واکنش ظریف و خرازی به درگذشت کوفی عنان!

کوفی عنان درگذشت! + زندگی نامه

شبکه خبری الجزیره اعلام کرد که کوفی عنان دبیر کل پیشین سازمان ملل متحد که برای درمان به سوئیس رفته بود در سن ۸۰ سالگی فوت کرد.

کوفی عنان

مجله اینترنتی پارسی گو: کوفی عنان دبیرکل پیشین سازمان ملل متحد، در سن ۸۰ سالگی در سوئیس درگذشت. به گزارش خبرگزاری فارس، شبکه خبری الجزیره اعلام کرد که «کوفی عنان» دبیر کل پیشین سازمان ملل متحد در سن ۸۰ سالگی فوت کرد. وی که برای درمان، به سوئیس رفته بود، اوایل وقت صبح امروز (شنبه) در بیمارستانی در ژنو درگذشت.

کوفی عنان کیست؟ (زندگی نامه)

کوفی عنان متولد ۸ آوریل ۱۹۳۸ در غنا و هفتمین دبیر کل سازمان ملل متحد در فاصله سالهای ۱۹۹۷ تا دسامبر ۲۰۰۶ بود. او در سال ۱۹۶۲ در سازمان بهداشت جهانی سمتی کسب کرد که نخستین سمت وی در سازمان ملل محسوب می‌شود. پس از آن پستهایی مانند قائم مقامی اداره کمیساریای عالی پناهندگان و معاونت مالی دبیر و رهبری گروه حافظ صلح سازمان ملل از دیگر مناصبی بودند که وی عهده دار آن بود.

او موسس و رئیس بنیادی به نام کوفی عنان بود. کوفی عنان در سال ۲۰۰۱ به صورت مشترک با سازمان ملل جایزه صلح نوبل را دریافت کردند. وی همچنین رئیس گروه کاری توسعه آفریقا بود که در عالی ترین سطح در راستای توسعه پایدار و عادلانه در آفریقا تلاش می‌کند.

عنان همچنین ریاست سازمان ریش سفیدان سازمان ملل که به عنوان سازمان متنفذین هم شناخته می‌شود را عهده‌دار بود. این سازمان متشکل از چهره‌های دولتی است که در راستای صلح و دفاع از حقوق‌بشر تلاش می‌کنند.

وی شهریور ۱۳۸۵ به منظور انجام دیداری دو روزه و رایزنی با مقامات ایرانی به تهران سفر کرده بود. عنان همچنین سال ۱۳۹۱ به عنوان فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه چندبار به تهران آمده بود.

در پی درگذشت کوفی عنان در غنا یک هفته عزا اعلام شده است.

ظریف و کوفی عنان

ظریف و کوفی عنان

پیام تسلیت ظریف در پی در گذشت کوفی عنان

وزیر امور خارجه ایران با ابراز تأسف عمیق از درگذشت کوفی عنان، او را رهبر قدرتمند جهان و قهرمان بی‌نظیر صلح، عدالت و حاکمیت قانون خواند.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران امروز (شنبه) در پی درگذشت «کوفی عنان» دبیرکل پیشین سازمان ملل در صفحه توئیترش با ابراز تأسف عمیق از درگذشت کوفی عنان، او را «رهبر قدرتمند جهان و قهرمان بی‌نظیر صلح، عدالت و حاکمیت قانون» خواند و نوشت: «در آرامش به سر ببری، دوست قدیمی عزیز من.»

«کوفی عنان» دبیرکل پیشین سازمان ملل متحد که برای درمان، به سوئیس رفته بود، اوایل وقت صبح امروز (شنبه) در سن ۸۰ سالگی و در بیمارستانی در ژنو درگذشت.

کوفی عنان متولد ۸ آوریل ۱۹۳۸ در غنا و هفتمین دبیرکل سازمان ملل متحد در فاصله سال‌های ۱۹۹۷ تا دسامبر ۲۰۰۶ بود.

وی همچنین نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه بود و در سال ۱۳۹۱ چند بار به تهران سفر کرد و با علی‌اکبر صالحی وزیر خارجه سابق ایران درباره تحولات سوریه به گفت‌وگو پرداخت.

دبیرکل پیشین سازمان ملل متحد همچنین شهریور ۱۳۸۵ به منظور سفری دو روزه و رایزنی با مقامات ایرانی به تهران آمد و با محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری، منوچهر متکی وزیر خارجه و سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی وقت ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

کوفی عنان که ریاست سازمان ریش سفیدان سازمان ملل که به عنوان سازمان متنفذین هم شناخته می‌شود را برعهده داشت در دوران وزارت خارجه ظریف به تهران سفر کرد.

خرازی و کوفی عنان

خرازی و کوفی عنان

خرازی درگذشت کوفی عنان را تسلیت گفت

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران در پیامی درگذشت دبیرکل پیشین سازمان ملل را تسلیت گفت. سید کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در پی در گذشت کوفی عنان دبیرکل پیشین سازمان ملل در پیامی عنوان کرد:

«خبر درگذشت مرحوم کوفی عنان دبیرکل پیشین سازمان ملل موجب تاثر گشت. آن مرحوم از شخصیت های بر جسته بین المللی بود که اصالت و استقلال خود را در دوره دبیرکلی خویش حفظ کرد و پس از اتمام مسئولیتش نیز در حل بحرانهای بین المللی نقش بر جسته ای داشت.
خدایش بیامرزد و یادش همواره گرامی باد.
سید کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی»

گردآوری و تنظیم: پارسی گو
منبع: فارس

به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *