چند راهکار ساده برای درمان خانگی سرماخوردگی و آنفلونزا:

درمان سرماخوردگی و آنفلونزا در منزل + راهکارها

پزشکان و متخصصان اعتقاد دارند کرونا همان آنفلونزا با درصد شیوع و مانایی بالاتر است. بنابراین در این مطلب درمان سرماخوردگی و آنفلونزا در منزل و با استفاده از طب سنتی آموزش داده شده است.

درمان سرماخوردگی و آنفلونزا در منزل

مجله اینترنتی پارسی گو: درمان سرماخوردگی دو راهکار کلی دارد: مراجعه به پزشک و تهیه داروهای شیمیایی و یا استفاده از راهکارهای طب سنتی. در این مطلب درباره درمان سرماخوردگی و آنفولانزا نکات مفیدی بیان شده است. با ما همراه باشید:

در زمستان با طب سنتی همراه باشید

نسخه طب سنتی برای درمان سرماخوردگی/خوردن نارنگی و پرتقال در هنگام سرماخوردگی در طب ایرانی توصیه نمی شود

متخصص طب ایرانی، گفت: نارنگی و پرتقال مزاج سرد و تر دارد و خود سرماخوردگی هم مزاج سرد و تر دارد که خیلی در آموزه های طبّ ایرانی در هنگام سرماخوردگی توصیه نمی شود.

به نوشته شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صدای سلامت سرماخوردگی یکی از بیماری های بسیار شایع آن هم در فصول سرد سال است. در نظر بسیاری از مردم این یک بیماری ساده است و به راحتی درمان می شود امّا گاهی با آنفلوآنزا اشتباه گرفته می شود. به هر حال طب سنتی نسخه های خوبی برای درمان این دو بیماری پیچیده است و می تواند با همان گیاهان و عرقیجات به راحتی درمان را از سر بگیرد. اما یادمان نرود که تصورات، برداشت های عمومی و حرف های مردم آن چیزی نیست که علم طب سنتی می گوید و بهتر است برای استفاده از این طب، صحبت های غیر علمی را به کار نگیریم. از همین رو برای آشنایی با راهکارهای طب سنتی در درمان سرماخوردگی و همچنین باورهای غلط در این رابطه، با محمد مظاهری متخصص و مدیر گروه طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به گفت و گو نشستیم. شما هم با ما همراه باشید.

در ابتدا تعریفی از تفاوت های سرماخوردگی و آنفلوآنزا بفرمایید

سرماخوردگی یک بیماری ویروسی شایع و مسری است که می تواند نزدیک به ۲۰۰ ویروس را ایجاد کند. علائم سرماخوردگی خفیف است که تب و سردرد و عطسه از این علائم هستند. امّا با وجود این که آنفلوآنزا ویروسی است، تب، بدن درد و سردرد شدیدی با تب ناگهانی به همراه دارد. آنفلوآنزا شدیدتر از سرماخوردگی است و سریع شروع می شود و پیش روی می کند.

در علم طب سنتی زکام با سرماخوردگی تفاوت دارد؟

در متون حکیم های ایرانی زکام متناظر همین سرماخوردگی است و علائم مشابهی با سرماخوردگی دارد. اصطلاحاتی که در طب نوین رایج است با نظر حکیم های قبلی فرق می کند.

آیا این مورد درست است که می گویند برای درمان خاصی در روزهای اول ابتلای به سرماخوردگی به کار گرفته نشود؟

در آموزه های طبّ سنتی توصیه زیادی به این که درمان سخت و شدیدی در روزهای اوّل سرماخوردگی به کار بگیریم وجود ندارد و طب نوین هم همین را می گوید. اگر بدن درد و آبریزش بینی کمی وجود دارد می تواند دو روز اوّل را تحمّل کند و اگر بهبودی حاصل نشد به پزشک مراجعه کرد.

درمان سرماخوردگی آش، استراحت و استامینوفن است که معادل استامینوفن در طب سنتی آویشن، نعنا و سایر گیاهان گرم است.

چکار کنیم که به سرماخوردگی مبتلا نشویم؟

این که بگوئیم اگر فلان کارها را انجام دهیم تا سرما نخوریم قطعاً علمی نیست، ولی راهکارهایی وجود دارد که افراد می تواند با استفاده از آن ها از سرماخوردگی های مکرّر جلوگیری کنند. خستگی، استرس ها، بی خوابی، مصاحفه و دست و روبوسی با مبتلایان به سرماخوردگی و عدم پوشش مناسب و می تواند ما را دچار به این بیماری کند. ویروس های سرماخوردگی در دمایی پائین تر از ۳۷ درجه رشد می کنند و با قرار داشتن در این دما، فرد مستعد سرماخوردگی می شود.

البتّه شستن دست ها قبل از غذا خوردن بسیار مهم است. شستن دست ها قطعاً در پیشگیری از آلودگی های تنفسی مؤثر است

استقبال خوبی از شلغم در زمان سرماخوردگی می شود. نظر طب سنتی درباره شلغم چیست؟

شلغم به عنوان یک سبزی دارویی از دو منظر در درمان سرماخوردگی مورد تأیید است. یکی از منظر آموزه های طبّ نوین به خاطر این که مواد زیادی از ویتامین های گروه B و C و فیبرها در داخل شلغم وجود دارد و پیشگیری مناسبی هم هست. از منظر طبّ ایرانی شلغم مزاج گرم و تر دارد و سرماخوردگی هم مزاجی سرد و تر دارد که درمان آن باید با گیاهی باشد که با مزاج گرم و خشک یا گرم و تر همراه است.

افرادی که مستعد سرطان پستان هستند به خاطر موادی مانند ایندول و کربینول که در شلغم وجود دارد، بهتر است در خوردن این گیاه زیاده روی نکنند. همچنین افرادی که دارای اختلالات تیروئید هستند هم به علّت وجود ایزوتیوسیانات هم در مصرف شلغم مقداری تأمل کنند.

توصیه های شما درباره ترکیبات سوپ چیست؟ سوپی که باید در زمان سرماخوردگی مصرف شود باید محتوی چه موادی باشد؟

توصیه می شود بیشتر از حبوبات و سبزیجات دارای مزاج گرم استفاده شود. البتّه به ذائقه بیمار هم بستگی دارد؛ طبیعت مدبّر در بدن افراد می گوید آن غذایی که فرد بیشتر می پسندد، بیشتر جذب می شود و بهره وری بیشتری برای بدن فرد دارد.

آش بدون گوشت و یا مُزَوَّرِه که در قدیم بیشتر رواج داشت را می گفتند زیاد مصرف نکنید. دلیل این کار چه بود؟

آش مزوره یا در واقع گول زننده آشی است که پروتئین یا گوشت داخل آن نبود. با توجّه به این که ممکن است فرد را به کم خوری توصیه کنیم، از این رو حکیم ها آش مزوره را توصیه می کردند.

طبّ سنتی برای مصرف لبنیات در زمان سرماخوردگی چه نظری دارد؟

استفاده از لبنیات را با مصلح خاص خودش مجاز می دانیم. اگر فردی دچار بیماری حادّی شود که با مصرف لبنیات حال عمومی بدتری پیدا کند ممکن است چند روز یا چند هفته ای توصیه شود که از لبنیات استفاده نکنند. برای مثال شیر گرم با عسل یکی از داروهایی که طبّ ایرانی در زمان سرماخوردگی توصیه می کند ولی دوغ، کشک و ماست ممکن است چند روزی در فصول سرد برای این دسته از بیماران توصیه نشود.

دمنوش ها چطور؟

دمنوش آویشن، نعنا، عرقی جات گل ختمی، پر سیاوشان، بخور آویشن و بابونه شیرازی، دم کرده گل بنفشه و حتّی استفاده از شربت چهار تخم می تواند در درمان سرماخوردگی استفاده شود.

قدیمی تر ها می گویند که در زمان سرماخوردگی یک حبّه سیر را باید بخوریم تا بهبود پیدا کنیم. این کار درستی است؟

در طبّ نوین هم داریم کسانی که دچار سرماخوردگی ویروسی هستند بدون این که عفونت بر پایه آن باشد از آنتی بیوتیک استفاده نمی شود. در ارتباط با سیر خام و پیاز خام توصیه هایی وجود دارد. اگر عفونت باکتریایی هم ایجاد شد پزشک باید تصمیم بگیرد که از داروی گیاهی استفاده شود و یا داروی شیمیایی برای بیمار تجویز کند. مزاج سیر به شدّت گرم و خشک و مخالف مزاج سرماخوردگی است که می تواند استفاده شود.

ویتامین درمانی و خوردن میوه هایی که ویتامین C دارند مرسوم است. امّا گویا طبّ سنّتی می گوید در زمان سرماخوردگی پرتقال و نارنگی مصرف نکنید. این درست است؟

نارنگی و پرتقال مزاج سرد و تر دارد و خود سرماخوردگی هم مزاج سرد و تر دارد خیلی در آموزه های طبّ ایرانی در هنگام سرماخوردگی توصیه نمی شود.

پس در هنگام سرماخوردگی بهتر است از چه مرکباتی استفاده شود؟

لیموشیرین، سیب و انار بسیار توصیه می شود.

سرماخوردگی انواع مختلفی دارد. شاید گاهی با تب، با سردرد یا هر دو و با اصلاً علائم دیگری باشد. برای هر کدام از این ها چه داروی سنتّی پیشنهاد می دهید؟

اگر به اجزای قرص سرماخوردگی دقّت کنیم می بینیم که حاوی استامینوفن برای تسکین درد و تب، دیفن هیدرامین با خاصیت آنتی هیستامین، فنیل افرین و فنیل پروپانول آمین و در برخی موارد حاوی سودو افدرین است. یعنی برای هر علامت سرماخوردگی ماده مؤثری وجود دارد که یک جا جمع شده است.

در طبّ سنتی هم همین اصل برقرار است. مثلاً ممکن است کسی که سردرد دارد باید عرق نعنا و آویشن بخورد. در بدن درد گیاه بید یا سالیکس آلبا توصیه می شود. همچنین برای ضعف و بی حالی ماء العسل که در واقع آب گرم و مقداری عسل توصیه شود و برای گلو درد قرقره آب نمک، دم کرده گل ختمی و دم کرده پر سیاوشان مصرف می شود. درمان سنتّی تب خفیف هم گل بنفشه، عرق کاسنی و عرق بید است. ممکن است شرکت دارویی همه این اجزاء را در یک بسته جمع کند و یک درمان سرماخوردگی درست کند و فرد برای هر کدام از این علامت ها نیاز نداشته باشد از گیاه یا عرق خاصی استفاده کند.

افرادی که زیاد سرما می خورند باید چکار کنند؟

امروزه یکی از گیاهانی که برای پیشگیری از سرماخوردگی های مکرر و تقویت سیستم ایمنی مصرف می شود گیاه سرخارگل است که قرص ایمواستیم یا محلول ایمواستیم و قرص های اکیناسه در بازار وجود دارد. ادعای سازندگان این است که با تقویت سیستم های ایمنی دچار سرماخوردگی های کمتری می شویم که این باید از سوی پزشک متخصص طبّ سنتی تجویز شود.

کرونا همان آنفلونزا است با درصد شیوع و مانایی بالاتر

کرونا همان آنفلونزا است با درصد شیوع و مانایی بالاتر

هنگام سرماخوردگی به هیچ وجه این ۶ خوراکی را مصرف نکنید

حتی اگر شما واکسن هم زده باشید و با جدیت دست های خود را چندین بار در روز بشویید هیچ تضمینی وجود ندارد که شما دچار سرماخوردگی یا آنفلوآنزا نشوید.

اگر سرما خورده‌اید هرگز این مواد غذایی را نخورید

به نوشته باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آوای سلامت، حتی اگر شما واکسن هم زده باشید و با جدیت دست های خود را چندین بار در روز بشویید هیچ تضمینی وجود ندارد که شما دچار سرماخوردگی یا آنفلوآنزا نشوید.

مصرف داروهایی برای رفع احتقان و درد ناشی از این بیماری ها، از اقدامات متداول است. با این حال شما می توانید با اجتناب از مصرف ۶ محصول غذایی، از وخامت حال ناشی از ابتلا به این بیماری ها پیشگیری کنید:

شکر: شکر باعث التهاب بدن می شود. التهاب خود عامل تضعیف گلبول های سفید خون است. این گلبول ها برای مبارزه با عفونت ضروری هستند.

کربوهیدرات های ساده: این نوع کربوهیدرات ها به سرعت قند خون بدن را بالا می برند و مانند شکر، همان اثرات التهابی را در بدن دارند. سعی کنید به جای کربوهیدرات های ساده مانند آرد سفید، پاستا، برنج سفید و… نوع پیچیده آنها مانند گندم کامل، دانه ها، برنج قهوه ای و… را به رژیم تان اضافه کنید.

غذاهای چرب: این غذاها باعث التهاب و سرکوب سیستم ایمنی بدن می شوند. این غذاها همچنین فرایند هضم کربوهیدرات ها و پروتئین را کند کرده و باعث ناراحتی های گوارشی می شوند.

لبنیات: در بعضی افراد مصرف لبنیات باعث می شود خلط موجود در گلو ضخیم تر و غیر قابل تحمل شود. اگر احساس می کنید که با مصرف لبنیات خلط بیشتری تولید می شود از مصرف آن بپرهیزید. اما اگر غیر از این است، لبنیات را که منبع عالی پروتئین و ویتامین دی است و به بدن برای مقابله با عفونت کمک می کند، حتما مصرف کنید.

نوشیدنی های کافئین دار: از آنجا که در سرماخوردگی مقدار زیادی از آب و املاح بدن با تب و آبریزش بینی از دست می رود، بنابراین نوشیدن نوشیدنی های مدر نظیر قهوه با دفع بیش از اندازه آب از بدن و ابتلا به کم آبی همراه خواهد شد.

ادویه ها: معمولا مخاط های بینی، دهان و حلق افرادی که سرما می خورند، ملتهب می شوند. التهاب نوعی واکنش ایمونولوژیک سیستم ایمنی بدن به ویروس متجاوز است. به همین دلیل مصرف تمام غذاهای بودار، سرخ کرده، چرب، تند یا پرادویه می تواند باعث التهاب بیشتر این بافت های ملتهب در مخاط های بینی، دهان و حلق افراد سرماخورده باشد. در این حالت، آسیب پذیری مخاط ها در برابر ویروس سرماخوردگی شدیدتر و وضعیت بیمار بدتر می شود.

منبع: مجله اینترنتی پارسی گو
درج مطالب مجله اینترنتی پارسی گو با ذکر منبع (www.parsigoo.com) بلامانع است.

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *