به مناسبت آغاز سال تحصیلی:

ماه مهر آغازي براي موفقيت

برنامه‌ريزي، اصلي‌ترين مبحثي است که به هيچ وجه نبايد از آن غافل شد و بايد از نخستين روزهای ماه مهر و آغاز مدرسه آن را سرلوحه کارها قرار داد.

مهر آغاز سال تحصیلی

ماه مهر يعني بوي کتاب و دفترهاي نو، مهر يعني شلوغي خيابان­هاي پاييزي، مهر يعني برنامۀ صبحگاهي و صف‌هاي مرتبي که تو را به کلاس مي­خواند، مهر يعني دوستي­ها و صميميت‌هاي صادقانه، و مهر يعني نظم و انضباط و برنامه‌ريزي، و مهم‌تر از همه، داشتن هدفي مشخص براي رسيدن به موفقيت.
نکته‌هاي زير، مواردي براي موفقيت هر چه بيشتر شما عزيزان دانش‌آموز، بويژه کنکوري‌هايي است که امسال بايد با برنامۀ دقيق­تر و اصولي‌تري به پيش بروند.

برنامه‌ريزي، مهم­ترين اصل براي موفقيت

برنامه‌ريزي، اصلي‌ترين مبحثي است که به هيچ وجه نبايد از آن غافل شد و بايد از نخستين روزهاي مدرسه آن را سرلوحه کارها قرار داد. در واقع آينده از آن کساني است که با برنامه‌ريزي درست و هدفمند در دوران دبيرستان و بخصوص در سال کنکور (سال چهارم) از حداکثرهايشان استفاده مي‌کنند؛ پس حتماً يک دفتر براي برنامه‌ريزي تهيه کنيد و آن را پر نماييد؛ زيرا شما را منظم‌تر مي­کند و باعث ايجاد تعادل در برنامه‌هايتان مي­شود.
در اين برنامه‌ريزي بايد حتماً درس هر روز را بگنجانيد. اگر شما درس هر روز را همان روز بخوانيد، يک ساعت وقتتان را مي­گيرد، و اگر آن را به دو روز بعد موکول کنيد، دو برابر و اگر به هفتۀ بعد موکول کنيد انگار يادگيري انجام نشده است؛ پس سعي کنيد که حتي‌الامکان درس هر روز را در همان روز بخوانيد. ضمناً ساعت مطالعه‌تان را نيز به حد ايده‌آل برسانيد. کنکوري‌ها حداقل هفته‌اي ۵۰ ساعت و گروه پايه ۳۰ تا ۴۵ ساعت بايد مطالعه داشته باشند. سعي کنيد که تنوع در خواندن داشته باشيد؛ به اين صورت که روزانه حداقل دو درس تخصصي و يک درس عمومي بخوانيد و بتدريج ساعت مطالعه‌تان را بالا ببريد.

تکنولوژي‌هاي جديد در دوران کنکور

زندگي امروز با ابزار و وسايل جديدي همراه است و رايانه و تلفن همراه از جمله اين ملزومات است. دانش‌آموزان، بويژه داوطلبان کنکور، در استفاده از اين وسايل بايد بسيار دقت داشته باشند. به تجربه ديده‌ايم که کمتر داوطلبي در دوران دبيرستان به اين وسايل وابسته بوده و از آنها براي تفريح و گذران وقت استفاده مي‌کرده و در آزمون سراسري نيز موفق بوده است. خوب است که خودمان را نيز گول نزنيم و بپذيريم که استفادۀ بهينه و هدفمند از اين وسايل نداريم.

کيف و کفش مناسب براي ابتدای ماه مهر

به دليل انعطاف‌پذيري پاي نوجوان، کف و پاشنه کفش نبايد با يکديگر هم سطح باشند؛ بنابراين، کفش بايد مقداري حالت خم شدگي و نرمي داشته باشد تا انعطاف‌پذيري پا حفظ شود همچنين جلوي پا هيچ‌گاه نبايد تنگ و باريک باشد. کفش‌هاي داراي جلوي باريک، بتدريج باعث انحراف شصت پا به سمت بيرون مي‌شوند؛ پس بايد پنجه پا پهن و جادار باشد تا فشاري به پا وارد نشود و فرد در آينده دچار درد پا و ميخچه نشود. گفتني است که کفش‌هاي ورزشي، محافظ بهتري براي پا شما هستند و کاربرد بهتري نسبت به کفش‌هايي با پشت باريک دارند.
کيف‌هاي دسته دار و کيف‌هايي که حالت يک طرفه دارند، فشار زيادي به يک طرف از بدن منتقل مي کنند که نتيجه آن نيز ايجاد انحراف در ستون فقراتاست. کوله پشتي، بهترين وسيله براي حمل اجسام است و اين مزيت به علت تقسيم مناسب بار روي اجزاي بدن است؛ بنابراين، مي­توانيد از کوله پشتي استفاده کنيد، اما به شرط اينکه کوله خود را بيش از اندازه سنگين نکنيد. همچنين اگر وسايلتان زياد است و کتاب‌هاي زيادي را بايد حمل کنيد، از کيف‌ها يا چمدان‌هاي کوچک چرخ دار استفاده کنيد.

خواب مناسب داشته باشيد

در بين بسياري از دانش‌آموزان سال چهارم، اين ذهنيت غلط وجود دارد که براي جبران عقب افتادگي درسي خود بايد ساعات مربوط به خواب را به درس خواندن اختصاص دهند؛ به همين دليل، آنها بسياري از مواقع دچار کمبود خواب هستند. اين افراد در طول روز خسته و کسل هستند و روز خود را بدون داشتن انرژي کافي هدر مي‌دهند. در واقع انجام اين کار نه تنها به دانش‌آموزان کمکي نمي‌کند، بلکه باعث مي‌شود که تمرکز کافي در سر کلاس درس نداشته باشند و بازدهي آنها تا حد زيادي پايين بيايد.
بر اساس آزمايشي که محققان آمريکايي روي موش‌ها انجام داده‌اند، کم خوابي موجب افزايش ترشح هورمون استرس کورتيکوسترون و کاهش توليد سلول‌هاي مغزي مي‌شود. امروزه ثابت شده است که يکي از عوامل بسيار مؤثر در موفقيت درسي دانش‌آموزان، بخصوص در شب‌هاي امتحان، داشتن خوابي مناسب و کافي است؛ زيرا خواب، فراگيري و حافظه را تقويت مي‌کند، انرژي لازم را در طول روز فراهم مي‌نمايد و کمک مي‌کند تا مغز ما حداکثر کارآيي را در حين درس خواندن داشته باشد. به اين مساله تمامي داوطلبان، بخصوص در شب قبل از برگزاري آزمون سراسري، اذعان دارند و تلاش مي‌کنند تا خوابي آرام و مناسب در اين شب داشته باشند.

با تغذيه مناسب از بروز بسياري از بيماري‌ها جلوگيري کنيد

يک متخصص بيماري‌هاي عفوني، درباره نوع تغذيه دانش‌آموزان براي شروع سال تحصيلي، مي‌گويد: مصرف شير، مايعات و غذاهايي که کالري مناسبي به دانش‌آموزان مي‌دهد بسيار مهم است؛ زيرا اين مواد غذايي، فاکتورهايي هستند که مي‌توانند مقاومت بدن را بالا‌تر ببرند و از بروز بسياري از بيماري‌ها پيشگيري کنند. همچنين خريد مواد غذايي از فروشندگان دوره گرد موجب بروز بيماري­هاي اسهالي مي‌شود.

بیشتر بخوانید: راه رسیدن به موفقیت چیست؟

در ضمن حتماً صبحانه را بايد در وعده‌هاي غذايي خود بگنجانيد. بسياري از داوطلبان کنکور به وعده غذايي صبحانه اهميت نمي‌دهند و به خوردن يک فنجان چاي يا قهوه و مقداري بيسکويت اکتفا مي‌کنند. صبحانه نامناسب، خود موجب افزايش ميزان استرس مي‌شود. نان و عسل، کره بادام زميني، غلات کامل و يک ليوان شير مي‌توانند از جمله صبحانه‌هاي مناسب باشند.

بيماري‌هاي شايع دوران مدرسه را جدي بگيريد

بيماري‌هاي شايع در ابتداي فصل پاييز و به هنگام بازگشايي مدارس شامل دو گروه مي­شوند: يکي بيماري‌هاي عفوني قابل انتقال مانند: سرماخوردگي‌، گلو درد چرکي، آنفلوآنزا و اوريون، و ديگري بيماري‌هاي گوارشي مانند: اسهال که در دو نوع ويروسي يا ميکروبي در بين دانش‌آموزان شايع مي­شود. در اين ميان، برخي از بيماري‌هاي انگلي مانند انگل شياربيا به صورت فرد به فرد قابل انتقال است و ممکن است که در صورت رعايت نکردن بهداشت، فرد تا چند ماه اسهال داشته باشد؛ از همين رو، رعايت بهداشت دست بسيار لازم بوده و استفاده از صابون فردي براي دانش‌آموزان بهتر است و مي‌تواند از بروز بيماري‌هاي گوارشي پيشگيري کند؛ در ضمن لازم است که دانش‌آموزان از ليوان و دستمال شخصي در مدارس استفاده کنند و در برابر بيماري‌هايي که با واکسن قابل پيشگيري هستند، در طول سال واکسينه شوند.

منبع: هفته نامه پیک سنجش. به نقل از موسسه اندیشه تفکر همشاگردی

به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *