کی و چگونه مسواک بزنیم؟

مسواک بزنیم یا نزنیم؟

مسواک بزنیم یا نه؟ یک عده می گویند اصلا نباید مسواک کرد! وزیر بهداشت می گوید اتفاقا باید مسواک زد! و یک عده هم معتقدند بلافاصله بعد غذا نباید مسواک کرد.

مسواک

مسواک بزنیم یا نه؟ اختلاف در این مورد زیاد است. یک عده می گویند اصلا نباید مسواک کرد! وزیر بهداشت می گوید اتفاقا باید مسواک زد! و یک عده هم معتقدند باید مسواک کرد، اما نه بلافاصله بعد از غذا. در این مطلب این سه دیدگاه را بررسی می کنیم.

۱- مسواک نزنید!

برخی از حکمای طب سنتی عقیده دارند شب ها نباید مسواک زد!

زیرا بخاراتی که از اخلاط در حال جوشش درون معده به داخل دهان برمی خیزد سبب تغییر رنگ دندان و فاسد شدن آن می گردد. لذا مسواک زدن در شب سبب پاک شدن بافت دندان ها شده و فضا را برای جذب این بخارها و دخان ها بیشتر می کند.

در این خصوص استنادشان بر کلام سید جرجانی از شاگردان برجسته ابوعلی سینا است که مسواک زدن در شب را ممنوع کرده است.

در ادامه ی بحث آمده است که این اخلاط و بخارات آنها به قدری آسیب رسانند که نباید با دندانها تماس پیدا کند به همین دلیل است که حتی چرب کردن دندانها را تجویز نموده است.

هم چنین اضافه می کنند که می توان از شوری و چربی پنیر تبریز نیز با مالیدن به دندان ها جهت سلامتی شان هنگام خواب بهره برد!

در صحبت های این حکما تأکید شده است برای سلامت دندان ها بیشتر از دوبار در هفته دندان های خود را مسواک نکنید!!

و برای مسواک زدن هم در حدالامکان از پودر کف دریا (شویا) برای شست و شوی دندان ها استفاده کنید

پودر کف دریا یا به اصطلاح شویا باعث نابودی تمام میکروبهای معده که محل زندگیشان لای دندانهاست، می گردد، همچنین برای از بین بردن جرم دندانها نیز موثر است.

نقد این دسته از اطبای سنتی به شیرینی خمیردندان ها و وجود فلوراید موجود در آن هاست که باقی ماندن مقدار کمی از این مواد در بین دندان ها موجب فساد دندان می شود. این بحث جدای از مضرات بلعیدن خمیردندان و فلورائید موجود در آن است که موجب بیماری های خطرناک می شود. در این بین کودکان بیش ترین آسیب را می بینند زیرا در حین مسواک زدن مقدار بیشتری از خمیر دندان بین دندان هایشان می ماند و بیش تر این مواد را می بلعند.

مسواک 2

۲- واکنش وزیر بهداشت

دکتر سید حسن هاشمی، وزیر بهداشت، درباره حواشی بوجود آمده در موضوع مسواک و موضوعاتی چون واکسیناسیون و رشد جمعیت، واکنش نشان داد. اگرچه بعضی از اظهارات ایشان، با توجه به سابقه و تحصیلات ایشان، به نظر عجولانه و غیر کارشناسانه می آید، اما مرور این اظهارات خالی از لطف نیست.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بیست و نهمین کنگره بین المللی بیماری های کودکلن گفت: چرا جامعه پزشکی برابر ادعای جاهلانه سکوت می کند.

سیدحسن هاشمی افزود: برخی افراد از عوامی عده ای سو استفاده می کنند اما جهل باعث عقب ماندگی بشر شده و همیشه دستاویزی بوده برای دیگرانی که به دنبال مطامع شخصی، گروهی یا طایفه ای هستند.

وی اظهار کرد: برخی افراد یاد گرفته اند که به مسائلی که مطرح می کنند سبقه دینی می دهند و یا آن را به رهبر معظم انقلاب نسبت می دهند و هر خلاف و اشتباهی را تحت این عنوان مطرح می کنند مثلا می گویند واکسیناسیون کار صهیونیست ها است یا سازمان بهداشت جهانی دستاویز صهیونیست هاست.

هاشمی ادامه داد: طرح چنین مسائلی در قرن ۲۱ و در کشوری با تمدن چندین هزار ساله موجب حیرت است. تعجب من از بزرگان جامعه پزشکی است که چرا حرفی در این خصوص نمی زنند.

وزیر بهداشت اظهارکرد: مگر فرزندان و نوه های رهبر معظم رهبری و مراجع عظام تقلید واکسن نمی زنند؟ چرا از کنار این مسائل راحت می گذریم؟

وی گفت: فردی هم به مردم می گوید که مسواک نزنید زیرا کارصهیونیست هاست و برای حرف های خودش هم شاهد می آورد و یکی از شاهدهایش هم حیوان است که انسان خجالت می کشد.

هاشمی گفت: یکی دیگرلباس پیغمبر بر تن دارد و هرچه می خواهد علیه جامعه پزشکی می گوید و هیچ فرد و نهادی مانند نظام پزشکی، انجمن های پزشکی و دانشگاهیان، اعتراضی نمی کنند. باید دقیق تر عمل کرده و با مردم صحبت و روشنگری کنیم و اجازه ندهیم که برخی افراد از کم اطلاعی و ناآگاهی مردم سوء استفاده کنند.

وزیربهداشت افزود: قوه قضاییه در برخورد با سوء استفاده از دین و آسیب به سلامت مردم باید حساسیت بیشتری نشان دهد.

وی تاکید کرد: جامعه پزشکی که با مردم سروکار دارد، تکلیف و وظیفه دارد که با مردم صحبت کند، اما وقتی عرصه را خالی می کنید جاهلان و افرادی که به دنبال سوء استفاده از مردم هستند و هر طور دلشان بخواهد، جولان می دهند و به سلامت مردم آسیب می زنند.
هاشمی افزود: مایه تاسف است که برخی افراد به دنبال سوء استفاده از دین و ائمه اطهار هستند و حوزه های علمیه، روحانیت و دستگاه قضا باید در این موارد که به سلامت مردم مربوط می شود، حساسیت بیشتری نشان دهند.

وزیر بهداشت ادامه داد: سلامت مردم بعد از عنایت خداوند متعال، مرهون تلاش پزشکان و گروه های پزشکی است. اگر در طول ۴ سال گذشته هیچ کاری هم نکرده باشیم اما توانستیم جلوی مرگ ۵۰۰۰ کودک ایرانی را بگیریم و پیشگیری از حتی یک مرگ هم کار بسیار ارزشمندی است.

هاشمی گفت: در دولت یازدهم در استان سیستان و بلوچستان، مرگ مادران باردار یک سوم کاهش یافت که افتخار بسیار بزرگی است.

وی گفت: برخی ما را متهم می کنند که جلوی رشد جمعیت را گرفته ایم! من چکاره ام که جلوی زیاد شدن بچه را بگیرم یا می گویند چرا اجازه رشد نرخ باروری را نمی دهید اما باید بگویم که در طول ۴ سال گذشته به لطف تلاش ها و خدمات معاون سابق وزارت بهداشت، هر سال ۶۰ هزار نوزاد به جمعیت کشور اضافه شد.

مسواک 1

۳- بلافاصله بعد از غذا مسواک نزنید

اغلب افراد نمی دانند که مسواک زدن دندان‌ها بعد از خوردن غذاها و نوشیدنی های اسیدی باعث تخریب دندان می شود.

الهام محرابی متخصص دندانپزشکی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: اغلب افراد نمی دانند که مسواک زدن دندان ها بعد از خوردن غذاها و نوشیدنی های اسیدی باعث تخریب دندان ها می شود و این مواد در اغلب وعده های غذایی وجود دارد.

وی افزود: مصرف این مواد خوراکی مثل مرکبات و آب میوه ها که قبل یا بعد از غذا صرف می شود باعث نرم شدن مینای دندان می شود، مسواک زدن بلافاصله بعد از مصرف غذاهای اسیدی و یا نوشیدنی هایی از این خانواده باعث سایش مینای دندان و در نتیجه پوسیدگی آن می شود که درد و حساسیت شدید دندانی را به وجود می آورد.

وی در این مورد خاطر نشان کرد: بعد از مصرف غذاهای اسیدی از موادی استفاده کنید ( آدامس بدون قند) تا بزاق دهان را افزایش دهد و حالت اسیدی دهان از بین برود و محیط دهان را در حالت تعادل نگه دارد بعد از مصرف غذاهای اسیدی تا یک ساعت مسواک نزنید تا حالت اسیدی دهان کاهش یابد.

گردآوری: پارسی گو
منابع: ۱- ایرنا ۲- عصرایران ۳- پزشک دندان

به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *