چرا محتوا تولید می کنیم و از تولید محتوا چه هدفی داریم؟

هدف تولید محتوا چیست؟

همه ما اهمیت تولید محتوا را می دانیم یا حداقل به ضرورت آن پی برده ایم. اما هدف تولید محتوا چیست و برای تولید محتوای هدفمند از کجا باید شروع کرد؟

تولید محتوا هدف از تولید محتوا

مجله اینترنتی پارسی گو: همه ما اهمیت تولید محتوا را می دانیم یا حداقل به ضرورت آن پی برده ایم. اما هدف تولید محتوا چیست و برای تولید محتوای هدفمند از کجا باید شروع کرد؟ در ادامه با ما همراه باشیم تا به این سوالات و سایر سوالات مشابه پاسخ دهیم.

جمله معروفی است که می گوید: گوگل دموکراتیک است! حتی کوچک‌ترین شرکت‌ها هم که نحوۀ ایجاد و گسترش محتوای دیجیتال را درک کرده‌اند می‌توانند با کمک فرآیندهای صحیح، یک شرکت بزرگ را راه‌اندازی کنند. «جو پولیزی»

خب می‌خواهیم شروع کنیم. می دانیم که محتوا هر آن چیزی است که به مخاطب عرضه می‌کنیم و آن را در ازای به دست آوردن چیزی ارائه می‌کنیم. به نوشته مدرسه نویسندگی ممکن است هدف ما از تولید محتوا این باشد که پیام منحصربه‌فرد خود را به گوش مخاطبمان برسانیم. شاید می‌خواهیم با تولید محتوا کسب درآمد کنیم و یا برند شخصی خودمان را بسازیم. همان‌طور که گفتیم قرار است بی‌معطلی وارد عمل شویم.

برای تولید محتوا از کجا شروع کنیم؟

مطمئناً این اولین سؤالی است که به ذهن تولیدکنندۀ محتوا می‌رسد. حتی این سؤال بارها در ذهن کسانی نقش می‌بندد که مدت‌هاست در کار تولید محتوا هستند و هر بار می‌خواهند دست به اقدامات جدیدی برای تولید و نشر محتوا بزنند.

حتماً قبول دارید که خیلی وقت‌ها دلیل سردرگمی ما برای شروع کار، محدودیت‌هایی نیست که وجود دارند بلکه گزینه‌های زیادی است که پیش رو داریم. در عصر دیجیتال، هرکسی می‌تواند هر نوع محتوایی را با هر کیفیتی تولید کند و آن را از هر راه ممکنی منتشر کند.

علاوه بر مزیت‌هایی که این شرایط دارد، می‌تواند برای ما دردسرساز هم باشد. وقتی گزینه‌ها زیاد می‌شوند انتخاب و تصمیم‌گیری مشکل‌تر می‌شود. خصوصاً که خیلی از ما عادت کرده‌ایم که همه چیز را باهم بخواهیم و کمتر حاضر می‌شویم برای به دست آوردن چیزهایی، یک سری از تصمیمات خود را بر از دست دادن چیزهای دیگر استوار کنیم.

قبل از هر چیزی برای تولید محتوا لازم است ذهن خود را ورزیده کنیم و آماده نگه ‌داریم. همان‌طور که پیش از این هم اشاره کردیم لازم است یک دلیل بزرگ برای تولید محتوا در ذهنمان داشته باشیم.

درواقع پیش از اینکه بدانیم چگونه محتوا تولید کنیم و چطور آن را به پول تبدیل کنیم، می‌خواهیم ذهنیت مشخصی دربارۀ چراییِ تولید محتوا داشته باشیم. ما به قدرت شبکه‌های اجتماعی و فضای دیجیتال واقف هستیم. می‌دانیم تکنولوژی امکاناتی را در اختیار همه قرار داده است که با صرف کمترین زمان ممکن بیش‌ترین بهره‌برداری را از این بستر ببرند.

به نقل‌قول جو پولیزی در ابتدای متن برمی‌گردیم و به این مسئله نگاهی دوباره می‌اندازیم که واقعاً هر فردی با هر سطح از علم و دانش و ثروت و هر نوع موقعیت اجتماعی می‌تواند محتوا تولید کرده و آن را به بهترین شکل ممکن منتشر کند.

تمرکز همگان بر روی رسانه‌های اجتماعی بیشتر شده و محتوا نسبت به گذشته بسیار ساده‌تر پذیرفته می‌شود. درواقع محتوا بدون مقاومت خاص یا احساس اجبار، از سوی مخاطب نه‌تنها پذیرفته ‌شده بلکه طلب می‌شود. اکثر مردم ترجیح می‌دهند نیازهایشان را از طریق فضای دیجیتال تأمین کنند و این روند رفته‌رفته قوی‌تر خواهد شد.

در این شرایط و با همۀ این توصیفات، می‌توانیم خودمان را مدیری ببینیم که برای شروع کارش همۀ ابزارهای لازم را در اختیار دارد. مدیری که برای انتخاب مخاطبان، شیوۀ عملکرد و بازار هدف خود آزادی عمل کامل دارد. پس لازم است پیش از هر چیزی به مدیریت ذهن و افکارمان بپردازیم تا از بین گزینه‌های متعدد و موجود، تنها موارد ضروری را انتخاب کنیم.

برای رسیدن به این منظور هر یک از ما به‌عنوان تولیدکنندۀ محتوا نیاز داریم تا اهداف خود را شناسایی کنیم. بهتر است فهرستی از چراییِ تولید محتوا را تهیه کنیم تا با مراجعه و پاسخگویی به آن، بتوانیم از بین مسیرهای موجود راه درست‌تر را انتخاب کنیم.

برای شفاف شدن اهداف و آرمان‌هایی که در ذهن داریم فهرستی از سؤالاتی را ارائه می‌کنیم که درنهایت پاسخی منسجم به این سؤال را ارائه خواهد داد:

هدف از تولید محتوا چیست؟

تنها بعد از پاسخگویی به این سؤال است که می‌توانید مسیر خود را روشن و شفاف کنید و به چگونگی تولید محتوا، نوع محتوایی که می‌خواهید منتشر کنید و طریقۀ پیاده‌سازی آن پی ببرید.

  • هدف من از تولید محتوا چیست؟
  • چه حرفی برای گفتن دارم که ارزش تولید محتوا را داشته باشد؟
  • جامعه هدف تولید محتوای من چه کسانی هستند؟
  • علاقه مندی من برای تولید محتوا چیست و به چه موضوعاتی علاقه دارم؟
  • چه محتوایی می توانم تولید کنم که منحصر به فرد باشد و فقط من از عهده آن بر می آیم؟
  • چه نیازهایی در جامعه می بینم که با تولید محتوا آنها را مرتفع سازم؟
  • با تولید محتوا به چه موفقیت هایی خواهم رسید؟
  • در تولید محتوا چه کسانی الگوی من هستند؟
  • با محتوای تولیدی چه تغییراتی می توانم ایجاد کنم؟
  • سه هدف مهم از مجموعۀ اهدافی که برای تولید محتوا دارم کدام است؟
فهرست سوالات درباره هدف از تولید محتوا. مدیریت ذهن و تولید محتوا

فهرست سوالات درباره هدف از تولید محتوا. مدیریت ذهن و تولید محتوا

تهیه و تنظیم: مجله اینترنتی پارسی گو منبع: سیمرغ
درج مطالب مجله اینترنتی پارسی گو با ذکر منبع (www.parsigoo.com) بلامانع است.

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *