فیلم رکورد زنی پهلوان خلیل عقاب و بلند کردن فیل در انگلستان!

بلند کردن فیل: رکورد پهلوان خلیل عقاب در کتاب گینس + فیلم

پهلوان خلیل طریقت پیما مشهور به پهلوان خلیل عقاب یکی از عجیب ترین شخصیت های مشهور ایرانی است و رکورد پهلوان خلیل عقاب در کتاب گینس هم در نوع خود عجیب است!

پهلوان خلیل طریقت پیما مشهور به پهلوان خلیل عقاب

مجله اینترنتی پارسی گو: پهلوان خلیل طریقت پیما مشهور به پهلوان خلیل عقاب یکی از عجیب ترین شخصیت های مشهور ایرانی است و رکورد پهلوان خلیل عقاب در کتاب گینس هم در نوع خود عجیب است! پهلوان عقاب در انگلستان موفق می شود فیلم یک تن و ۴۰۰ کیلوگرمی را از زمین بلند کند و با این کار نام خود را در کتاب گینس به ثبت برساند و جالب اینکه هنوز کسی موفق به شکستن این رکورد نشده و به گفته خود پهلوان، هرگز هیچکس نمی تواند این رکورد را بشکند!

پهلوان خلیل طریقت پیما یا پهلوان خلیل عقاب کیست؟

در صفحه ویکی پدیای فارسی آمده است: خلیل عقاب، با نام اصلی خلیل طریقت‌پیما (زاده ۱ فروردین ۱۳۰۳ در شیراز)، سیرک‌باز، باستانی کار پهلوان و هنرپیشه ایرانی است. از وی با لقب پدر سیرک ایران یاد می‌شود.

زندگی‌نامه پهلوان خلیل عقاب

خلیل طریقت پیما معروف به خلیل عقاب در ۱ فروردین سال ۱۳۰۳ در شیراز متولد شد. پدرش اهل شهرستان فسا در استان فارس و کشاورز بود. از کودکی به ورزش باستانی علاقه داشت. از ۱۴ سالگی به صورت جدی ورزش باستانی را آغاز کرد. از همان هنگام در «میل گرفتن» و بلند کردن میل‌های سنگین درخشید. در ۳۰ سالگی وزنه ای ۴۵۰ کیلویی را با دندان بلند کرد. این رکورد در کتاب رکوردهای گینس ثبت شده‌است. او بین سال‌های ۱۳۳۰ تا ۱۳۵۰ نمایش‌های خود را در بسیاری از شهرهای ایران اجرا نمود.

بلند کردن وزنه‌های بسیار سنگین، خوابیدن زیر کامیون و اتوبوس، خم کردن تیرآهن و … از جمله این نمایش‌ها بود.

او اولین برگزارکننده نمایش‌های پهلوانی با بلیط فروشی بود. همچنین اولین کسی بود که از هندوستان، شیر و خرس به ایران آورد و آن‌ها را تربیت نمود و به روی صحنه برد. وی در سال ۱۳۵۰ به دعوت سیرک «فاست» به ایرلند مهاجرت کرد. پس از آن به سیرک «جری کاتل» انگلستان رفت. در این سیرک موفق به بلند کردن فیل ۱۴۰۸ کیلویی شد. او در این مورد می‌گوید:

آن زمان ۵۰ ساله بودم و در مدت ۴ سالی که در انگلستان اقامت داشتم شبی دو بار این فیل را بلند می‌کردم.

پس از انگلستان به سیرک «دریکس تون» ایتالیا رفت و در ادامه فعالیت‌هایش در بیش از ۳۷ کشور جهان به اجرای نمایش‌های پهلوانی پرداخت.

در حدود سالهای ۱۳۷۰ از او دعوت شد تا با اندوخته تجربیاتش از سیرک‌های جهان این شاخه نمایش را به ایران بیاورد و تبدیل به «پدر سیرک ایران» شود. او در سال ۱۳۷۰ به ایران بازگشت و از همان هنگام سیرکی در ایران افتتاح کرد. سیرکی که خلیل عقاب به همراه همسرش «شهلا اشکبوس»، برای اولین بار در ایران افتتاح کرد با حضور ۶۰ هنرمند از ایتالیا، رومانی و پرتغال در بسیاری از شهرهای ایران به اجرای نمایش پرداخت. در این برنامه‌ها همسر و ۲ فرزند او به نام‌های شهرزاد و ابراهیم او را همراهی می‌کردند. «شهلا اشکبوس» که به بانوی سیرک ایران مشهور است مدت ۱۸ سال مدیریت «سیرک خلیل عقاب» را عهده‌دار بود. وی در اسفند ۱۳۸۷ حین یک سفر کاری با تیم ایتالیایی خود در یک سانحه رانندگی درگذشت.

در سال ۲۰۱۰ «ابراهیم عقاب» معروف به «چاوش اکبر» (پسر خلیل عقاب)، سیرکی نوین با سبکی جدید و اروپایی با حضور هنرمندان بین‌المللی ایرانی که هریک در خارج از کشور فعالیت می‌نمودند افتتاح کرد.

بازیگری پهلوان خلیل عقاب

پهلوان خلیل طریقت پیما یا پهلوان خلیل عقاب در فیلم های سینمای زیادی به ایفای نقش پرداخته است. بعضی از فیلم‌های سینمایی که خلیل عقاب در آن‌ها به ایفای نقش پرداخته‌است عبارتند از:

  • «مردان خشن» (به همراه: محمد علی فردین و جمشید مشایخی و…) به کارگردانی: صابر رهبر – ۱۳۵۰
  • «پهلوان بابا» (به همراه: آرزو، علی زندی و…) به کارگردانی: اکبر هاشمی – ۱۳۵۰
  • «گناه زیبایی» (به همراه: گوگوش، لیلا فروهر و…) به کارگردانی: سیروس جراح زاده – ۱۳۴۸
  • «غول بیابانی» (به همراه: ایلوش، محمد متوسلانی و…) به کارگردانی: عزیزاله رفیعی – ۱۳۴۸
  • «مرد صحرا» (به همراه: علی آزاد، سیمین غفاری و…) به کارگردانی: سیروس حراج زاده – ۱۳۴۷
  • «کوه زاد» (به همراه: سهیلا، هوشنگ بهشتی و…) به کارگردانی: ابراهیم باقری – ۱۳۴۶
  • «شکوفه‌های امید» (به همراه: حمیده خیرآبادی٬ تقی ظهوری و…) به کارگردانی: رضا صفایی – ۱۳۴۳

حتما بخوانید

پهلوان سیروس قهرمانی پهلوان شیرگیر ایرانی + تصاویر

فیلم بلند کردن فیلم توسط پهلوان خلیل عقاب و ثبت رکورد در کتاب گینس

منبع: پارسی گو

به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *