تصادف دلخراش در یزد – پراید با عابر پیاده + نکات آموزشی

مجله اینترنتی پارسی گو: کلیپی که مشاهده می فرمایید، مربوط به تصادف دلخراش یک دستگاه خودروی پراید با عابر پیاده در سه راه آزادشهر یزد است. در این حادثه عابر پیاده که پیرمردی در حال عبور از خط عابر پیاده است که دچار سانحه می شود.

یادمان باشد ۱ تصادف خودرو با عابر (نکات آموزشی این حادثه)

ماده ۱۶۱ بند پ آیین نامه راهنمایی و رانندگی بیان می دارد: رانندگان وسایل نقلیه موظفند پیش از رسیدن به گذرگاه عابرپیاده و در صورت حضور یا عبور اشخاص وسیله نقلیه را متوقف نمایند و با دادن علامت دیگر رانندگان را نیز مطلع نمایند.

ماده ۲۱۵ بند ت این آیین نامه نیز بیان می دارد: پیادگان موظفند از دویدن و پریدن و ورود ناگهانی به سطح سواره رو خودداری کنند.

عابر پیاده: به شخصی که بدون استفاده از هیچ‌گونه وسیله نقلیه موتوری در حال عبور از هر نوع مسیر است، عابر پیاده می‌گویند. فارغ از این‌که آن فرد در پیاده‌رو و مسیرهای اختصاص داده‌شده به پیاده‌ها در حال حرکت باشد یا خیر.

در تصادف خودرو با عابر چه کسی مقصر است؟

بیمه بازار می نویسد اگر در تصادف با عابرپیاده، راننده گواهینامه معتبر داشته باشد، با سرعت مجاز رانده باشد، اصول رانندگی شهری از جمله احترام به چراغ‌ها را رعایت کرده باشد، خودرویش فاقد نقص فنی و ایمنی باشد و همه تلاش خود را برای پیشگیری از تصادف به‌کار بسته باشد، در عوض عابر پیاده مثلا در یک اتوبان از عرض معبر گذشته یا وقتی چراغ راهنمایی اصلی سبز و چراغ مخصوص عابر قرمز بوده جلوی خودرو پدیدار شده باشد؛ در این شرایط  براساس ماده ۲۶ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی عابر پیاده مقصر خواهد بود. اما در صورتیکه بر روی خط عابر پیاده، هنگام سبز بودن چراغ عابرپیاده در تقاطع ها و در سایر شرایط مشابه حادثه رخ دهد، راننده مقصر است.

بنابراین می توان به صورت کلی بیان داشت در تصادف با عابر الزاما راننده مقصر حادثه نیست و این تقصیر می‌تواند کاملا بر عهده عابر پیاده یا راننده باشد. اما در موارد بسیاری تقصیر با درصدی که توسط کارشناسان راهنمایی‌ورانندگی و قضایی تعیین می‌شود، میان راننده و عابر تقسیم خواهد شد.

کلیپ تصادف دلخراش فوق اولین بخش از مجموعه کلیپ های آموزشی با عنوان «یادمان باشد…» است که توسط اداره آموزش فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی استان یزد تهیه شده است.

تهیه و تنظیم: گروه ورزش.

منبع: مجله اینترنتی پارسی گو
درج مطالب مجله اینترنتی پارسی گو با ذکر منبع (www.parsigoo.com) بلامانع است.

به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *