خشکی دست نیز جلوگیری می‌شود. مواد را در یک بطری اسپری بریزید و از آن استفاده کنید.

۲. طرز تهیه ژل ضدعفونی کننده دست به روش داروخانه‌ای:

روش بعدی به ژل‌های آماده شباهت بیشتری دارد. برای تهیه آن باید و ژل آلوئه ورا و چند قطره گلیسیرین را با ۱ قاشق الکل مالشی یا همان ایزوپروپیل ترکیب کرده سپس مقداری اسانس دارچین را با اسانس درخت چای به ترکیب اضافه می‌کنیم و در آخر آب مقطر یا نقره کلوئید را به میزان دلخواه به آن اضافه کنید تا به محلول رقیقی دست پیدا کنید.

۳. طرز تهیه محلول ضدعفونی کننده دست به صورت اسپری

روش دیگر برای تهیه محلول ضدعفونی کننده استفاده از اتانول ۹۶% دو سوم پیمانه، هیدروژن پراکسید یک سوم پیمانه و گلیسیرین چند قطره است بعد از ترکیب می‌توان آن را بر روی دست اسپری کرد.

آموزش ساخت محلول ضدعفونی کننده کرونا برای کودکان

آموزش ساخت محلول ضدعفونی کننده کرونا برای کودکان

طرز تهیه محلول ضدعفونی کننده دست برای کودکان

برای تهیه محلول ضدعفونی کننده دست کودکان نباید از مواد شیمیایی و الکل استفاده کرد چرا که پوست کودکان لطیف است و الکل باعث آسیب رساندن به پوست آن‌ها می‌شود. برای تهیه این ژل مخصوص از ۲۰ قطره روغن اسانس میکروب‌کش مخصوص کودکان و یک چهارم پیمانه ژل آلوئه ورا استفاده می‌کنیم، این دو را با هم ترکیب می‌کنیم و در بطری اسپری می‌ریزیم و هر زمان که به آب و صابون دسترسی نداشتیم، از این محلول برای ضدعفونی کردن دست کودکمان استفاده می‌کنیم.

تهیه محلول ضد عفونی کننده خانگی با آب ژاول (وایتکس)

آب ژوال و وایتکس جزء موادی هستند که برای ضد عفونی کردن سطوح مختلف بسیار مناسب هستند که هیپوکلریت سدیم موجود در آن، باکتری، قارچ و ویروس‌ها را به خوبی از بین می‌برد. این ضد عفونی کننده‎‌ها در بازه زمانی ۱۵ تا ۶۰ دقیقه می‌تواند اثرگذار باشد. برای تهیه این مواد در ابتدا باید اصول ایمنی را رعایت کنید و حتما از دستکش و ماسک استفاده کنید و سعی کنید کار را در جایی که شرایط تهویه داشته باشد، انجام دهید. غلظتی که هیپوکلریت سدیم برای محلول ضدعفونی کننده سطوح باید داشته باشد، در حدود ۰۵/۰ می‌باشد، که اگر بیشتر از این مقدار بود باید آن را با آب رقیق کنیم تا به این غلظت برسیم. برای تهیه این محلول باید یک قاشق غذاخوری وایتکس یا آب ژوال را در ۹ پیمانه آب ترکیب کنید. این ماده برای ضدعفونی کردن سطوح مناسب است.

نکات مهم در طرز تهیه محلول ضدعفونی کننده دست خانگی

  • اگر الکل ایزوپروپیل پیدا نکردید، از الکل متانول استفاده نکنید جون این دو الکل جایگزین یک‌دیگر نیستند.
  • در تهیه محلول ضدعفونی کننده دست که از الکل در آن استفاده می‌شود باید مراقب باشید، چراکه الکل اشتعال‌زا است.
  • در محلول‌های خانگی به‌جای استفاده از تری‌کلوسان، از روغن‌های اسانس استفاده می‌شود که ویژگی‌های آنتی‌باکتری طبیعی دارند.
  • دستمال مرطوب برای ضد عفونی کردن دست‌ها کارایی ندارد و تنها دستمال مرطوب‌هایی کارآمدند که حداقل ۶۰% الکل داشته باشند.

کلام پایانی درباره ساخت محلول ضدعفونی کننده کرونا در منزل

در این مطلب طرز تهیه محلول ضدعفونی کننده دست خانگی، طرز تهیه ژل ضد عفونی کننده دست و همچنین ضد عفونی کننده سطوح را به شما آموزش دادیم. در این روزها سعی کنید بهداشت فردی خود را رعایت کنید تا از شیوع این بیماری جلوگیری کنیم و مسئولیت اجتماعی خود را به خوبی انجام دهیم. استفاده از محلول ضدعفونی کننده در دراز مدت باعث آسیب به پوست می‌شوند؛ بنابراین بهتر است در شرایط ضروری از این محلول‌ها استفاده کنیم و بیشتر با آب و صابون ضدعفونی و میکروب‌زدایی را انجام دهیم.

منبع: مجله اینترنتی پارسی گو
درج مطالب مجله اینترنتی پارسی گو با ذکر منبع (www.parsigoo.com) بلامانع است.

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *