همه چیز درباره آمد نیوز و دستگیری روح الله زم

صفر تا صد بازداشت روح الله زم + تصاویر

روح الله زم مدیر و سرشبکه سایت و کانال تلگرام آمد نیوز چند روز قبل بازداشت شد. در این یادداشت در شش پرده به ابعاد مختلف بازداشت روح الله زم پرداخته شده است.

بازداشت روح الله زم دستگیری روح الله زم و پایان آمد نیوز

مجله اینترنتی پارسی گو: روح الله زم مدیر و سرشبکه سایت و کانال تلگرام آمد نیوز چند روز قبل بازداشت شد. در این یادداشت که توسط احمد طحانی با عنوان همه چیز درباره فعالیت ها و بازداشت روح الله زم: صفر تا صد بازداشت روح الله زم نوشته شده است، در شش پرده به ابعاد مختلف بازداشت روح الله زم پرداخته شده است.

روح الله زم کیست مدیر آمد نیوز روح الله زم چگونه بازداشت شد

روح الله زم کیست مدیر آمد نیوز روح الله زم چگونه بازداشت شد

پرده اول: روح الله زم کیست؟

یکی از شخصیت های جنجالی در بین کسانی که علیه نظام جمهوری اسلامی فعالیت می کنند و به اپوزیسیون شهرت دارند، روح الله زم است. روح الله زم متولد ۱۳۵۲ است. او در تهران به دنیا آمده و فرزند حجت الاسلام محمد علی زم می باشد. آنچه از زندگی و فعالیت های کاری او بر می آید، روح الله زم بیشتر عمرش را به کارهای فرهنگی از قبیل روزنامه نگاری، فیلم سازی و نویسندگی سپری کرده است. اگرچه روح الله زم در هر عرصه ای وارد شده است، با دروغ و جنجال سازی، همواره حاشیه ساز بوده است. از آنجا که حجت الاسلام محمد علی زم در سینما فعالیت داشته و دارد، روح الله زم نیز مدتی مستقیم و غیر مستقیم در سینما فعالیت می کرد و در حقیقت پدر روح الله، سبب ورود او به سینما شد. روح الله زم همچنین مدیر سایت و کانال تلگرام آمد نیوز است و مقالات و یادداشت هایی نیز در روزنامه های داخلی به چاپ رسانده است.

روح الله زم آمد نیوز

روح الله زم سرشبکه مجموعه سایت و کانال تلگرام آمد نیوز

پرده دوم: فعالیت های حرفه ای روح الله زم

روح الله زم که به عنوان مدیر سایت و کانال تلگرامی آمد نیوز شناخته شده است، فعالیت های گسترده و متنوعی داشته است. او از روزنامه نگاری و نویسندگی تا فیلم سازی و کارگردانی را تجربه کرده است. روح الله همچنین مدتی نیز به اجرای برنامه های تلوزیونی مشغول بوده است. روح الله زم که به نیما زم نیز شهرت دارد، به واسطه شغل پدر مدتی در سینما فعالیت می کند و به واسطه شناختی که از سینما و تلوزیون به دست می آورد، بعدها نیز در راستای فعالیت های سیاسی اش، به اجرای برنامه در تلوزیون اینترنتی بیان می پردازد. وی همچنین مدتی نیز روزنامه نگاری کرده و مقالات و یادداشت هایی در روزنامه های مختلف و سایت های گوناگون منتشر کرده است. اما آنچه باعث شهرت او شده است، «آمد نیوز» است و البته بیش از همه، «کانال تلگرام آمد نیوز».

روح الله زم در کنار پدرش حجت الاسلام محمد علی زم

روح الله زم در کنار پدرش حجت الاسلام محمد علی زم

پرده سوم: حجت الاسلام محمد علی زم کیست؟

حجت الاسلام و المسلمین محمد علی زم، روحانی نسبتا مشهوری است که شناخت او و گرایش های فکری و سیاسی اش کمی پیچیده است. اگرچه او به عبارتی همواره سعی کرده است تا بدون گرایش خاص سیاسی فعالیت کند، اما به هر حال با توجه به فعالیت های رسمی که توسط او انجام گرفته است می توان منش سیاسی و گرایش  فکری اش را تشخیص داد. محمد علی زم متولد ۱۳۳۴ است و طلبگی را در مدارس حقانی، فیضیه، دارالشفاء و رسالت حوزه علمیه قم طی کرده است. وی به مدت ۶ سال سطح را در سالهای ۵۳ تا ۵۹ خوانده و سپس به مدت ۴ سال رسایل و مکاسب را در سالهای ۵۹ تا ۶۳ تحصیل کرده است. حجت الاسلام زم همچنین به مدت ۱۰ سال درس خارج فقه و اصول را نزد آقا مجتبی تهرانی، استاد مشهور اخلاق و عرفان در سالهای ۶۰ تا ۷۰ گذرانده است. از فعالیت های علمی حجت الاسلام زم به تدریس فلسفه در دانشگاه سوره و تدریس فلسفه گردشگی در اسلام، در دانشگاه علامه طباطبایی و تدریس دروس دیگر در سایر دانشگاه ها اشاره کرد. آنچه شناخت حجت الاسلام زم را دشوار می کند، گستردگی فعالیت های رسمی اوست؛ بطوریکه این فعالیت ها از تدریس و تحصیل، تا تهیه کنندگی سینما و پست های مختلف اجرایی را شامل می شود. او در دانشگاه تدریس دارد، مدتی معاون فرهنگی و اجتماعی شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران است و از سوی دیگر رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی ویدئو رسانه و نیز صاحب یک موسسه سینمایی است! با توجه به اینکه حجت الاسلام زم سالها ریاست حوزه هنری را به عهده داشته، می توان وی را یک روحانی فرهنگی دانست. اگرچه فعالیت های اجرایی او، نظیر فعالیت در معاونت فرهنگی مناطق آزاد و معاونت فرهنگی شهرداری تهران، کمی تا قسمتی او را از فعالیت صرفا فرهنگی خارج کرده است.

حتما بخوانید

روح الله زم کیست و چرا بازداشت شد؟

بخشی از فعالیت های حجت الاسلام و المسلمین محمد علی زم، پدر نیما یا روح الله زم، مدیر آمد نیوز، به نقل از ویکی پدیا به شرح زیر است:

  • تشکیل گروه‌های سرود و نمایش و… در مساجد و تکایای غرب، جنوب، جنوب غربی و شرق تهران (پیش از انقلاب)
  • فعالیت‌های فرهنگی و هنری در مکان‌های فوق (بعد از انقلاب)
  • مدیریت داخلی سازمان تبلیغات اسلامی (۱۳۶۰)
  • جانشین و قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی از طرف آیت الله جنتی و حجت الاسلام فاکر (۶۸–۶۰)
  • سرپرست حوزه هنری (۸۰–۵۹)
  • عضو شورای سیاستگذاری صدا و سیما (۷۵–۶۹)
  • عضو گروه سیاستگذاری و برنامه‌ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی(۶۲–۶۰)
  • رئیس ستاد فرهنگی هنری دفاع مقدس (سازمان تبلیغات اسلامی) (۶۸–۶۰)
  • عضو شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی (۶۵–۵۹)
  • همکاری با سازمان عقیدتی- سیاسی ارتش (۶۲–۵۸)
  • عضویت در شورای نهادهای انقلاب اسلامی (۶۵–۵۹)
  • دو دوره نماینده قوه قضاییه در شورای نظارت صدا و سیما (۷۵–۶۹)
  • مدیر مسئول یازده مجله تخصصی هنری و ادبی (سوره، سوره نوجوان، شعر، ادبیات داستانی، هنرهای تجسمی، صحنه (تئاتر)، نقد سینما، مقام (موسیقی)، مهر، بازار فرهنگ، عروس) (۸۰–۷۰)
  • رئیس مدرسه کارگاهی فیلمنامه‌نویسی (۸۰–۷۰)
  • رئیس دانشگاه سوره (۸۰–۷۵)
  • رئیس هیئت مدیره باشگاه پرسپولیس (۸۰–۷۸)
  • مؤسس تعاونی اعتباری شهر (بانک شهر) (۷۹)
  • مؤسس مؤسسه قرض الحسنه برگ سبز هنرمندان ([نیازمند منبع]به هدف رسیدن به تأسیس بانک فرهنگ) (۷۳)
  • رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران به توصیه سید علی خامنه‌ای (۸۲–۷۹)
  • معاون فرهنگی واجتماعی شهرداری تهران (۸۲–۸۰)
  • رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی ویدئو رسانه کشور (۹۰–۸۴)
  • عضو هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات ویدئو رسانه (۹۲–۸۹)
  • رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل بنیان فرهنگ و هنر ایرانیان (۸۲-اکنون)
  • تربیت بسیاری از هنرمندان انقلاب اسلامی سکاندار در تولید، آموزش و پژوهش و مدیریت‌های هنری در صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و حوزه هنری و دفاتر بخش خصوصی
  • افزایش شمار مراکز فرهنگی در مدت ریاست سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران از ۷۸ باب به ۲۸۷ باب
  • تأسیس خانه خورشید مرکز الگوسازی تولید و ارائه غذاهای اسلامی (۸۴–۸۹)
  • فراگیری دوره طب جدید «سوجوک» و کاراتراپی (۸۹-اکنون)

همانطور که پیشتر بیان شد، فعالیت های فرهنگی پدر، باعث می شود روح الله زم نیز به همین مسیر کشیده شود و فعالیت در سینما، نویسندگی و روزنامه نگاری در کارنامه اش دیده شود. اگرچه مدیریت آمد نیوز (کانال و سایت) نیز به نوعی روزنامه نگاری و نویسندگی خلاقانه محسوب می شود!

گوشه ای از فعالیت های کانال آمد نیوز. شایعات منتشر شده در کانال تلگرام آمد نیوز

گوشه ای از فعالیت های کانال آمد نیوز. شایعات منتشر شده در کانال تلگرام آمد نیوز

پرده چهارم: تولد آمد نیوز

آمد نیوز در سال ۹۵ توسط روح الله زم تأسیس شد اما خیلی زود با حربه «افشای اسناد سری و محرمانه نظام» توانست نگاه طیفی از مخاطبان را به خود جذب کند. کلمه آمد نیوز در اصل مخفف سه کلمه آگاهی، مبارزه و دموکراسی است. در حقیقت آمد نیوز رسالت خود را در اطلاع رسانی و آگاهی دادن به مردم، مبارزه علیه نظام با توجه به آگاه شدن مردم و سپس دستیابی به دموکراسی با از بین بردن نظام قرار داده بود، منتهی دو اشکال اساسی متوجه این رسالت بود که کار روح الله زم و آمد نیوز را به وضع امروز رساند. اول اینکه آمد نیوز با حمایت پول کثیف عربستان سعودی و بنیادهای صهیونیستی (به اعتراف خود روح الله زم) آغاز به فعالیت علیه «انقلاب» و نظام مردم سالارانه ایران کرده بود و دوم اینکه محور فعالیت های خود را بر «دروغ» و سندسازی گذاشته بود. به نحوی که وقتی یکی از مجریان شبکه های ماهواره ای ضد انقلاب، از روح الله زم سوال می کند که چرا بعضی از اخبار آمدنیوز که ثابت شده دروغ است را از این کانال حذف نمی کند، روح الله زم تأکید می کند برای «همه» این دروغ ثابت نشده است و به نوعی بیان می کند که همان دروغ هم برای کسانی که نمی دانند دروغ است، اثرگذاری دارد! بنابراین با این دیدگاه اخبار دروغ در آمد نیوز به راحتی منتشر می شد.

حتما بخوانید

روح الله زم دستگیر شد + جزئیات

آمد نیوز در سال ۹۶ توانسته بود با دروغ های جذاب سیاسی، بالای یک میلیون عضو به دست آورد. در این کانال حتی آموزش ساخت کوکتل مولوتف هم برای آشوب های زمستان ۹۷ داده شده بود. تصویر سازی و انتشار عکس و اسناد جعلی عمده فعالیت های آمد نیوز را تشکیل می داد و این فعالیت ها به نحوی بود که بعضا به شکلی خیلی ساده و آماتوری انجام می گرفت. در حال حاضر یک جستجوی ساده در گوگل، خیل تصاویر جعل شده توسط آمد نیوز را به همراه اصل تصاویر به دست می دهد. استفاده از تصاویر تجمعات مختلف برای نشان دادن جمعیت تجمعات فتنه ۸۸ برای گرامی داشت آن روزها! ساخت اسناد رسمی حکومت (به شکلی کاملا ناشیانه، حتی بدون سربرگ و شماره و…) نشر توهماتی به اسم خبر که روح الله زم در گفتگو با رسانه های مطرح دنیا ادعا می کرد این اخبار و اطلاعات فوق محرمانه را از درونی ترین لایه های قدرت در ایران به دست آورده است و… نمونه ای از این فعالیت هاست. بعضی از اخبار کانال آمد نیوز که دروغ در آنها محرز بود، صدای ضد انقلاب خارج نشین را هم در آورده بود و وقتی از زم سوال می شد که چطور هیچ منبع و رسانه دیگری خبر را منتشر نکرده است، او پاسخ می داد تنها آمد نیوز است که به منابع خبری معتبر از عمق لایه های قدرت در ایران دسترسی دارد! آمد نیوز، به اعتراف خود روح الله زم، از پولهای کثیف عربستان سعودی گرفته تا پولهای نجس بنیادها و مراکز مختلف صهیونیستی حمایت می شد. منابع خبری (به نقل از ایرنا: ۸۳۵۱۷۳۱۲) همچنین از ارتباط آمد نیوز با سازمانهای جاسوسی و اطلاعاتی کشورهایی نظیر ترکیه، عربستان، فرانسه و… خبر داده بودند.

مستند ایستگاه پایانی دروغ. مستندی که یک سال قبل از بازداشت روح الله زم پخش شد

مستند ایستگاه پایانی دروغ. مستندی که یک سال قبل از بازداشت روح الله زم پخش شد

پرده پنجم: مستند ایستگاه پایانی دروغ با طعم افشاگری

مستند ایستگاه پایانی دروغ تقریبا یک سال قبل از بازداشت روح الله زم پخش می شود. ایستگاه پایانی دروغ مستندی جنجالی بود که دست روح الله زم و دروغ های متعددی که به عنوان خبر به خورد مخاطب داده است را حتی برای ضد انقلاب خارج نشین نیز رو کرد. به طوریکه بعد از پخش این مستند از رسانه ملی ایران، رسانه های مختلف ضد انقلاب نیز به روح الله زم معترض شدند که اولا چرا به آنها توهین شده است و ثانیا چطور به این شکل کاملا ناشیانه دست به نشر اخبار کذب زده است و چه تضمینی وجود دارد که باقی اخبار منتشر شده در آمد نیوز نیز مانند اخبار نمایش داده شده در مستند، دروغ نباشد؟ افشاگری های زم علیه شخصیت های ضد انقلاب خارج نشین و امثال رضا پهلوی نیز باعث شد واکنش های اعتراضی فراوانی در بین ضد انقلاب علیه او صورت بگیرد. در حقیقت باید گفت مستند ایستگاه پایانی دروغ سیلی محکمی بود که به گوش جامعه فعالان علیه نظام اسلامی وارد شد، به شکلی که تا مدتها بعد گیجی این سیلی به چشم می آمد و اپوزیسیون خارج نشین با یکدیگر درگیر می شدند و علیه یکدیگر دست به افشاگری می زدند.

ایستگاه پایانی دروغ مستندی بود که در سال ۱۳۹۷ و در دو قسمت از رسانه ملی پخش شد. در این مستند نحوه نفوذ یک عضو اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در آمد نیوز و نحوه ارتباطش با روح الله زم به تصویر کشیده شده بود. این مستند نشان می داد که چگونه چندین پست و خبر کانال آمد نیوز توسط یک عضو اطلاعات ایران تأمین شده است. در حقیقت این عضو اطلاعات، با نفوذ روی روح الله زم، مطالبی را تحت عنوان اخبار مهم و سری با محتوایی طنزگونه در آمد نیوز منتشر می کرد. روح الله زم از یکسو مبهوت و از یکسو خوشحال از به دست آوردن اخبار مهم، مو به مو مطالبی که عضو اطلاعات به او می گفت را در کانالش منتشر می کرد. پس از پخش این مستند گزارشی منتشر شد که خبر از ریزش شدید بیش از نیم میلیون نفر از اعضای کانال آمد نیوز می داد. (ر.ک: باشگاه خبرنگاران. صفحه ویکی پدیا آمد نیوز)

حتما بخوانید

واکنش طنز به دستگیری روح الله زم! + تصاویر

با پخش مستند ایستگاه پایانی دروغ هیاهویی در بین اپوزیسیون خارج نشین به راه افتاد. مطالبی که روح الله زم در این مستند علیه سایر فعالان رسانه ای ضد انقلاب مطرح کرده، باعث شد تا به قول معروف آب در لانه مورچگان بیافتد و دعوای علنی بین روح الله زم و تمام کسانی که در آن مستند به نحوی به تمسخر گرفته شده بودند شکل گیرد. روح الله زم البته پس از پخش این مستند سعی کرد تا به نوعی مخاطبان حیرت زده را قانع کند که او هم به اطلاعات ایران نفوذ کرده! و همه ماجرا تحت اشراف او شکل گرفته است! این تلاشها البته نتیجه عکس داد و موجب تمسخر زم توسط دیگر اپوزیسیون خارج نشین شد. به نحوی که فعالان رسانه ای ضد انقلاب فریب خوردگی ساده لوحانه روح الله زم را مورد تمسخر قرار می دادند. بعدها زم به صورت تلویحی پذیفت که در دام اطلاعات ایران افتاده است، اما ادعا کرد این ماجرا با نقش و هدایت مستقیم بیت رهبری شکل گرفته است.

بازداشت روح الله زم دستگیری روح الله زم و پایان آمد نیوز

بازداشت روح الله زم دستگیری روح الله زم و پایان آمد نیوز

پرده ششم: بازداشت روح الله زم و پایان آمد نیوز

در مهرماه ۱۳۹۸ آخرین پرده از پرونده آمد نیوز و روح الله زم نمایش داده شد و با بازداشت روح الله زم مدیر سایت و کانال آمد نیوز، پرونده دروغ های عجیب و غریب و ضد و نقیض این رسانه ضد انقلاب برای همیشه بسته شد. پس از دستگیری روح الله زم، کاربران فضای مجازی واکنش های طنزگونه ای به این خبر نشان دادند و آمد نیوز را به رفت نیوز تشبیه کردند. بازداشت روح الله زم با انتشار پستی در کانال آمد نیوز رسانه ای شد و پس از مدتی اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی اطلاعیه ای اعلام کرد روح الله زم در ایام اربعین حسینی بازداشت شده است. در این اطلاعیه به همکاری سرویس های جاسوسی بعضی از کشورها نظیر فرانسه، آمریکا و رژیم صهیونیستی با روح الله زم نیز اشاره شده است. اگرچه این همکاری توسط خود زم بارها رسانه ای شده بود و او خود را تحت حمایت کامل فرانسه می دانست. پس از بازداشت روح الله زم فیلمی دو دقیقه ای از روح الله زم در رسانه ملی پخش شد و در آن نامبرده ضمن عذرخواهی از مجموعه نظام و مردم، از اقداماتش در آمد نیوز ابراز پشیمانی کرد. گفتنی است هنگام بازداشت روح الله زم وقتی که وی متوجه می شود در دام افتاده است، از مأمورین سوال می کند که شما از طرف کدام نهاد هستید؟ و خودش پاسخ می دهد که شما از سپاهید! تنها سپاه پاسداران ایران می توانست مرا دستگیر کند. روح الله زم با عملیات پیچیده اطلاعاتی ابتدا به خاک ایران کشانده می شود و پس از آن بازداشت می شود. حالا با بسته شدن پرونده پیچیده دستگیری روح الله زم، پروژه دیگری آغاز می شود و آن شناسایی و معرفی همکاران روح الله زم برای همه فعالیت هایش علیه نظام است. پرونده ای که البته بخشی از آن برای اهالی رسانه از پیش مشخص و روشن است.

منابع: ۱. ویکی پدیا. (صفحات محمد علی زم، روح الله زم، آمد نیوز.) ۲. فارس ۳. ایرنا

منبع: مجله اینترنتی پارسی گو. (نویسنده: احمد طحانی)
درج مطالب مجله اینترنتی پارسی گو با ذکر منبع (www.parsigoo.com) بلامانع است.

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *