چگونه محتوای مفید و کاربردی تولید کنیم؟

آموزش تولید و انتشار محتوا در ۸ گام!

تولید و انتشار محتوا اهمیت فراوانی دارد؛ چراکه باعث جذب مخاطب و بر آورده شدن نیازش می شود. در این مطلب آموزش تولید و انتشار محتوا در ۸ گام ارائه می شود.

آموزش تولید و انتشار محتوا

مجله اینترنتی پارسی گو: تولید و انتشار محتوا اهمیت فراوانی دارد؛ چراکه سمت و سوی موفقیت در فضای مجازی تولید محتوای مفید و کاربردی است. در این مطلب آموزش تولید و انتشار محتوا در ۸ گام ساده ارائه می شود. این مقاله توسط احمد طحانی نوشته شده که با عنوان آموزش تولید محتوا در ۸ گام به شما مخاطبین عزیز تقدیم می شود.

۸ گام ساده در تولید و انتشار محتوا

برای تولید محتوا تاکنون مطالب زیادی نوشته شده است. متخصصان و نویسندگان نیز هر یک از دریچه دید خود به این موضوع نگریسته اند و تجربیات خود را در اختیار مشتاقان یادگیری تولید محتوا قرار داده اند. ما نیز تلاش می کنیم این موضوع را به نحوی دیگر ارائه دهیم. به طور کلی برای تولید محتوا ۸ گام تصور کنید که از انتخاب موضوع آغاز شده و به گسترۀ مخاطب ختم می شود.

گام نخست برای تولید محتوا: انتخاب موضوع

توجه داشته باشید که انتخاب موضوع در تولید محتوا اهمیت فراوانی دارد. چراکه محتوایی باید تولید شود که مفید و کاربردی باشد. بنابراین انتخاب موضوعی کاربردی و با اهمیت می تواند در تولید یک محتوای موفق تأثیر چشمگیری داشته باشد.

گام دوم در تولید محتوا: کلید واژگان مناسب

دومین گام در آموزش تولید و انتشار محتوا انتخاب کلیدواژگانی است که شاکله و بیس محتوا را مشخص می کند. به عبارت دیگر، تکیه گاه و ستون محتوای شما را کلیدواژگان محتوایتان شکل می دهد. پس روشن است که انتخاب درست کلیدواژگان در تولید محتوا چقدر اهمیت دارد. در نظر داشته باشید که کلیدواژه نه به معنای کلماتی است که پر تکرارند، بلکه به معنای کلماتی است که پر اهمیتند. البته این کلمات پر اهمیت می توانند پر تکرار هم باشند و البته باید در حجم مناسبی در محتوای شما حضور داشته باشند.

تولید محتوا. نوشتن. نویسندگی. محتوای کاربردی. محتوای مفید

تولید محتوا. نوشتن. نویسندگی. محتوای کاربردی. محتوای مفید

گام سوم در تولید محتوا: پلن، ساختار یا فهرست

سومین گام در تولید محتوا تهیه پلن یا ساختار محتواست. به عبارت دیگر، شما قبل از اینکه دست به قلم یا کیبورد ببرید و بخواهید محتوای مورد نظرتان را بنویسید، باید ساختار آنرا مشخص کنید. مشخص کردن ساختار به این معنی است که بدانید ابتدای مطلب با چه بحثی آغاز می شود، چگونه ادامه می یابد، مغز محتوا شامل چه مباحثی است و در انتها با مطرح کردن چه نکاتی قرار است محتوای شما به پایان برسد. اگر به این نکات فکر کنید و آنها را یادداشت کنید، در حقیقت پلن و ساختار محتوای خود را شناخته اید.

گام چهارم در تولید محتوا: روان بودن جملات

پس از انتخاب موضوع و کلمات کلیدی، و نیز پس از تهیه پلن و ساختار محتوا، حالا قرار است مطلب مورد نظر نوشته شود. بسیار خب. در این مقطع، مهمترین نکته استفاده از کلماتی است که جملات محتوای تولیدی شما را ساده و روان و قابل فهم کند. به عبارت بهتر، یک محتوای خوب هنگامی برای مخاطب جذاب می شود که جملاتی قابل فهم و روان داشته باشد و به اصطلاح ذهن مخاطب را هنگام مطالعه دچار دست انداز نکند! اگرچه در داستان نویسی و نوشتن مقالات سیاسی این دست اندازهای قابل تأمل ویژگی مثبت تلقی می شود اما به طور کلی محتوا باید جملات روانی داشته باشد.

گام پنجم در تولید محتوا: مرور و ویراستاری

پنجمین گام در آموزش تولید و انتشار محتوا مرور آن است. به عبارت بهتر، نویسنده پس از نوشتن باید نوشته خود را یک یا چند بار بخواند و آنرا ویراستاری کند تا احیانا مشکلات و غلط های آن برطرف شود. نکته مهم در ویراستاری نیز فاصله زمانی آن است. توضیح اینکه اگر شما یک بار پس از اتمام نوشته تان آنرا مطالعه کنید می توانید بسیاری از مشکلات آنرا بر طرف کنید. اما بعضی از اشکالات به چشم شما نمی آید. بنابراین باید پس از گذشت یک بازه زمانی مشخص، مثلا سه الی چهار ساعت از اتمام کار، دوباره آنرا بازخوانی کرده و ویراستاری نمایید. البته این بازه زمانی در داستان نویسی طولانی تر است و باید چند روز و بلکه چندین روز از پایان کار گذشته باشد.

گام ششم: انتشار محتوا

ششمین گام در تولید محتوای مناسب انتشار آن است. در حقیقت، همانقدر که تولید یک محتوای خوب موثر است، انتشار آن نیز موثر است. روشن است که اگر شما بهترین محتوا را تولید کنید، اما آنرا به بدترین شکل ممکن منتشر کنید، نتیجه ای که خواهید گرفت به هیچ وجه رضایت بخش نخواهد بود. بنابراین باید در انتشار محتوا نیز با دقت عمل کرد. به عنوان مثال یک مقاله علمی می تواند در مجلات علمی یا همایش های معتبر انتشار یابد. یک مقاله سیاسی یا اجتماعی می تواند در روزنامه یا سایت هایی که به موضوع مقاله نزدیکی دارند منتشر شود. روزنوشت ها و تجربیات شخصی را می توان در قالب یک وبلاگ منتشر کرد. طبعا جابجا شدن بسترهای انتشار تولید محتوا، نویسنده را از دستیابی به اهدافش دور خواهد کرد.

گام هفتم تولید محتوا: رصد واکنش مخاطب به محتوای تولید شده

هفتیمن گام در تولید محتوا، توجه به واکنش مخاطب به محتوای تولید شده است. به این ترتیب نویسنده محتوا می تواند نیاز سنجی کند و در تولیدات بعدی خود نیازهای بیشتری از مخاطبان خود را برآورده کند. به عنوان مثال، اگر یک محتوای آموزشی تولید می شود، ممکن است مخاطب از شما یک چکیده یا خلاصه در ابتدا یا انتهای مطلب بخواهد. طبعا در تولید محتوای بعدی نویسنده به این خواسته مخاطب فکر کرده و به آن ترتیب اثر خواهد داد.

تایپ. نوشتن با کامپیوتر. تولید محتوا با رایانه. تایپ در لپ تاپ. نوشتن در لب تاپ. محتوای مفید و کاربردی

تایپ. نوشتن با کامپیوتر. تولید محتوا با رایانه. تایپ در لپ تاپ. نوشتن در لب تاپ. محتوای مفید و کاربردی

گام هشتم: تبلیغ برای محتوای تولید شده

هشتمین گام در تولید محتوا، تبلیغ برای محتوای تولید شده است. البته ممکن است این گام با تبلیغات ظاهری برای فروش کالا و… اشتباه گرفته شود. بنابراین باید توضیح دهیم که منظور از تبلیغ محتوای تولید شده، اشاره به مطلب تولید شده در تولیدات بعدی و قبلی است. به عبارت دیگر، شما هنگامی که مشغول نوشتن یک یادداشت هستید، می توانید با انتخاب کلمات مناسب و مرتبط، مطالب قبلی خود را به مطلب جدید لینک دهید. یا اگر مقاله علمی تهیه می کنید، می توانید در متن اثر خود از کارهای قبلی بهره ببرید و به آن رفرنس بدهید. اگر یک وبلاگ دارید، می توانید به عبارت هایی نظیر «همانطور که قبلا اشاره کرده بود (اینجا. لینک)» یا «اینجا بخوانید» مخاطب را به مطالعه محتوای تولید شده تان دعوت کنید.

سایر مقالات احمد طحانی در پارسی گو:

انحراف جنسی را بهتر بشناسید + راهکار مقابله
جزئیات استعفای فرهاد مجیدی از سرمربیگری تیم ملی امید!
مقصر خبر انگلیس نشسته بر روی اره برگزیت کیست؟
دروغ دستگیری برادرزاده پروانه سلحشوری از کجا آمد؟
میزان دقیق ثروت آیت الله خامنه ای چقدر است؟
از سلفی حقارت تا توئیت تجزیه ایران! + تصاویر
میرطاهر بدل رهبر انقلاب کیست؟
نکاتی مهم برای انتخاب رشته دانش آموزان در مقطع نهم!
نگاهی به زندگی و خدمات مرحوم استاد اصغر گلشن تفتی
خلاقیت در فرهنگ نویسی!
۸ نکته مهم در مورد خرید وسایل دست دوم
بررسی مواضع اخیر پرویز پرستویی درباره صدا و سیما!
پشت پرده ماجرای برخورد پلیس با دختر جوان در پارکی در تهران پارس
چرا جان استون از ایران دیپورت شد؟

منبع: مجله اینترنتی پارسی گو
درج مطالب مجله اینترنتی پارسی گو با ذکر منبع (www.parsigoo.com) بلامانع است.

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *