ماجرای دستگیری مائده هژبری!

مائده هژبری کیست و چرا بازداشت شد؟

مائده هژبری (متولد ۱۳۸۰ در تهران) که در اینستاگرام با کلیپ‌هایی که از رقص خود در پیج شخصی منتشر می‌کرده‌است در بین جوانان به معروفیت رسید و به همین واسطه دستگیر شد.

مستند بی راهه مائده هژبری

مائده هژبری (متولد ۱۳۸۰ در تهران) که در اینستاگرام با کلیپ‌هایی که از رقص خود در پیج شخصی منتشر می‌کرده‌است در بین جوانان به معروفیت رسید و به همین واسطه دستگیر شد.

ماجرای دستگیری و مستند اعترافات مائده هژبری

رسانه ملی با همکاری معاونت اجتماعی نیروی انتظامی مستندی با عنوان «بی راهه» روی آنتن شبکه اول سیما رفت؛ مستندی که روایت برخورد انتظامی اجتماعی با پدیده‌ «سلبریتی‌های اینستاگرامی» معروف به «شاخ های اینستاگرام» بود. دختران یا پسران جوانی که هریک به دلیلی که در مستند به آن پرداخته می‌شود اقدام به انتشار تصاویر ناهنجار از خودشان یا فیلم رقص مقابل دوربین و… اقدام می‌کردند و از این طریق دهها هزار نفر جذب صفحات این افراد در اینستاگرام می‌شدند و آن ها را دنبال می‌کردند.

مستند «بی راهه» دقایق کوتاهی را به اظهارات افراد دستگیرشده اختصاص داده و باقی زمان مستند، به تحلیل روانشناسانه و گفتگو با کارشناسان انتظامی، قضایی و اجتماعی پیرامون انگیزه‌های رواج این پدیده، اختصاص یافته است. یکی از این رقاص های اینستاگرامی، مائده هژبری دختر ۱۹ ساله ای بود که اعترافات وی بازتاب بسیاری در شبکه‌های اجتماعی پیدا کرد.

صرف نظر از نظرات موافقان و مخالفان پخش این مستند که بیشتر ناظر به وقت شناسی و اولویت سنجی در شرایط موجود است و همچنین صحبت های این جوانان و ریشه‌های پدیده‌ «شاخ های اینستاگرام» که با الگوگیری از سلبریتی‌های شناخته شده به نقطه کنونی رسیده است، این حرکت، تولید مستند از گروههای بزهکار می‌تواند الگویی برای شفافیت بیشتر در برخورد با مجرمان و متهمان در دیگر زمینه‌ها باشد؛ اخلالگران بازار ارز و سکه و خودرو و مسکن، قاچاقچیانی که تولیدکنندگان داخلی را به روز سیاه نشاندند، تروریست‌های اقتصادی که معیشت مردم را هدف قرار داده‌اند، جاسوسان و نفوذی‌ها از محیط زیست تا هسته‌ای، متهمان و محکومان امنیتی و… همگی مواردی هستند که مردم سالهاست انتظار برخورد شفاف و قاطع با آنان را دارند و از به اختصار برده شدن نام آنها در عذاب هستند.

پیشنهاد می‌شود رسانه ملی با همکاری دیگر نهادهای انتظامی قضایی و امنیتی، پروژه های مشابهی در دیگر حوزه ها و درباره مجرمان و محکومان اقتصادی و… نیز به انجام برساند تا علاوه بر دغدغه‌های فرهنگی تربیتی خانواده ایرانی، به دیگر نگرانی‌های این روزهای جامعه و افکار عمومی پاسخ مناسب و به موقع داده شود.

واکنش حسام الدین آشنا به دستگیری مائده هژبری

حسام الدین آشنا، عضو شورای نظارت بر صداوسیما، در واکنش به پخش اعترافات «مائده هژبری» دختر جوانی که به اتهام پخش فیلم‌هایی از رقص خود در صفحه‌ی اینستاگرامش بازداشت شده بود، گفت: شورای نظارت بر صدا و سیما این امکان را فراهم می‌کند تا به هر شکایتی از طرف افراد در مورد عدم رضایت‌شان نسبت به پخش تصاویر آنان در تلویزیون رسیدگی کند.

حسام الدین آشنادکتر آشنا به خبرنگار انصاف نیوز درباره‌ی پخش فیلم اعترافات مائده هژبری که در برنامه‌ای با نام بی‌راهه از شبکه‌ی یک سیما پخش شد، گفت: در موارد پخش تصاویر مربوط به افراد در حالات غیر عادی، از جمله در بیمارستان، کلانتری یا بازداشتگاه، نیاز به هماهنگی میان قوه‌ی قضاییه، سازمان صداوسیما و رضایت فردی است که از او تصویربرداری می‌شود.

البته این حساسیت آقای آشنا بسیار قابل درک و تحسین است. اما خوب است ایشان در مورد سایر مشکلات اصلی کشور هم که مسبب آن جز بی تدبیری های دولت نیست اظهار نظر کنند. چه سری است که مسائل جنجالی که در واقع بین مردم نوعی فرافکنی مسئولان محسوب می شود، برای ایشان و سایر دولتمردان جذابیت دارد؟ روشن است که خواسته یا ناخواسته «فرافکنی» و «فرار از پاسخگویی» از این اقدامات به ذهن متبادر می شود.

واکنش معقول رضا رشیدپور به دستگیری مائده هژبری

رضا رشیدپور در برنامه حالا خورشید و در واکنش به دستگیری مائده هژبری گفت: ما یک شاخ داریم در فضای مجازی، و یک شاخ هم در فضای حقیقی، یعنی طرف شاخ است. البته این که سهل است در برخی موارد طرف سر شاخه است. ما در سال ۲۰۱۰ یک سرشاخه داشتیم به نام جمشید بسم الله، می گفت داداش دلار باید بشود ۲۹۰۰ بلافاصله این اتفاق می افتاد. الآن از ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸ رسیده ایم به جمشید استغفرلله؛ این فرد همان کارها و فعالیت ها را با ادبیاتی متفاوت انجام می دهد. الآن می نویسد با سلام و احترام سهم ما را بدهید.

جمشید استغفرلله فردی ست که با ارز دولتی که قرار است صرف بهبود معیشت مردم شود، موز وارد کشور می نماید. حالا باز هم این جمشید چیزی را وارد می کند که میتوانیم بخوریم. ما اکنون جمشید نعوذبالله را داریم که برای خودش در ماداگسکار شرکت ثبت می‎کند. از شرکت خودش در تهران سفارش واردات می دهد به شرکتش در ماداگاسکار، ارز را از دولت می گیرد، موز که سهل است، قمپز را هم وارد کشور نمی نماید؛یعنی دیگر هیچ چیز نمیتوانیم بخوریم.

ما در فضای حقیقی هم شاخ داریم و هم سر شاخه؛ همانطور که حواسمان به شاخ های فضای مجازی بوده است، حواسمان به سر شاخه های فضای حقیقی هم باشد. امیدوارم حواستان باشد که مردم خیلی خوب رصد می کنند و خیلی خوب می فهمند.

گردآوری و تنظیم: پارسی گو
منابع: ۱. ویکی پدیا ۲. مشرق نیوز ۳. انصاف نیوز

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

یک دیدگاه در “مائده هژبری کیست و چرا بازداشت شد؟

  1. سیداحمد

    اولا اگه متولد ۱۳۸۰ هست میشه ۱۷ ساله نه ۱۹ ساله!
    ثانیا یکی به آقای رشیدپور بگه که هر چیزی سر جای خودش ، چرا با مسایل ذوقی برخورد میکنید ؟
    کوچک شمردن گناه ، سخت ترین گناهان است ، با تحت الشعاع قرار دادن گناه ترویج فحشاء خانم هژبری ،کوچک بودن گناه رو به مخاطبین القاء نکنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *