خواص شگفت انگیز عناب و شربت عناب چیست؟

با فواید شربت عناب یا «اکسیر جوانی» آشنا شوید!

عناب میوه ای ترش و شیرین و بسیار پر خاصیت است و شربت عناب با توجه به خواص شگفت انگیزی که دارد به عنوان اکسیر جوانی عمل می‌کند.

شربت عناب

مجله اینترنتی پارسی گو: یک محقق پژوهشگر طب سنتی گفت: شربت عناب با توجه به خواص شگفت انگیزی که دارد به عنوان اکسیر جوانی عمل می‌کند. عناب میوه ای ترش و شیرین و بسیار پر خاصیت است، طعم عناب تازه شبیه سیب شیرین و عناب خشک طعمی شبیه به خرما دارد.

عناب طبعی معتدل و مرطوب دارد و دانه‌های آن از مواد موثر بر درمان بی خوابی محسوب می‌شود؛ ترکیبات موجود در عناب باعث ایجاد آرامش شده و فلاونوئیدها، پلی ساکاریدها و ساپونین سیستم عصبی را آرام و کیفت خواب را بهبود می‌بخشد. مصرف عناب به دلیل کلسیم، مواد معدنی، فسفر و آهن فراوانی که دارد از سلامت استخوان ها محافظت کرده و از بروز بیماری های استخوانی نظیر پوکی استخوان پیشگیری می‌کند.

تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد مصرف ۴۰ میلی‌گرم عناب در روز از آسیب مخاط روده توسط ترکیبات مضر مانند آمونیاک جلوگیری کرده و به دفع و پاکسازی مواد سمی در بدن کمک می‌کند؛ فیبر موجود در عناب به تنظیم حرکات روده‌ای کمک کرده و برای درمان یبوست، نفخ و سایر مشکلات گوارشی مفید است.

عناب

خواص شگفت انگیز شربت عناب

حیدر عظمایی، محقق و پژوهشگر طب سنتی اظهار کرد: شربت عناب یک شربت خوش‌طعم و سرشاراز ویتامین‌های A، گروه ویتامین‌های B، B1، B2، B3، B6، C، E، کربوهیدرات، سدیم، پتاسیم، قند، فیبر، آهن، فسفر، کلسیم، پروتئین، روی، منگنز، منیزیم، اسید فولیک، ساپونین‌ها و فلونوئیدها و غیره است.

وی بیان کرد: این شربت با توجه به خواص شگفت انگیزی که دارد به عنوان اکسیر جوانی عمل می‌کند و نوشیدن آن موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود؛ نوشیدن آن سلول‌های سرطانی را از بین می‌برد و از تکثیر سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند، همچنین نوشیدن شربت عناب می‌تواند تومورهای مغزی را هم کنترل کند.

عظمایی گفت: یکی از مهمترین خواص این شربت تاثیر آن بر جذب آهن است؛ این خاصیت از سطح بالای ویتامین C آن ناشی می‌شود. مقدار مصرف آن در روز حدود ۳ لیوان است که بهتر است نیم ساعت قبل غذا یا دو ساعت بعد از غذا میل شود.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: نوشیدن شربت عناب موجب تقویت کبد می‌شود و آن را پاکسازی می‌کند، همچنین استفاده از این نوشیدنی برای افرادی که دچار زردی یا همان یرقان هستند هم بسیار مفید است. نوشیدن این شربت موجب رفع دردهای معده و ورم معده می‌شود؛ خاصیت آرامبخشی دارد و سیستم قلبی و عروقی را تقویت می‌کند.

وی با اشاره به تاثیر این شربت بر بهبود خلق و خو تصریح کرد: شربت عناب اضطراب، استرس و افسردگی را از بین می‌برد و برای افرادی که بر اثر بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی، آسم و خشونت سینه و غیره دچار اختلالت تنفسی شده‌اند، بسیار مفید است.

شربت عناب یا اکسیر جوانی

تقویت عمومی بدن و رفع گونه ای از سرگیجه و سردرد با شربت عناب

عظمایی بیان کرد: نوشیدن این شربت باعث تقویت عمومی بدن می‌شود و برای افرادی که دچار خارش، سردرد، سرگیجه و عطش هستند مفید خواهد بود؛ شربت عناب می‌تواند باعث تقویت و جوانسازی پوست، مو و حافظه می‌شود. این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: برای تهیه این شربت حدود یک کیلو عناب، ۲/۵ لیتر آب و مقداری سکنجبین نیاز است.

وی در ادامه توضیح داد: عناب را داخل آب میریزیم تا ۳ الی ۵ ساعت بماند و سپس آن را می‌جوشانیم؛ بعد از جوشیدن ومتعادل شدن دمای محلول، آن را صاف می‌کنیم و حدود یک لیتر سکنجبین به آن اضافه می‌کنیم؛ می‌توانیم برای تأثیر بهتر، آن را با عرق شاه‌طره و کاسنی مخلوط کنیم.

گردآوری و تنظیم: پارسی گو
منبع: yjc به نقل از تندرست نیوز.

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *