نحوه نوشتن یک مقاله isi

چگونه مقاله isi بنویسیم؟

با پیشرفت روزافزون علم و تکنولوژی نیاز بیشتری به نوشتن مقاله isi در جوامع کنونی احساس می شود چرا که انتشار مقاله isi در دنیا، سطح علمی کشور را نشان می دهد.

مقاله isi

مجله اینترنتی پارسی گو: با پیشرفت روزافزون علم و تکنولوژی، نیاز بیشتری به نوشتن مقاله isi در جوامع کنونی احساس می شود چرا که انتشار مقالات علمی و پژوهش معتبر در مجلات ISI دنیا، سطح علمی آن کشور را نشان می دهد.

آشنایی با مفهوم isi

واژه isi مخفف Institute for Scientific Information به معنی موسسه اطلاعات علمی میباشد. این موسسه در سال ۱۹۶۰ توسط فردی به نام یوجین گارفیلد تاسیس و سپس در سال ۱۹۹۲ توسط موسسه علمی تامسون خریداری شده و با نام Thomson ISI معروف گردید.

کار این موسسه ارائه خدمات مربوط به چاپ مقاله و نشریات میباشد. اکثر دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری با این واژه به خوبی آشنا هستند. چرا که برای پیشرفت در مقطع تحصیلی و افزایش رتبه علمیشان به ارسال مقالات و پذیرفته شدن آنها در این موسسه نیاز دارند.در واقع مقالاتی که در این موسسه به چاپ میرسند از بار علمی بالایی برخوردار میباشند.

حتما بخوانید

بررسی مفهوم فقرزدایی در لغت و اصطلاح! (مقاله علمی)

تمامی مقالات ISI به زبان انگلیسی نوشته میشوند پس تمامی نویسندگان مقالات بایستی این مهم را در نظر بگیرند و مقالات خود را به زبان انگلیسی ویرایش نموده و سپس به این موسسه ارسال نمایند. مقاله ISI بایستی کاربردی بوده و هر پژوهشی که برای نگارش یه مقاله علمی ISI انجام میگیرد بایستی کاربردی و عملی بوده و برای پیشرفت جامعه مفید واقع شود.

در واقع میتوان گفت کشورهایی که دارای مقاله isi زیادی میباشند از سطح علمی بالایی برخوردار بوده و با به کارگیری این مقالات روز به روز در حال پیشرفت هستند. هر مقاله ای که در موسسه ISI به چاپ میرسد بایستی دارای مشخصات خاصی باشد که در زیر به اختصار توضیح داده میشود:

۱. عنوان مقاله: عنوان مقاله ISI بایستی سلیس، کوتاه و دارای کلمات کلیدی پژوهشی و کاربردی باشد. عناوینی که طولانی بوده و کلمات کلیدی ناملموسی دارند از ارزش علمی کمتری برخوردار هستند.

۲. Abstract یا چکیده: یکی از مهترین بخشهایی که بایستی در نوشتن یک مقاله ISI به آن توجه نمود بخش Abstract یا همان چکیده میباشد. در مقاله ISI بایستی این بخش قوی بوده و اطلاعات کلی در مورد تمام مراحل کار را در اختیار بگذارد. بخش چکیده بایستی خوانا بوده و دارای هیچگونه ابهامی نباشد. این بخش بایستی شامل عنوان مقاله و روش انجام کار و مراحل آن و نتیجه به دست آمده به طور مختصر و مفید باشد.

۳. Introduction یا مقدمه: این بخش از یک مقاله ISI بایستی شامل اطالاعات کامل و پژوهشها و نتایج محققان قبلی و نتایج به دست آمده از پژوهش آنها باشد. در واقع در این قسمت نویسنده با طرح سوال و جواب از پژوهش محققان دیگر به توضیح پژوهش خود پرداخته و موضوع را برای فهم و درک بیشتر بسط میدهد. در تمامی این قسمتها رعایت ترتیب سالهای انجام پژوهشهایی که قبلا صورت گرفته و نویسنده مقاله در نگارش مقاله خود به آنها پرداخته است الزامی میباشد. این قسمت در مقاله ISI دارای اهمیت خاصی میباشد به طوریکه اگر نویسنده نتواند پژوهشهای قبلی را کامل و با رفرنس دهی به مرجع مربوطه توضیح دهد مقاله او اعتبار کافی برای مقاله ISI را دارا نبوده و از نظر موسسه رد میشود.

۴. روش تحقیق: در این بخش تمامی کارهایی که محقق برای نوشتن مقاله انجام داده است بایستی آورده شود از جمله موادی که به کار برده شده و یا نمونه هایی که گرفته شده است بایستی ذکر گردد.

۵. نتایج و بحث: در این بخش از یک مقاله ISI بایستی نتایج خود فرد و نتایجی که قبلا در پژوهشهایی که مرتبط با موضوع آن فرد انجام شده به طور کامل و خوانا آورده شود. در واقع در این بخش نویسنده به مقایسه نتایج خود با دیگر محققان میپردازد. نویسنده در این بخش بایستی سعی کند حدالامکان به بحث در مورد پژوهشهایی بپردازد که به روز بوده و حاصل تحقیقات جدید باشد تا اعتبار علمی مقاله ISI خود را بالا ببرد.

۶. رفرنس: این بخش یکی از مهمترین و اصلی ترین بخشها در نوشتن یک مقاله ISI میباشد به طوریکه وجود کوچکترین ایراد در این بخش باعث ساقط اعتبار آن برای پذیرش به عنوان مقاله ISI میشود. تمامی رفرنس ها بایستی با تمام جزئیات نوشته شود و هیچ نکته ای اعم از نام نویسنده، تعداد صفحات و نام مجله در آن از قلم نیفتد.

حتما بخوانید

کودک آزاری و راهکارهای مقابله با آن! (مقالۀ علمی)

ضریب تاثیر یا Impact Factor در مقاله isi

ضریب تاثیر برای یک مقاله ISI توسط مجله تعیین میشود. در واقع ضریب تاثیر اعتبار مجله برای مقاله را نشان میدهد. تعداد دفعاتی که یک مقاله علمی در یک ژورنال به چاپ رسیده است و در ژورنالهای دیگر ارجاع داده شده است ضریب تاثیر را مشخص میکند. در واقع تعداد دفعات در JCR مشخص میشود که اختصار Journal Citation Report است. یعنی اگر در ژورنالهای بیشتری استناد شده باشد مقاله از ضریب تاثیر بالایی برخوردار بوده و اعتبار علمی زیادی دارد. ضریب تاثیر از رابطه زیر محاسبه میشود:

Impact Factor= x/y

x: بیانگر تعداد دفعات ارجاع مقالات ژورنال به سایر مقاله های JCR در طول دو سال اخیر
y: تعداد مقاله های به چاپ رسیده در ژورنال در طول دو سال اخیر

برای بسیاری از محققان ضریب تاثیر دارای اهمیت زیادی میباشد و آنها در نوشتن و نگارش یک مقاله ISI به این نکته مهم خیلی اهمیت میدهند.

در حالت کلی نویسنده بایستی مطالب کاملا مرتبط با موضوع خود برای نوشتن مقاله ‌ISI انتخاب کرده و تمامی نکات را در تمامی مراحل نگارش رعایت نماید.

گردآوری و تنظیم: پارسی گو
منبع: پژوهش برتر

به اشتراک بذار:

یک دیدگاه در “چگونه مقاله isi بنویسیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *