جن گیری چیست و آیا ارتباط با جن ممکن است؟

حقایقی درباره جن و جن گیری + جزئیات و تصاویر

جن چیست و کجا زندگی می کند؟ جن‌گیری چیست و آیا ارتباط با اجنه ممکن است؟ آیا انسان می تواند با جن ارتباط برقرار کند و اجنه می توانند به انسان آسیب بزنند؟

عکس واقعی از جن که با دوربین مادون قرمز گرفته شده است

مجله اینترنتی پارسی گو: جن چیست و کجا زندگی می کند؟ جن گیری چیست و آیا ارتباط با جن ممکن است؟ آیا انسان می تواند با جن ارتباط برقرار کند و اجنه می توانند به انسان آسیب بزنند؟ برای پاسخ به این سوالات و بسیاری دیگر از سوالات مشابه، و نیز دانستن حقایقی درباره جن و جن‌گیری، و مشاهده تصاویر واقعی از اجنه این مقاله را از دست ندهید.

آیا ارواح و اجنه می‌توانند به انسان حمله کنند؟ اگر چه جن از نظر قدرت فکرى ضعیف است اما داراى قدرت قابل ملاحظه‌ای است که مى‏‌تواند با سرعت زیاد کارهاى خارق‌العاده انجام دهد. به نوشته باشگاه خبرنگاران جوان برای پاسخ به این سئوال که آیا ارواح و اجنه توانایی حمله به انسان و آزار و اذیت او را دارند، باید چند نکته را توضیح دهیم:

۱. چیستی جن و روح:

جن در لغت به معناى پوشیدگى و پنهانى است. این واژه در موارد متعددی در قرآن ذکر شده است و سوره‏اى به همین نام در قرآن وجود دارد که در آن برخی از ویژگی‌های این موجود پنهان، بیان شده است. برطبق آیاتی از دیگر سوره‌های قرآن این موجود همانند انسان مادى بوده و از آتش [۱] و یا آمیخته‏ اى از آتش [۲] آفریده شده است. و موجودى است با شعور و اراده که به اقتضاى طبیعتش از حواس بشر پوشیده است و در شرایط عادى، قابل درک حسى نیست. او مانند انسان، مکلف است [۳] و در آخرت برانگیخته مى‏شود. و در این جهان مى‏ تواند مطیع یا عاصى، مؤمن یا مشرک باشد. [۴] و مؤمنین آنها در خدمت ائمه(ع) بوده و انسانهای مؤمن و شیعه را برادر خود می‏ خوانند. [۵]

همچنین حقیقت و ماهیت روح و نحوه فعالیت آن یکی از پیچیده‌ترین مسائلی است که تا کنون دانش بشری قادر به درک آن نشده است و همین امر باعث اختلاف رأی اندیشمندان درباره آن شده است به گونه ای که «به گفته بعضی از دانشمندان در حدود هزار نظریه پیرامون حقیقت روح و دیگر مسائل مربوط به آن اظهار شده است». [۶]

قرآن کریم نیز بر عدم قدرت و توانایی انسان نسبت به شناخت روح تأکید می‌کند: «و از تو درباره “روح” سؤال مى‏کنند، بگو: «روح از فرمان پروردگار من است و جز اندکى از دانش، به شما داده نشده است!». [۷]

طبق آیات و روایات روح انسان، جوهری است مجرد که زنده و توانا و دانا و مختار است که از آن به نفس ناطقه یا روان هم تعبیر می‌شود. [۸] این موجود محدود و محصور در زمان و مکان نیست. به همین دلیل می‌تواند پس از مرگ از مسائل دنیا آگاهی پیدا کند.

تعلق روح به بدن تعلق تدبیری است، یعنی روح دارای حیات بالاصاله است و تا به بدن متعلق است بدن نیز از وى کسب حیات می‌کند و هنگامی که از بدن مفارقت نمود بدن خواص حیات خود را از دست می‌دهد و به تدریج متلاشى می شود گرچه روح همچنان به حیات خود ادامه می‌دهد. [۹]

جن گیری و جن عکس جن

جن گیری و جن عکس جن

۲. توانایی های جن و روح:

اگرچه جن از نظر قدرت فکرى ضعیف است زیرا درک او، درکى عقلى و قوى نیست و حداکثر خیالى و وهمى است ولى قدرت فیزیکی او زیاد است،از جمله مى‏تواند با سرعت زیاد کارهاى خارق‌العاده انجام دهد و بارهای سنگینى را در کمترین زمان جابه‏ جا کند. در قرآن مجید داستان حضرت سلیمان (ع)وقتى عفریتى از جن مدعى مى‏شود که می تواند تخت بلقیس را در زمان بسیار اندکی از سرزمین بسیار دوری منتقل کند و به نزدآن حضرت بیاورد، [۱۰] حضرت سلیمان او را تکذیب نمى ‏کند. [۱۱] این دلیل برقدرت فوق العاده اجنه است.

در باره آزار و اذیت جنیان و ضرر وارد کردن به انسانها، مرحوم شیخ مفید در کتاب «ارشاد» آورده است: «در آثاری از ابن عباس نقل شده: زمانی که پیامبر اسلام (ص) به قصد جنگ با قبیله بنی مصطلق از مدینه خارج شد، هنگام شب به دره وحشتناک و صعب العبوری رسید. اواخر شب جبرئیل بر آن حضرت نازل شد و خبر داد که طایفه ای از جن در وسط دره جمع شده و قصد مکر و شر و آزار و اذیت شما و اصحابتان را دارند». [۱۲] از این قضیه معلوم می‌شود که حتی افراد مؤمن و نیکوکار ممکن است مورد آزار و اذیت گروه‌ها و افرادی از جن قرار گیرند. البته باید توجه داشت که اگر چه وجود جن امری واقعی است و آن ها در نوع خود شرور و صالح دارند و قدرت انجام کارهای بزرگ و فوق‌العاده ای دارند، اما واقعیت آن است که بیش از اندازه در باره این موجودات بزرگنمایی شده است و دروغ‌ها و خرافات زیادى در باره این موجود در اذهان مردم وجود دارد مثل اینکه آنها را صرفا موذی و پرآزار، کینه توز و بد رفتار می‌دانند که اگر یک ظرف آب داغ بریزید، آنها خانه‏‌هایى را به آتش مى ‏کشند و موهوماتی از این قبیل که با هیچ عقل و منطقی مناسبت ندارد و قابل قبول نیست [۱۳] علاوه برای انسان این امکان وجود دارد که با اتخاذ شیوه هایی از آزار آنان در امان بماند.

در باره قدرت روح باید گفت از آنجا که روح، یک امر مادّی نیست؛ محدودیت ماده را ندارد و به سان اشعه خورشید که از ورای شیشه و ابر به داخل اتاق و منزل می‏تابد و هیچ کدام از آنها نمی‏تواند مانع از حضور و حرکت حیات آفرین ذرّات آن شود، می تواند در همه جا حاضر شود. چنانکه از آیات و روایات استفاده می شود که روح انسانها پس از مرگ می توانند از مسائل دنیا آگاهی پیدا کنند و ارواح مؤمنان بر حسب قدر و اندازه فضیلت شان کم و بیش خانواده‌شان را زیارت می‌کنند . [۱۴] البته طبق روایات این امتیازات ، اختصاص به ارواح مؤمنان داشته که با اذن خداوند از آزادی نسبی برخوردارند، اما ارواح کافران و مشرکان و کسانی که اهل پلیدی و ظلمند، در وادی برهوت به بند کشیده شده و در عقاب اعمال خود گرفتارند و نمی توانند آزادانه رفت و آمد کنند.

بر این اساس نظریه اذیت و آزار ارواح خبیثه و سرگردان و تأثیر گذاری آنان در موفقیت یا عدم موفقیت انسان در کارها فرضیه ای پوچ و تو خالی و عاری از ادله عقلی، تجربی و نقلی است؛ زیرا پر واضح است که نه ارواح آنقدر بیکارند که بی جهت در کار خلق الله دخالت کنند، [۱۵] و نه چنین قدرت و اجازه ای از سوی خداوند دارند؛ زیرا اوست که تنها مؤثر در عالم وجود است.

تصویر گرفته شده از جن با دوربین مادون قرمز

تصویر گرفته شده از جن با دوربین مادون قرمز

حقایق عجیب و باورنکردنی درباره جن ها که شاید ندانید

به نوشته برترینها موجودات پنهان شده در تاریکی در فرهنگ ها و اساطیر تمام کشورها وجود دارند، در این مطلب به برسی جایگاه جن در اساطیر می پردازیم. موجوداتی با نام ها و توانایی های مختلف که در خصایل و رفتار به هم شبیه هستند و در ابتدا نام همه شان دیو بود. موجوداتی پلید که خویی نیمه انسانی و نیمه حیوانی دارند. بدانشان در دشمنی با انسان قسم خورده اند. کودکان و زنان را آزار می دهند و خانواده ها را از هم می پاشند.

امیال و هوس های ناثواب ایجاد می کنند و خودشان از این امیال لذت می برند. خوب ترهایشان آن وقت درگیر درست کردن این همه خرابکاری. بعدتر اما طایفه دیوها راه استقلال را پیش گرفتند. همه موجودات دوپا و درشت هیکلی که چهره غیرانسانی داشتند نامشان شد دیو. شغل جداگانه و آبرومندانه ای، نسبت به قوم و خویش هایشان، برای خود دست و پاکردند. کار به آن جا کشید که پهلوانان و قهرمانان را به مبارزه طلبیدند.

در بابل که این انشعاب از آن جا شروع جنیان را زاده شده از آتش می دانستند. آنچه به جا مانده می گوید در آن زمان جنیان چندان ناپیدا نبودند و در کنار خدایانِ اساطیری در زمین حضور داشتند. از دید بابلیان گروهی از جنیان خوب و خیرخواه انسان و گروهی پلید و بدخواه بودند.

حتما بخوانید

فیلم جن گیری از دختر آذربایجانی!

بررسی جایگاه «جِن» در اساطیر

میان خودشان در دوستی یا دشمنی با انسان جنگی نبود و در ظاهر نیز همه یکسان بودند. پس شناختن جن خوب و بد کار دشواری بود. مدرک دقیقی در دست نیست که بابلیان با این مشکل چطور کنار آمدند. جنیان آن دوران ظاهری نیم انسان و نیم حیوان داشتند یا می توانستند به صورت کامل به شکل حیوانی دربیایند. ظاهر شدن و غیب شدن به اختیار خودشان بود. شاید بابلیان در مواجه با این همه توانایی که در جنیان می دیدند فقط امید خود را حفظ می کردند.

شاید جنی که ظاهر می شود خیرخواه باشد. اما یونانیان به اندازه بابلیان سعه صدر نداشتند. آن ها به اندازه کافی با خدایانِ اساطیری چالش و گرفتاری داشتند. کدام خدا خوب است و کدام خدابانو به نفع مردم رای می دهد؟ گرفتاری یونانیان با طبع متغیر خدایانشان تمامی نداشت.

غول ها و تیتان ها را هم داشتند با شجرهای طولانی و جنگی خونی با خدایانشان. پس کار را با طایفه جن یکسره کردند. در یونانی که الاماشاالله موجود غیرانسانی وجود دارد. برای پیدا کردن جنیان اصیل باید به ذات جن رجوع کنیم.

این موجودات در اصل میرا هستند. بنابر اساطیر جنیان، در تمام شکل هایشان عمری طولانی تر از انسان و کم تر از خدایان دارند. نه قدرت خلاقه و اعتراض انسان را دارند، نه قدرت مطلق خدایان را. چیزی میان ایت دو جهانند. هم پیدا و هم ناپیدا. رابط میان جهان زیرین و جهان زندگان و آسمان. موجوداتی که در هر سه قلمرو دیده می شوند اما در هیچ کدام هیچ جای محکمی ندارند. ذات آن ها از عناصر زمینی است و در دشمنی با انسان ثابت قدم. با این توصیفات نومفاها در یونان باستان نیز از جنیانند.

نومفاها موجودات نادیدنی و پنهان که ذاتشان از آب است. از کناره دریا تا چشمه سارها می توان پیدایشان کرد. نومفاها چندان خوش سابقه نبودند و جز در چند داستان کوتاه هیچ عمل خیری از آن ها نمی بینیم. دشمن کودکان و ملوانان بودند. زنان و مردان جوان را با ظاهر فریبنده خود گمراه می کردند.

فساد و خشم را میان آدمیان می پسندیدند. کار جنیان در اساطیر به همین دو فرهنگ خاتمه پیدا نمیکند. این جا اگر هم غیب می شوند، می توان ردشان را در آلمان دید. در اساطیر آلمان تا اسکاندیناوی گونه دیگری از جن دیده می شود. الف ها موجوداتی نادیدنی اند که ذاتشان از هواست. هر چند انواع مختلف الف وجود دارد که در محیط های مختلف زندگی می کنند، از باغچه تا کنج خانه.

الف ها در ابتدا پری رویانی بودند که صرفا به قصد گمراه کردن انسان ها ظاهر می شدند. اما کم کم آن ها هم دوشاخه شده، چهره نیک و بد پیداکردند. به این ترتیب دوگانگی که از جهان انسان ها و جهان نادیدنیِ آن سو بود را نشان می دادند. در تعابیر و اساطیر متاخرتر لیلیث را هم زنی از جنیان می دانند که قبل از حوا به همسری آدم درآمد. لیلیث بعد از اینکه جایگاهش را از دست داد به دشمن قسم خورده انسان ها و خانواده ها تبدیل شد.

بعد از این با ظهور ادیان ابراهیمی مفصل درباره این موجودات بحث می شود. گروهی از اینان که در سپاه شیطان قرار دارند و گروهی که راه خیر و ثواب را پیش گرفتند. در نهایت جنیان هر چند در غالب فرهنگ ها از شجرنامه اساطیری غیب می شوند، در فرهنگ عامه ظاهر می شوند، در آن رشد می کنند و با قدرت های جادویی خود چنان ریشه می گیرند که در سراسر جهان هیچ فرهنگی را بدون جن نمی بینیم. به هر اسمی که خود را صدا بزنند، همان ناپیدایانِ رابطِ دو جهان، همواره در ناخودآگاهِ اساطیریِ انسان ها حضور دارند.

این جور گفته اند که جن و هیولا و شیطانک و دیو و اهریمن و باقی دار و دسته این قماش موجودات از سر و کله روس ها بالا می روند اما روس ها که از چیزی نمی ترسند، اتفاقا جن و هیولا و شیطانند که از آن ها می ترسند. داماووی از آن جن های معروف روس است، جنی خانگی که نامش را از معادل روسی خانه گرفته و راه به راه هم شکل عوض می کند و پشت سرش حرف هست که در عین خوبی و مهربانی، متاسفانه اخلاق ندارد و دمدمی است و زیاد نباید پا رو دمش گذاشت (البته به اینجا که برسد باید گفت جن روس و غیرروس ندارد. کلا آدم پا رو دم جن نگذارد بهتر است، حالا اهل هرجا که می خواهد باشد).

تصویر باسازی شده از نقاشی های اساطیر از جن

تصویر باسازی شده از نقاشی های اساطیر از جن

بررسی جایگاه «جِن» در اساطیر

خانه اگر خانه باشد، یعنی گرم و تر و تمیز و مرتب و آرام، و البته اجاقش هم روشن و سفره اش هم باز، داماووی بودنش می شود نعمت اما امان از روزی که بین اهل خانه تفرقه بیفتد و خانه به هم بریزد و دعوا زیادی طول بکشد، یا حتی همسایه نااصل نصیب شود. آن وقت است که داماووی صدایش را می اندازد سرش و مثل روح های در به در بی فرهنگ خواب را به همه حرام می کند. البته یک اقدام احتیاطی و پیشگیرانه هم هست که اگر کسی با ایشان طرف باشد بهتر است حواسش به آن باشد: بعد از غروب به هیچ وجه نباید اسم داماووی را برد و شوخی هم ندارد. از خوبی های داماووی هم بگوییم. یکی از آن اصل و نسب دارهایش اگر قسمت خانه ای شود، خیلی کارها می کند:

به اسب ها می رسد، دست به سر و گوش بچه ها می کشد، از خانه مراقبت می کند و تا او هست خورد و خوراک خانواده حرف ندارد و کسی شب را بی شام صبح نمی کند. از این ها مهم تر، داماووی به فکر دخترهای خانه هم هست و شخصا به خواستگارها نظارت می کند تا داماد مقبولی گیر خانواده بیاد و همه عمری درگیر نشوند. در ضمن با داماووی های همسایه هم ارتباط دارد و نمی گذارد بی خبر سرک بکشند توی خانه و زندگی آدم و چیزی کش بروند. حالا از شکل و شمایلش بگوییم. برخلاف تصورتان بیشتری ها گفته اند پیرمردی است ریزه میزه که هیکلش بیشتر به پسربچه های پنج ساله می ماند. ریش سفید دارد و موی زرد و چشم درخشان. خیلی خودش را آفتابی نمی کند اما کسی در بودنش تردیدی ندارد.

می گویند معمولا پشت اجاق یا دودکش پنهان می شود و وقتی همه خوابیدند می آید بیرون و هر جور دلش خواست در خانه می چرمد و بازی می کند. شیطنت هم زیاد می کند، از زیر در می خزد توی اتاق خواب ها و آن هایی را که در خواب نازند غلغلک می دهد و در می رود. گفتیم زود جوش می آورد؟ دوباره گفتنش می ارزد: داماووی خیلی زود جوش می آورد و زیادی هم زودرنج است. اگر ببیند سهم شامش را خورده اند و یک گیلاس آب هم رویش، کاری می کند که همه از کارشان پشیمان بشوند و تر و خشک را هم با هم می سوزاند، مثلا تا صبح روی میزها مشت می کوبد و پشت در اتاق ها جیغ می کشد. قیافه چرا می گیرید؟ انگار این ها را نویسنده محترم مطلب از خودش درآورده!

یک عده روسیه شناس و افسانه شناس و محقق نشسته اند و سرجمع چند هزار صفحه درباره داماووی و هزار و یک جن دیگر نوشته اند، منبع و ماخذ همه چیز هم معلوم است. بعضی ناحیه ها هم داماووی مخصوص خودشان را دارند که شبیه باقی داماووی ها نیستند. مثلا از پیرمرد پشمالوی محترم با ریش انبوه داریم تا نسخه غول بچه مانندش که کوتوله است و شاخ و دم هم دارد. البته دوره تاریخی هم مهم است و داماووی های ارتدوکس داستان خودشان را دارند و نوچه شیطان به حساب می آیند. قضیه کم کم پیچیده تر هم می شود. آورده اند که داماووی می تواند خودش را به شکل یکی از اعضای خانواده دربیاورد و حتی در هیات جد بزرگ خاندان ظاهر شود. که در آن صورت پدربزرگ یا ارباب هم صدایش می زنند. یا فرو بردن به قالب حیوان خانگی محبوب خانواده. حادثه های تلخ و ناگوار هم کم نبوده.

یک نمونه اش این که داماووی سن و سال دار خانه ای در یکی از روستاهای روسیه وقتی دیده قدرش را نمی دانند و تازه احترامش را که نگه نمی دارند هیچ، مسخره اش هم می کنند، حدود ساعت دو صبح دو نفر از اهل خانه را در خواب خفه می کند. از تاریخ گفتیم. تحول مذهبی در روسیه و ورود مسیحیت در نوع نگاه مردم به داماووی بازتاب پیدا می کند. تا قبل از ورود مسیحیت، داماووی ها بیشتر اهل مهر و محبت و رسیدگی به خانه بودند اما بعد از آن جنبه های شیطانی وجودشان پررنگ تر شد. این را هم باید گفت که داماووی ها خوب دوام آورده اند. شاید در قرن ۲۰ و ۲۱ نشود زیاد پیدایشان کرد اما تا آخر قرن ۱۹ که کسی در بودنشان شک نمی کرد. حالا هم به نفعتان است اگر کسی را شبیه جد بزرگتان دیدی حسابی تحویلش بگیرید و یک ناهار حسابی هم مهمانش کنید، مبادا داماووی خانه قبلی تان باشد!

تصاویر واقعی ثبت شده از اجنه. عکس جن در جنگل

تصاویر واقعی ثبت شده از اجنه. عکس جن در جنگل

نکته های جالب و خواندنی در مورد جن

۱- به نوشته بیتوته جن جانوریست دارای شعور؛ و فیزیکی غیر ارگانیک ؛ که از لحاظ شان وجودی ؛ از دید ادیان پایینتر از انسان و بالاتر از حیوان جای می گیرد .در فرهنگ فارسی به آن دیو و در فرهنگ عرب به آن جن و در فرهنگ لاتین demon یا jinn نام گرفته است. جن به معنای چیزی است که؛ پوشیده شده ؛و منظور پوشیده ماندن او از حواس ماست.

۲- خصوصیات فیزیکی جن از دید انسان؛ اعجاب آور است. عنصر اصلی وجودی جن آتش است وبه علت نداشتن عنصر خاک ؛در وجودش مانند بارباپاپا ؛می تواند به هر شکل و اندازه ای تبدیل شود. و بسیاری از چیزها را در یک آن ؛جا به جا کند .همچنین سرعت نقل مکان بسیار بالایی دارد. می تواند مثلا ظرف ۵ دقیقه فاصله بین لاهور و تهران را طی کرده و برگردد.

۳- جن ابزار ساز نیست ؛ وبه علت خصوصیات فیزیکی منحصر بفرد ؛قادر است در هر مکان و شرایطی زندگی کند ؛وبرای همین به خانه و مسکن نیازی ندارد. زیرا سرما و گرما و باد و بوران بر او کارگر نیست .جن به وسایل حمل و نقل بی نیاز است ؛ و از اینجا می توان فهمید که جن ها دارای صنعت و تکنولوژی نیستند ؛ و شهر و کاشانه ای ندارند مکان معمول زندگی آنها کوه وجنگل و دشت است.

۴- جن مانند همه جانداران غذا مصرف می کند . اما به مقداری بسیار کمتر از انسان.

۵- جن ها مثل انسان جنسیت ونر یا ماده دارند . تولید مثل می کنند و تشکیل خانواده می دهند ؛ و به صورت جماعت زندگی می کنند و جامعه ندارند.

۶- جن نسبت به انسان زیاد عمر می کند . حدود ۱۰۰۰ سال به بالا .جن هایی که در سوره ی جن از آنها نام برده شده ؛ که وقتی اولین بار آیات قرآن را شنیدند ؛ از شدت ازدحام داشتند بر سر هم خراب می شدند ؛ احتمالا هنوز زنده اند . جن ها مانند انسان داناونادان ؛ .فرمانده و فرمانبردار ؛ ارباب و بنده ؛ کافر و متدین ؛ شفیق و شرور دارند.وقتی که مردند از بین میروند و نیازی به قبر و گورستان ندارند.

۷- جن دارای عقل است . اما نه عقل ابزار ساز و عقل فلسفی و خلاقیت هنری .عقل جن به معنای قوه ی ارزیابی امور روزمره یا همان عقل معاش ؛ و قوه تشخیص است ؛ به اضافه هوشی سرشار ؛ اعم از قدرت خواندن فکر و جستجو و یافتن گذشته و آینده.

۸- جن ها مانند انسان نامگذاری می شوند ؛ و دارای اسم و رسم و شهرت هستند دارای زبان خاص ؛ و قوه تکلم هستند و قادر به فهم زبان آدمیان.

۹- معروف ترین جن ؛ ابلیس ؛ یا همان شیطان نام دارد ؛ که وصف حال او را شنیده اید ؛ که چون بسیار در قرب به حق کوشید به جایگاه فرشته های مقرب رسید ؛ اما چون حاضر به سجده بر انسان ؛ یعنی شریک قرار دادن بر خدا نشد از درگاه رانده شد.

۱۰- جن در شرایطی قادر به تسخیر انسان ؛ و انسان در شرایطی ؛ قادر به تسخیر جن است . انسان مسخر شده را مجنون؛ یا دیوانه ؛یا دیو زده ؛ و جن تسخیر شده را ؛موکل می نامند. گویند خود جنیان بر سه قسمند: دیو.؛جن وپری ؛که از لحاظ مکانی ؛ مادون فرشته هستند.

۱۱- جن می تواند در مواردی تربیت شده ؛ به انسان خدمت کند. چنین سنتی در میان جنگیران ایران و پاکستان وهند وجود دارد . اما به طور کل ؛ نه بودا ؛ نه دالای لاما ؛ نه اولیا الله ؛ و نه عرفا و نه پیامبران هیچکدام ؛به مدد خواستن از موجوداتی که مثل انسان ؛خطا و اشتباه و گناه می کنند ؛توصیه نکرده اند اما همگی؛ وجود آنها را تایید کرده اند .

۱۲- جنیان مانند امواج رادیویی و ماهواره ای ؛با ما هستند ظاهر نمی شوند ؛اما حاضرمی شوند و بعضی از انها ؛درخانه ها و بدن شخصیت های ضعیف ؛رفت و آمد می کنند. یکی از راه های دور کردن جنهای مزاحم ؛خواندن و آویختن ۴ آیه از قران است ؛ که با قل شروع می شوند . و بسیاری ادعیه ؛که درکتب مختلف وجود دارند.اماراه دورکردن انسان شرورچیست!؟

۱۳- جن ها ؛ بعضی از ما را؛ به شکل همزاد و غیر همزاد دوست دارند؛ کمکمان می کنند ؛همینطور جواهرات و اشیای قیمتی ما ؛ازجمله انگشترهایی با نگین سنگ (مخصوصا عقیق)را بسیار دوست دارند (ومخصوصا اگر بر آن آیات و اوراد حک شده باشند) .اگر دوستمان داشته باشندو سخنی باماداشته باشند ؛بیشتربه خوابمان می ایند و دلسوزی خود را اعلام می کنند .خیلی ازآنها خدمتگذار ارواح اولیا هستند و دست ماراگرفته اندو خیلی ها هم به کرداراکثرآدمیان اهل شیطنت.بیشتر آنها بی ضررند و مثل ما گرفتار این دنیا و درگیر و دار تقدیر خویشند.

۱۴- اما آنان که ماورای طبیعت ؛ و موجوداتش را باور ندارند؛ چند دسته اند :کسانی که انچه که نمی بینند را باور ندارند . اینها معمولا فقط آنتی تزقصه های جن وپری مادربزرگ ها هستند؛ که حتی زحمت دانستن کوچک ترین اطلاعاتی جز نقد داستان گرمابه های تاریک وکوتوله های پاسمی و عروسی جن ها رابه خودشان نداده اند. این تیپ آدمها از ۷ سالگی که مادر بزرگه داستان های جن وپری را برای ترساندن و خواب کردنشان تعریف می کرده ؛هنوز زیر لحاف هستند.و یا اینکه هارد دیسک کوچکشان از مسئله پر شده و دیگر تاب و یارای درک و پذیرش راز را ندارند.مثل من چهارتا کتاب خوانده اند و تمام ماجرا را در همان چهارتا دیده اند.و گروهی که پوچ یا ابسورد هستند: کسانی که خویش را منکرند چه رسد به ماورای خویش . و گروه آخر کسانی که جنها ؛ دستشان می اندازند و در مجالس احضار ارواح ؛در نقش یک روح برایشان شیرین کاری می کنند ؛تا فردا در مدح روح ؛کتاب چاپ کنند و جایزه بگیرند. جن برای انسان ؛ از انسان خطرناک تر نیست . همانطور که انسان برای کوسه ؛ از کوسه خطرناک تر است!(در تاریخ بشر حتی یک مورد مرگ انسان به دست جن گزارش نشده در حالی که فقط در دوره حکومت استالین ۳۵ میلیون روس به قتل رسیدند آمار کشتار جنگ های مذهبی صلیبی و جنگ های جهانی و قومی و قبیله ای پیش کش) در حقیقت هیچ چیز ؛ هراس ناک تر و هوس ناک تر از انسان نیست ؛ که به قول توماس هابز :انسان گرگ انسان است.

۱۵- در کل؛ و بدون در نظر گرفتن موارد خاص ؛ آنها به ما کاری ندارند .ماهم به آنها کاری نداریم ازدود و دم و سر و صداهای شهر و بوی فاضلاب و… فراریند .مثل ما کار و مکافات دارند. و دست آخر اینکه ؛به عقیده من: با تمام این اوصاف ؛تفاوت اساسی با ما ندارند زیرا که : آنها هم رنج می کشند.

عکس واقعی جن. محل زندگی جن در تاریکی غار

عکس واقعی جن. محل زندگی جن در تاریکی غار

همه چیز درباره جن و دنیای اسرار آمیز اجنه

روزنامه خراسان: ما برای جمع آوریِ اطلاعات دقیق و صحیح درباره این موجود، به مرور بیاناتِ ارزشمند «حجت الاسلام دکتر ولی ا… نقی پورفرد»، دکترای علوم قرآن و حدیث و مدرس حوزه و دانشگاه که جزو معدود کارشناسانِ خبره این حوزه، با تکیه بر تفسیرِ آیات قرآن کریم هستند پرداختیم و سلسله بیانات ایشان درباره جزئیات وجود و زندگیِ جنیان و پاسخ هایشان به ابهامات رایج در این خصوص در برنامه «این شب ها»، منبع و دستمایه ما برای نوشتن از جن است. فایل های صوتی و تصویریِ این برنامه، در شبکه ویدئویی آپارات و بانکِ اطلاعاتیِ سایت راسخون، در دسترسِ علاقه مندان است.

واژۀ جن به چه معناست؟

«جن» به معنیِ پنهان، نامرئی و دور از نظر است. در واقع واژۀ «جن»، ناظر به ماهیتِ جن است. به همین دلیل به بچه ای که هنوز به دنیا نیامده و در بطن مادر است، به این دلیل که دیده نمی شود، «جنین» می گویند. «جن» عنوانی است که خدای مهربان در قرآن کریم، برای این گونه از مخلوقاتش انتخاب کرده است.

جن چیست؟

«جن»، یک گونه از آفریده های خداوند متعال است که مانند انسان، موجودی «دوساحتی» و «مادی-ملکوتی» است. به این معنا که در برابر اوامر الهی، «مکلف» است و برخلاف مخلوقاتی مثل: نباتات، جمادات و حیوانات که تک ساحتی اند و همواره در مسیرِ خیر هستند، امکان و اختیارِ انتخاب بین خیر و شر دارد. موجوداتِ تک ساحتی، همه به خدای عالم معرفت دارند، بر این معرفت ایمان دارند و بر این ایمان، مستقرند؛ فقط جن و انس هستند که گاهی به دلیل غرور و غفلت، سرپیچی می کنند.

حتما بخوانید

جن زن در خانه مرد اصفهانی به دام افتاد!

ویژگی های جن چیست؟

  • طایفۀ جن، قبل از انسان خلق شده اند.
  • ماهیتِ جن از «اشعه و آتشِ نافذ» است؛ یعنی به موانع، مثلا در یا پنجرۀ بسته نفوذ می کند.
  • جن ها هم مثل انسان ها، جنسیت دارند و زاد و ولد می کنند.
  • محل زندگی جن، کرۀ زمین و کُراتِ دیگر است.
  • این گونه نیست که جن فقط در شب و فقط در ویرانه ها فعالیت داشته باشد. جن هم مثل انسان، هم روز و هم شب، در همه جای دنیا، در حالِ فعالیت است.
  • درباره خورد و خوراک جن ها، نکته ای در قرآن کریم ذکر نشده است.
  • عمر جن بسیار طولانی است؛ اما حد و حدودش را فقط خدا می داند.
  • جن ها هم مثل انسان ها، مومن و کافر دارند و پیامبرانِ اولوالعزم و کتاب های آسمانی شان، با انسان ها مشترک است.
  • ظاهرِ جن کافر، ترکیب ناخوشایندی از حیوانات و ظاهرِ جن مومن، ترکیبی زیبا و معنوی است.

بهشت و جهنم اجنه

برای جن ها هم بهشت و جهنم تعریف شده است. به طور کلی، انسان ها به لحاظ «امکانات وجودی و پتانسیل رشد روحی و ملکوتی» بر جنیان برتری دارند اما جن ها به لحاظ «علوم مادی» از انسان ها توانمندتر هستند. در قرآن کریم آمده است که جن به سلیمان گفت: «من تخت پادشاهی را، قبل از این که شما تکان بخورید از یمن به فلسطین می آورم.» این یعنی جنیان، هم امکانِ طی مسافتی بسیار طولانی را در چند ثانیه دارند و هم به لحاظ بدنی، آن قدر قدرتمند هستند که مثلا یک تختِ بزرگ و باشکوهِ پادشاهی را به تنهایی به دوش بکشند. به همین خاطر در هر حوزه طبیعی و علمی که انسان وارد می شود، جن عقب نمی ماند.

همان طور که در عالم خلقت، هر موجود نازلی، بسترساز رشد موجود کامل تر است، جن ها هم خدمتکار رشد انسان ها هستند. این دقیقا نقطه مقابل عملکرد برخی انسان هاست که به طمع امکاناتِ بی ارزش، خود را در اختیار جن می گذارند و خدمتکار جن می شوند.

فیلم های ساخته شده با موضوع جن. عروسک معروف جن در فیلم های ترسناک

فیلم های ساخته شده با موضوع جن. عروسک معروف جن در فیلم های ترسناک

جن اجازه دخالت در زندگی انسان را ندارد

جن اصلا و ابدا امکان و اجازۀ دخالتِ فیزیکیِ سرخود و بی اذنِ الهی را در امور زندگیِ انسان ندارد، به خصوص از بعد از ظهور اسلام. منتها طبق گفته قرآن کریم و با استناد به سوره ناس و فلق، جن ها در «اندیشه سازی و تصمیم سازی»ِ انسان ها، دخیل و تاثیرگذارند. یعنی ممکن است اگر مراقب دل و ذهنمان نباشیم، با همدستیِ نفس امّاره تحت تاثیر وسوسۀ جن کافر یا انسان های جن صفت قرار بگیریم.

وسوسه دل و ذهن، از فعالیت های جن کافر است. جنِ مومن، درست مانند ملائکه، فعالیت ها و امدادهای خیر دارد. جن ها، در دوره های قبل از اسلام، امکان و اجازۀ حضور و ظهور در برابر چشم انسان ها را داشتند. کما این که طبق فرمایش قرآن کریم، در زمانِ حضرت سلیمان، با اذن الهی مرئی و در خدمتِ سلیمان بودند.

از بعد اسلام، اجازه حضور و ظهور از جن ها سلب شد و نامرئی اند. منتها نه قبل از اسلام و نه الان، به هیچ وجه اجازه شیطنت و قایم باشک بازی با آدم ها را نداشتند و ندارند. با توجه به روایات، شرایط دوره ظهور و امامت امام زمان(عج)، مشابه دوره پیامبریِ حضرت سلیمانِ نبی است. با این توصیف، در زمان زمامداری ولی عصر(عج)، جنیان هم در خدمت ایشان هستند.

جن، انسان را در همۀ حالات می بیند و در صورتی که بخواهیم در برخی لحظاتِ خصوصی، حریم داشته باشیم، ذکر قلبی و لسانی موثر است. «بسم ا… الرحمن الرحیم»، چهارقُل و آیت الکرسی، از اذکار توصیه شده است. همان طور که در روایات آمده است گاهی سائلی که به در خانه مراجعه می کند، ممکن است مَلَکی از ملائک باشد اما قابل تشخیص نیست، رهگذرانی که اطرافمان می بینیم هم ممکن است جن باشند اما «قابل تشخیص نیستند.»

بخش زیادی از داستان هایی که درباره دیدن جن توسط انسان روایت می شود، زاییدۀ تخیل، توهم و هجومِ فکر و خیال در لحظات خاص و مکان های خاص است. طبیعی است که نباید خانمِ تازه زایمان کرده را که از ضعف و کمبود آهن و اختلال هورمون های گوناگون رنج می برد، تنها گذاشت، وگرنه دچار وهم و خیال می شود. طبیعی است که نباید شب، به تنهایی به قبرستان رفت، وگرنه ترس و خیال هجوم می آورد. نود درصد این ماجراها، اگر دروغ نباشد، تصورات ما از قصه های جن و پری است که در تنهایی فعال می شود.

راه ورود و دخالت جن در زندگی انسان چیست؟

اما اگر دیدنِ جن توهم نبود، قطعا و مطمئنا بستر حضور و ظهورش توسط خود انسان فراهم شده است. یعنی راهِ ورود و دخالت جن، توسط خود شخص باز شده است. گاهی این فراهم شدنِ زمینه، به شکل غیرمستقیم و به خاطرِ کم و کسری های حق ا… و حق الناس و غفلت از اعمالِ عبادی و کوتاهی نسبت به حقوق دیگران است و جن، از جانب خدای مهربان و جهتِ تنبیه و تذکر، اذن می یابد که در زندگیِ آن انسانِ غافل، حاضر شود و دخل و تصرفی بکند و تنها راهِ رهایی هم، توبه و استغفار و جبران است. گاهی هم فراهم شدنِ زمینه ارتباط با جن، به شکل مستقیم و به وسیله انسان های منحرف و غافل و با پیمودن راه های پیچیدۀ حرام و خلاف شرع است که صد در صد شیطانی است. قرآن کریم تاکید دارد که کنجکاوی درباره دنیای اجنه، کنجکاویِ فاسدی است که شما را از کار و زندگی می اندازد و در مسیرِ تباهی قرارتان می دهد.

متاسفانه هستند افرادی که به دلایل بی ارزش، راه ورود جن به زندگی شان را باز می کنند. این درست مثلِ باز کردن قفلِ قفس یک حیوانِ درندۀ گرسنه است که دیگر هیچ راه نجاتی هم ندارد و در صورت پشیمانی و تخلف از تعهدشان به جن، به حد مرگ کتک می خورند و آسیب می بینند. مراجعه به این افراد هم، مثلا برای اطلاع از مکان یک شیء گمشده یا سرنوشتِ یک آدم دیگر، اولا حرام است، ثانیا بسیار خطرناک است. چرا که گامی است به سمتِ پذیرفتنِ تسلط و سیطره جن بر وجود و زندگی مان.

قرآن کریم در سوره نحل، با قاطعیت می فرماید جن و شیاطین، ابدا بر کسی که ایمان، توکل و توسل به خدای مهربان دارد، مسلط نمی شوند. جن، فقط بر کسانی که زمینه اش را به شکل غیرمستقیم، با تکرار و پافشاری بر گناه و به شکل مستقیم، با کنجکاوی و پیش گرفتنِ مسیر پیچیده ارتباط با اجنه فراهم کرده اند، مسلط می شود. جن هیچ راهِ نفوذی به ذهن و زندگی انسانِ متدین و متوکلِ علی ا… ندارد.

موجودات عجیب الخلقه. آیا موجودات عجیبی که کشف می شوند با اجنه ارتباط دارند؟

موجودات عجیب الخلقه. آیا موجودات عجیبی که کشف می شوند با اجنه ارتباط دارند؟

اطلاعاتی در مورد جن و محل زندگی آنها

۱) محل زندگی جنها:

جنها در سطح و زیر زمین دریاها و به طور کلی می شود گفت در همه جا زندگی می کنند جز قسمتهایی از زمین و دو آسمان آخر که براشون ممنوع شده . با این وجود جنها مکانهایی رو بیشتر دوس دارن که عبارتند از: جاهای خلوت و کم تردد که کمتر مورد استفاده قرار می گیرند مثل انباری ها ،زیرزمینها و ساختمونهای قدیمی. نکته اینکه جنها به طبقات بالای برجها و مکانهای پر تردد بدون ریتم خاص علاقه ای ندارند. گفته میشه که که جنها به زیر درختان میوه هم علاقمندند ودر آنجا نیز زیادحضور دارند البته برخی از عالمان این ورطه گویند که :این فقط در بین عوام شایع است كه زیرزمینها، جاهای تاریك و مرطوب مانند حمامها، چاهها و عمق جنگلها جایگاه جنیان است. یکی از محلهای دیگر مورد علاقه ی جنها جشنها و مخصوصا عروسی هاست . چون جنها به طور ذاتی عاشق رقص و آواز هستند در این محل ها زیاد حضور دارند .علاوه بر مکانها و شهر و روستاهای ساخت انسان گروهی از جنها در دشت و جنگل و کوهه و غارها زندگی می کنند اما آنها هیچ ساختمان سازی یا ساخت و ساز ی مثل آنچه انسان می سازد ندارند.

۲) صدا و زبان جن:

طول موج صدای جن با صدای انسان فرق داره به همین دلیل انسان قادر به شنیدن صدای جن نیست به استثنای افرادی خاص که این توانایی رو دارند. البته نحوه ی دریافت صدای جن از طرف این افراد هم یکسان نیست مثلا بعضی به صورت صدای نواری که داره جمع میشه این صدا رو تشخیص میدن و بعضی دیگر به صورت زمزمه و …. نکته ی جالب اینکه جنها قادرند صداشون رو طوری تغییر بدن که فردی که قادر به شنیدن صداشونه نتونه بشنوه اما نمی تونن کاری کنن که کسی که قادر به دریافت صوتشون نیست بتونه صداشون رو بشنوه . نکته ی جالبتر اینکه زبان خود جن ها هم با هم فرق می کنه اما با این وجود اونها قادرند با سه نوع موجودات یعنی انسان ، حیوان و خودشون مکالمه کنن و ارتباط زبانی برقرار کنن. البته باید اشاره کنم که این توانایی جنها بیشتر به خاطر توانایی آنها در ارتباط برقرار کردن ذهنی است به عبارت دیگر آنها می تونن به راحتی مفهوم و مطلبی رو که می خوان انتقال بدن و بالعکس مفهوم پشت کلمات و واژه ها رو حتی اگه بیان نشن، دریافت کنن.

۳ ) عمر جن:

متوسط عمر جن گفته میشه که هزار سال است البته ممکن است طول عمرهایی بیشتر یا کمتر از این متوسط وجود داشته باشه .اما چیز جالبی که در مورد عمر جن باید بگم اینه که جنها رشد بدنیشون یه بهتر بگم رشد جسمیشون بسیار کند است به گونه ای که اصلا با تصورات ما مثلا از یک انسان ۴۰۰ ساله قابل مقایسه نیست در عوض جنها رشد ذهنی و عقلیشون چندین برابر انسان است و ممکن است یک جن در عرض چهار هفته بعد از تولد کلیه ی توانایی یک انسان بالغ را کسب کند

۴) دوستی با جن:

دوست شدن با جنها کار بی دردسری نیست که برای تجربه یا تفریح بشه سراغش رفت. اگر با خواست خودتون وارد دنیای جنها بشید، اونها هم بیشتر در زندگی شما دخالت می کنند. معمولا جنها حریم

خصوصی برای انسان قائل نیستند. در هر حالتی و هر جایی ممکنه به سراغ شما بیان. اگر از اونها درخواست کمک کنید، ممکنه کمکتون بکنند ولی درمقابل شاید درخواستهایی از شما داشته باشند که نخواین انجام بدید ولی

اونها مجبورتون کنند. جنها قدرت کنترل و نفوذ محدودی بروی مخلوقات دیگه دارند که هرچقدر قدرت روحی مخلوقی بیشتر باشه، نفوذ و تسلط جنها روی اون کمتر میشه. بنابراین کسانی که مراقبه نمی کنند – عبادتهای اکثر دینها نوعی مراقبه ست- آسیب پذیرتر از دیگرانند و بهتره از دوست شدن با جنها صرفنظر کنند. تمسخر و به بازی گرفتن از مواردی ست که جنها رو تحریک و خشمگین می کنه.

جن گیری. امروزه تعداد کسانی که به جن گیری مشغولند کم نیست

جن گیری. امروزه تعداد کسانی که به جن گیری مشغولند کم نیست

توصیه: هیچوقت برای تفریح و خوشگذرونی سراغ جنها نرید.

پی نوشت های مقاله حقایقی درباره جن و جن گیری:

[۱] حجر، ۲۷: “والجانَّ خلقناه من قبلُ من نارالسموم”، و جان را از پیش، از آتش زهرآگین آفریدیم.
[۲] رحمن، ۱۵: “وخلق الجان من مارج من نار”؛ و جن را از آمیخته‏اى از آتش آفریدیم.
[۳] حِجر، ۲۹-۴۲، جن، ۱۱-۱۵
[۴] قاموس قرآن، واژه‏ى جن.
[۵] نک: آیا جنیان مسلمان و غیر مسلمان دارند؟ ؛ میزان الحکمه، محمدی ری شهری، ناشر مکتب الاعلام الاسلامی، ۱۴۰۳ ه. ق، ۱۳۶۲ ه. ش، ج ۲ ، ص ۱۱، ح ۲۶۵۸؛ اصول کافی (مترجم)، ج ۲، کتاب الحجة، “باب آمدن جن نزد ائمه(ع) و پرسیدن از مسایل دینی”، ص ۲۴۳، ح ۴. لازم به یادآوری است ۷ حدیث دیگر درباره جن در همین کتاب آورده شده است؛ سفینة البحار، للشیخ عباس القمی، دار الاسوه، الطبعة الثانیة، ۱۴۱۶ ه. ق، ج ۱، باب الجیم بعده النون، ص ۶۷۳؛ معارف قرآن، استاد مصباح یزدی، ص ۳۱۶ .
[۶] نک: مکارم شیرازی، ۵۰ درس اصول عقائد برای جوانان.
[۷] اسراء، ۸۵. «وَ یَسْئَلُونَکَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّی وَ ما أُوتیتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلاَّ قَلیلا»
[۸] آنجا که سخن از ارتباط روح با جسم است و تاثیر متقابل این دو در یکدیگر، نام” روان” را بر آن مى‏گذاریم و آنجا که پدیده‏هاى روحى جداى از جسم مورد بحث قرار مى ‏گیرند نام روح را به کار مى ‏بریم.
[۹] نک: ترجمه المیزان، ج ‏۱۹، ص۳۴۴.
[۱۰] نمل، ۴۰ – ۳۰.
[۱۱] جوادى آملی، عبدالله، تفسیر موضوعى، ج۱، ص ۱۱۹.
[۱۲] شیخ مفید، ارشاد، ص ۳۹۹ . ،به نقل از سایت تبیان
[۱۳] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج ۲۵، دارالکتب الاسلامیه، چاپ نهم، ص۱۵۵ و ۱۵۶.(با دخل و تصرف)
[۱۴] مجلسى، بحارالانوار، ج ۶، ص ۲۶۸ .
[۱۵] مکارم شیرازی، ناصر، ارتباط با ارواح، انتشارات نسل جوان، چاپ دهم، ص۱۶۲.

گردآوری و تنظیم: مجله اینترنتی پارسی گو
درج مطالب مجله اینترنتی پارسی گو با ذکر منبع (www.parsigoo.com) بلامانع است.

به اشتراک بذار:

یک دیدگاه در “حقایقی درباره جن و جن گیری + جزئیات و تصاویر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *