موانع موفقیت چیست و چگونه از بین می رود؟

موانع موفقیت چیست و چطور از بین می رود؟ بهترین پاسخ به این سوال به طرز تفکر ما بر می گردد. در واقع موانع موفقیت ما از طرز فکرمان نشأت می گیرد.

موانع موفقیت

موانع موفقیت چیست؟ و چطور می شود آنها را از بین برد؟ بهترین پاسخ برای این سوال به طرز تفکر ما بر می گردد. در واقع موانع موفقیت ما از طرز فکرمان نشأت می گیرد که باید اصلاح شود.

گاهی برخی از افراد (و شاید خود ما) با چنین سوالاتی از جانب خود مواجه می‌شوند: چرا بعضی از افراد از ما موفق‌ترند؟ چرا من نمی‌توانم توانایی‌های خود را نشان دهم؟ موانع موفقیت من چه بوده‌اند که من تاکنون نتوانسته‌ام به اهداف خودم دست یابم؟ و هزاران سوال دیگری که اغلب با آه و حسرت همراه هستند!

اگر شما نیز همواره با چنین سوالات بی‌جوابی دست و پنجه نرم می‌کنید و نمی‌توانید دلیل موفقیت افرادی با توانایی‌های کمتر از شما و ناکامی‌های خودتان را کشف کنید، خبرهای خوبی برایتان داریم! در این مطلب قصد داریم ۵ مورد از موانع موفقیت کلامی را که می‌توانند ما را از رسیدن به هر موفقیت و هدفی بازدارند را به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید:

جملاتی که از موانع موفقیت محسوب می شوند:

مانع اول: من آماده نیستم!

یکی از موانع موفقیت جمله من آماده نیستم است. این جمله یکی از اصلی‌ترین بهانه‌ها و موانع موفقیت هر شخصی است. اکثر ما دوست داریم تا در شرایط فعلی باقی بمانیم و از پیش آمدن هرگونه تغییری وحشت داریم. به همین دلیل هنگامی که فرصت و شانس بزرگی در برابر ما ظاهر می‌شود، با رایج‌ترین نمونه از موانع موفقیت (یعنی بهانه عدم آمادگی) آن را پس می‌زنیم. گاهی بهتر است کمی ریسک را به چاشنی کارمان بیافزایم و قدم در جاده‌های جدیدی بگذاریم تا به آن‌چه که تاکنون نرسیده‌ایم، دست یابیم. تنها کافی است که به محض احساس نیاز برای جهش و تغییر، به سوی آن حرکت کنید.

مانع دوم: من به اندازه کافی لایق نیستم!

یکی دیگر از موانع موفقیت من به اندازه کافی لایق نیستم است. کمبود اعتماد به نفس یکی از بزرگترین مشکلات و موانع موفقیت ماست! ممکن است در شرایطی که همه چیز برای ما آماده و مهیا شده باشد، با یک طرز تفکر اشتباه و بحران اعتماد به نفس یک موقعیت فوق‌العاده را از دست بدهیم و بدتر از آن، شخص نالایق‌تری آن موقعیت را به چنگ آورد! هرچند که گاهی موقعیت‌های پشنهادی قدرتی بیش از حد توان ما را می‌طلبند و در چنین شرایطی نبایست دست به ریسک زده و آبرو و اعبار خود و آن موقعیت را از بین ببریم. اما این قضیه همیشه صادق نیست و گاهی بهتر است تا کمی به خودمان جرات دهیم. پس این جمله سرشار از حس منفی را با جمله “من از پس آن برمی‌آیم” جایگزین کنید.

مانع سوم: من باید فلان گونه باشم!

یکی دیگر از موانع موفقیت، اشتباه در شناخت مسیر برای رسیدن به هدف است! تصور کنید که شخص چاقی قصد دارد تا پس از سالیان دراز به شهر مورد علاقه خود سفر کند. اما فکر می‌کند که اضافه وزن وی مانع از این سفر است! هرچند این مثال به ظاره کمی خنده‌دار است، اما بیشتر ما با چنین دلایل اشتباهی خود را از رسیدن به اهداف و موفقیت‌های بزرگ منع می‌کنیم. پس هنگامی که در ذهن خود بهانه و دلیلی را برای عدم انجام کاری می‌تراشید، بهتر است آن دلیل را به دقت بررسی کنید! چرا که ممکن است به هیچ وجه ارتباطی با هدف مورد نظر شما نداشته و صرفا در قالب یکی از موانع موفقیت در ذهن شما نقش بسته باشد.

مانع چهارم: من این کار را زمانی انجام خواهم داد که!

یکی دیگر از موانع موفقیت موکول کار به شرایط و زمانی خاص است. ممکن است بسیاری از ما زمانی جادویی را در ذهن خود تصور کنیم که در آینده پیش خواهد آمد و همه‌چیز بر وفق مراد ما پیش خواهد رفت و برای آغاز مسیر رسیدن به اهدافمان منتظر این زمان می‌مانیم. غافل از این که چنین دورانی هیچگاه پیش نخواهد آمد. به یاد داشته باشید که اولین و سخت‌ترین قدم برای رسیدن به هر هدفی، ابتدا و آغاز آن است. در نتیجه انتظار برای مساعد شدن شرایط و بهبود وضعیت به خودی خود یکی از موانع موفقیت به شمار می‌آید.

فراموش نکنید که گاهی انتظار برای رسیدن شرایط مناسب، به سرعت فرصت‌ها و شانس‌های بزرگی را از چنگ ما درمی‌آورد. پس از همین لحظه به طور جدی به سمت آرزوها و رویاهای خود گام بردارید.

مانع پنجم: بله، اما…!

شاید هیچ چیزی خسته‌کننده‌تر و طاقت‌فرساتر از یک جواب “بله، اما…” از جانب شما یا شخص دیگری نباشد! فردی در حال توضیح دادن اتفاق مهمی برای شماست که می‌تواند زندگیتان را تغییر دهد. در مقابل ناگهان شما با جواب “بله، اما…” به وی ثابت می‌کنید که به هیچ وجه در حال گوش دادن به صحبت‌های وی نبودید و از همان ابتدا قصد مخالفت با گفته‌های او را داشتید! شانس‌های بزرگ معمولا ساده‌تر از چیزی که تصورش را می‌کنید به شما نزدیک می‌شوند. آن قدر ساده که حتی گاهی دیدن آن‌ها مشکل می‌شود. پس در هنگام گوش دادن به سخنان شخص دیگری، به جای آماده کردن یک مخالفت پیش‌فرض در ذهن خود تا انتهای سخنان، به دقت به حرف‌های وی گوش دهید و سعی کنید تا حد امکان برخوردی منطقی و معقولانه با گفته‌های دیگران داشته باشید.

اکنون شما به جواب پرسش‌های خود رسیده‌اید! موانع موفقیت بی سر و صدا و به آرامی ذهن شما را تسخیر می‌کنند و افکارتان را به بردگی می‌گیرند. پس با یک تمرین ساده و روزانه، این موانع را برای همیشه از ذهن خود پاکسازی کرده و به سمت یک زندگی موفق حرکت کنید.

تهیه و تنظیم: پارسی گو
منبع: پایلا. مقاله موانع موفقیت بی سر و صدای خود را بشناسید (و از بین ببرید)

به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *