نگاهی به زندگی رزا منتظمی و کتاب هنر آشپزی + عکس

رزا منتظمی کیست؟

رزا منتظمی با نام واقعی فاطمه بحرینی مولف یکی از پرفروش ترین و معروف ترین کتاب های ایران با نام «هنر آشپزی» است. وی در زمان حیات بانوی اول آشپزی ایران بود.

رزا منتظمی کتاب هنر آشپزی فاطمه بحرینی مشهور به رزا منتظمی بانوی اول آشپزی ایران

مجله اینترنتی پارسی گو: رزا منتظمی با نام واقعی فاطمه بحرینی مولف یکی از پرفروش ترین و معروف ترین کتاب های ایران با نام «هنر آشپزی» است. وی در زمان حیات بانوی اول و استاد آشپزی ایران بود. بعد از درگذشت ایشان اساتید دیگر آشپزی از جمله سمیرا جنت دوست این عنوان را به دست آوردند.

نگاهی به زندگی و خدمات رزا منتظمی

فاطمه بحرینی استاد آشپزی و نویسنده کتاب مشهور آشپزی به رزا منتظمی مشهور بود. رزا منتظمی یا فاطمه بحرینی متولد ۱۳ مرداد ۱۳۰۱ بود و در شهسوار به دنیا آمد.

در تحصیلات ابتدایی موفق بود و در امتحانات نهایی بین مدارس دخترانه و پسرانه توانست نفر اول شود.

مهمترین کتاب آشپزی ایران که بارها چاپ شده است متعلق به رزا منتظمی است. این کتاب هنر آشپزی نام دارد. هنگامی خانم منتظمی نخسیتن کتاب غذایی ایران با عنوان هنر آشپزی را منتشر کرد ۶۰۰ دستور غذایی در آن بود. نخستین چاپ کتاب هنر آشپزی مربوط به سال ۱۳۴۳ است.

او خودش ناشر کتابش بود (نشر مولف) و مدتها این کتاب را در خانه اش می فروخت. قبل از انقلاب خانم منتظمی کلاس های آشپزی برگزار می کرد و پس از انقلاب نیز با فروش رسمی کتاب معروف هنر آشپزی امرار معاش می نمود.

فاطمه بحرینی، معروف به رزا منتظمی درباره کتاب معروف خود «هنر آشپزی» می گوید نوشتن این کتاب ۲ سال طول کشیده است! آخرین چاپ های کتاب در دو جلد منتشر شده است و علت آن اضافه شدن غذاهای جدید به کتاب است. در حال حاضر کتاب دو جلدی هنر آشپزی بیش از ۱۷۰۰ غذای ایران و غذای غیر ایرانی نزدیک به فرهنگ ایران را شامل می شود.

رزا منتظمی استاد آشپزی بود. در کلاس های آشپزی او در سال ۱۳۳۷ در تهران، صدها نفر شرکت می کردند و در مجموع چند هزار نفر از او آموزش آشپزی دیده اند. کتاب هنر آَشپزی در زمان حیات نویسنده بیش از پنجاه بار چاپ شد و بیش از یک میلیون نسخه از آن به فروش رسید.

از چاپ چهل و یکم به علت حجم آموزش ها کتاب در دو جلد به چاپ رسیده است.

نکته جالب توجه در خصوص کتاب رزا منتظمی این است که در سالهای جنگ تحمیلی، کتاب هنر آشپزی به علت کمبود کاغذ و مشکلات چاپ، با دفترچه بسیج اقتصادی فروخته می شود و هنگام خرید کتاب، دخترچه خریدار مهر می شد تا مشخص شود خریدار سهیمه کتابش را دریافت کرده است!

بانو فاطمه بحرینی مشهور به رزا منتظمی و مولف یکی از پرفروش ترین کتاب های آَشپزی ایران با نام هنر آشپزی سرانجام در سن ۸۷ سالگی و در ۱ آبان ۱۳۸۸ درگذشت.

در حال حاضر کتاب خانم منتظمی با عنوان «هنر آشپزی» و با موضوعات طرز تهیه غذا، دستور پخت انواع غذا، آموزش تهیه انواع دسر و انواع خمیر در سایت های تخصصی کتاب به طور رایگان در اختیار علاقه مندان قرار دارد و مشتاقان می توانند کتاب را دانلود نمایند.

منبع: مجله اینترنتی پارسی گو
درج مطالب مجله اینترنتی پارسی گو با ذکر منبع (www.parsigoo.com) بلامانع است.

به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *